Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Szavazás

Érdemes-e a könyvtáépületbe nemkönyvtári funkciót bevonni?

  • • Naná, új célcsoportot lehet a könyvtár felé terelni
  • • Naná, eddig nem létező szinergikus szolgáltatásokat találhatunk ki
  • • Nem, elviszi a figyelmet alapszolgáltatásainktól
  • • Méltatlan dolog felhígítani a könyvtári szolgáltatást
  • • Nem kell bedőlni külföldi divatoknak
A SZAVAZÁS LEADÁSÁHOZ KATTINTSON IDE

KIT hírlevél évfolyamok

| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
| 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
| 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
| 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
| 2004 | 2003 | 2002 |

2014



 


KIT hírlevél: 2014/36., okt. 8.

E lapszám szerkesztője: Mikulás Gábor

Hírek

Betelt a könyvtár! -- Az apasztás sikeres kommunikációja -- ne roncsolják a szakmai önképet
Történelmi lehetőség közkönyvtáraink előtt: a magyar gyerekek kirekesztettségének csökkentése
Hozzáférés Admontban -- titkos lépcső és létrák (fotókkal)
A jogkövető könyvtárhasználat -- infografika (olvasóink szavazatára)
Mennyiben tűnik eredményesnek az Országos Könyvtári Napok?
Több könyvtárost New York iskoláiba!
Philadelphiai közkönyvtár -- a könyvtár haszna, dollárban
Kárt okozunk a használói panaszok számának csökkentésével!
Október az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapja
RMKE-vándorgyűlés -- megvolt a szemléletváltás, marad a tisztikar
Romania-Insider: Román könyvtár nyílt Bécsben
Olvasási rekordkísérlettel készül a FSZEK
Vajon lenyomhatják a könyvtárak az internetet?
Olvasás -- politikai-gazdasági hatás és technika
Új szolgáltatás az újpesti könyvtárban: diákok adnak internetes órákat
Magyarország minden településén működik könyvtár vagy könyvtári szolgáltató hely?
Mit, hogyan digitalizálnak a múzeumok? -- nemzetközi konferencia és kiállítás
Az év közszolgálati dolgozója Simontornyán -- nem csak olvasnivalóval várják a látogatókat
Felszíni diszlexia: a gyerekek válasza a képességeiknek nem megfelelő oktatásra
Többet olvasnak és 15x többet írnak a mai gyerekek, mint szüleik (Aczél Petra)
Kerényi: 'A könyvtárosok segítségét kérjük'

Analógiák

Algoritmikus vagy heurisztikus a könyvtáros hivatás?
A vallásnépszerűsítés negatívan hat az egyházra -- és hogyan hat a könyvtárnépszerűsítés?

Praktikus

Ez az oldal a profi és hobbi fotósoknak is nagy segítség
A Google Drive oktatási verziója ingyenes és korlátlan tárhelyet kínál

Kisszínes

The Librarians filmsorozat indul
Nemzeti Érdek folyóirat -- végül a könyvtárban landol?
Hogyan oktassuk a digitális bennszülötteket? -- előadásmódszertan
Dekorálj könyvlapokkal! -- könyv-újrahasznosítás, akár könyvári foglalkozáson (fotó)

Információforrások

Napenergia-kisokos a szakkönyvek kiegészítéséhez, döntéselőkészítéshez


A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás,
másold a linket a archive.org keresőjébe.



Hírek

Betelt a könyvtár! -- Az apasztás sikeres kommunikációja -- ne roncsolják a szakmai önképetFEL

Múlt heti számunkban idéztük a sikeres norvég példát: link .
A könyvtárosok és a felhasználók meggyőzésében nagy szerep jut annak illusztrálására, hogy mekkora hely szabadul fel a polcokon, hogy csökkenteni lehet a polcrendszer magasságát, és sokkal rugalmasabban, felhasználóbarátabban alakítható át a szellősebbé váló fizikai tér.
Külön kihívást jelentett az eleinte igen ellenséges médiavisszhang kezelése: a laikus újságírók és felhasználói célközönség meggyőzése az állományapasztásnak, a könyvtári munka természetes velejárójának szükségességéről, ami a könyvtári szolgáltatások minőségének javításához vezet.
Igen nagy szerep jut a könyvtárosokkal való személyes konzultációk. Az apasztásban segítő szakemberek csupán akkor látogatnak el valahová, ha önként hívják őket! Legelőször is a legfontosabb feladatuk a bizalmi légkör megteremtése. Számot vetnek azzal a kognitív disszonanciával, ami a könyvtáros tudás és állománygyarapító tevékenysége, valamint az apasztás mögött érzett kultúrromboló tevékenység között tátong. Ehhez Európában hozzájárulnak a totalitárius rendszerek könyvégetéseinek, állományromboló tevékenységeinek nyomasztó emlékei is. Workshopok szervezésével, mintafeladatok megoldásával, humoros példák felvillantásával ébresztik rá a szakembereket arra, hogy miért is kell állományt apasztani, milyen szakmai elvek szerint lehet ezt tudatosan, önbizalommal telve végezni, hogy közben nem roncsolódik a könyvtárosok szakmai önképe sem. A hitelességre és a bizalomra épülő fejlesztői-tanácsadói tevékenység a könyvtárvezetőkkel s az illetékes szakemberekkel partnerségben nagy sikereket hozott Norvégia szerte, hozzájárulva a korrekt szakmai elvek szerinti állományapasztás létjogosultságának széleskörű elfogadtatásához.


Történelmi lehetőség közkönyvtáraink előtt: a magyar gyerekek kirekesztettségének csökkentéseFEL

Az alapvetően piaci orientációjú német Bertelsmann alapítvány pár éve rendszeresen elkészíti az Európai Unió országainak listáját társadalmi igazságosság szempontjából. Magyarország rendszeresen a lista legalján szerepel, 2014-re már csak Románia, Bulgária, illetve az adósságválságban lévő Görögország volt rosszabb társadalmi igazságosság szempontjából. A lista tetején folyamatosan az északi modellt működtető skandináv országok állnak...
-- A magyar gyerekek egyharmada szegénységben él link


Hozzáférés Admontban -- titkos lépcső és létrák (fotókkal)FEL

A 2008-ban felújítva átadott admonti barokk kolostorkönyvtárról szóltunk már korábban. Most a karzatára feljutás 'titkos' lépcsőjét mutatjuk. A lenti szint könyvespolca néhol csak preparált: itt lehet hozzáférni az avatatlanoknak kevéssé látható ajtóhoz. Azt kinyitva csigalépcső vezet fel a fenti szint könyveihez.
Az alsó szint könyveinek elérését különböző méretű és típusú létrák segítik.
Fotók: link


A jogkövető könyvtárhasználat -- infografika (olvasóink szavazatára)FEL

A legtöbb könyvtári anyagot szerzői jog védi. Ugyanakkor másolni és digitalizálni kell őket a kutatás, tanulás és oktatás céljaira. A kutatási könyvtárak szövetsége (The Association of Research Libraries - ARL), két érintett szervezettel megalkotta a 'Legjobb gyakorlat a tudományos és kutatási könyvtárak dokumentumainak használatára' c. útmutatót, mely mellett -- a könnyebb megismerhetőség érdekében -- elkészítették a lényeget infografikában is: 'Jó hír a könyvtárak helyes használatáról' link .
Tartalma röviden: az érintett könyvtárak dokumentumainak nagy része jogvédett, s amelyek jogkövető használat nélkül nem lennének elérhetők a következő generáció számára. A jogszerű használata a széles és rugalmas doktrína, amely lehetővé teszi, hogy a könyvtárak küldetése megfeleljen a digitális korban. Kitér az eddigi irányelvek hibáira és a mai jogkövető gyakorlat jellemzőire. A dokumentum legitimációját biztosítja a széleskörű könyvtárszakmai és jogi egyeztetés. 8 pontban közli a tartalmat: digitális repozitóriumok kezelése, megőrzés célú másolás, internetről letöltött anyagok megőrzése, digitalizálás, hozzáférés biztosítása speciális igényű használóknak). Végül kitér önmaga -- a dokumentum -- használatára: oszd meg, használd projektjeidhez és: cseréld le a régit. (ref.: MG)


Mennyiben tűnik eredményesnek az Országos Könyvtári Napok?FEL

Mennyiben tartja eredményesnek könyvtára számára az Országos Könyvtári Napokat? -- tettük fel a kérdést múlt héten. A nem reprezentatív válaszok megoszlása:
2 - árt, mert nem tudunk elég megnyerőek lenni
11 - nem hozza vissza a befektetett energiát
4 - kevéssé eredményes
13 - inkább eredményes
6 - nagyon eredményes.
-- Úgy tűnik, a könyvtárszakmai pr stílusa, módja továbbra is megújításra vár. A korábbi évek hasonló eredményei is erre utaltak. Az érintett könyvtárosok is változást kívánnak, és a (más hatásokra is visszavezethető) használószám-csökkenést sem sikerül megállítani. (MG)


Több könyvtárost New York iskoláiba!FEL

New York állam oktatási biztosa, John B. King nyilatkozata szerint gátat kell szabni a szabálysértéseknek, amelyek a város középiskoláiban dolgozó könyvtárosok létszám-minimumát korlátozzák -- adja hírül a Wall Street Journal.
A New York-i tanárok szakszervezete többször felkereste már az oktatási biztost, hogy tegyen erőfeszítéseket annak érdekében, hogy New York tegyen eleget a munkaerőminimumot szabályozó előírásoknak. A szakszervezet álláspontja szerint a könyvtárosok létszámának az adott iskola diáklétszámához kell igazodnia, ezzel szemben az iskolai tisztségviselők úgy gondolják, a technológiai fejlődés miatt csökkenthető a könyvtárosok létszáma, és így egy könyvtáros akár több iskolában is láthat el feladatokat.
John B. King nyilatkozata szerint a szakszervezet nem érvelhetett a diákok nevében, akiket ilyen módon megfosztottak attól a segítségtől, amit a könyvtárosoktól kaphattak volna. New York városának azonban minden iskolában eleget kell tennie az előírt munkaerő-minimumnak a könyvtárakban. A város oktatási főosztályának szóvivője szerint a jövőben cselekvési tervet dolgoznak ki a kérdéssel kapcsolatban, s kifejezte: az iskolai könyvtárak 'óriási értéket' jelentenek. (More Librarians Required in NYC Middle and High Schools, ref.: Kámán Veronika, Könyvtárostanárok Egyesülete)


Philadelphiai közkönyvtár -- a könyvtár haszna, dollárbanFEL

Előző lapszámunkban szóltunk a Philadelphiai közkönyvtár központi egységének fejlesztéséről link 2011-ben Király Péter ugyanennek e könyvtár egészének kimeneti mutatóiról írt a Katalisten. Bár a cik a ráfordításokat nem említi, érdemes visszatérni rá:
-- Néhány érdekesebb megállapítás, amit Jonelle Prether Darr, egy megyei könyvtárigazgató emelt ki a tanulmányból, azzal kapcsolatban, hogy a [philadelphiai] könyvtári szolgáltatások milyen forintosított értékkel járulnak hozzá a gazdasághoz:
- karrier-építéssel foglalkozó könyvek helyben olvasása és kölcsönzése által: 2.2 millió USD
- munkahely-kereső online aktivitásokon keresztül (pl. szakadatbázisok használata, online munkakeresés, felkészítés): 2.1 millió USD
- munkára felkészítő illetve ezzel kapcsolatos programok által: 1.7 millió USD
- vállalkozásfejlesztő jellegű online és adatbázis tevékenységek által: 2.9 millió USD
- vállalkozásfejlesztő jellegű könyvek helyben olvasása és kölcsönzése által: 819 285 USD
- vállalkozásfejlesztő jellegű programok által: 55,385.


Kárt okozunk a használói panaszok számának csökkentésével!FEL

Arany Ferenc ügyfélpanasz-kezelési szakértő a Magyar Információbrókerek Egyesületének klubjában beszélgetett könyvtárosokkal. Tapasztalatai szerint az Ügyfélpanaszok száma (az ügyfél-elégedetlenség minden megnyilvánulása) az ügyfelek érzékenységétől függ. A panaszok számánál sokkal fontosabb azok minősége, illetve az, hogy a szervezet képes-e ezek meghallgatására és a 'javító és szolgáltatás-fejlestő algoritmusok' beindítására.
Ha a munkatárs félreértelmezetten lojális a munkaadóval, például könyvtárával, hajlamos lehet visszaverni az ügyfélpanaszt. Ilyen módon a valós problémák rejtve maradnak. Hajlamosak vagyunk csak azt venni panasznak amit az ügyfél annak címkéz meg: 'panaszt szeretnék tenni...'. Ám ügyfélpanasz például az is, ha az olvasó nem találja a könyvet a helyén. Ügyfélelvesztés esete már, ha az illető már be sem jön a könyvtárba. Ügyfélgondozás, ügyfélmegtartás eszköze ugyanakkor, ha a potenciális használt megkínáljuk olyan szolgáltatással, ami őt feltehetően érdekli. (MG)


Október az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi HónapjaFEL

A Könyvtárostanárok Egyesülete az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapja alkalmából ebben az évben is sokféle eseményt szervez, számos más esemény szervezését pedig támogatja. Az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapjának 2014-es felhívása a Könyvtárostanárok Egyesületének folyamatosan bővülő, frissülő honlapján olvasható, illetve itt lehet csatlakozni az eseménysorozathoz: link
A KTE által koordinált programok: diák- és könyvtárostanári pályázat; nemzetközi könyvjelzőcsere és skype-kapcsolatlétesítés; iskolai könyvtárak éjszakája.
Az Őszi Szakmai Nap egy fontos eseménye a KTE-emlékérmek átadása.
Forrás: IFLA-HUN levelezőlista, Szakmári Klára könyvtárostanár, Budai Nagy Antal Gimnázium Budapest


RMKE-vándorgyűlés -- megvolt a szemléletváltás, marad a tisztikarFEL

A két nap folyamán elhangzott előadások az erdélyi könyvtárakban az utóbbi években bekövetkezett szemléletváltásról, a használóközpontú szemlélet érvényesítéséről is szóltak. Az előadó könyvtárosok és hozzászólók által ismertetett újszerű könyvtári kezdeményezések, jógyakorlat-példák biztatást jelentenek más könyvtárak számára is, hogy kipróbáljanak új szolgáltatásokat, nem szokványos könyvtári rendezvényeket, amelyek révén a könyvtárnak az általa szolgált közösségben betöltött szerepe megerősödhet, jelentős kulturális közösségi térré válhat.
Sor került az egyesület aktuális szervezeti problémáinak megbeszélésére is, egyik fontos napirendi pont az egyesület vezetőségének tisztújítása volt. A beérkezett szavazatok alapján az egyesület tagsága ismételten bizalmat szavazott a korábbi vezetőségnek. Az elnöki tisztséget továbbra is Kopacz Katalin Mária, a Kájoni János Megyei Könyvtár igazgatója tölti be, tiszteletbeli elnök Kiss Jenő (alapító elnök, a sepsiszentgyörgyi Bod Péter Megyei Könyvtár nyugalmazott igazgatója), ... (via ReMeK-e-hírlevél)
A szakmai konferencia részletes beszámolója a Kájoni János Megyei Könyvtár honlapján: link


Romania-Insider: Román könyvtár nyílt BécsbenFEL

Előző lapszámunkban tettük fel a kérdést: nem kell-e magyar könyvtárt Londonban link .
-- A Román Kulturális Intézet 2014. augusztus 30-án, a román nyelv napján nyitotta meg az első román nyelvű könyvtárat az osztrák fővárosban, méghozzá saját főhadiszállásán.
A bécsi ICR Könyvtár 11 ezer könyvet tart polcain, ebből 500-at a Polirom kiadótól kapott ajándékba - adta hírül a Romania-Insider.com. A kínálat fikciós és non-fikciós művekre, művészeti albumokra, szótárakra, útikönyvekre és gyermekkönyvekre terjed ki. A könyvtár olvasóterme hétfőtől péntekig, 10 és 17 óra között lesz nyitva. (via ReMeK-e-Hírlevél)

Régebbi hírforrás(ok): Megsorozza Londont a Fornetti -- és kell-e könyv a londoni magyar migránsoknak? link

Olvasási rekordkísérlettel készül a FSZEKFEL

A 'Divatba hozzuk az olvasást!' kampány és az Országos Könyvtári Napok részeként közösolvasási rekordkísérletet hirdetett a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (FSZEK). A szervezők október 17-én 13 órára várják a verskedvelő közönséget a Szabó Ervin térre.
'Három éve már megrendeztük egyszer ezt a rekordkísérletet, de akkor sokkal kevesebb hírverést kapott az esemény. Három éve körülbelül hatszáz ember jött el, most reméljük, hogy bőven ezer fölé megyünk' -- mondta Farkas Ferenc, az FSZEK régióigazgatója. A rendezvény házigazdája Lévai Balázs író, televíziós műsorvezető lesz, de a kísérletben részt vevők találkozhatnak még Mácsai Pál Kossuth-díjas színművésszel, valamint egy meglepetésvendéggel is.


Vajon lenyomhatják a könyvtárak az internetet?FEL

A megye felsőoktatási és szakkönyvtárait csaknem 120-an képviselték tegnap az ODR (Országos Dokumentum-ellátási Rendszer) konferencián, a József Attila Megyei és Városi Könyvtárban.
A teljes értékű adatokról, illetve az ország legnagyobb és legösszetettebb intézményrendszerének támogatásáról az államtitkár beszélt. Mint mondta a központi költségvetési támogatások rendszerének kialakításával a tavalyi évben 65 millió forintos támogatást nyújtottak. Az összegből mintegy 553 önkormányzat részesült, ebből 2364 kistelepülés. Az idén a rendszer további finomításokat igényel, de - miként fogalmazott -- tisztában vannak a támogatás fontosságával.


Olvasás -- politikai-gazdasági hatás és technikaFEL

Miért olvasnak egyesek sokat és gyorsan, míg mások keveset és lassan? A tudósok arra keresik a választ, hogyan segíthetnék a nehezen olvasókat. A probléma nem elhanyagolható: az unióban és Magyarországon is a lakosság 20-25 százaléka funkcionális analfabéta.
Sascha Schroeder német kutató rámutatott még az olvasás politikai hozadékára is: 'Az olvasásban az a nagyszerű, hogy ez felvilágosítás kicsiben. Aki olvasni tud, az tud önállóan cselekedni is.' Aki nehezen olvas, az inkább kerüli is ezt a tevékenységet, és így belekerül egy ördögi körbe. A kutatók szerint ugyanis az egészen bizonyos, hogy az olvasást csakis az olvasás gyakorlásával lehet megtanulni. A kutatók szerint hiába rendezünk be az iskolákban csinos könyvsarkot, hiszen ha a gyermek nem sajátította el a megfelelő olvasási technikát, nem fog részt venni az olvasóvá nevelési programokon sem. Szerintük, amíg nem ismerjük az olvasástanulás folyamatát, addig nem lehet igazán hatékony az oktatás. Ezért kell az olvasás kognitív mechanizmusát megismernie a szakembereknek.
Az írott világ meghódítása igen fárasztó. Sokan úgy gondolják, hogy a szemünk olvasás közben egyenletesen halad a sorokon, de ez nem igaz. A szem szakkádikus mozgást (olyan gyors szemmozgást, ami többek között azt a célt szolgálja, hogy a fixáció a látóterünk egyik pontjáról minél hamarabb eljusson a másikba) végez a szövegen. Az ugrások közt a szem megpihen, hogy feldolgozza az olvasott információkat. A szünetek azért is szükségesek, mert a látómezőnek csak egy kis területe elég éles ahhoz, hogy a betűket és a szavakat beazonosítsa. A terület ráadásul nem is kör alakú, sokkal inkább elnyúlik és megnő az olvasás irányába (az európai nyelvek esetében jobbra). Ily módon már előre sejthető, mit fog a szem hamarosan olvasni. A látómező baloldala pedig inkább elmosódott.


Új szolgáltatás az újpesti könyvtárban: diákok adnak internetes órákatFEL

A kötelező közösségi szolgálatukat a könyvtárban teljesítő diákok internetes órákat adnak: megismertetik a számítógép, az internet alapvető használatát, illetve ha valaki már használja a számítógépet, segítenek a számítógép használatával kapcsolatos problémáik megoldásában.
Jelentkezni lehet: Király utcai könyvtár, Király u. 5.
Telefon: 369-4979; e-mail: fszek0401@fszek.hu


Magyarország minden településén működik könyvtár vagy könyvtári szolgáltató hely?FEL

Mintegy négy évtizedes könyvtárosi munkásságáért Vörösné Jánosi Katalint, a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár munkatársát Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere miniszteri elismerő oklevélben részesítette. A kitüntetést Cseri Miklós kultúráért felelős helyettes államtitkár adta át a könyvtárosok napján, október 1-jén.
'Magyarországon könyvtár vagy könyvtári szolgáltató hely -- az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően -- minden településen működik, még ott is, ahol sem iskola, sem posta, de még bolt sincs. Ezért kiemelt jelentősége van a kulturális alapellátás biztosításában, vagyis abban, hogy mindenki hozzáférjen minőségi kultúrához, bárhol és bármilyen körülmények között éljen.
A könyvtárosok napja jó lehetőség arra, hogy a szakmai közösség elé példaként állítsuk azokat, akik magas színvonalon és állhatatosan végzik munkájukat. Balog Zoltán miniszteri elismerő oklevelet adományozott Vörösné Jánosi Katalinnak, a Dagály utcai könyvtár vezetőjének kiemelkedő szakmai teljesítményéért' -- mondta köszöntő beszédében Cseri Miklós...


Mit, hogyan digitalizálnak a múzeumok? -- nemzetközi konferencia és kiállításFEL

A Magyar Nemzeti Múzeum Országos Muzeológiai Módszertani és Információs Központja 2014, nov. 4-5-én ismét megrendezi a MUZEUM@DIGIT Konferenciát.
A kétnapos rendezvény célja, hogy nemzetközi kitekintéssel bemutatásra és megvitatásra kerüljenek a digitális múzeum, a múzeumi digitalizálás újdonságai, jelenlegi trendjei és perspektívái, a gyűjteménykezelő rendszerek, valamint az internet alapú (webes) megjelenési formák a múzeumi és más közgyűjteményi területen dolgozó kollégák számára. Tervezett témáink között megtalálhatóak a 2014-2020-as időszak fejlesztési lehetőségei, hazai és nemzetközi aggregációs és digitalizálási projektek, valamint a digitális technológia által nyújtott lehetőségek (storytelling, 3D, stb.). A rendezvény két napja során a magyar és külföldi előadóktól több mint húsz előadást hallgathatnak meg az érdeklődők, az idegen nyelvű prezentációkhoz természetesen tolmácsolást biztosítunk.
Jelentkezési határidő: 2014. október 29. További információk és regisztráció: ld. alant.


Az év közszolgálati dolgozója Simontornyán -- nem csak olvasnivalóval várják a látogatókatFEL

Vácziné Horváth Anikó könyvtárigazgató közel három évtizede dolgozik az olvasókért, amit 'Az év közszolgálati dolgozója' kitüntetéssel ismert el a város.
Vácziné Horváth Anikó szerencsés embernek tartja magát, mert a munkája és a hobbija ugyanaz: a könyv és az olvasás.
Nem véletlen, hogy az olvasás egyben a hivatásává is vált. Könyvtárosi munkáját az akkor még a várban működő könyvtárban kezdte Zentai Árpádné és Botos Judit szakmai irányítása mellett. Folyamatosan képezte magát, és erre szükség is volt, hiszen a könyvtári munka sokat változott az alatt a közel három évtized alatt, amióta itt dolgozik. Mint mondja, ma már nem csupán olvasnivalóval várják a látogatókat, megerősödött a könyvtár információ-közvetítő szerepe. A könyvek és folyóiratok kölcsönzése mellett számos egyéb szolgáltatást biztosítanak a hozzájuk fordulóknak. A könyvtári munka mellett a munkaügyi központtal együttműködve foglalkoztatási információkkal várják az érdeklődőket, ha kell, fénymásolnak, szkennelnek, nyomtatnak, vagy akár életrajzot írnak.


Felszíni diszlexia: a gyerekek válasza a képességeiknek nem megfelelő oktatásraFEL

A felsőoktatási intézmények kapuin nem is olyan régen léptek be ezek a fiatalok, akik már beleszülettek a digitális-információs korszakba. A környezet megváltozása a korábbi években szocializálódott 'digitális bevándorlók' idegrendszerére is befolyással van, de náluk az agy alaphuzalozása 'még a lineáris, egymás utáni gondolkodást kívánó korszakban történt' -- olvasható Gyarmathy két éve megjelent, Diszlexia a digitális korszakban című kötetében. A gazdag audiovizuális ingerkörnyezetben felnőtt digitális bennszülöttekre jellemző a gyorsabb információfeldolgozás és az, hogy igénylik a folyamatos ingereket. A rengeteg készen kapott kép miatt viszont rosszabbul teljesítenek szövegértésben, a túl sok ülés miatt gyengébb a szenzomotoros rendszerük, és bizonytalanabb az egyensúlyrendszerük is. Utóbbi rontja az információfeldolgozást és a koncentrációs képességet.
A képességek ilyen mértékű változásainak következményei már kisiskoláskorban megnyilvánulnak, nem véletlen, hogy ma a korábbinál sokkal több tanulási nehézséggel küzdő gyereket tartanak számon. Az iskolai alapkészségeket (írás, olvasás, számolás) a korosztály negyede nem tudja elsajátítani. Jellemző azonban, hogy csupán a felszíni diszlexiások (a csak betűzve olvasni tudók) száma növekszik évről évre, a mély diszlexia (amikor a betű és a hang összekötése sem megy) továbbra is a gyerekek 3-4 százalékánál mutatható ki. Ez a tömeges diszlexia -- fejtette ki Gyarmathy a HVG-nek -- nem betegség, hanem 'a gyerekek válasza a képességeiknek nem megfelelő oktatásra'.


Többet olvasnak és 15x többet írnak a mai gyerekek, mint szüleik (Aczél Petra)FEL

A mai fiatalok többet olvasnak, és egyes felmérések szerint 15-ször többet írnak, mint az előző generáció -- mondta el az InfoRádió Aréna című műsorában Aczél Petra, a Budapesti Corvinus Egyetem docense. Ma már nem csak a generációk között van jelentős különbség a médiahasználatban, de akár testvérek között is lehetnek is ugrások.
'A Stanfordon volt egy több éves kutatás, ami azt is megmutatta, hogy a mai fiatalok sokkal többet írnak, mint mi valaha. Nagyjából 15-szörös arányt állapítottak meg. Vagyis ennyivel többet ír ma egy 18-29 közötti fiatal, mint mondjuk 5 vagy 10 éve írt' -- mondta Aczél Petra.
Hozzátette: a gyerekeket évekig tanítják a kézírásra, miközben versenyhátrányt jelent számukra, ha nem tudnak tíz ujjal gépelni.


Kerényi: 'A könyvtárosok segítségét kérjük'FEL

A könyvtárosok segítségét kérik a Nemzeti Könyvtár majdan megjelenő, a kortárs írókat bemutató sorozatához, hiszen ők állnak az élő magyar irodalomhoz a legközelebb -- mondta lapunknak a kiadványokat szervező miniszterelnöki megbízott. Kerényi Imre azt is elárulta, televíziós műsort építenének a kortárs írók köteteinek kiválasztására. A most megjelent második sorozattal kapcsolatban pedig azt is elárulta, hogy Tarlós István első választását, egy Várkonyi Nándor-művet terjedelmi okokból nem tudtak megjelentetni.




Analógiák

Algoritmikus vagy heurisztikus a könyvtáros hivatás?FEL

Ahhoz, hogy ezt megértsük, érdemes hivatkozni napjaink egyik legmeghatározóbb karrierelemzőjére, Daniel H. Pinkre, aki szerint kétfajta munkavégzés létezik, az algoritmikus és a heurisztikus. Az első típust az utasításokra épülő, egyetlen meghatározott eredménnyel kecsegtető feladatmegoldás jellemzi. A magatartás-tudományi kutatások eredményei alapján azonban a XXI. század szakmáinak jelentős részére a kész megoldások nélküli, heurisztikus munkavégzés jellemző, amelynek három alappillére van, az autonómia, a szakmai igényesség és a céltudatosság. Meggyőződésem szerint a pedagógusmunka is ilyen, a tanításnak 'művészete és tudománya' van.
Az a voluntarista oktatáspolitika, amely alattvalóknak tekinti a pedagógusokat, lényegében az algoritmikus munkavégzésüket szabályozza és követeli meg. Ebben az esetben a pedagógusmunka elszámoltathatósága nem a szakmai kritériumokat, hanem a lojalitást, a fölösleges adminisztrációt és a kádári 'összekacsintást' helyezi előtérbe. Ennél is nagyobb károkat okoz a szakmai autonómia hiánya, hiszen ez azt okozza, hogy az igényesség és céltudatosság nem számít. Az elv egyszerű: 'Aki nem lép egyszerre, nem kap rétest estére.'


A vallásnépszerűsítés negatívan hat az egyházra -- és hogyan hat a könyvtárnépszerűsítés?FEL

A hitoktatás jó szándékú kezdeményezés, de belementünk ebbe a csapdába. Nagy hiba volt. Elég lett volna a kötelező erkölcstan, aminek keretében ott lehettünk volna sokan keresztényként is. Az ilyen típusú, vallásnépszerűsítő intézkedések negatívan hathatnak az egyházra. A gyorsan változó világban rugalmasnak kell lennünk. Ki kell lépnünk a szolgáltató modellből is, nemcsak a szórakoztatóból. Ne szolgáltatásokat várjanak tőlük. Például a keresztelés kérdése a cigányoknál nagyon fontos dolog, szinte minden gyereket megkereszteltetnek. Ferenc pápa azt mondja, senkit ne utasítsunk el, de ha egyszer megfogtuk a kezét, akkor ne engedjük el. A kísérés, a kapcsolat a lényeg. És közöttük élni, belülről hatni. Arról próbálom meggyőzni a papokat, legyenek bátrak, legyenek nagylelkűek. És erre kérek mindenki mást is. Pár éve hirdettem egy programot, amelynek lényege, hogy mindenki válasszon magának egy családot, azt segítse, azzal foglalkozzon. Ennyi is elég. Bátorság!




Praktikus

Ez az oldal a profi és hobbi fotósoknak is nagy segítségFEL

A profi és hobbi fotósok számára is jól jöhet, ha bármelyik számítógépen el tudják érni a legtöbbször használt képszerkesztési funkciókat. Ezért indult el a béta verzióban működő, böngészővel használható Polarr ( link ), amellyel nem csak alapvető képszerkesztési lehetőségek érhető el nagyon egyszerűen, hanem kicsit bonyolultabbak is, amelyek megfelelő használatához egy kis szakértelem sem árt. A kezeléshez viszont semmi, ugyanis nagyon egyszerű használni az oldalt.


A Google Drive oktatási verziója ingyenes és korlátlan tárhelyet kínálFEL

A Google kiadta Drive tárhely-szolgáltatásának oktatási verzióját, a Drive for Educationt. A megoldás teljesen ingyenes a tanárok és diákok számára.
A Google bemutatta a Drive for Educationt, amely a Drive for Workot követi a sorban. A szolgáltatás korlátlan felhőtárhelyet kínál a felhasználóknak. Egy fáj maximális mérete azonban 'csak' 5 terrabájtos lehet.
Ben Schrom, a Google Apps for Education elnöke elmondta, hogy minden egyes feltöltött fájl titkosított, nemcsak a készüléktől a Google felé és az adatközpontok között, hanem a Google szerverein is. A megoldást úgy nevezete, hogy ez a 21. század ultra biztonságos, ingyenes iskolatáskája.
A Google Apps for Education, vagyis az oktatási alkalmazások ingyenesek a nonprofit oktatási intézményeknek, mely tartalmazza többek között a Classroom eszközt, amellyel a tanárok oktatási anyagokat, feladatokat küldhetnek a diákoknak, és a nebulók visszajelzéseit is nyomon követhetik. A tanárok egyebek mellett új osztályokat hozhatnak létre, és manuálisan adhatnak hozzá diákokat.
A rendszert tehát csak diákok és oktatók használhatják, és közülük is azok, akik Google Apps for Education felhasználói fiókkal rendelkeznek. A hagyományos Drive-val és a Work verzióval ellentétben a Google oktatási megoldásával ingyenes és hirdetésmentes szolgáltatást kínál.




Kisszínes

The Librarians filmsorozat indulFEL

Hamarosan The Librarians ( link ) címmel sorozat formájában folytatódnak az Indiana Jones világát idéző kalandok, a Metropolitan Public Library alatt rejtőző ősi szervezet kész megoldani a lehetetlen rejtélyeket, harcolni a természetfeletti fenyegetésekkel és helyreállítani a világ rendjét. A 10 részesre tervezett sorozatban nem állandó szereplőként feltűnik majd Flynn Carsen (Noah Wyle) is, kinek küldetését négy tanítványa folytatja majd. Az új karakterek: Eve Baird (Rebecca Romijn) a csoport védelmezője, terrorista-elhárító ügynök, a 190-es IQ-val rendelkező művészettörténetben jártas Jake Stone (Christian Kane), a különleges belső képességekkel rendelkező Cassandra (Lindy Booth), valamint a klasszikus krimiket kedvelő technológiai zseni Ezekiel Jones (John Kim). A sorozat premierjét 2014. december 7-re tervezik, a trailer: link


Nemzeti Érdek folyóirat -- végül a könyvtárban landol?FEL

A mai napon Tarlós István főpolgármester mutatta be a köztudottan kormányközeli Századvég Alapítvány Nemzeti Érdek című új folyóiratát a Design Terminalban. A lapot -- aminek egyébként már a 9-10. számát adták ki -- G. Fodor Gábor szerkeszti. A rendezvényen Tarlós az újság Budapest különszámát ismertette.
Nemzeti Érdek, vagy Tarlós érdeke? A DK szerint a Fidesz újabb propagandalapjának példányai is arra a sorsra jutnak majd, mint az előző álkulturális próbálkozásé, a Magyar Krónikáé: olvasók hiányában elajándékozzák őket iskoláknak, könyvtáraknak, hivataloknak.


Hogyan oktassuk a digitális bennszülötteket? -- előadásmódszertanFEL

Nem csak a diák fejlesztheti a képességeit, az oktató is tehet azért, hogy ne veszítse el a hallgatóság figyelmét. Nem árt az érdekeset érdekesen is elmondani, meg kell tanulni kilépni az óra megszokott történetmeséléséből, mert 'a világháló adta végtelenségérzet erősebb inger, mint egy ugyan jól felépített hagyományos, de a hallgatói visszajelzésekre kevésbé reflektáló, improvizáció nélküli előadás' -- hangsúlyozza Forgó Sándor, az egri Eszterházy Károly Főiskola oktatás- és kommunikációtechnológia tanszékének vezetője. Az elsajátítandó tanagyag pedig már régen nem csak abból áll, amit a tanár előad és ami a tankönyvben szerepel: a diákok a netről gyűjtik a tudnivalókat. A pedagógus szerepe tehát még nagyobb -- így Forgó --, és nem árt például a témájával kapcsolatos internetes találati listát is ellenőriznie, hogy a pontatlanságokat jelezze a diákoknak?


Dekorálj könyvlapokkal! -- könyv-újrahasznosítás, akár könyvári foglalkozáson (fotó)FEL

Könyvet elsősorban olvasásra használjunk! Ám ha esetleg akad könyvtáradban néhány szétfoszló, használhatatlan, elsárgult könyv, amelyet már nem tudsz forgatni, csinálj belőle jópofa virággömböt!




Információforrások

Napenergia-kisokos a szakkönyvek kiegészítéséhez, döntéselőkészítéshezFEL

A minap egy energetikai fórumon felbukkanó politikus azzal állt kamera elé, hogy a hazai napelemhasználatot azért nem támogatja, mert este van szüksége áramra, és akkor nem süt a Nap. Mivel a gyerekcipőben járó háztartási napenergia-hasznosítás azonban egyre sűrűbben cseréli nagyobbra a cipőjét, nem a sötétségbe vinnénk pusztán némi fényt azzal, hogy összeállítottunk a témában egy beruházási kisokost.




legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról