SzavazásA külföldi könyvtári tapasztalatok, jógyakorlatok...
KIT hírlevél évfolyamok2023
|
KIT hírlevél: 2023/31., szept. 6.A lapszám szerkesztője: Mikulás Gábor Hírek• Mikor éri el a nullát az aktív könyvtárhasználók száma? - Esetleg radikális stratégiaváltás?!• Hogyan kezelhetjük a használók köszöbfélelmét? • Szolidaritás és örökség - felemelő könyvtár • KIT-műhely - a befogadás útján • Tíz ötlet, amivel segítheti a könyvtárak érdekvédelmét (IFLA WLIC) (olvasóink szavazatára) • Tényleg bárkiből lehet vezető? Így látták a CILIP Konferencián (olvasóink szavazatára) • Könyvtáros bruttó átlagkereset: 290 ezer Ft (2021) • Az időleges kudarc lehetőség, és a tanulás része - rovarhotel-történet Nagykanizsáról • Mit ér a könyvtáros, ha ír? - Hajnal Ward Judit • Mesterséges intelligencia - 6 pontban • Használókkal végeztetnek tudományos munkát is • Woke, cancel culture - jobb- és baloldali politikai eszköz 3. - Fenyegetett könyvtárosok • Megkérdeztük: Ha bevonjuk a használókat a döntéshozatalba... • Élményalapú könyvtár a Szolnok Campuson • Ismét az érdekeltséget igyekeznek növelni • Bizalom a webes keresőben - nagyobb hiszékenységgel és véleménybuborékkal jár • 50 éves a felsőőri magyar könyvtár (UMIZ) • Zuckerberg úr, ne törölje már a honlapunk linkjét a Facebookról - üzente az OSZK Praktikus• Prompt engineer - könyvtáros, újragondolva (rövid tananyag 2.)Kisszínes• Már iskolai cenzorként is bevetik a mesterséges intelligenciát (Iowa)• Enciklopédia - forráskritika nélkül Információforrások• Heartstopper-sorozat - Ezt a könyvet nem fóliázni kéne, inkább kötelezővé tenni
A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás, másold a linket a archive.org keresőjébe. HírekMikor éri el a nullát az aktív könyvtárhasználók száma? - Esetleg radikális stratégiaváltás?!FEL
Címkék: tervezés, stratégia | felmérés | szakmai szintű irányítás | szervezés, szervezeti kérdések | cselekvésképtelenség |
Ha a Könyvtári Intézet által kiadott legutóbbi statisztikai kimutatásokat nézegetjük (ld.: link ), a negyedik, "A regisztrált és az aktív használók számának alakulása" címűben azonosíthatjuk az utóbbi évek - a vírusidő miatt kissé kilengő - számok csökkenését. A KI magyarázata az ábrához: "A regisztrált (beiratkozott), illetve még inkább az aktív használók száma emelkedett 2021-hez képest. A javulást feltehetőleg itt is lassítják az energia-veszélyhelyzet miatt előállt, elsősorban a helybeni használatot és kölcsönzést akadályozó tényezők, így az intézmények által a megnövekedett rezsiköltségek miatt bevezetett intézkedések."
Ha a Könyvtári Intézet begyűjtötte adatokat döntéselőkészítésre kívánjuk használni, és intervallumát kiterjesztjük a következő 10 évre, majd meghosszabbítjuk az eddigi adatokon nyugvó trendvonalat, akkor megállapíthatjuk, hogy a könyvtárhasználók száma 2032-ben fog 0 alá csökkenni. (Az ábra link némileg kedvezőtlenebb akkor, ha az utóbbi 50 év adatait vesszük.) Tehát, mindez akkor, ha a trend lineáris. Ami azonban nem tűnik reálisnak, mert feltehetően mindig maradnak a trendet nem követő emberek, azaz a csökkenés a valóságban minden bizonnyal csökkenő ütemben lesz csökkenő. Ahogyan sok más országban is többé-kevésbé hasonló folyamatokat látunk. A diagram azonban jó arra, hogy mielőbb 1. azonosítsuk az elmúlt 20-30 év romlásba vivő döntéseit 2. az eddiginél sokkal figyelmesebben figyeljük meg a külső körülmények változásait 3. az eddigi stratégiai elképzeléseket tűzre vetve nyilvános folyamatban új, radikális intézkedéseket hozzunk a helyzet javulása érdekében. Nem a könyvtárak jelen - rossz irányba vivő - gyakorlatából, hanem a használók stratégiai igényeiből kiindulva, szükséges cselekvésünket onnan visszatervezve. Nehezen lehetne cáfolni, hogy válság van. Természetesen eléggé el vagyunk késve, de talán még menthetjük, ami menthető. (összeáll.: MG) Régebbi hírforrás(ok): 'Fellendülőben a hazai könyvtárak forgalma' - avagy: ismét a korábbi ütemben csökken link Hogyan kezelhetjük a használók köszöbfélelmét?FEL
Címkék: használói élmény, UX, user experience (2020-) | marketing | szervezeti kultúra | cselekvésképtelenség |
(Egy éve írtuk) Folytatva beszámolónkat Somorjai Noémi előadásáról (ld.:
link vagy link A küszöbfélelmet részben a könyvtár, részben a használó előismeretei, attitűdje befolyásolják. A könyvtár(os) részéről: - A könyvtár mérete (adatbázisok / IKT-eszközök / programok/ katalógusok) felépítése / működése. Meglepő, de egyes olvasóknak az adatbázisok nagy száma is lehet rémítő, visszatartó lehet! - Helyismeret, jártasság hiánya - Nem ismeri, hol és hogyan vannak elhelyezve a dokumentumok - Nem tudja, hogyan fogjon hozzá (senki nincs a közelében, akitől kérdezhetne) - Bizalom hiánya, gátlásosság, nem szeret kérdezni - Kisebb könyvtárak működésének, ismeretének hiánya - a szülő elkísérte-e őt valaha könyvtárba - A könyvtárosok attitűdje. Mindezeket a könyvtár marketingorientációjának szintje szerint értelmezhetjük. Alacsony szint esetén hárítunk az olvasóra, magas szint esetén keressük a rajtunk múló lehetőségeket. Pl.: - Helyismeret, jártasság hiánya a. nem készült fel az olvasó, nem készítették fel, kevésbé tanulékony, netán buta b. könyvtárunk rendje nem elég önfeltáró, túl bonyolult lehet, nem található benne egy biztató arc stb. - A könyvtár mérete, adatbázisok nagy száma... a. pedig mi széleskörű szolgáltatást kínálunk, lehetőleg minden célcsoport számára b. úgy tűnik, hiányoznak az emberléptékű terek, átlátható méretű kínálat. A könyvtárosok megszólíthatóságáról vetítette Somorjai Noémi: - Használóképzések, könyvtárvezetések - hatékonyan és igazoltan csökkenti a szorongást - Tájékoztató táblák kihelyezése - Könyvtárhasználati tájékoztatók (internet, szórólap) - Ha a könyvtáros elismeri a küszöbfélelem jogosultságát és ezt közvetíti is - Ha a tájékoztató könyvtáros kimozdul a helyéről és a segítségre szoruló olvasóhoz fordul. Szolidaritás és örökség - felemelő könyvtárFEL
Címkék: legjobb gyakorlat (közkönyvtár) | USA | befogadás kultúra (2017.04-) | Brooklyn Public Library, New York | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | információ (elmélet, politika) |
Előző anyagunkat link folytatva...
Partizán: Ez [a könyvtár oromzatán a BLM, a Black Lives Matter betűi] nagyon erős szolidaritási gesztus a könyvtár részéről. Ha nem is feltétlenül az Izrael-pártiak, de lehetnek más olyan típusú társadalmi csoportok, melyeknek szintén lehetnek követeléseik, melyben szeretnének látni szolidaritást és reprezentációt a könyvtártól. Hogy lehet innentől kezelni azt, hogy egy példát mutattatok, és egyben egy trendet is ezzel elindítottatok. És esetleg mások számára is joggal merülhet fel az a kérés, hogy légy szíves, velünk is legyetek szolidárisak? - Például az őslakosok. Orsós László Jakab, Brooklyn Public Library link : Így is van. Amit például mi csináltunk? Az én csapatom csinálta az első kiállítását a lenape indiánoknak, akik ezt a területet birtokolták. És mindenki beszélt erről, hogy megérdemlik a figyelmet és egy csomó intézmény a programjai előtt bemondja, hogy ez lenape föld volt és mi lenape földön vagyunk. Én meg erre azt gondoltam, hogy ez túlságosan absztrakt. Menjünk és keressük meg a lenape törzset. Zseniális emberek. És először csináltunk úgy kiállítást, hogy ők voltak a kurátorok. Ők tervezték az egészet, mi pedig a háttérstáb voltunk. Amiből aztán lenape egy vitasorozat, az után pedig egy esszékötetet szerkesztettünk, ami az összes város, nem csak a Brooklyni, hanem az összes városi Manhattan és Queens-i könyvtár rendszerébe beállt. Partizán: És mi van azokkal a csoportokkal, amelyek nem az identitásuk miatt veszélyeztetettek, hanem az osztályhelyzetük miatt? Mondjuk az alsóosztálybeli munkások, akik számosságukban talán vannak annyian, mint az őslakosok. De mondjuk semmilyen fajta reprezentációjuk nincs a széles nyilvánosság előtt. Velük mit lehet szerinted kezdeni? OLJ: Sok mindent. Például csinálok egy iskolát, az a címe, hogy egyetem a szabad ég alatt [University Open Air, v.ö.: link ]. KIT-műhely - a befogadás útjánFEL
Címkék: tervezés, stratégia | USA | befogadás kultúra (2017.04-) | Brooklyn Public Library, New York | közkönyvtár, közművelődési könyvtár |
Részlet a tatabányai MKE-vándorgyűlés KIT-műhelyének egy órás kötetlen záróbeszélgetéséből link ...
Orsós László Jakab, kulturális és művészeti igh., Brooklyn Public Library: - Natalie Diaz, fantasztikus native american (őslakos), állati érdekes költő... [vele volt rendezvénye nemrég a könyvtárnak]. Hogyan lehetne ezt lefordítani Magyarországra? Agyon vagyunk szabályozva. Eleve úgy nőtünk fel Magyarországon. Nem tudom, mi a helyzet otthon... Én cigány vagyok, és iszonyatosan fontos lenne, hogy cigány kötőket, cigány képzőművészeket komolyan véve beemelni a könyvtári struktúrába. Iszonyatosan lassan menne, de megtörné a jeget. És elkezdenének cigányok jönni a könyvtárba. Ma Magyarországon szerintem egy cigány nem gondolkozik arról, hogy könyvtárba menjen. Egyrészt nincs ideje, nem is tud olvasni, mert nem járhatott iskolába... Sokminden regisztere van, de addig kell menni a feszegetésben, amíg el nem lehet jutni... Tudom, hogy ez egy nagy ez nagyon szélsőséges példa, mert a magyar cigányság tényleg partvonalra van vetve, hogy "ott dögöljön meg" - körülbelül. Tehát ez egy állati nehéz övezet, de nem lehet vele nem foglalkozni. És ezen az empátián keresztül nagyon gyorsan el lehet jutni azokhoz, akiknek nincs pénze, akik nagycsaládban élnek, akik nem tudnak könyvet venni az iskolában. Tehát ez szerintem Magyarországon most egy könyvtárnak fontos feladata, hogy ezt minőségi és nem degradáló szinten, lesajnálóan, hanem minőségi szinten ezt valahogyan ehhez hozzászólni. Tíz ötlet, amivel segítheti a könyvtárak érdekvédelmét (IFLA WLIC) (olvasóink szavazatára)FEL
Címkék: együttműködés más könyvtárakkal | rendezvény használók számára | szakmai szervezet | lobbizás, érdekharmonizáció | környezetvédelem és érzékenyítés (tevékenységek) |
1. Könyvtáraknak is érdemes részt venni az UNESCO Világemlékezet Nemzetközi Regiszterében. A programról: link .
2. Hogyan támogatja könyvtára (könyvtári egyesülete) a klímavédelmi intézkedéseket? Az IFLA felméri, hogyan reagálnak a könyvtárak az éghajlati vészhelyzetre. Kitölthető felmérés könyvtárnak: link ; könyvtári egyesületnek: link . 3. Könyvtári SDG-vállalás link , azaz mit tesz a könyvtár a fenntartható fejlődési célok (SDG-k, link érdekében? Az állam- és kormányfők szept. 18-19-én tartják az ENSZ 2030 Agenda link . félidejéről a csúcstalálkozót és az ENSZ "SDG Moment" eseményét link . Az SDG Akcióhétről is tájékozódhat, abba bekapcsolódhat: link . 4. Tervezz egy kultúrával és fenntartható fejlődéssel foglalkozó workshopot! Ehhez IFLA útmutató: link . Bevezetés a Culture2030Goal kampányba: link 5. Használd fel az IFLA nyilatkozatait és kiáltványait, pl. a 2022-es közkönyvtári nyilatkozatot link ; link ! A 2023-as IFLA-világkongresszus szekcióülésének anyaga a 2022-es iskolai könyvtári nyilatkozat kiegészítéséről: link . 6. Vegyél részt a világ szellemi szabadságáról szóló felmérésben! Azt vizsgálja, mit jelent a szellemi szabadság, melyek a vitatott témák, milyen törvények korlátozhatják a hozzáférést, és hogyan segíthet az IFLA. 7. Indítson SDG könyvklubot! Érdemes valamilyen praktikus feladatot keresni, amivel megmutathatjuk, miként hatnak a könyvtárak a fenntartható fejlődés ösztönzésére. Olvasmánylista a klubhoz: link . Az ENSZ könyvklubos weboldala: link . 8. Vegyen részt az internetes irányítás (kormányzás) vitáiban! IFLA Internetes Nyilatkozat: link . 9. Ismerje meg a világot! Az IFLA regionális levelezőlistáira is feliratkozhat. (A KIT is segít :-) ) 10. Olvassa el a Regionális érdekérvényesítési prioritások tanulmány 2023. évi eredményeit, hogy a globális és regionális érdekérvényesítésről képben legyen! Ezeket az eredményeket link . felhasználhatja a tervezéshez. (Ref.: Szabó Eszter) Tényleg bárkiből lehet vezető? Így látták a CILIP Konferencián (olvasóink szavazatára)FEL
Címkék: szakmai szervezet | rendezvény (szakmai) | szakmai belső kommunikáció (2013.02-) | Nagy-Britannia | legjobb gyakorlat (szakmai szervezet) | továbbképzés, HR-fejlesztés | vezető | munkaügy | emberi minőség |
A fő téma a vezetés volt az idén júliusban Birminghamben megrendezett CILIP konferencián. Az előadók már nem csak a hagyományos értelemben vett vezetői munkakörből kerültek ki, hanem arra szerettek volna rávilágítani, hogy munkakörtől függetlenül bárki láthat el vezetői feladatokat.
A tapasztalatokról Marlene Rak számolt be a CILIP blogján. Marlene egyike volt azoknak, akik először tartottak konferencia-előadást. Számukra egy külön színpad, az "Új hangok" állt rendelkezésre, ami az előadó szerint mutatja a szakma érettségét és rugalmasságát. Még csak 18 hónapja dolgozik könyvtárban, és az hitte, csak később lesz lehetősége előadni. Mindenkinek ajánlja, hogy próbálja ki ebben is magát. Az Új hangok mindegyik más nézőpontból mutatta be, mit jelent vezetőnek lenni? Hogyan támogathatja a változásokat illetve az egyéni és a szervezeti ellenállóképességet a vezetés? Egy másik előadás arról szólt, hogyan fejleszthető a vezetői empátia, a kollégák támogatása? Más előadások a közösségi hálózatok és a mentorálás aspektusait vizsgálták, hogyan változtak ezek vezetői szemszögből? A legfontosabb útravaló az előadásokból: a vezetők gyakorolják a kedvesség és az értő figyelem készségeit. A humánus vezető inspirál, megértést és igazságosságot mutat. A sikeres mérőszámok mögött támogatásnak, együttműködésnek, innovációnak kell lenni. Mindenki előrébb léphet, előhozhatja vezetői készségeit, ha javaslatokat, előterjesztéseket tesz, kitűzi a saját céljait, amiért konkrét erőfeszítéseket tesz. Tehát a bejegyzésből leszűrhető tanulságok: - A konferenciaszervezők biztosítsanak lehetőséget a karrierjük elején lévő fiataloknak az előadáshoz. - Mindenki bátran próbálja ki magát előadóként. - Kérdezzen az előadóktól, szóljon hozzá a témához, ismerkedjen a résztvevőkkel. - Továbbá gondoljon bele, hogy saját munkakörében milyen vezetői feladatokat végez, és azokat hogyan fejlesztheti. (Korábbi összeállításunk az érdemi konferencialátogatásról: link ) (ref.: Habók Lilla) Könyvtáros bruttó átlagkereset: 290 ezer Ft (2021)FEL
Címkék: országos teljesítményadatok (2020.08-) | imázs, rólunk alkotott kép | felmérés | munkaügy | fizetés | elismerés |
A cikk a pedagógusok keresetéből indul ki, és több, 2021-es kimutatás segítségével mutatja be a társadalmi (fizetési) ranglétrán e helyüket. Az egyik diagram összehasonlításként mutatja a könyvtárosok bruttó átlagkeresetét is - a pedagógusok között legkevésbé megbecsült, a gyerekekre a pedagógusok között talán a potenciálisan legnagyobb hatást gyakorló óvodapedagógusok szintje alatt. (MG)
Borzasztóan alulfizetettek a magyar pedagógusok - nem nehéz ezt a következtetést levonni, ha végignézünk a Központi Statisztikai Hivatal foglalkozásokra lebontott béradatain. A KSH több száz szakmára gyűjti össze a fizetési adatokat, ezt itt végig lehet böngészni, mi nagyrészt olyan foglalkozásokat válogattunk ki, amelyek reális alternatívák lehetnek egy pedagógus számára. Nem valószínű például, hogy egy pályaelhagyásról gondolkozó biológiatanár hirtelen átképezné magát ügyvédnek (pedig még sokkal jobban keresne), annál jobb esélyei vannak, ha biológusként akarna új munkahelyet keresni. Nagyjából minden reálisan szóba jövő helyettesítő szakma jobban fizet, mint a tanári. De persze elmehet kalauznak is - egy általános iskolai tanítói munkánál ez is jobban fizető választás, és csak egy kicsit több nehéz magaviseletű emberrel kell valamit kezdenie. (HVG) Az időleges kudarc lehetőség, és a tanulás része - rovarhotel-történet NagykanizsárólFEL
Címkék: Halis István Városi Könyvtár, Nagykanizsa | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | szervezés, szervezeti kérdések | környezetvédelem és érzékenyítés (tevékenységek) |
A nagykanizsai Halis-könyvtár egyik legutóbbi zöld-projektje a tavaszi rovarhotel építése volt. (Korábban pl.: 177 mobillal az intézményi kategóriában az első helyen végeztek.)
A következő lépés volt a Jane Goodall Intézet környezetnevelési pályázata, aminek keretein belül az épület körül madárodúkat, itatókat, rovarhoteleket helyeztek el. Cél volt egyrészt - mondta Benke Dániel -, hogy a természet számára élhetőbb környezetet alakítsunk ki, másrészt az épület környékének szebbé, barátságosabbá tétele is fontos szempont volt. Fontos célként jelöltük meg, hogy a használóink vagy csak az épület előtt elsétáló emberek figyelmét felhívjuk a saját környezetünk fontosságára, lehetőségeire. Az elkészült odúkat, rovarhoteleket az orosztonyi Gyöngybagolyvédelmi Alapítvány készítette nekünk, tehát egy környékbeli civil egyesületet sikerült bevonnunk a munkába és sikerült azóta is jól működő kapcsolatot is kiépíteni. Az elkészült eszközöket a gyerekekkel együtt helyeztük ki, ami a környezeti nevelés szempontjából is fontos lépés volt. A pályázat lejárta után sem adtuk fel a munkát. Az épület elé kihelyezett rovarhotelt többször tönkretették. Az állatoknak kihelyezett anyagokat kiszórták, a fadarabokat elvitték és még félig kis is rúgták a helyéről. Az első csalódottság után a "csak azért is" szemléletben állítottuk helyre a rovarhotelt. Otthon bambuszdarabokat vágtunk méretre és helyeztük a rovarhotelbe, kisebb fákba lyukakat fúrtunk és pótoltuk, majd egy csirkeháló segítségével ember biztosabbá tettük. Egy Facebook posztnak köszönhetően többen is a segítségüket ajánlották fel a helyreállítás során, például az egyik helyi tanár egy fém ismeretterjesztő táblát készített és elhelyezte a hotelen, mindezt teljesen önkéntesen, költségtérítés nélkül. Az összefogásban rejlő erő teljesen feldobott. Először nem értettem a tábla fontosságát, de rá kellett jönnöm, hogy ami nekem egyértelmű, hogy például mi is a rovarhotel, az nem biztos, hogy mindenkinek ilyen egyértelmű. Jó volt látni, ahogy apák a fiukkal vagy idős nénik megálltak és a kihelyezett táblát olvasták. A következő nagy felismerés az volt, a terület viszonylagos sivársága miatt nem telepedett meg rovar. Ezért növénytelepítésére adtunk be pályázatot. Igen ám, de fogalmunk sem volt, hogy milyen növényeket is kellene telepítenünk. A város főkertészét hívtuk segítségül, aki megtervezte és az ültetás folyamatában is részt vett. Tehát városi összefogással egy kiskert jött létre az épület előtt. Ennek hatására költöztek is a rovarok. A fenntartás és a karbantartás sokszor komoly feladat a nyári időszakban. Az öntözés megoldása, gyomlálás mind magunk vállalt plusz feladatok. Az épület előtt végzett munkák abban is segítenek, hogy a város lakói nem hagyományos könyvtári szerepben is lássanak minket. Arra is volt lehetőség, hogy járókelőkkel beszélgessek, akár kultúráról, könyvtárról, akár egyszerű hétköznapi témákról. Munkánk további elismerése, hogy idén májusban a Jane Goodall Intézet meghívott minket Veszprémbe, ahol bemutathattuk a könyvtári zöld programunkat és személyesen is találkozhattunk Jane Goodallal - mondta el a KIT-nek Benke Dániel. Mit ér a könyvtáros, ha ír? - Hajnal Ward JuditFEL
Címkék: kutatás + fejlesztés, k+f | tudományos publikáció, publikálás (2018.03-) | USA | emberi minőség |
Üdvözlet a tengerentúlról! (Részletek Hajnal Ward Judit: Újranyitott könyvtár, Szöveg és szerzője című bevezetőjéből, Kalligram, megjelenés várható időpontja: 2023 második fele)
Kihalóban lévő embertípus vagyunk mind, akik még olvasunk. Sőt írunk, szerkesztünk, korrigálunk, tartalmakat gyártunk és tárunk fel, könyveket rendszerezünk és ajánlunk. ... Az írás magányos tevékenység. Nem tehetünk ki egy képernyőképet a Facebookra, hogy olvassátok és irigyeljetek: ma tizenkétezer karakternyi szöveget írtam. Nem készül TikTok-videó a diadaltáncról, amit a szerző eljár, amikor a könyve hosszas huzavona után végre megjelenik. ... Ismeretes, hogy az amerikai szerzők többsége nem jókedvéből, hanem publikálási kényszerből ír. A könyvtáros sem kivétel. Publish or perish, szó szerint, publikálj vagy pusztulj, némileg szebben, de ugyanazzal a tartalommal: írj vagy leírnak! ... Ha az embernek van mondanivalója, írja meg! Ez elvileg fordítva is áll: csak akkor írjunk, ha van mit. Harminc cikkből egy harmincegyediket gyártani legfeljebb talán akkor megbocsátható, ha tényleg nagyon kell az önéletrajzba, az állásunk függ tőle. Még mindig jobb, mint egy hevenyészett szöveget pénzért leközöltetni valamelyik parazita lapban. ... Egy tanulmány vagy esszé összefoglalja az aktuális témát, közkinccsé teszi a bevált megoldásokat, beszámol sikerekről (esetemben akár kudarcokról is), emellett arról is átfogó képet ad, hogy mivel töltötte a könyvtáros az idejét az elmúlt időszakban. A szöveg nemcsak dokumentálja a számadatokban nem megjeleníthető eredményeket, hanem reflektál, olykor ironikusan, és perspektívát kínál szerzőnek és olvasónak egyaránt. ... Nem minden könyvtáros Borges, de bármiféle írás remek ujjgyakorlatnak is tekinthető, és kiválóan hat szellemi berozsdásodás ellen. ... Ha a néhány, szubjektív szerzői lencsén keresztül nyújtott pillanatfelvétel és amerikai könyvtári helyzetkép párbeszédeket kezdeményez, gondolkodásra ösztönöz vagy bizonyos döntésekhez közelebb visz, esetleg arra készteti az olvasót, hogy maga is tollat vagy billentyűzetet ragadjon, akár csak naplóírás vagy egy baráti e-mail erejéig, már megérte. Mesterséges intelligencia - 6 pontbanFEL
Címkék: mesterséges intelligencia | hatékonyság | informatikai fejlesztés, automatizálás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | munkaügy |
A mesterséges intelligencia (MI) körüli hype lassacskán csendesedik, de még mindig folyamatosan jönnek az újabb hírek különböző alkalmazásokról, megoldásokról. Sajnos még mindig rengeteg a félreértés a témával kapcsolatosan, így érdemes pár pontot rögzíteni:
1. A mesterséges intelligencia fogalma, elve messze nem akkora újdonság, mint azt szeretnék elhitetni az újságírók és techguruk, hiszen az MI már legalább 65 éve velünk van. 2. Az intelligenciától elég messze eső technológia, amely a rendelkezésre álló számítási kapacitásokat és a külvilággal kapcsolatot tartó interfészeket felhasználva köti össze a letárolt információkat - az viszont igaz, hogy az eddigiekhez képest szinte elképzelhetetlen sebességgel és számosságú kapcsolatot használ fel. 3. Az így kialakított deep learning tanulási környezet (azaz az alogoritmusok egymás számára adják az inputokat; egymást "tanítják") viszont már sokszor a fejlesztők számára sem követhető, mivel nem tudható, hogy milyen (sokszor emberi) inputok alapján hogyan jönnek létre az outputok. 4. A generatív mesterséges intelligencia pusztán a látszatot kelti, hogy intelligens, a valóságban azonban csak a statisztikai valószínűségek alapján hoz létre értelmes(nek tűnő) válaszokat, legyen szó vizuális, hangzó vagy szöveges kimenetről; így újat nem alkot, csak a meglévő információkból készít esetleg új nézőpontú halmazokat. 5. Az így elvégzett feladatok nem fogják helyettesíteni egyelőre a valódi kreativitást kívánó munkavégzést, ugyanakkor a jól algoritmizálható, repetitív feladatokat valóban gyorsabban és jobb minőségben fogják tudni elvégezni - ez azonban a rendelkezésre álló bemeneti adatok függvénye elsősorban (pl. katalogizálni is kiválóan tudna, ha a rendelkezésre állnának gépileg olvasható formátumban a szükséges feltételek - a tárgyszórendszerek, a teljes szövegű korpuszok). 6. A folyamat valódi nyertesei azok lesznek, akik megtanulják használni ezt az eszközt: promptot (kérdést, feladatot) írni, programozni, és lehetővé teszik, hogy hozzájussanak a szükséges adatokhoz, információkhoz ezek az algoritmusok. Ha a könyvtárak nem teszik, majd mások elvégzik ezt a feladatot helyettük. Összességében az látszik, hogy hatalmas lehetőségek vannak ebben a technológiában, de radikális átalakulást egyelőre nem várhatunk tőle. Inkább olyant, mint amit már láttunk a történelem során pár alkalommal: a gépek bizonyos feladatokat elvégeznek helyettünk, hogy aztán más típusú munka maradjon az emberre. Emellett pedig elindul egy nosztalgiahullám is az eltűnő mesterségek iránt (bár kérdés, hogy az Excel-tábla nyüstölés és az ügyfélszolgálati stressz után ki vágyakozna, de ki tudja...). Régebbi hírforrás(ok): Prompt engineer - könyvtáros, újragondolva (rövid tananyag 2.) link Használókkal végeztetnek tudományos munkát isFEL
Címkék: közösség mint erő és információforrás (2.0) | együttműködés nem könyvtárakkal | Horvátország | felsőoktatási könyvtár, szakkönyvtár |
A tanulmány az ószláv ábécé, a glagolita írás használatával készült kéziratok feldolgozása kapcsán számol be a közösségi tudomány módszerével elért eredményekről. (...) A horvátországi Zadari Egyetemen működő Glagolitika Kutatóközpont (Centar za istraživanje glagoljaštva - Centre for Research in Glagolitism) 2021-ben közösségitudomány-projektet indított "Közösségi tudomány a glagolitika területén: a crowdsourcingtól a tudásig" címmel. A kezdeményezés egy tágabb, "Írott örökség" nevű interdiszciplináris és intézményközi projekt része volt, amely 2017 óta zajlik a Glagolitika Kutatóközpont (illetve a Zadari Egyetem Információtudományi Tanszéke) és a Grazi Egyetem Vestigia Kéziratkutató Központjának együttműködésében, Zadar és Šibenik régió kezdetektől a XIX. századig terjedő kéziratos örökségének digitalizálása, bibliográfiai leírása és kutatása céljából.
A kampány során az egyik fő célcsoportot a Zadari Glagolitika Egyesület tagjai alkották. A csatlakozásra való felhívást több helyen is meghirdették: a GlagoLab portálon, a Zadari Egyetem és a Glagolitika Kutatóközpont weboldalán, utóbbi Facebook-oldalán, valamint számos egyéb Facebook-oldalon is. Az elvárásokkal szemben azonban a legnagyobb érdeklődést nem a Zadari Glagolitika Egyesület tagjaihoz intézett körlevél, hanem a zágrábi Glagolitika Barátai Egyesületének Facebook-oldalán közzétett felhívás keltette. Jelenleg a sikeresen zárult projekt folytatását tervezik az önkéntesek által adott visszajelzések alapján. Felméréseket indítanak a jutalmazási és egy tevékenységfigyelő rendszer megtervezésének érdekében, továbbá a csoportos megbeszélések módszereinek finomításán, valamint a közös munka legmegfelelőbb nyilvános bemutatási formáinak megalkotásán is dolgoznak. Ez a kísérleti tanulmány bemutatta, hogy az állampolgárok nagymértékben motiváltak arra, hogy történeti dokumentumok segítségével kutassák saját történelmüket. Az is kiderült, hogy az önkéntesek nem mindig onnan érkeznek, ahonnan számítanak rájuk, ezért a crowdsourcing-kampányokat a nagyközönségnek érdemes címezni. (A történeti kéziratok crowdsourcing-alapú átírása: a közösségi tudomány mint a horvát glagolita kéziratok kutatásának eszköze; ref.: Szűcs K.Á.) Woke, cancel culture - jobb- és baloldali politikai eszköz 3. - Fenyegetett könyvtárosokFEL
Címkék: iskolai könyvtár | hozzáférés, nyitva tartás | cenzúra, könyvbetiltás | befogadás kultúra (2017.04-) | USA | kiadó(vállalat), kiadás | jog, külső szabályozás általában | információ (elmélet, politika) |
Korábbi rész: link .
A helyzet annyira eldurvult, hogy a Los Angeles Times ez év elején arról írt, több könyvtáros inkább elhagyta a pályát, mivel addigi békés munkájuk pár hónap alatt az amerikai kultúrharc frontvonalává vált, és sokan tőlük várták a "megoldást". A nyugat-michigani Patmos Libraryt 2022 végén be is kellett zárni egy rövid időre, mert aggódtak a személyzet biztonságáért: a felhergelt szülők az LMBTQ-tartalmú könyveket és a fiatal felnőtteknek szóló képregényeket akarták eltávolíttatni a kínálatból. A könyvtárosokat idegenek hívogatták fenyegetőzve, illetve plakátokat helyeztek el az arcképükkel, azt állítva róluk, hogy pedofilok. Floridában pedig három szülő tett panaszt a gyermekeiket felzaklató pornográf képek miatt. Hope Carrasquilla, a Tallahassee Classical School igazgatója azzal verte ki a biztosítékot náluk, hogy Michelangelo firenzei Dávid-szobrát, valamint a vatikáni Sixtus-kápolnában látható Ádám teremtése című és Botticelli Vénusz születése című festményét mutatta be művészettörténet-órán. A panaszok után Carrasquillát kirúgták az iskolából a pereskedéstől való félelem miatt, s ezért azért, mert a szülők kezdeményezéseit nemcsak egyes jobb mozgalmak támogatják lelkesen, de Florida kormányzója, a republikánusok Donald Trump utáni nagy reménysége, Ron DeSantis is. DeSantis esélyes az elnökjelöltségre, ami miatt különösen félelmetes, hogy a politikailag támogatja azt, hogy Floridában a szülők előzetesen szavazhassanak minden olyan tananyagról, amely szerintük káros lehet a gyerekeikre. A könyvbetiltósdi mögött három nagy szervezet áll: a Moms of Liberty, a Mama Bears Rising és valamivel ritkábban a Capitolium ostromában is oroszlánrészt vállaló szélsőjobb- oldali Proud Boys. A Moms of Liberty nem is tagadja, hogy mik sértik a serdületlen ifjúságot, a weboldalukon közzétett videón vázolják fel a helyes irányt. A szülők - mondta egy nyilvános eseményen egy tagjuk - óvakodjanak az olyan kifejezésektől, mint a társadalmi igazságosság, sokszínűség, méltányosság, befogadás. Ezeket az eredendően jó dolgokat egy elfogult politikai program álcázására használják fel. Iskoláink indoktrinációs táborokká válnak, és ez a gyűlölet, a megosztottság táptalaja." A szervezet erős aktivitásáról sokat elárul, hogy az egyesült államokbeli összes betiltás 58 százaléka az ő nevükhöz fűződik. Aligha túlzás kijelenteni, hogy egy agresszív kisebbség revolverezi a többséghez. Míg a vizsgált fél évben Texasban 438, Floridában 357, Missouriban 315 könyvbetiltási döntés született, addig a nagyon demokrata New Yorkban egy ilyen eset volt, ugyanúgy áll Kaliforniára is. (Megjegyzendő, hogy a legtöbb állam jelenleg kimaradt az ádáz kultúrharcból, és az alatt a fél év alatt egyetlen könyvet sem távolítottak el a könyvtáraikból.) Megkérdeztük: Ha bevonjuk a használókat a döntéshozatalba...FEL
Címkék: tervezés, stratégia | felmérés | innováció, szolgáltatásfejlesztés | közösség mint erő és információforrás (2.0) |
A kérdésre kapott tájékoztató jellegű válaszok:
1 - Inkább ne; elég macerás; sok munka 12 - Lassul a döntéshozatal, de megalapozottabb lesz 2 - Igazából: nem értünk hozzá (meg kellene tanulni) 4 - Mindenféle hülyeséggel is elő fognak állni. Eszerint a válaszadók döntően támogatják a használók bevonását (63%). Minden ötödik válaszadó fél attól, hogy megalapozatlan elvárásokkal, gondolatokkal keserítenék a használók a könyvtárosok életét. A vonatkozó diagram: link . (MG) Régebbi hírforrás(ok): Közösségi részvétel - a könyvtárügyben is lehetséges lenne? link Részvételi létra - melyik szinten állsz könyvtáradban? link Élményalapú könyvtár a Szolnok CampusonFEL
Címkék: felsőoktatási könyvtár, szakkönyvtár | könyvtári tér, enteriőr | Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár | használói élmény, UX, user experience (2020-) | helybenolvasás |
Új könyvtári egységet nyitott a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár (DEENK) a DE Szolnok Campuson. A DEENK a megújult oktatási kínálathoz igazította az új könyvtári tér kínálatát és a helyiség kialakítását is. Az újonnan megnyitott egységet kedd délelőtt adták át a DE Szolnok Campus főépületében. Az ünnepélyes megnyitón elhangzott: a fejlesztés hozzájárul ahhoz, hogy a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár gyűjteménye, tudományos állománya az eddiginél szélesebb körben elérhetővé váljon a Szolnok Campuson, a Gazdaságtudományi Kar, valamint az Egészségtudományi Kar képzésein tanuló hallgatók számára könnyen hozzáférhető legyen az elsődleges tudásanyag.
- A könyvtár belépett a campus területére, ezáltal közelebb kerülhet a hallgatókhoz és az oktatókhoz, proaktív módon kapcsolódik az egyetemi oktatásba. Kilenc helyen, négy különböző városban működik a DEENK, mindenhol a karok kutatási területeihez igazítjuk az állományt, ebben az esetben is nélkülözhetetlen dokumentumok kapnak helyet az új térben. Olyan virtuális teret biztosítunk, amelyet az egyetemi polgárok bárhonnan elérhetnek. Élményalapú könyvtári tereket szeretnénk kialakítani, ahol tanórán kívüli tanulási és találkozási lehetőségeket kínálhatunk az egyetemistáknak - fogalmazott Karácsony Gyöngyi, a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár főigazgatója. Ismét az érdekeltséget igyekeznek növelniFELAz idei évben is 300 millió forint könyvtári érdekeltségnövelő támogatást biztosít a kormány a települési könyvtárak gyűjteményeinek fejlesztésére.
A Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) tájékoztatása szerint a 300 millió forintos támogatást a helyi olvasási lehetőségek bővítésére, így a nyilvános könyvtárak gyűjteményeinek fejlesztésére, új könyvek és könyvtári dokumentumok beszerzésére, legfeljebb 30 százalékban pedig könyvtári infrastruktúra fejlesztésére, azaz informatikai és műszaki eszközök, berendezési tárgyak megújítására lehet fordítani - írta az MTI. A települések olyan arányban kaptak támogatást, amennyit könyvek és egyéb dokumentumok beszerzésére fordítottak az elmúlt évben. A támogatásból idén a kulturális és innovációs miniszter döntése alapján 270 önkormányzat részesült. A teljes döntési lista a kormany.hu honlapon érhető el. Bizalom a webes keresőben - nagyobb hiszékenységgel és véleménybuborékkal járFELA legtöbb ember esetében az internetes keresés valószínűleg sok pozitív tapasztalatot eredményez, ami azonban a kritikai megközelítések rovására a kényelmet helyezte előtérbe. Ennek következményeképpen az online forrásokba és a keresőmotorokba vetett, sokszor túlzott bizalom, a tudás forrásainak beszűkülése, valamint a személyes és a külső információk közötti különbségtétel bizonytalansága folytán fennáll annak a veszélye, hogy tudásunkat elfogult és bizonytalan alapokra építjük.
A finnországi Tampere Egyetem 440 elsőéves hallgatójának körében egy online kérdőíves felmérést végeztek: a hallgatóknak egy skálán kellett megjelölniük, mennyire értenek egyet a megadott egyszerű állításokkal, valamint az IKT-eszközhasználatuk milyen gyakoriságú. A kutatás kimutatta, hogy pozitív összefüggés van az internetbe vetett bizalom és három olyan episztemológiai meggyőződés között, mint a mindentudásból eredő tekintély, a biztos tudás lehetségessége és az ismeretek egyszerű szerkezete. Az eredmények azt sugallják, hogy minél inkább támaszkodnak a hallgatók az internetalapú információkra, annál inkább hajlamosak olyan meggyőződéseket vallani, amelyekben a tudást biztosnak, változatlannak, egyértelműnek és valamilyen tekintély által támogatott természetűnek tartják, a tudás szerkezetét pedig úgy tekintik, hogy az nem összetett vagy szorosan összefüggő fogalmakból, hanem egymástól elszigetelt darabokból áll össze. A mindentudó tekintély elfogadása azt jelenti, hogy a tudás nem személyes érvelésen alapul, hanem valamely, tekintéllyel felruházott forrásból származtatjuk. (A szakirodalomban szerepel, ám a felmérésből komplexitása miatt kimaradt a tudás igazolásának dimenziója, amely azt írja le, hogy az egyének miként értékelik a tudásra vonatkozó állításokat, vagyis hogyan használják és értékelik a bizonyítékokat, illetve a tekintélyt.) (Episztemológiai meggyőződések és az internetbe vetett bizalom: része-e az összképnek az algoritmikus tekintély?; ref.: Koltay T.) 50 éves a felsőőri magyar könyvtár (UMIZ)FEL
Címkék: felsőoktatási könyvtár, szakkönyvtár | helyismereti szolgáltatás | együttműködés más könyvtárakkal | Berzsenyi Dániel Könyvtár, Szombathely | Ausztria | állománygazdálkodás | rendezvény (szakmai) | kutatás + fejlesztés, k+f | kiadó(vállalat), kiadás |
A felsőőri intézmény link média és információs központ, könyvtár és levéltár is. Kelemen László igazgató számolt be a múltról és a jelenről az ORF-nek:
Történeti szakirodalom állományuk mintegy 27 ezer tételes. A legrégebbi dokumentumok 18. századiak. A könyvgyűjteményt naplók, levelek, elbeszélések egészítik ki. Helytörténeti, tudományos és óvodapedagógia témájúak, hangoskönyvek is helyet kapnak. Az intézmény kiadói tevékenységgel is foglalkozik, az ily módon napvilágot látott könyvek kétnyelvűek. Mostanában jelent meg a színjátszóegyesület 40 éves múltjáról 200 képet tartalmazó könyvük. Előkészületben egy füveskönyv, illetve az Erdődy grófok által alapított első áramszolgáltató története. A nyelvtörténeti gyűjtemény és az ehhez kapcsolódó tudományos munka is jelentős, 17. századi eredetű nyelvjárást beszél a nyugdíjas generáció egy része még, de kihalófélben van. Kihelyezett MTA kutatócsoport tárja fel ennek sajátosságait. Nagy hagyománnyal bíró, belső önkormányzattal rendelkező helyi közösség hagyományaira építenek. Fontos céljuk az előítéletek oszlatása is a többségi-kisebbségi viszonyrendszerben. Több doktori értekezés is készült a levéltári és a könyvtári anyagokból. A gyarapodási lehetőséget az intézménynek helyet adó 150 éves épület tetőtere korlátozza. Intenzíven selejteznek, frissítve az állományt. Nagyon megválogatják, milyen könyvtári, levéltári örökséget vesznek át. Az intézmény gyakran tart közös rendezvényeket a Berzsenyi Dániel Megyei Könyvtárral. Standot állítottak a Savaria karneválon, mesekönyv mozikat szerveznek. (A burgenlandi iskolákban elegendő iskolai létszám esetén értettségiig lehet magyarul tanulni. A felsőőri magyar-horvát-német háromnyelvű gimnáziumba sokan járnak át Szombathely környékéről is tanulni, tanítani.) Az intézmény vezetője gyakorlatilag mindenes: könyvtáros, levéltáros, néprajzos, történész, programozó szakember. A forrással kapcsolatos érdekesség, hogy a link oldalon találhatók a bécsi, burgenlandi magyar hírek, műsorok. Voltaképpen majdhogynem a felszámolt nyugatmagyarországi közszolgálati média funkcióját is betölti. Kőszegi soproni történésekről is hírt adnak. A visszanézhető és visszahallgatható rádió és tv adások mellett immár podcastekkel is jelentkeznek az ORF kismartoni stúdiójából. (ref.: Németh Márton) Zuckerberg úr, ne törölje már a honlapunk linkjét a Facebookról - üzente az OSZKFEL
Címkék: Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ - Országos Széchényi Könyvtár, Budapest | nemzeti könyvtár | közösségi média |
Valamilyen okból kifolyólag a Facebook elkezdte letörölni az Országos Széchényi könyvtár oldaláról a hivatalos honlapjukra mutató linkeket - derült ki az OSZK posztjából.
Az intézmény elmondása szerint a Meta szeptember 3-ra virradóra kiberbiztonsági okokra hivatkozva az összes honlapjukra mutató linket kitörölte a OSZK és több ezer másik felhasználó posztjaiból. Az OSZK szerint azóta leírni is tilos a közösségi oldalon, hogy "oszk.hu", mert a honlapjukra hivatkozni próbáló felhasználókat törléssel fenyegetik. A könyvtár ezért nyilvános posztban üzent "Zuckerberg úrnak". "Tiltakozunk az írott nemzeti kultúra megőrzését végző intézményünk, olvasóink és követőink üzeneteinek cenzúrázása, fenyegetése ellen; kérjük az OSZK feketelistázásának mielőbbi megszüntetését, a törlések felfüggesztését és a megcsonkított posztok visszaállítását!" - írják angol nyelvű posztjukban, aminek hozzászólásai közt az üzenet magyar fordítását is leírták. Az OSZK posztját kiszúró Magyar Nemzet link szerint a Facebook nem adott még hivatalos választ "a rendkívüli támadásra", de mivel más, a Facebook tilalmaival nem ütköző tartalmakat is megmagyarázhatatlanul és természetesen magyarázat nélkül törölt a Meta, ezért gyanús, hogy technikai hibáról van szó. PraktikusPrompt engineer - könyvtáros, újragondolva (rövid tananyag 2.)FELA korábbi rész link folytatása...
4. Hagyj időt a GPT-nek a "gondolkodásra"! Ha arra kérik, hogy szorozzon meg 17-et 28-cal, akkor lehet, hogy nem tudja azonnal, de idővel megtanulja a számolás menetét. Hasonlóképpen, a GPT-k több érvelési hibát követnek el, amikor azonnal válaszolnak, ahelyett, hogy időt fordítanának a válasz kidolgozására. Ha rákérdezünk az érvelési láncra a kérdezés előtt, az segíthet a GPT-knek megbízhatóbban érvelni a helyes válaszok felé vezető úton. Taktika: - Utasítsd a modellt, hogy dolgozza ki a saját megoldását, mielőtt a következtetéssel állna elő. - Írj belső monológot vagy kérdezzél sorozatban a modell érvelési folyamatának elrejtéséhez. - Kérdezd meg a modellt, hogy kihagyott-e valamit az előző bérletekből. 5. Használj külső eszközöket Kompenzáld a GPT-k gyengeségeit más eszközök kimeneteinek betáplálásával. Például egy szöveglekérő rendszer képes tájékoztatni a GPT-ket a releváns dokumentumokról. A kódvégrehajtó motor segíthet a GPT-knek matematikai műveletekben és kód futtatásában. Ha egy feladatot megbízhatóbban vagy hatékonyabban lehet elvégezni egy eszközzel, nem pedig a GPT-vel, használd mindkettőt a legjobb eredmény érdekében. Taktika: - Használj beágyazáson alapuló keresést a hatékony tudás-visszakereséshez. - Használj kódvégrehajtást a pontosabb számítások elvégzéséhez vagy külső API-k hívásához. - Adj hozzáférést a modellnek bizonyos funkciókhoz. 6. A teszt lépésről lépésre változik Könnyebb a teljesítmény javítása, ha méred. Egyes esetekben egy prompt módosítása jobb teljesítményt ér el néhány elszigetelt példán, de rosszabb általános teljesítményt eredményez egy reprezentatívabb példakészleten. Ezért ahhoz, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy a változás pozitív hatással van a teljesítményre, szükség lehet egy átfogó tesztkészlet meghatározására (más néven "eval"). Taktika: - Értékeld a modell kimeneteit az aranystandard válaszok alapján. KisszínesMár iskolai cenzorként is bevetik a mesterséges intelligenciát (Iowa)FEL
Címkék: mesterséges intelligencia | iskolai könyvtár | hozzáférés, nyitva tartás | USA | tudásstratégia (2015.05-) | oktatás, tanulás | információ (elmélet, politika) |
Nem mindegy, hogy milyen könyv kerül a gyerekek kezébe. Éppen ezért alkalmaznak egy gyors módszert a tartalmak átfésülésére néhány amerikai iskolában: mesterséges intelligenciát hívnak segítségül. Átnyálazni sok ezer oldalt meglehetősen nagy kihívás, persze nem a mesterséges intelligenciának. Ennek tudatában vetették be egy iowai iskolai körzetben az MI-t, hogy még a 2023/2024-es tanév előtt megtalálják az iskolai könyvtár könyveiben a káros, illetve a gyerekek életkorának nem megfelelő tartalmakat, majd "emberi felülvizsgálat után" eltávolítsák ezeket a könyveket.
Még májusban fogadta el az állam törvényhozása a 496-os szenátusi aktát, amely átfogó változtatásokat vezetett be az állam oktatási tantervében. Konkrétan korlátozza, hogy milyen könyveket lehet elérhetővé tenni az iskolai könyvtárakban és az osztálytermekben. Megköveteli, hogy a művek legyenek "életkornak megfelelőek", és ne legyen bennük "szexuális aktusok leírása vagy vizuális ábrázolása". Persze annak biztosítása, hogy a kerület archívumában minden könyv be is tartsa ezeket az új szabályokat, hatalmas vállalkozássá vált. Egyszerűen nem lehetséges minden könyvet elolvasni, és ezekre az új követelményekre szűrni. A mesterséges intelligencia viszont segíteni tudott a könyvekben található, nyíltan szexuális tartalmak felderítésében, és 19 művet jelölt meg annak érdekében, hogy megszabadítsa a könyvtárakat az életkornak nem megfelelő irodalomtól. Enciklopédia - forráskritika nélkülFELA szerző viccnek szánta, de ez hét évtizeden és más nyelveken történő kiadások dacára sem tűnt fel senkinek. Egy 1903-ban kiadott amerikai zenei enciklopédia a következő rejtélyes bejegyzést tette közzé legeslegutolsó szócikként, közvetlenül a cintányér német megfelelője, a zymbel után: zzxjoanw. A kifejezés állítólag a maorik körében egyfajta dobot vagy sípot jelölt - már maga a bizonytalanság is gyanút kelthetett volna -, kiejtés szerint pedig közel állt az angol shaw, azaz "bozót" szóhoz. Az enciklopédisták és nyelvtudósok között a szócikk nagy feltűnést keltett, de eszükbe sem jutott vitatni évtizedeken keresztül, sőt előfordult, hogy legfeljebb a maori nyelv szerinti kiejtésbe kötöttek bele, de mélyebben nem kutattak a szó eredete után.
Az enciklopédiát egyébként egy Rupert Hughes nevű úriember publikálta, aki meglehetősen nevezetesnek számított: változatos pályája során Oscar-díjra jelölt forgatókönyvíróként, rendezőként, regényíróként, katonatisztként - és nem mellesleg - zeneszerzőként is letette a névjegyét. Egyébként pedig a nagybátyja volt egy közismerten különc milliárdosnak, Howard Hughes-nak, aki sorra döntötte a légi rekordokat és meghatározó szerepe volt az 1930-40-es évek amerikai repülőgép-iparában. Ami az enciklopédia-szócikket illeti: Rupert Hughes valójában viccnek szánta, ennek ellenére több mint hét évtized és sok különböző nyelvű kiadás telt el, amíg a tréfát leleplezték, csak 1976-ban bizonyították be kétséget kizáróan, hogy a maori dob vagy síp valójában "kacsa". InformációforrásokHeartstopper-sorozat - Ezt a könyvet nem fóliázni kéne, inkább kötelezővé tenniFEL
Címkék: LMBTQ | cenzúra, könyvbetiltás | gyerek, fiatal használó | hozzáférés, nyitva tartás | könyv, papír alapú | információ (elmélet, politika) |
Az egész világon őrülten népszerű Heartstopper című képregénysorozat, ami miatt nálunk 12 millió forintra büntettek egy könyvesboltot, valójában a valaha készült legjobb segédanyag lehet minden szülőnek és kamasznak, és nemhogy nem pornográf, de már-már túlzottan is kerüli az obszcenitást. Elolvastuk az eddig megjelent négy kötetet.
Dagad a botrány az LMBTQ-embereket támadó módosító törvény miatt: a pedofília-ellenes jogszabály összemossa a nemi identitást a pedofíliával. Korlátozza a nemváltoztatás vagy homoszexualitás megjelenítését és népszerűsítését, továbbá tilos ilyen reklámokat elérhetővé tenni a 18 év alattiaknak. Egy akkor még alig húszéves brit lány, Alice Oseman némi kamaszkori próbálkozás után egy kicsit jobban kitanulta a képregényrajzolást, majd elkezdte a műveit az interneten publikálni: valamivel később a netes verziónak 52 millió látogatója lett, az először még nagy nehezen, rajongói adományokból kiadott könyvből és a folytatásaiból több mint egymilliót eladtak, a Netflix pedig sikersorozatot készített belőle. Ez a Heartstopper - Fülig beléd zúgtam című könyvsorozat nagyon rövid története. Az már nem Oseman, hanem Magyarország szégyene, hogy nálunk nem a mesébe illő siker, hanem a törvénybe iktatott homofóbia miatt került be a hírekbe. Ez az a könyvsorozat, ami ellen először még csak a homofób magyar belügyminiszter-helyettes írt fasiszta szellemű uszító posztot, és ez az, ami miatt 12 millió forintra büntették a Líra könyvesbolt-hálózatot, amiért egy minden tekintetben kamaszoknak szóló könyvet a kamaszoknak ajánlott polcra tettek fel. Ez az a könyv, amit a kormány a homofóbtörvényre hivatkozva annyira károsnak tart, hogy azt sem akarja engedni, hogy egy kamasz akár csak belelapozhasson a könyvesboltban, ezért kötelező befóliázni. Ez az a könyv, ami miatt a híradásokban Magyarország a török diktatúra mellé került, mert rajtunk kívül még ott kell becsomagolva árulni. Szóval a végletekig leegyszerűsítve a dolgot, a következőről van szó: Alice Oseman írt egy könyvet azért, hogy a kamaszok ne érezzék magukat nyomorultul, ne alakuljon ki bennük semmi helyrehozhatatlan trauma, és végső soron ne legyenek öngyilkosok. A magyar kormány pedig mindent megtesz, hogy eltiltsa a magyar kamaszoktól ezt a könyvet. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |