SzavazásA külföldi könyvtári tapasztalatok, jógyakorlatok...
KIT hírlevél évfolyamok2016
|
KIT hírlevél: 2016/20., máj. 18.Szerkesztő: Mikulás Gábor Hírek• Az iSchoolok: turbózott könyvtárosképzés - az információ, a technológia és az egyén• Kihez / hova érdemes könyvtári szakmai-ügyviteli ügyekben fordulni? (felmérés) • Közkönyvtár a kórházban, és házhoz szállítás Münchenben I. • Gyerekkönyvtár - mit kér és mit biztosít? 2. Ígérjük, hogy... • Könyvtár a Twitteren - a ráfordítás és megtérülés orosházi tapasztalatai • Gyorsabban csökken a könyvtárlátogatás, kevésbé a kölcsönzés • Látássérültek az idősebbek - hogyan segítsük őket a könyvtárban? Vagy ezért sem jönnek már be? • Hogyan mérje fel a könyvtáros a használói élményt? - ne csak a használókat és ne a könyvtárról! (használóink szavazatára) • Mi alapján dönti el, hogy melyik könyvet veszi le a polcról? • Selejtezheti-e a könyvtáros a számára kedves könyvet? • Hogyan készítsünk könyvtári reklámfilmet avagy 90 másodperc alatt a könyvtár körül • Könyvtár a tenyérben: a könyvtárak rögtön kezdjenek bele a mobilszolgáltatásokba • Robot tájékoztatót tesztelnek - azt hitték, hogy ember • Hova álljon a könyvtár az értékláncban - ha fontosnak akarja tudni magát? • Bizonytalan, hova költöztetnék a Várból kitett Széchenyi könyvtárat • Itt a Putin Alert, ami szól, ha orosz propagandába botlik • A MaNDA is múló koncepció volt Analógiák• 1 Ft-nyi reklámkültés 6-ot ad a gazdaság teljesítményéhez - mennyit a könyvtár?Praktikus• Ezeket az információkat kellene mindenkinek azonnal törölnie a FacebookrólKisszínes• Petőfi forradalma és szerelme - Direkt kultúra egy borsodi presszóban• Az óra és az újrahasznosított könyv házassága • Direkt illegálisan töltenek le a fiatalok: ezért nem veszik meg a filmeket • Nem gyengült a lágy cenzúra 2015-ben Információforrások• Az 5 legjobb fotós blog
A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás, másold a linket a archive.org keresőjébe. HírekAz iSchoolok: turbózott könyvtárosképzés - az információ, a technológia és az egyénFEL
Címkék: marketing | szervezés, szervezeti kérdések | tervezés, stratégia | üzleti modell | könyvtárosképzés |
A [az információs szakemberek képzését szolgáló] mozgalom születése 1992-re esett (University of Michigan), ahol a tanszéket alaposan megreformálták 1996-ban, majd a tíz legnagyobb képzőintézmény 2002-től Information Schoolnak vagy iSchoolnak kezdte nevezni magát.
Az iSchooltól már csak egy lépés volt az adminisztrációt végző iCausus, majd az iConference létrejötte. 2015-ben 65 könyvtárosképző intézmény lett a rendszer része; a legtöbb (27) az Egyesült Államokban, 21 Európában, 3 Ausztráliában, 1 Ugandában, a többi Kanadában és Ázsiában működik, és komplex egészként kezelik a könyvtári, média-, újságírói, kommunikációs információkat és a hozzájuk tartozó technológiákat, amit a mindennapi, illetve a könyvtári gyakorlatban alkalmazni kell. A témáról írt disszertáció (Wedgeworth, 2013) vizsgálatai alátámasztják, hogy e képzőintézmények feltételei sokkal jobbak, mint a többié, ezért oktatásuk is színvonalasabb. (Sok hallgatójukból lett felső vezető.) Más képzőintézménnyel összehasonlítva érdekes, hogy a hallgatók létszámát, az oktatók felkészültségét tekintve sok a hasonlóság vagy azonosság, de az iSchoolokban nagyobb hangsúlyt kap az információszervezés és a vezetés oktatása, rendszeres és másfajta a minőségbiztosításuk. Ez a különbség feszültséget is kelt; ennek hangot is adtak az oktatók, akik szerint változtatni kell az ALA túl részletes, nehézkes és költséges minőségbiztosítási gyakorlatán. A szemléletbeli különbségek már 2009 óta feszültségeket keltenek, noha hosszú távon a párbeszéd gyümölcsöző és reményteljes lenne. (Az iSchoolok: az információ, a technológia és az egyén; ref.: Pajor E.) Kihez / hova érdemes könyvtári szakmai-ügyviteli ügyekben fordulni? (felmérés)FEL
Címkék: felmérés | szakmai belső kommunikáció (2013.02-) | szakmai szervezet | szakmai szintű irányítás |
Kihez / hova érdemes könyvtári szakmai-ügyviteli ügyekben fordulni? - kérdeztük olvasóinkat a múlt héten - ahogyan 2012-ben is. A mostani nem reprezentatív válaszok:
13 (32%) - Teljesen mindegy, lényegében magunknak kell utána járni 16 (39%) - Közvetlenül más kollégák, telefonon, emailen 5 (12%) - A Magyar Könyvtárosok Egyesülete (valamelyik fóruma) 6 (15%) - A Könyvtári Intézet segít ilyen ügyekben 1 (2%) - Utánanézek a (szak)könyvtárban 0 (0%) - Az Információs és Könyvtári Szövetség (valamelyik fóruma). Ugyanezt a kérdést 2012-ben is feltettük. Az adatok nagyjából azonosak, bár a MKE iránti bizalom 3%-ot csökkent, a kollégák iránti bizalom pedig nőtt 2%-kal. (MG) Közkönyvtár a kórházban, és házhoz szállítás Münchenben I.FEL
Címkék: idős használó | speciális igényű használó | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | mozgókönyvtár | Németország |
A müncheni közkönyvtár kórházakban is üzemeltet részlegeket, illetve a rászorulókat lakásukon látják el. Prospektusukból idézünk:
Üdvözöljük a szociális könyvtári szolgáltatások világában! A Müncheni Városi Könyvtár élő, lélegző nagyvárosi könyvtár, amely az információk és a különféle médiák széles választékát kínálja München teljes lakosságának. Olyan emberek számára is elérhető, akik betegség, életkor vagy más akadály miatt nem tudnak személyesen felkeresni egy fiókkönyvtárat. A mobil házikönyvtár-szolgálat egyenesen a lakásában keresi fel Önt, személyes tanácsadást nyújt, elhozza a kívánt könyveket és egyéb információ-hordozókat, és vissza is viszi azokat a kölcsönzési határidő lejártával. Szakképzett munkatársunkkal való személyes beszélgetés során új támpontokat kaphat arról, hogy legközelebb mit lenne érdemes kikölcsönöznie, ezzel segítünk olvasóinknak, hogy aktívabban részt tudjanak venni a mindennapi életben. Összesen hét kórházban található speciális könyvtári kínálat a betegek illetve a kórház dolgozói számára. A könyvtárral rendelkező városi klinikák állománya bárki számára elérhető. (ford.: Tábori Zita) (folyt. köv.) A prospektus és a vonatkozó weboldal képei: link Gyerekkönyvtár - mit kér és mit biztosít? 2. Ígérjük, hogy...FEL
Címkék: szakmai szervezet | arculat (magunkról mutatott kép) | gyerek, fiatal használó | legjobb gyakorlat (gyerek-, ifj. és iskolai könyvtár) | legjobb gyakorlat (szakmai szervezet) | marketing | Nagy-Britannia | pr, public relations, bizalomkeltés |
Múlt heti cikkünk link folytatásában a gyerekkönyvtár ígér. A falra kitett plakát alkalmas arra, hogy
- a betérő komolyabban vegye a szolgáltatott minőséget - nem-megfelelés esetén a használó tájékoztatást is kérhet. Az alábbi szöveg tehát csak öntudatos gyerekkönyvtárosoknak! :-) "Könyvtári szolgáltatások gyermekeknek és fiataloknak Ígérjük, hogy... - figyelembe vesszük - a könyvtárral kapcsolatos véleményedet - elmagyarázzuk -, hogyan működik a könyvtár és hogyan használd - segítünk -, hogy megtaláld a könyveket és az információt amelyre szükséged van - beszerezzük -, a legjobb, kedvedre való könyveket - bátorítunk -, hogy annyi jó könyvet olvass el, amennyit csak lehetséges Mindent megteszünk, hogy a könyvtárat - biztonságossá - kellemessé - barátságossá tegyük neked és családod számára." (ford.: WKÁ) Könyvtár a Twitteren - a ráfordítás és megtérülés orosházi tapasztalataiFEL
Címkék: közösségi munka | hatékonyság | digitalizálás (folyamat, technika) | digitális dokumentumok | blog, mikroblog, fórum | arculat (magunkról mutatott kép) | pr, public relations, bizalomkeltés |
A Justh Zsigmond Városi Könyvtár 2007 óta küld Twitter-üzeneteket, heti kb. 20 db-ot. A 160 karakteres üzenetek a leggyakrabban archív sajtókivágatokat tartalmaznak korabeli megyei és városi napilapokból, hetilapokból. Az archív hírek, fotók megjelentetésében igyekeznek az adott időszak aktualitásaihoz kötődni.
Buzai Csaba könyvtárigazgató kifejtette: Energiaráfordításunk minimális, hiszen alapvetően másodlagos megosztásra használjuk, vagy Facebook-posztok bemásolásával, vagy - és főleg - tumblr és Instagram becsatornázásával készítjük őket. Azaz: ugyanazon tartalmat egyszerre 4 helyen osztunk meg. A múltidézős tumblr-t többen is Twitteren keresztül olvassák, vagyis onnan is kap favot (elismerő kattintást), az Instagram meg oda is megy, hátha valaki ott látja meg. Külön, önálló Justh-os Twitter bejegyzést ritkán írunk. A megtérülést tekintve: egy-egy lájk, retweet (továbbítás) s mindez 428 követő számára. Tapasztalatom szerint tehát ilyen formában mindenképpen érdemes használni ezeket az eszközöket. (Buzai Csaba közlése nyomán) Gyorsabban csökken a könyvtárlátogatás, kevésbé a kölcsönzésFEL
Címkék: felmérés | használói igény | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | marketing | Nagy-Britannia |
Jó, ha olyan országban lakunk, ahol a döntések tényadatokon alapulhatnak. Az elmúlt hónapokban sok hír járta az angol könyvtárbezárásokról. A Chartered Institute of Public Finance and Accountancy 15 oldalas statisztikai összefoglalót adott közre a nagy-britanniai könyvtárhasználati adatokról, annak időbeni változásairól: Trendek a könyvtárhasználatban 2010/11 és 2014/15 között:
- a könyvtárlátogatás 264,272-ről 224,636-ra csökkent - a kölcsönző személyek száma 9,856-ról 7,543-ra. ld. az alant linkelt dokumentum 4. oldalát. (ref.: MG) Látássérültek az idősebbek - hogyan segítsük őket a könyvtárban? Vagy ezért sem jönnek már be?FEL
Címkék: közkönyvtár, közművelődési könyvtár | marketing | szolgáltatóhely, egyszemélyes könyvtár | speciális igényű használó | használói igény | idős használó | szegény használó | felmérés | egészségügy (munka-) |
Az ötvenéves és annál idősebb emberek 13,5 százaléka vak vagy látássérült, ami mintegy 250 ezer embert jelent országszerte, pedig a vakságot az esetek csaknem felében meg lehetne előzni - közölte a felmérést végző Semmelweis Egyetem (SE) pénteken.
A tavaly áprilisban indult három hónapos vizsgálat megállapította: az 50 éves és annál idősebb emberek csaknem egy százaléka szenved vakságban, fél százalékuknak volt súlyos, mintegy öt százalékuknak közepes, hozzávetőlegesen hét százalékuknak pedig enyhe látássérülése. Az esetek többségében az időskori makula-degeneráció és egyéb látóhártya-betegségek, a szürkehályog, a zöldhályog és a cukorbetegség áll a háttérben. Felhívták a figyelmet arra: a vakságot az esetek 45,5 százalékában megfelelő szűrésekkel és vizsgálatokkal meg lehetne előzni. Ehhez országos szemészeti szűrővizsgálatok bevezetése és folyamatos működtetése lenne szükséges. A 3500 résztvevőnek csaknem ötöde volt cukorbeteg. Nekik évenkénti szemészeti szűrésre lenne szükségük, ezzel szemben több mint a negyedük számolt be arról, hogy vagy egyáltalán nem jár ilyen vizsgálatra vagy csak a javasoltnál ritkábban. Vidéken és a kórházaktól távol eső településeken a legrosszabb a helyzet. Hogyan mérje fel a könyvtáros a használói élményt? - ne csak a használókat és ne a könyvtárról! (használóink szavazatára)FELA kérdés már több könyvtári találkozón elhangzott, már több kérdőíven nyomtatásba került: Kérdezzük meg, mit is szeretnének a könyvtártól a felhasználók?
Aaron Schmidt könyvtári konzulens véleménye szerint nem megfelelő ez a kérdés. Sokkal inkább nekünk, könyvtárosoknak kellene tisztában lennünk a válaszokkal. Nem várható el, hogy egy laikus (még ha imádja is a könyvtárat, és szívén viseli annak minden problémáját) megfelelő választ adjon. Olyan programokat kell szervezniük, melyek igazán érdeklik az olvasóközönséget. Viszont újra kell gondolni, hogy ténylegesen fontos-e ezt a kérdést többször is elismételni? Inkább másképp kell hozzáállni a programtervezéshez, másképp kell eldönteni, hogy milyen könyveket is szerezzen be az adott könyvtár. A gyakran feltett kérdés, és az arra érkezett általános válaszok nem segítik elő a könyvtár fejlődését, hamis biztonságérzetet adnak. (ref.: NM) Ahelyett, hogy a könyvtárról kérdeznéd az embereket, kérdezd őket mindennapjaikról. Ha azt kérdezed, mit gondolnak a könyvtárról, hajlamosak csak a könyvekre asszociálni. Ami persze nem segít az innovációban. Inkább kérdezd - nem csak a könyvtárba járót: - mit tettél a hétvégén? - milyen hobbidra szeretnél több időt? - hová utaznál legszívesebben? - mesélj arról, mit tettél, amikor belefelejtkeztél dolgaidba? (ref.: MG) Mi alapján dönti el, hogy melyik könyvet veszi le a polcról?FEL- Ha nem szakemberként, hanem magánemberként választ könyvet (például ajándékba, vagy az esti meseolvasáshoz), akkor mi alapján dönti el, hogy melyik könyvet veszi le a polcról?
Boldizsár Ildikó: Az első szempont a könyv külleme. Azokat a könyveket emelem le először a könyvesboltban a polcról, amelyek már a küllemükkel is megszólítanak. Nekem fontos a cím, a borító, a betűtípus, a címsor, a színek és formák, a tördelés, és persze nem utolsósorban az illusztráció. Aztán adok magamnak egy kis időt, végiglapozom, beleolvasok, és utána döntök. Természetesen a választásomat az is meghatározza, hogy hány éves gyereknek és milyen céllal keresek éppen könyvet. Selejtezheti-e a könyvtáros a számára kedves könyvet?FELA selejtezés sok tabuval terhelt, nehezen végzett munka általában, világos alapelveket kevés helyen állítanak fel. Selejtezésnél a könyvtáros tevékenysége ellentmondásos lehet:
1. A könyvtár szempontjából felesleges a könyv 2. Saját szempontjából nem. Melyik kerekedik felül? Nem mindig egyértelmű... Pláne, ha nincsenek elfogadott gyakorlat. - Az e posztban link leírt helyzet egyértelmű, de én is selejteztem számomra kedves könyvet, s töprengtem ennek helyességén... Könyvtárakban vannak rögzített állománygazdálkodási irányelvek, ám kérdés lehet annak szakmaisága, betarthatósága, frissessége, illetve hogy az a gyakorlatban mennyire működik. - Ön szerint? (összeáll.: MG) Hogyan készítsünk könyvtári reklámfilmet avagy 90 másodperc alatt a könyvtár körülFELA projekt három részből áll: előmunkálatok, a videó elkészítése, utómunkálatok. A szerző minden részletre kitérően, sok gyakorlati tanáccsal kísérve írja le az egyes munkafázisokat. Az előkészítési szakaszba feltétlenül be kell vonni a könyvtárosokat, a tartalomra, a filmbe kerülő helyiségekre kell nagyon figyelni, érdemes minden megbeszélés eredményét írásban rögzíteni. Döntési pont lehet, hogy a felvételek mikor készüljenek: a könyvtár nyitva vagy zárva tartása alatt; mindkét megoldásnak vannak előnyei és hátrányai. Ennek megfelelően a felvételeket úgy kell készíteni, hogy azok a folyamatos haladás érzetét keltsék (például a szerző a zárva tartást választotta, a zárt ablakokra, azonos világításra, háttérzaj kizárására kellett figyelnie). A felvételek készítéséhez nincs szükség bonyolult berendezésekre; a narrátor szövegének felvételekor viszont fontos a hangerő, a hangszín, a helyes artikuláció; ellenőrizni kell, hogy nem került-e nem kívánt zaj a felvételre. Az utómunkálatok része a szerkesztő szoftver, a kísérőzene és a szerkesztés. Bonyolult szoftverre sincs szükség, a Windows Movie Makere vagy a Macintosh iMovie-ja elegendő. A zenei aláfestés professzionálisabbá, vonzóbbá teszi a filmet. El kell dönteni, milyen zenei stílus váltja ki a kívánt hatást (lírai zenét nem szabad választani, mert az elvonja a figyelmet és rontja a narrációt). Fontos, hogy a zene jogtiszta legyen, ne terhelje szerzői jogdíj; érdemes eredeti zenét használni, akár a könyvtárosok vagy a hallgatók szerzeményét. Közkönyvtárban is érdemes a munkatársakat és az olvasókat megkérdezni, van-e nekik alkalmas kompozíciójuk.
Első szerkesztés után a szerző videója 106 másodpercesre sikerült. ... (Hogyan készítsünk könyvtári reklámfilmet avagy 90 másodperc alatt a könyvtár körül;ref.: Viszocsekné P.É.) Könyvtár a tenyérben: a könyvtárak rögtön kezdjenek bele a mobilszolgáltatásokbaFEL
Címkék: USA | felsőoktatási könyvtár, szakkönyvtár | innováció, szolgáltatásfejlesztés | felmérés | e-könyv olvasó, más mobil eszközök |
Milyen a mobilszolgáltatások jelenlegi helyzete az egyetemi könyvtárak körében az USA 100 legjobb egyetemén, és melyek a könyvtárosok legjobb gyakorlatai mobilszolgáltatások alkalmazása terén? Mélyreható honlaplátogatásokkal és kérdőívekkel mérték fel a szerzők a 100 legjobb egyetem könyvtárának a mobilszolgáltatásokkal kapcsolatos tapasztalatait. Az eredmények azt mutatták, hogy a könyvtárak legalább egy mobilszolgáltatást, de a többség többféle szolgáltatást kínáltak. A leggyakoribb szolgáltatások: mobiloldalak, szöveges üzenetküldő szolgáltatás (SMS), e-könyvek, adatbázisokhoz és a katalógushoz való mobil hozzáférés. Ezen kívül csevegő és üzenetküldő szolgáltatások, valamint a közösségi média-alkalmazások is nagyon népszerűek. A kérdőívre adott válaszok is jelezték, hogy a honlapok kialakításában az interaktivitás a jellemző, melynek révén a felhasználók a könyvtár teljes kínálatát bármilyen mobil eszközzel el tudják érni. A válaszadók azt javasolják, hogy a könyvtárak rögtön kezdjenek bele a mobilszolgáltatásokba, amint várható e szolgáltatások iránti igény növekedése. (Könyvtár a tenyérben: mobil szolgáltatások a 100 legjobb egyetem könyvtárában; autoref.)
Robot tájékoztatót tesztelnek - azt hitték, hogy emberFEL
Címkék: innováció, szolgáltatásfejlesztés | informatikai fejlesztés, automatizálás | virtuális, online tájékoztatás |
Élethű volt a Watsonra épülő digitális asszisztens. A tesztelési célból alkalmazott rendszer e-maileket válaszolt meg és időpontokra figyelmeztette a hallgatókat.
Ashok Goel professzor alaposan meglepte a Georgia Institute of Technology diákjait, amikor munkába állított egy olyan digitális asszisztenst, amely az IBM által kifejlesztett Watson szuperszámítógépre épült. A rendszer többek között kérdéseket válaszolt meg e-mailben és teljesen emberi megnyilvánulásai voltak, például olyan szót használt, mint a "Yep!" vagy az egész csapat nevében írt. A megoldás annyira élethű volt, hogy még Barric Reed, aki két éven át az IBM-nél a Watson hardverén dolgozott, sem sejtett semmit. Hova álljon a könyvtár az értékláncban - ha fontosnak akarja tudni magát?FEL
Címkék: marketing | felsőoktatási könyvtár, szakkönyvtár | innováció, szolgáltatásfejlesztés | hatékonyság | üzleti használó | tervezés, stratégia | üzleti modell |
Úgy tűnik, hogy a döntés-előkészítéshez információt szolgáltató könyvtárnak a tervezési és értékesítésnél, értékhozzáadásnál érdemes leginkább tüsténtkednie. (MG)
- Képzeljünk el egy értékláncot, ami elindul a fejlesztéstől, innovációtól, kutatástól, aztán megy tovább a gyártás különböző folyamatain át az értékesítésig, marketingig, szervizelésig. Harminc évvel ezelőtt az, hogy mennyi érték keletkezik az egyes részeken, az egy viszonylag egyenletes vonal volt, ma ez egy U alakú görbe. A magas fizetések, magas profit a folyamat elején van, a fejlesztésnél, a tervezésnél. Aztán a gyártásnál elérjük a görbe alját, majd az értéklánc végén, a marketingnél és a hozzáadott szolgáltatásoknál megint magas lesz a hozzáadott érték. A legtöbb magyar cég, amely képes volt bekapcsolódni a nemzetközi értékláncokba, jelenleg az alacsony hozzáadott értékű részen van. Ahogy növekednek a bérek, az ország úgy tud versenyképes maradni, ha elkezd eltolódni ennek az U alakú görbének a magasabb hozzáadott értékű részeire. Tehát az a jó, ha kevésbé csak alkatrészeket gyártunk, és egyre inkább át tudunk venni magasabb jövedelmet generáló tevékenységeket. Ekkor tudnak majd a cégek magasabb béreket kifizetni. Egy másik kitörési mód az innováció, vagyis a saját új termékek és szolgáltatások kifejlesztése és világpiaci bevezetése. Ez sajnos nagyon nehéz, költséges és ritka is. De pozitív példa is akad: az IND, a Prezi vagy a Richter is saját innovációival, nemzetközi versenyben tudott nagy sikereket elérni. Bizonytalan, hova költöztetnék a Várból kitett Széchenyi könyvtáratFELBár korábban azt közölték, hogy a Várból az OSZK a Nemzeti Múzeum mögé költözne, most ez bizonytalanná vált, az Emmi pedig azt írta, még nem született döntés a könyvtár későbbi helyéről.
Tavaly novemberben jelentette be Lázár János, hogy a Várból az átépítések miatt kiköltöztetésre ítélt Országos Széchényi Könyvtárat a Palotanegyedbe, a Nemzeti Múzeum mögött a Magyar Rádió egykori épületeibe fogják költöztetni, a Népszabadság viszont most arról ír, hogy a színművészeti egyetem is szemet vetett az épületre. Még tavaly novemberben Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár azt közölte, januárban ötletpályázatot írnak ki az OSZK új épületeire, de ez azóta sem történt meg. Itt a Putin Alert, ami szól, ha orosz propagandába botlikFEL
Címkék: internet információforrásként általában | információforrás (tájékoztatáshoz) | alkalmazás, szoftver | kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás (2013-) | minőség, minőségirányítás, minőségfejlesztés | praktikus | sajtótermék (nyomtatott, elektronikus) |
Ezentúl önnek se kell félnie, hogy véletlenül orosz propagandába botlik a neten, és teletöltik a fejét mindenféle dezinformációval. A Kétfarkú Kutya Párt kiadott egy Putin Alert nevű böngészőkiterjesztést link , amely mindig működésbe lép, ha köztudottan orosz propagandát terjesztő oldalra keveredik, és ezzel a kedves animációval figyelmezteti a veszélyre:
A példához a hidfo.ru oldalt választottuk, ha már a domainnév végződése is orosz, de jelenleg 82 oldalas feketelista alapján dolgozik a kiterjesztés, amely Chrome-ra és Firefoxra is elérhető. Régebbi hírforrás(ok): Bedőlünk-e a Geraszimov hadműveletnek, vagy képesek vagyunk kritikus olvasásra? link A MaNDA is múló koncepció voltFEL
Címkék: adattárolás | digitális dokumentumok | digitalizálás (folyamat, technika) | tervezés, stratégia | munkaügy | szervezeti kultúra | cselekvésképtelenség | emberi minőség |
Tulajdonképpen ugyanannak a folytonos átnevezéséről van szó: láthatóan minden kormányzat kezdeni akart valamit a digitális archiválás kérdésével, a kultúra digitális hozzáférhetőségével, amely nem mellékesen uniós törekvés is. De egységes koncepció sosem született, olyan programot pedig pláne botorság várni minálunk, amely több kormányon (kurzuson) átívelt volna. Egyetlen törekvés látszik világosan: mindegyik kurzus be akarta írni magát a digitális archiválás nagykönyvébe, és szerette volna besöpörni az ilyesmire kapható támogatásokat. A MaNDA-ról 2011-ben még a szellemes Mandalat címmel egy szakmai vitairat is született, amely nagyívű és inspiratív gondolatokat tartalmazott: "Ha a felhasználók tömegesen töltik le saját gépeikre a teljes nemzeti kulturális örökséget, akkor nemcsak hozzáférhetővé tételéről, hanem megsokszorozása révén egyúttal megőrzéséről is gondoskodtunk." A teljes kulturális örökség letöltése nyilván távlati cél, a feltöltögetés azonban elindult, ne feledjük, hogy a MaNDA ötszáz fő, úgynevezett "kulturális közfoglalkoztatottakkal" is végeztethette ezt a munkát, magyarán magasabban képzett, de rendkívüli módon alulfizetett, intelligens munkaerővel.
E pillanatban nem világos, mi van még meg a programokból, mintha csak egy menekülő intézményt látnánk, amely a költségvetési fűnyíró elől keres védelmet valahol. Hogy hol, az sem látszik egyértelműen, Lázár és az EMMI miniszter Balog Zoltán személyes háborúja még nem dőlt el. Az MMA és az OSZK azonban nem volna megnyugtató megoldás egy eredetileg elképzelt MaNDA, tehát egy olyan intézmény számára, amely a teljes magyar kultúra digitalizációját és hozzáférhetőségét tűzi ki célul... Analógiák1 Ft-nyi reklámkültés 6-ot ad a gazdaság teljesítményéhez - mennyit a könyvtár?FEL
Címkék: analógia | marketing | könyvtári szolgáltatás megtérülése (2014.08-) | egyéb, nem könyvtári (információ)szolg. szerv. |
Minden reklámra költött 1 forint 6 forinttal járul hozzá a gazdaság teljesítményéhez. A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) és a PwC Magyarország a Média Hungary-n ismertette "A magyar reklámipar gazdasági hatásának elemzését". Az elemzés legfontosabb számait Urbán Zsolt, az MRSZ elnöke, Hivatal Péter, az MRSZ Ügyvezetőségének tagja és Sere Péter, a PwC Magyarország igazgatója mutatta be.
Az MRSZ és PwC először 2013-ban készítette el a tanulmányt, amely akkor kimutatta, hogy minden reklámra elköltött 10 forint 47 forinttal növeli a magyar gazdaság teljesítményét. Tekintve az elmúlt évek markáns iparági- és szabályozási változásait a Magyar Reklámszövetség időszerűnek érezte, hogy megismételje a hatástanulmányt. PraktikusEzeket az információkat kellene mindenkinek azonnal törölnie a FacebookrólFELSokat tudnak a felhasználóikról a közösségi portálok, különösen a legnagyobb, a Facebook. Ez hatalmas kockázatot jelenthet, mert ha egyszer valaki ártó szándékkal akarná felhasználni a személyes információkat, komoly károkat tudna okozni bárkinek. Betonbiztos védelem nincs, csak ha az ember teljesen eltünteti magát a portálról, de van néhány dolog, amiknek a nyilvános megosztását jobb megfontolni:
- érdeklődési kör - születésnap - lakcím - volt munkahelyek és iskolák - régi, kínos epizódok. Részletek: ld. alant, a forráslinken. KisszínesPetőfi forradalma és szerelme - Direkt kultúra egy borsodi presszóbanFELMájus 20-án 17 óra 30 perckor Petőfi Sándorról tart elődást Lipthay Endre történész a Borsod megyei Csrépfaluban, Marika presszójában. Ez lesz a Cserépfalvi Könyvmegálló Direkt Kultúra Szekció harmadik csapása. Petőfi, aki több volt mint forradalmi és szerelmes versek költője. Petőfi az újságíró, a több nyelven beszélő és fordító író, s akinek rajzait kevesen ismerik, s aki nemcsak egy fiatalon elhunyt lánglelkű költő volt, hanem valóban korának egyik legtájékozottabb és legtehetségesebb irodalmára is egyben. Előadó: Lipthay Endre történész, az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárának kutatója. Az előadás közben és utána helyi borászok borait kóstolják a résztvevők.
Az óra és az újrahasznosított könyv házasságaFEL(A fotót ld. az alábbi linken.)
Direkt illegálisan töltenek le a fiatalok: ezért nem veszik meg a filmeketFEL
Címkék: könyvtári tevékenység alternatívája | film- videó- és képszolgáltatás | felmérés | fájlcserélő hálózat, torrent | könyv- és dokumentumpiac | oktatás, tanulás | illegális tartalmak - szerzői jog |
A magyar fiatalok ötöde legalább egy alkalommal szándékosan használt illegális online forrásokat a digitális tartalmakhoz való hozzáférés során az elmúlt évben, 38 százalékuk viszont nem élt ilyenekkel, bár negyedük egyáltalán nem tud különbséget tenni törvényes és törvénytelen felület között, derül ki az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalának (EUIPO) legfrissebb jelentéséből.
A magyar fiatalok 21 százaléka legalább egyszer illegális forráson keresztül jutott hozzá valamilyen digitális tartalomhoz tavaly, ami egyébként 4 százalékkal alacsonyabb az Európai Unió átlagánál. A 14 és 24 éves fiatalok internet-használati szokásait is vizsgáló elemzés kiemeli Magyarország kapcsán, hogy digitális tartalmakhoz való hozzáférés során az illegális források használata elterjedt szokássá vált a fiatalok körében. Nem igazán figyelnek arra, hogy az adott oldal törvényesen működik-e, vagy sem, emellett nem érzik a legális források nyújtotta előnyöket, és nem gondolják azt, hogy az adott tartalomért megérné fizetni, ha az illegális felületről is elérhető. Nem gyengült a lágy cenzúra 2015-benFEL
Címkék: cenzúra, könyvbetiltás | információforrás (tájékoztatáshoz) | minőség, minőségirányítás, minőségfejlesztés | sajtótermék (nyomtatott, elektronikus) | információ (elmélet, politika) | jog, külső szabályozás általában | etika, fegyelmi kérdések | emberi minőség |
A lágy cenzúra viszonylag lassú, de tartós változásokat okoz a médiarendszer egészének működésében.
A Mérték Médiaelemző Műhely idén is összeállította éves jelentését a lágy cenzúra jelenségéről. A médiarendszer szerkezetének, a médiapiac folyamatainak politikai-hatalmi célú manipulációja továbbra is a médiapolitika legfőbb mozgatója. A lágy cenzúra 2015-ben nem gyengült a magyar médiarendszerben, mindössze a szereplők cserélődtek le - olvasható a sajtóközleményben. A "lágy cenzúra" vagy indirekt cenzúra fogalma alá azokat a médiapolitikai beavatkozásokat soroljuk, amelyek a médiapiac szerkezetének alakításával, a médiapiaci erőforrások elosztásának manipulálásával egyes álláspontok esélyét a közönség elérésére jelentősen növelik, másokét jelentősen csökkentik. A lágy cenzúra viszonylag lassú, de tartós változásokat okoz a médiarendszer egészének működésében. Az elemzés letölthető a szervezet honlapjáról link , a jelentéshez infografikák link is készültek. InformációforrásokAz 5 legjobb fotós blogFEL
Címkék: blog, mikroblog, fórum | film- videó- és képszolgáltatás | információforrás (tájékoztatáshoz) | internet információforrásként általában | közösség mint erő és információforrás (2.0) |
A fotós blogok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, nem véletlenül. Mindannyian vágyunk a gyönyörű látványra, és ha már egy tehetséges fotósra bukkanunk, nem szívesen maradunk le legújabb képeiről. Következzen öt kedvencünk, akiket érdemes követni!
|
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |