SzavazásA külföldi könyvtári tapasztalatok, jógyakorlatok...
KIT hírlevél évfolyamok2021
|
KIT hírlevél: 2021/27., júl. 7.E lapszám szerkesztője: Mikulás Gábor Hírek• Főnökfejlesztés• Ismersz-e erős könyvtári szakembert? • Részvételi létra - melyik szinten állsz könyvtáradban? • Akadálymentesítés 2. - Láthatatlan akadályok • Használóismerettel gazdagítja a könyvtár a náluk elérhető 'központi' kurzusokat • Cserepontok helyett teljes könyvtári nyitás • Újabb könyvkölcsönző automatákat adott át a Méliusz Könyvtár a hajdú-bihari kistelepüléseken • Pompidou központ: a múzeum, a könyvtár és az előadói terek közötti kapcsolatot tovább kell fejleszteni • Könyvtárakon kívüli intézményekkel szorgalmazza az együttműködést az RMKE • Nemzetközi irányelvek a lakóhelyüket elhagyott emberek könyvtári támogatása kapcsán - vázlat egy globális konzultációhoz (olvasóink szavazatára) • Halis hírlevél - eljárásrend és elérés • Megkérdeztük: A könyvtári munkát a ...-ban folytatnám • Virtuális polcokon is válogathatunk • Soknyelvi érzékenyítés - könyvtári szervezésben (videó) • Foglalkozzon-e NFT-vel a könyvtár? • Megszünteti TKPont szolgáltatását a Csorba Győző Könyvtár • Színész ajánl könyvet - a könyvtár honlapján • Több mint negyven, egyedi digitális tartalomszolgáltatását tereli egy portálra az OSZK • Kollektív vezetés... könyvtárban?! Praktikus• Útmutató a perszóna alkotásához és használatához• 10 perces nemzetközi könyvtáros #57: Ünnepeljük meg a hibákat! (olvasóink szavazatára) Kisszínes• Hangoskönyvek dömpingje előtt állunk?• Sajtószabadság-aggályok Információforrások• Forrás az LMBTQI tartalmakhoz
A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás, másold a linket a archive.org keresőjébe. HírekFőnökfejlesztésFELMunkahelyi értéklánc:
- a felhasználók jóllétéért az őket közvetlenül szolgáló munkatársak felelnek - a vezetők pedig beosztottaik munkával kapcsolatos jóllétét szolgálják, hiszen ennek hiányában a szervezet teljesítménye nem lesz megfelelő, ami 80%-ban a vezetőt minősíti. Azaz: a felettes leghasznosabb törekvése, ha a vevőknek szolgáltató munkatársait legeredményesebben támogatja. Vö.: Hogyan segíthetem munkádat? - kérdezte havonta a felettes link . (MG) - Kevés a jó vezető, márpedig a járványválság felszínre hozta, milyen nagy szükség van rájuk. A munka világa nem lesz többé olyan, mint volt, más vezetői készségek és képességek válnak fontossá. ... Szakértők szerint már a járványválság előtt is komoly deficit mutatkozott az alapvető vezetői készségek és képességek terén. A járvány tanulságai szerint elsősorban az empátiában, az érzelmi intelligenciában, vagyis a szociális készségekben. Ezeket az angol szakirodalom soft skillsnek, vagyis puha készségeknek nevezi. ... A jó vezető ügyel a beosztottai jóllétére, és nem a projektek, hanem az emberek vezetésére koncentrál, aminek különösen hosszú távon van hozadéka. [Ehhez képest nagyon gyakori, hogy a felettes - képtelen lévén delegálni - látványosan többet dolgozik a kelleténél. S felhatalmazási képességének deficitjét kompenzálva ebből igyekszik erényt kovácsolni. - MG] Attól, hogy valaki nagyon elfoglalt, még nem biztos, hogy produktív. Igaz volt ez persze a járvány előtt is, de a válságban és az után különösen fontossá vált, hogy a munkavállalók - és főleg a vezetők - hatékonyan dolgozzanak, ne pedig pusztán sokat. A túlhajszoltság két okból sem jó. Egyfelől a vezető is ember, a fáradtság, a stressz az ő jóllétét és mentális egészségét is rombolja, azon keresztül pedig a teljesítményét is lehúzza. Az ő jólléte és teljesítménye pedig a beosztottaiéra is kihat. Másfelől a sok munkavégzés nem feltétlenül vág egybe a rugalmasság fent emlegetett szükségességével.
Hírforrás:
HVG (24. sz.) előfizetéssel
2021. július 07. • Továbbküldöm a hírt Link e hírhez: http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=fonokfejlesztes
Régebbi hírforrás(ok): Megkérdeztük: Milyen képzést javasolnál leginkább könyvtári vezetőknek? link Nem kell motiválni a munkatársakat! link Hogyan segíthetem munkádat? - kérdezte havonta a felettes link Ismersz-e erős könyvtári szakembert?FEL
Címkék: tudásstratégia (2015.05-) | tervezés, stratégia | identitás | vezető | munkaügy | emberi minőség |
Erőset...
1. Akinek nem kell önnön erősségét ilyen-olyan módon bizonygatnia. Mert a kompenzáció (nagyotmondás, erőfitogtatás, arrogancia) éppen az erő hiányát jelzi. Tekintélye pozíció nélkül is adott: hatalma tudástőkén, kompetenciáin, eddigi tetteinek értékén nyugszik. 2. Aki tevékenységét nem csak egy szempontból, hanem több tudáson keresztül látja és láttatja. Sőt: nyitott a még újabb szempontra. 3. Akinek ugyan nincs mindig igaza, de ettől nem esik kétségbe; képes nyílt vita és mérlegelés eredményétől függően véleményét meg is változtatni. 4. Aki saját korlátait és tudásvágyát ismerve nyitott az együttműködésekre. 5. Aki tudását, képességeit, kapcsolatait azok elzárása helyett rendszeresen és önként meg is osztja (értelmiségi = tud, tudni akar és tudását át akarja adni). 6. Aki lelkes: bár akár földhöz is vágja egy-egy kudarc, tesz a könyvtáráért, munkatársaiért, a szakmáért; megújulva, kitartóan. Nos, látsz-e ilyen, vagy hasonló viszonyítási pontot, szakmai tekintélyt? Részvételi létra - melyik szinten állsz könyvtáradban?FEL
Címkék: tudásstratégia (2015.05-) | identitás | * | személyes tájékoztatás | vezető | munkaügy | közösségépítés | szervezeti kultúra | emberi minőség |
A részvételi létra (Sherry Arnstein, 1996), jelzi, hogy a polgárok - vagy egy szervezet alkalmazottai - mennyire vannak bevonva az őket is érintő döntésekbe. A bevonást participációnak is szokták nevezni. Tehát a részvételi létra: a részétel hiányától a látszatrészvétel, majd a tényleges részvétel fokaiig:
NINCS RÉSZVÉTEL (cél: a támogatás megnyerése) 1. Manipuláció: a részvétel általában puszta szóbeli pr-eszköz. 2. Terápia: mivel a képviselők szerint az emberek nem képesek aktívan részt venni a döntéshozatalban, ezért paternalista, atyáskodó módon kezelik az érintetteket. SZÍNLELT RÉSZVÉTEL (cél: a döntések támogatottságának növelése) 3. Tájékoztatás: az embereket tájékoztatják jogaikról és felelősségükről. Az információ továbbra is egyirányú; az érintettek gyakorlatilag nem válaszolhatnak. Leggyakoribb eszközök a hírmédia, tájékoztató, és a kérdésekre adott válasz. 4. Konzultáció: az embereket felkérik véleményük elmondására, de nincs garancia véleményük figyelembevételére. Eszközök pl. az attitűd-felmérések, találkozók, nyilvános meghallgatások, "nemzeti konzultáció". Az emberek úgy érzik, hogy bevonták őket, a hatalom számára pedig bizonyíték, hogy történt valamilyen bevonás. 5. Kompenzáció: egyes érintetteket bevonnak (békítés céljából), pl. környezeti konfliktus esetén a döntéshozók a kevésbé radikális szervezeteknek ad partneri pozíciót, kifogva a szelet a radikálisabbak vitorlájából. ÉRDEMI RÉSZVÉTEL (cél: érdemi részvétel) 6. Partnerség: a hatalom megosztja a tervezéssel és a döntéshozatallal kapcsolatos felelősségeket. Eszközök pl. közös szakpolitikai testületek, a tervezési bizottságok. Miután az alapokat valamilyen adok-kapok formájában megteremtették, a feltételek nem egyoldalúak. 7. Felhatalmazás: a polgárok / munkatársak valódi hatalommal bírnak egy adott intézmény / politika / projekt felett, olyan mértékben, hogy jelentős érdekérvényesítési lehetőségekkel biztosítsák számukra a program elszámoltathatóságát. 8. Polgári ellenőrzés: a résztvevők / lakosok irányítják az intézményt / politikát / projektet, teljes felelősséggel tartozhatnak a politikai és irányítási szempontokért, tárgyalóképesek kívülálló felekkel. Szóval: mit tapasztalsz a könyvtáradban? Akadálymentesítés 2. - Láthatatlan akadályok FEL
Címkék: információ prezentálása | imázs, rólunk alkotott kép | használói élmény, UX, user experience (2020-) | befogadás kultúra (2017.04-) | analógia | akadálymentesítés - fizikai (2023.02-) | * | tervezés, stratégia | praktikus | múzeum | minőség, minőségirányítás, minőségfejlesztés | marketing | innováció, szolgáltatásfejlesztés |
Folytatva Maria Chiara Ciaccheri (Museum@Digit konferencia) link gondolatait...
Az akadálymentesítés során törlendő akadályok gyakran láthatatlanok. És e nehézség miatt követünk el hibákat az akadálymentesítésben. Mert azt gondoljuk, hogy az akadálymentesítés tárgya látható valami. Ezzel szemben teljesen láthatatlan. És e nehézségek gyakran erősítik egymást. Nick például nyugdíjas órásmester. Rendszeresen látogat múzeumokat. Inkább egyedül teszi, még akkor is, ha nehezen mozog. Nem lát jól közelre, így nem tudja elolvasni a feliratokat, melyek elemzése túl nehéz számára. Nem szereti az audioguide-ot, vagy egyszerűen nem tudja, hogyan kell használni. Lehet, hogy ebben nincs sok újdonság. De a lényeg: kezdjük elemezni e tényezőket, valóban megkérdezve a közönséget. Nick ugyan fizikai akadályokba ütközik, és testi gondokkal küzd, mert öregszik (ezzel mindannyian szembesülni fogunk). Nem tudunk jól olvasni és értelmezni, pláne, ha nem túl érthetően írták. Az akadályok természete: fizikai, érzékelési (szenzoros), tanulási, kognitív, gazdasági, technológiai, digitális, kulturális, bevontsági, információs stb. Nick fizikai nehézségeiből következik a szenzoros, abból a tanulási, majd a technológiai nehézség. Ebből például az következik, hogy a digitális eszközök egyrészt lehetnek nagyon hasznosak, mások számára viszont éppen akadályt jelentenek. Ezért olyan összetett a téma. Nézzünk meg néhány akadályt. - Kulturális korlátok... Az emberek többsége nem szeret múzeumba járni, mert "nem neki való". E mögé nézve azt találjuk: sokuk kényelmetlenül érzi magát a múzeumokban. Mert például a kínálat nem tükrözi igényeiket, vagy mert ismeretlen a hely. - A részvételi (participatív) korlát azt jelenti, hogy a használók nem kapnak visszajelzéseket jelenlétükről. Túl "messze" vannak, és nem kérdezte meg őket senki. - A tanulási akadályok - például funkcionális analfabetizmus - kikerülhetők, ha olyan tartalmakat kínálunk, amelyek valamilyen hasznos eszközzel könnyítik vagy segítik életüket. - Információs akadály: a legjobb programokat rendezhetjük, ám azok - nem kommunikálva - nem lesznek elérhetőek. Az USA-beli Whitney Múzeum link nagyon jó példa a menő akadálymentes weboldalra. Ami egyben alkalmas a múzeummal szembeni előítéletek lebontására is. Gyakran nem is kerül sokba az akadálymentesítés. Ilyen pl. az Instagram alkalmazása, amelyet látássérültek is használhatnak. Persze az ott megadott képek mellé jó leírásokat kell megadni. Gondolkodjunk nagyban! Néha csak a fogyatékossággal élők jutnak eszünkbe, de gondolkodjunk szélesebb összefüggésekben. Vegyünk például egy babakocsit toló anyukát. Fiatalabb korában kéthetente járt múzeumba, de most nem képes erre. Idősebb korára pedig majd nem tudja elolvasni a feliratokat, vagy nem talál ülőhelyet, hogy megpihenjen. Ha részekre bontjuk az akadályok halmazát, megnézhetjük, hogyan csinálhatjuk másképpen az egyes dolgokat. (ref. MG) - folyt. köv. Használóismerettel gazdagítja a könyvtár a náluk elérhető 'központi' kurzusokatFEL
Címkék: irányítás, mérés, szabályozás | felsőoktatási könyvtár, szakkönyvtár | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | Bibliotheek Den Haag | együttműködés nem könyvtárakkal | szegény használó | speciális igényű használó | Hollandia |
A hágai lakoság 24%-a funkcionális analfabéta, ami jellemzően együtt jár a digitális és pénzügyi készségek alacsony szintjével, azaz praktikusan nem tudnak részt venni a társadalmi életben. Ezek a hátrányos helyzetű emberek döntően négy hágai kerületben laknak.
... kezdte előadását a számukra a Királyi Könyvtár (nemzeti könyvtár) által megrendelt Oefenen.nl portál kapcsán Makkai-Deuten Réka, a Hágai Városi Könyvtár link felnőttképzésekért felelős programvezetője az OSZK és a MIBE közös konferenciáján. - A képzés során nem szervezünk osztályokat, nem adunk diplomát, nem tesztelünk. Ehelyett az önálló tanulást segítjük. Személyes konzultáció során nézzük meg, mire van szüksége az illetőnek. Ez egy hosszabb beszélgetés, mely során a résztvevővel közösen állapítjuk meg, mit szeretne tanulni, mire van szüksége. Ennek alapján állítjuk össze a programot. Az Oefenen.nl-nek van egy segítői felhasználó felülete. Nekünk (Hágai Városi Könyvtár) 2000 licencet vásárolt a Királyi Könyvtár, és ebből 1200 licencet adtunk ki. Csoportokat hozunk létre, és ezekben segítjük az egyes embereket. Ez a csoportképzés közösséget is jelent. Segítünk a csoporttagoknak, hogy maradjanak a képzés során a közösségben, és tartsanak ki az adott kurzus végéig. Az információhoz való hozzáférés azt is jelenti, hogy az ablakunkat bárki bármikor felkeresheti. Összegyűjtöttük a jellemző kérdésekre a választ (GYIK). Olyanokat, mint például hogyan kérhet valaki pénzt taxira (idősek, mozgássérültek esetében), iskolai felszerelésre, házbérletre. De nem dolgozunk a hozzánk fordulók helyett. Az érintett személynek saját magának kell összeállítania saját költségvetését. És ha ebben tanácsra van szüksége, akkor betérhet hozzánk és készséggel válaszolunk. Eredményességünk mérésére regisztrálási és monitorizálási rendszerünk van. A regisztráció során begyűjtött adatok alapján anonim kérdőívet küldünk ki a monitorizálás során a program elején, illetve végén. A két adatfelvétel eredménye közötti eltérés mutatja ki a kurzusok hatását. E felmérésben szabad szöveges válaszok is vannak. Ezeket felhasználjuk az éves jelentésünkben, ami egyúttal eszköz a következő évi költségvetési egyeztetésben. (ref.: MG) Cserepontok helyett teljes könyvtári nyitásFEL
Címkék: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, Budapest | hozzáférés, nyitva tartás | közkönyvtár, közművelődési könyvtár |
Már a könyvtárak is védettségi igazolvány nélkül látogathatók a kormányrendelet alapján, emiatt a Könyvtári Cserepont szolgáltatás megszűnik - adta hírül a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, amely egyúttal a Központi Könyvtárnak otthont adó Wenckheim-palota turisztikai célú látogatását is újra lehetővé teszi.
Az Ötpacsirta utcai Pálffy-palotában július végén Ez komoly. címmel indul ingyenes komolyzenei koncertsorozat, amelynek első programja július 30-án lesz: Borbély Mihály (klarinét) és Binder Károly (zongora) improvizációs estje. Egyes kerületi tagkönyvtárakban nyáron szünidei gyerekfoglalkozások, kisgyerekeseknek és kismamáknak szóló programok is lesznek. S az intézmény hálózatfejlesztési programjának keretében augusztus 16-án átadják a Békásmegyeri Könyvtárat, augusztus 30-án az új Körúti Könyvtárat, októberben a Zenei Gyűjteményt a Központi Könyvtár épületében. A könyvtárak nyári nyitva tartásáról, illetve a programokról a fszek.hu weboldalon található részletes tájékoztatás. Újabb könyvkölcsönző automatákat adott át a Méliusz Könyvtár a hajdú-bihari kistelepülésekenFEL
Címkék: Gyergyai Albert Városi és Iskolai Könyvtár, Nagybajom | együttműködés más könyvtárakkal | Dr. Papp József Városi Könyvtár és Művelődési Otthon, Tiszecsege | önkiszolgálás | Méliusz Juhász Péter Könyvtár, Debrecen | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | kölcsönzés | innováció, szolgáltatásfejlesztés | informatikai fejlesztés, automatizálás |
Újabb könyvkölcsönző automatákat adott át a Méliusz Juhász Péter Könyvtár: márciusban a Bem téri Központi Könyvtár előtt telepített gépek sikere után most Biharnagybajomban (Szűcs Sándor Művelődési Ház, Könyvtár és Szabadidő Központ), Bocskaikertben (Könyvtári, Információs és Közösségi Hely előtt) Mikepércsen (Polgármesteri Hivatal bejáratánál) és Tiszacsegén (Dr. Papp József Városi Könyvtár és Művelődési Otthon) is elérhetővé vált egy-egy automata, ezzel összesen már hat ilyen eszközt használhatnak a Debrecenben és a megyében élők.
A Méliusz Juhász Péter Könyvtár szakmai támogatásával működtetett eszközök segítségével személyes találkozás nélkül lehet könyvet vagy más dokumentumot kölcsönözni és visszahozni. A könyvtárból előzetesen kikért dokumentumok átvétele és visszaadása az új eszközzel a koronavírus-járvány idején is biztonságos, emellett a könyvtárak nyitvatartási idejétől függetlenül bármikor használható. A fejlesztés a Méliusz Juhász Péter Könyvtár Könyvtárellátási Szolgáltató Rendszer (KSZR) finanszírozásában valósult meg. Az új könyvkiadó automatákat a biharnagybajomi Szűcs Sándor Művelődési Ház, Könyvtár és Szabadidő Központ, a bocskaikerti Könyvtári Információs és Közösségi Hely, a mikepércsi Wass Albert Közösségi Ház és Könyvtár és a tiszacsegei Dr. Papp József Városi Könyvtár és Művelődési Otthon beiratkozott olvasói használhatják. Az e-mailen vagy telefonon keresztül kért könyvtári dokumentumok átvételéről minden esetben e-mailben értesítik az olvasót. A kérések leadása Biharnagybajomban a konyvtar@biharnagybajom.hu és a 06-54/473-606, Bocskaikertben a bocskaikert.konyvtar@gmail.com és a 06-52/703-217, Mikepércsen a mikepercs.konyvtar@gmail.com és a 06-30/1787-542, Tiszacsegén a tcsegekonyvtar@gmail.com és a 06-52/373-137 elérhetőségeken. Az e-mailen kapott egyedi kóddal, QR kóddal vagy könyvtári olvasójegyének azonosítójával nyithatja ki a könyveit tartalmazó rekeszt, hasonlóan a közkedvelt csomagküldő automatákhoz. Pompidou központ: a múzeum, a könyvtár és az előadói terek közötti kapcsolatot tovább kell fejleszteniFEL
Címkék: tervezés, stratégia | együttműködés nem könyvtárakkal | Franciaország | felsőoktatási könyvtár, szakkönyvtár | múzeum | szervezés, szervezeti kérdések | vezető |
Ugye emlékszel, hogy meghökkenést váltott ki szakmánkban idehaza a fürdővel egybe tervezett pozsonyi könyvtár link vagy a sörözővel és színházzal együtt működő link bibliotéka? Itt egy újabb neves példa... (MG)
Laurent Le Bont, a francia kulturális élet elismert személyiségét nevezte ki a francia államfő a legjelentősebb francia kortárs művészeti gyűjteménnyel rendelkező párizsi Pompidou központ élére, mielőtt az intézmény felújítási munkálatok miatt 2023 végén több mint három évre bezár. A felújítás elengedhetetlenné vált a hatalmas épület korróziója miatt, amely a jelentős kortárs gyűjteményen kívül hatalmas kiállítóterekkel és egy óriási könyvtárral is rendelkezik. A négy év alatt az egész épületet azbeszt mentesítik, és az érvényes biztonsági, technikai és energetikai normáknak megfelelően felújítják, valamint az akadálymentesítési kötelezettségeknek eleget téve a fogyatékossággal élők számára is látogathatóvá teszik. Laurent Le Bon legfőbb feladata lesz egy új kulturális program megalkotása a központ számára a felújítás alatt - jelezte a kulturális tárca. Pályázatában Laurent Le Bon úgy fogalmazott, hogy "magát a felújítást is kulturális akcióként" kell kezelni, s az intézménynek a műfajokon átívelő funkcióját, a múzeum, a könyvtár és az előadói terek közötti kapcsolatot tovább kell fejleszteni. Régebbi hírforrás(ok): Könyvtár és fürdő terve - szinergiában (szemellenző-nyitogatás) link Egy holland összevont intézmény - gazdagít az épületbe helyezett funkciók együttese link Könyvtárakon kívüli intézményekkel szorgalmazza az együttműködést az RMKEFELNemrég tartotta tisztújító közgyűlését a hazai [romániai] magyar könyvtárakat tömörítő egyesület, a vezetés átkerült Székelyudvarhelyre, elnökké Szőcs Endrét, a Városi Könyvtár igazgatóját választották. Módosul az érdekvédelmi szervezet statútuma is, elsősorban a külső együttműködési lehetőségek irányába nyitnak a jövőben.
Az új elnök irányvonalként határozta meg, hogy a nagyobb könyvtáraknak segíteniük kell a kisebb létesítményeket. Szőcs Endre még elmondta, hogy az új elnökség beiktatásával változik az egyesület statútuma is, a módosítások leginkább a más szervezetekkel, intézményekkel (pl. ifjúsági szervezetek, egyházak, kutatócsoportok) való szélesebb körű együttműködést teszik majd lehetővé. (via Remeke-Hírlevél) Régebbi hírforrás(ok): Új vezetők a Romániai Magyar Könyvtárosok Egyesülete élén link Nemzetközi irányelvek a lakóhelyüket elhagyott emberek könyvtári támogatása kapcsán - vázlat egy globális konzultációhoz (olvasóink szavazatára)FEL
Címkék: használói igény | Denver Public Library | Bibliotheek Sint-Jans-Molenbeek, Brussels | Belgium | befogadás kultúra (2017.04-) | Ausztrália | szervezés, szervezeti kérdések | tervezés, stratégia | szakmai szervezet | szakmai belső kommunikáció (2013.02-) | Libraries ACT, Canberra | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | speciális igényű használó |
Az IFLA "A Multikulturális közösségek: Irányelvek a könyvtári szolgáltatásokhoz" munkaanyag 3. kiadása a korrektséget és az egyenlőségen alapuló könyvtári szolgáltatásokat támogatja. Az irányelvek:
- alapot biztosítanak a könyvtári szolgáltatások megtervezéséhez a közösség minden tagja számára - kritériumokat adnak, hogy milyen multikulturális szolgáltatásokat lehetne bevezetni - pártatlan alapot adnak dokumentumok és szolgáltatások beszerzéséhez - ösztönzik a megértést és kapcsolódást a társadalom multikulturális csoportjai között. A különböző fejezetek praktikus tanácsokkal szolgálnak a könyvtárosok munkájával kapcsolatban. Fejezetek: - A könyvtárak az emberi jogok képviselőiként: a legfontosabb nemzetközi szerződések a lakhelyüket elhagyni kényszerülő emberek kapcsán - 15 alapvető üzenet: az irányelvek alapja; egy lista azokról az elemekről, melyeket a könyvtárosoknak érdemes fontolóra venni a lakhelyüket elhagyott emberek számára kialakított szolgáltatások tervezése és értékelése során - Könyvtári szolgáltatási ötletek: példák, hogyan működnek az adott szolgáltatások a világ könyvtáraiban - Könyvtári házirend: ajánlott szabályok komplex problémák megoldására - A könyvtári alkalmazottak képzése: tanácsok, mit kell elkerülni a sérülékeny csoportokkal való kommunikációban - A szükségletek felmérése: hogyan és milyen információt; ötletek a szükségletek azonosítására - A könyvtári szolgáltatások értékelése - Az 5 legnagyobb kihívás és megoldásaik - Amerikai, európai és ausztrál közkönyvtárak esetei: tanulmányok a Denver-i Közkönyvtárról link , a brüsszeli Sint-Jans-Molenbeek Könyvtárról link és a Canberra-i Könyvtárról link . Hasznos megismerni más könyvtári rendszereket, hogy olyanoktól tanulhassunk, akik ugyanezen a területen dolgoznak. Ehhez kínál segítséget a dokumentum, amely - a jövőre való tekintettel - megtette az első lépéseket a lakhelyüket elhagyott emberek számára kialakított könyvtári szolgáltatások ügyében. (ref.: Salamon Sára) Halis hírlevél - eljárásrend és elérésFEL
Címkék: pr, public relations, bizalomkeltés | Halis István Városi Könyvtár, Nagykanizsa | hírlevél használóknak | irányítás, mérés, szabályozás | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | marketing |
A Halis-könyvtár 12 éve ad ki online hírlevelet. Czupi Gyulát a lap fogadtatásáról kérdeztük.
- Mérjük, hogy kik és milyen gyakran nyitják meg, melyhez a levélküldő szoftverünket használjuk. Tapasztalatunk: 20%-os megnyitási arány, ami alkalmanként 600-700 sikeres küldést jelent. A hírlevelet olvasók száma azonban nem minden. Jó hír, hogy - a helyi média is forrásként használja, és szemezget belőle; megkeres bennünket a hírlevélben közölt hírek alapján, - további előny, hogy tevékenységünket ilyen módon is adminisztráljuk, könnyen visszakereshető módon, magunknak és bárki érdeklődőnek (az összes eddigi hírlevelünk egyetlen felületen elérhető: link ). A honlapunk frissülő tartalmai, a Facebook-oldalunkon megosztott tartalmaink a hírlevélben közzétett, megszerkesztett egységekből jönnek létre. Mindezek mellett tudomásul vesszük: egyetlen ember sem jön el csak a hírlevél hatására egy-egy programunkra (a könyvtártól egyébként sem programok szervezését várja leginkább a használó). A programok előzetesei és későbbi beszámolóink mégis közkinccsé teszik azt, ami a könyvtárban történik. A szolgáltatásaink megismertetése, napi működésünk láttatása szempontjából pedig felbecsülhetetlen a haszna. S hogy ki jut hozzá? - A hírlevél-listára kerüléshez a beiratkozásnál kérünk jóváhagyást és bármikor le lehet iratkozni róla. Megkérdeztük: A könyvtári munkát a ...-ban folytatnámFEL
Címkék: felmérés | könyvtári tér, enteriőr | szervezés, szervezeti kérdések | távmunka | vezető | munkaügy |
A tájékoztató jellegű válaszok megoszlása:
1 - újra a könyvtárépületben 6 - home office-ban 20 - hol itt, hol ott 14 - továbbra is a könyvtárépületben. Úgy tűnik, a válaszadók felvették a könyvtáron kívüli világ trendjeit; közel 50%-uk szívesen dolgozik részben a könyvtárban, részben otthon. Ez azt is jelenti, hogy érdemes átgondolni a könyvtári tereket: növelni a használók számára hasznos tereket a szolgálati helyiségekkel szemben. De leginkább megújult vezetői hozzáállás szükséges, amely fizikai jelenlét helyett a támogatásra és a teljesítményre összpontosít. A diagramot ld.: link . (MG) Virtuális polcokon is válogathatunkFEL
Címkék: informatikai fejlesztés, automatizálás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | kölcsönzés | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | Németh László Városi Kvt. és Pósa Lajos Gyermekkvt, Hódmezővásárhely |
A vásárhelyi Németh László Városi Könyvtárban link is bevezették a Qulto eCard-ot, amellyel az összes könyvtári ügy egy helyen elérhető. Nagy Tímea, az intézmény munkatársa egy márciusi online szakmai fórumon hallott a lehetőségről, ami digitálisan segíti a kölcsönzést, a beiratkozást, kezeli a határidőket vagy a kedvenc olvasmányokat.
Az alkalmazás egyelőre csak előjegyzést kínált, de újabb fejlesztésekkel hamarosan elérhető az új funkció, amellyel félretett státuszt kapnak a kiválasztott kötetek. Az ingyenes alkalmazás androidos telefonokon támogatott, de hamarosan más típusú eszközökön is elérhető lesz. A könyvtárak és az olvasók is ingyenesen használhatják. A digitális olvasójeggyel hosszabbítható az előjegyzés, a kölcsönzési határidő szintén, a naptár funkció figyelmeztet a határidőkre, az értesítéseket mindenki szabadon alakítja. - Úgy gondolom, rendkívül hasznos a mobilalkalmazás - mondta Nagy Tímea. A könyvtár munkatársa szerint a felnőtt korosztály örömmel ismerkedik a digitális kölcsönzési lehetőséggel, több pozitív visszajelzés érkezett. A további funkciókat az olvasói véleményekhez igazítva fejlesztik. Az intézmény értesítést kap az előjegyzésekről, így a személyes és a digitális kölcsönzés párhuzamosan is működhet. Soknyelvi érzékenyítés - könyvtári szervezésben (videó)FEL
Címkék: Szerbia | rendezvény használók számára | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | gyerek, fiatal használó | Gradska Biblioteka u Novom Sadu | együttműködés nem könyvtárakkal |
Újvidéken megkezdődött a Lombok alatt a Strandon elnevezésű rendezvénysorozat, amelyet idén is a Heror Media Pont ügynökség, az újvidéki Városi Könyvtár link , valamint a Kisebbségi és Helyi Média Fejlesztési Központ közösen szervez meg.
Foglalkozzon-e NFT-vel a könyvtár?FELAz elmúlt hónapokban irtózatosan felpörgött a digitális műalkotások, illetve a híres emberhez, vagy eseményhez köthető, egyedi digitális fájlok, képek, zenék, videók piaca. Ez az úgynevezett NFT (Non-fungible token) biznisz.
Hogyan működik, és mi ez az NFT? Vegyük például Jack Dorsey-t, a Twitter alapítóját, aki az első Twitter bejegyzését 2,9 millió dollárért adta el. Hogyan lehetséges egy mindenki által szabadon olvasható bejegyzést 2,9 millió dollárért eladni, és hogyan létezhet olyan őrült, aki ezt megveszi? Jack a twitter bejegyzéséről szóló képet, mint jogtulajdonos NFT-vé alakította. Ezzel gyakorlatilag egy egyedi kriptovalutát hozott létre, ami módosíthatatlan, nem lehet vágni, szerkeszteni, valamint tartalmazza az eredetiségről szóló igazolást, miszerint ebből, ebben a formában csak egy létezik a világon, és még a tulajdonjogot is tartalmazza. Mindez az Ethereum kriptovaluta rendszerére épül, és a blokklánc technológia garantálja, hogy senki nem lophatja el, vagy hamisíthatja a te digitális fájlodat. Az NFT-ék értékét tehát, ha megfelelő forrásból származik, vagy egy jó digitális műalkotásról beszélünk, az adja, hogy csak egy van belőle a földön, hasonlóan a Mona Lisa-hoz, ez az egyediség igazolható, ezért sokak számára nagy értéket jelent. Az egész jelenségről az alábbi videóban találsz információt: [ld. a forráslinken] Megszünteti TKPont szolgáltatását a Csorba Győző KönyvtárFEL
Címkék: közkönyvtár, közművelődési könyvtár | felsőoktatási könyvtár, szakkönyvtár | hozzáférés, nyitva tartás | Csorba Győző Könyvtár, Pécs | Pécsi Tudományegyetem Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont |
Az aktuális járványügyi szabályok értelmében már nem csak a védettségi igazolvánnyal rendelkezők látogathatják az intézményeket, így okafogyott lett a szolgáltatás.
Ahogyan arról többször is beszámoltunk, az igazolvánnyal nem rendelkezők részére indította el a két intézmény, a Csorba Győző Könyvtár link és a PTE Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont link a TKPont szolgáltatását, amely az olvasók számára az előre megrendelt könyvek átvételét biztosította a Tudásközpontban. Itt igazolvány nélkül is elintézhette bárki a beiratkozással és kölcsönzéssel kapcsolatos ügyeit. A szolgáltatás keretében a Tudásközpont teljes állományából kölcsönözhettünk, egyszerre legfeljebb öt dokumentumot. A mai napon azonban a Csorba Győző Könyvtár a közösségi oldalon bejelentette, hogy a szolgáltatást megszüntetik. A kéréseket még ezen a héten 07.09-ig fogadják. Színész ajánl könyvet - a könyvtár honlapjánFEL
Címkék: információ prezentálása | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | marketing | pr, public relations, bizalomkeltés | Somogyi Károly Városi és Megyei Könyvtár, Szeged | információ szolgáltatása weben | virtuális, online tájékoztatás |
A Somogyi-könyvtár könyvajánló rovatában Szegezdi Róbert, a Szegedi Nemzeti Színház színművésze Victor Hugo A nyomorultak című regényét ajánlja. "Három bátyám van, mindhárman körülbelül tíz évvel idősebbek nálam, így már szinte kész könyvtár várt engem. Emlékeim szerint a Timur és csapata, illetve A Pál utcai fiúk voltak az első "nagy utazásaim".
Victor Hugo A nyomorultak című regénye a kedvencem. Többször olvasós. Mindig más szemszögből vezet. Mikor kiskamaszként először kezembe vettem, krimiszerűen figyeltem Jean Valjeant, a főhőst. Vártam az újabb bűnbeeséseit. Nem bíztam benne... Pedig a hősökben bízni kell!" A tizenkilencedik századi Franciaországban játszódó történet az összetört álmokról, a viszonzatlan szerelemről, a szenvedélyről, az áldozatról és a megváltásról szól - az emberi lélek időtlen testamentuma, amelyben örökre összekapcsolódik Jean Valjean, az egykori elítélt és a könyörtelen Javert felügyelő sorsa. A két férfi emberöltőn átívelő küzdelme a történet mozgatórugója. A regény története a francia forradalom után, 1815-ben kezdődik, és a XIX. század derekáig követi nyomon Jean Valjean sorsát a kilátástalan nyomortól a fegyenctelep poklán és a szabad élet nehéz stációin át a halálig. A kálváriához és feltámadáshoz hasonlítható életút nagy mélységből indul, amelyből Jean Valjean nem tudna kiemelkedni az első, nemes céllal elkövetett bűne után, ha nem találkozna a megváltó jósággal. Motivációja a lopás elkövetésére az éhség, bár ő nem saját maga akar jóllakni, a kenyeret azért emeli el, hogy nővére éhező gyermekeinek ennivalót szerezzen. A Nyomorultakat több tucatszor filmesítették meg, és ebből jó néhányszor igazi világsztárok játszották a főbb szerepeket. A regényből 1957-ben képregény is készült Korcsmáros Pál rajzaival. Több mint negyven, egyedi digitális tartalomszolgáltatását tereli egy portálra az OSZKFEL
Címkék: használói élmény, UX, user experience (2020-) | digitális dokumentumok | digitális (elektronikus) könyvtár | Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ - Országos Széchényi Könyvtár, Budapest | mesterséges intelligencia | nemzeti könyvtár | innováció, szolgáltatásfejlesztés | informatikai fejlesztés, automatizálás | hatékonyság | információ szolgáltatása weben |
A MEK egyértelműen az OSZK legismertebb márkája, az univerzumába tartozó egyéb szolgáltatásokkal (például az Elektronikus Periodikaarchívummal) együtt népszerű és a sajtóban is gyakran hivatkozott tartalom. Technológiáját, munkafolyamatait és a közzététel szellemiségét illetően azonban ráncfelvarrásra szorul. Éppen ezért idén a MEK-birodalmat is átköltöztetjük a vadonatúj szoftverkörnyezetbe.
Ehhez kapcsolódó fejlesztés, hogy az OSZK több, mint negyven, jelenleg szigetként létező digitális tartalomszolgáltatását egy portálra tereljük, hogy - a mesterséges intelligencia segítségét is bevetve - könnyebb és barátságosabb eligazodási lehetőséget kínáljunk az érdeklődőknek. Egy ilyen felületben óriási potenciál rejlik, hiszen az oszk.hu-s doméncsalád a leglátogatottabb közgyűjteményi oldal Magyarországon. 2020-ban több, mint harminc százalékkal nőtt tartalmaink látogatottsága az előző évi adatokhoz képest; minden szolgáltatásunkat összeszámolva, havonta 500-700 ezer egyedi felhasználónk és 2-3 millió kattintásunk van. Kollektív vezetés... könyvtárban?!FEL50 év feletti a magyar könyvtárosok átlagéletkora. Az utánpótlás pedig zuhan. A vezetési krízist segíthet megelőzni a vezetői utánpótlás-képzés, illetve a kollektív vezetés. (MG)
- Amikor vezetőkről és menedzserekről esik szó, általában piramisszerű, szigorú alá-fölé rendeltségi viszonyokból álló cégstruktúrát szokás elképzelni. Alul vannak a beosztottak, fölöttük a részlegvezetők, majd a középvezetők, végül a felső vezetők; a rétegek száma a cégmérettől függ. Létezik azonban más cégstruktúra is: a kollektív vezetés. Ilyenről akkor beszélhetünk, amikor két vagy több ember együtt irányít egy csoportot. Friss felmérések szerint az így működő szervezetekben jellemzőbbek az adatok által megalapozott, jól informált döntések. Egyszerre több nézőpont érvényesül a döntésekben, így jobban képesek alkalmazkodni a változó körülményekhez. Ráadásul kollektív vezetés esetén kevesebb az alá-fölé rendeltségi viszony, a munkavállalók megbecsültebbnek érzik magukat, ezért motiváltabbak. A vállalkozások nagy részének nehézséget okoz, ha egy kritikus beosztásban dolgozó vezetőt kell pótolni - akár belülről, akár kívülről. Ilyenkor, ha túl sok az olyan (akár operatív) ismeret, amivel kizárólag egyetlen ember rendelkezik, az ő személye információs kockázattá válik. Hiszen ha valamiért kiesik a munkából, akkor az egész szervezet működése akadozni kezd, mivel nincs, aki könnyedén a helyére tudna lépni. Ha viszont a munkavállalók közt többen vannak, akik jó vezetői készségekkel rendelkeznek, akkor ők konkrét vezetői pozíciók betöltéséhez szükséges információkat is megkaphatnak, hogy gyorsan beülhessenek a megfelelő székbe, ha a szükség úgy hozná. PraktikusÚtmutató a perszóna alkotásához és használatáhozFEL
Címkék: használói élmény, UX, user experience (2020-) | marketing | szervezés, szervezeti kérdések | tervezés, stratégia |
A perszónák olyan archetipikus felhasználók, akiknek célja és jellemzői egy nagyobb felhasználói csoport igényeit képviselik. A reprezentációk magukban foglalják a viselkedési mintákat, célokat, motivációkat, készségeket, és háttérinformációkat, valamint azt a környezetet, amelyben a perszóna a mindennapjait éli. A perszónák használatával az egész csapatunk arra fókuszálhat, hogy egy olyan dizájnt hozzon létre, ami valós felhasználókat szolgál ki.
A végeredmény egy grafikus személyi lap. Olyan, ami elég részletes ahhoz, hogy empátiát keltsen, de nem tartalmaz az adott projekt szempontjából irreleváns információkat. A perszónák válaszolnak a "Kinek tervezünk?" kérdésre. A termékek és szolgáltatások célcsoportjainak meghatározása a UX és a szolgáltatástervezés egyik alapelve. Ha mindenkinek megpróbálunk tervezni, akkor senkinek nem tervezünk. 10 perces nemzetközi könyvtáros #57: Ünnepeljük meg a hibákat! (olvasóink szavazatára)FELAz IFLA 57. feladata a hibáinkból való tanulásra javasol egy 10 perces gyakorlatot. A sorozat az IFLA stratégia 3-4. kezdeményezéséhez kapcsolódik, mely célzott tanulást és szakmai fejlődést irányoz elő a könyvtárosoknak. Ezúttal a hibák fontosságára hívja fel a figyelmet.
Ha a dolgok jól mennek, az mindenkinek jó. Viszont mikor hibázunk, azt sem érdemes negatívumként kezelni. Ha valami nem működik, akkor felmérhetjük: - miért ez a helyzet? - milyen okai lehetnek? - mit tehetünk, hogy ne így legyen? - mit kell legközelebb másképp tennünk? Azaz: többet lehet tanulni a hibákból, mint a sikerekből. A feladat: gondold át a saját szakmai pályádat, válassz ki egy történést, amit hibának találsz. Vizsgáld meg a hibához kapcsolódó körülményeket. Hogyan befolyásolták ezek a problémát? Ha van is benne a szerencsétlenséghez köthető elem, tudnád mérsékelni a kockázatot a jövőben? Oszd meg másokkal is a tanultakat, és hogy milyen következtetéseket sikerült levonnod! (ref.: Habók Lilla) Régebbi hírforrás(ok): Mennyiben lenne szükség könyvtárosokat célzó mentálhigiénés szolgáltatásra? link KisszínesHangoskönyvek dömpingje előtt állunk?FEL
Címkék: hangzóanyag- és zenei információszolgáltatás | tervezés, stratégia | kiadó(vállalat), kiadás | könyv- és dokumentumpiac |
A 2019-es Frankfurti Könyvvásáron már sokfelől elhangzott, hogy gyakorlatilag most jön el a hangos könyvek kora. Ha nem jön közbe a Covid, ami még rá is erősített erre a friss tendenciára, mennyire lenne megalapozott ez a fajta jövendölés?
Nyáry Krisztián: - A nemzetközi könyves szakmában sokan arra számítanak, hogy olyan lendület előtt áll ez a szegmens, mint amilyet a Netflix és társai okoztak a filmgyártásnak. Egyelőre ezt még nem látjuk, de az biztos, hogy rengetegen kezdtek hangoskönyv gyártásba, és ez már önmagában elég lehet egy önbeteljesítő próféciához. Persze csak egy kellően nagy piacon, mondjuk az angol vagy spanyol nyelvű könyvek esetében van annyi potenciális vásárló, hogy egy, a Netflixéhez hasonló előfizetéses rendszerben olcsón sok tartalom legyen elérhető. A magyarhoz hasonló kis kultúrákban szerintem még sokáig marad a letöltés vagy az egyszeri lejátszás utáni vásárlás. - A magyar piac mennyire mozog együtt a nemzetközi piaccal? Kérdezem ezt azért is, mert a Libri és a Líra egyetlen közös vállalkozása, az eKönyv Magyarország Kft. most éppen arra szövetkezett, hogy hangoskönyvek kiadásába kezdjen. Ny.K.: - Önmagában az a tény, hogy két piaci konkurens, akik minden más területen kemény versenyben állnak egymással, ezen a területen együttműködnek, jól mutatja, hogy egyelőre inkább csak kísérletezésről, presztízs szolgáltatások indításáról van szó. Valóban: egyszerre kezdtünk el idén komolyabb mennyiségben hangoskönyveket gyártani, szerintem nyár végére vagy őszre sok remek új hangoskönyv jelenik meg egyszerre a piacon. Azt pontosan tudjuk mindketten, hogy a jó hangoskönyvhöz a jó tartalmon kívül szükség van még valamire: jó minőségű gyártásra és jó színészekre. Sajtószabadság-aggályokFEL
Címkék: szakmai szervezet | sajtótermék (nyomtatott, elektronikus) | információ (elmélet, politika) | jog, külső szabályozás általában | szervezeti kultúra | információ-visszatartás |
Nyilvánosságra hozta a Riporterek Határok Nélkül nevű nemzetközi szervezet azon állam- és kormányfők listáját, akik megítélésük szerint a "sajtószabadság ellenségének" számítanak, és "különösen drasztikus módon" járulnak hozzá annak elnyomásához. A listára 37 állam- és kormányfő került fel. Az "újoncok" között van Orbán Viktor miniszterelnök, Jair Bolsonaro brazil elnök, Mohammed bin Salman szaúdi koronaherceg és Carrie Lam hongkongi kormányfő. A Die Welt szerint a mostani az első alkalom, hogy a szervezet egy uniós vezetőt is a problémás vezetők közé sorolt.
A Riporterek Határok Nélkül szerint a Fidesz 2010-es hatalomra kerülése óta fokról fokra ellenőrzése alá hajtotta a sajtót: a közszolgálati médiát az MTVA médiaholdingba olvasztotta be, a regionális sajtó 2017 óta teljes egészében Orbán Viktorral jó kapcsolatokat ápoló vállalkozók tulajdonában van, miközben fontos független médiumokat iktattak ki. A magyar kormány általában azzal utasítja vissza a sajtószabadság elnyomásáról szóló vádakat, hogy itthon számtalan kormánykritikus, baloldali-liberális médium működik jelenleg is, azaz van miből választaniuk a polgároknak. Kelet-Európában a szervezet Alexander Lukasenko fehérorosz és Vlagyimir Putyin orosz elnököt tartja még a sajtószabadság ellenségének, igaz, ők már több mint 20 éve rajta vannak ezen a listán. A Riporterek Határok Nélkül egy olyan nemzetközi NGO, azaz nem kormányzati szervezet, amely az információ szabadságáért és a cenzúra ellen küzd. A listára felkerülés gyakorlati következményekkel aligha jár, ugyanakkor nyilvánvalóan tovább rontja a magyar kormány eddig sem túl fényes nemzetközi megítélését. InformációforrásokForrás az LMBTQI tartalmakhozFEL
Címkék: LMBTQ | levéltár | felsőoktatási könyvtár, szakkönyvtár | Háttér Archívum és Könyvtár, Budapest | információ szolgáltatása weben |
A Háttér Társaság 1995-ben alakult, az indulásától kezdődően létrehoztak egy könyvtárt link is, mely egyben levéltár. A Háttér Társaság az LMBTQI emberekért küzdő, illetve számukra, valamint hozzátartozóik számára szolgáltatásokat nyújtó civil szervezet. Az egyesület működtet egy telefonon elérhető információs és lelkisegély szolgálatot, egy jogsegélyszolgálatot, egy személyes segítő szolgálatot, egy HIV/AIDS programot, valamint önálló programként a Háttér Archívum és Könyvtárat.
Gyűjtik a leszbikusággal, melegséggel, biszexualitással, transzneműséggel, queer és interszexuális emberekkel kapcsolatos könyveket, folyóiratokat, filmeket, újságcikkeket stb. Hanzli Péter, az archívum és könyvtár vezetője: - A levéltári gyűjteményünkben megtalálhatják az egykor létezett és ma is aktív LMBTQI szervezetek dokumentumait, a szórakozóhelyek kisnyomtatványait, a Budapest Pride és más fesztiválok anyagait és még sok minden mást. Biztosítjuk a könyvtári és levéltári anyag helyben használatát, és lehetőség van fénymásolásra, szkennelésre. A közösség tagjain kívül gyakran keresnek minket újságírók, kutatók és egyetemisták. Az ő kérdéseikre is igyekszünk válaszolni, valamint rendelkezésükre bocsátani a kutatómunkájukhoz szükséges anyagokat. A Háttér Archívum és Könyvtár új szerzeményei alapján negyedévente állítunk össze egy online folyóiratot, LMBTQI könyvszemle címmel, mely ezáltal betekintést nyújt az újonnan megjelenő, témába vágó könyvekbe is. Egyesületi Facebook oldalunkon pedig rendszeresen jelentkezünk könyvajánlókkal, melyeket a #könyvtárkedd hashtaggel osztunk meg - köztük természetesen olyan köteteket is, melyek segíthetnek az LMBTQI embereknek, főleg a fiataloknak az önelfogadásban, a másság felvállalásában. Ezenkívül, bár nem az archívum keretében, évekkel korábban a Háttér Társasággal is szerveztünk biblioterápiás foglalkozásokat. (Dema) Kacsolódó: Letörölte hivatalos Instagram-oldaláról az LMBTQI kisokost az ELTE BTK link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |