SzavazásA külföldi könyvtári tapasztalatok, jógyakorlatok...
KIT hírlevél évfolyamok2022
|
KIT hírlevél: 2022/5., febr. 2.A lapszám szerkesztője: Mikulás Gábor Hírek• Kik érdekeltek / ellenérdekeltek a könyvtárak stratégiai megújulásában? - nézzük újból• Akkor felel meg egy miniszter, ha az általa megosztott adatvagyonból minél szélesebb körben gyarapodnak • Chat-referensz az USA egyik szakkönyvtárában - igénylik, de csak részben szól a minőségről (olvasóink szavazatára) • Debreceni közösségi terek is esélyesek Az Év Irodája verseny megnyerésére • 100 km-en belül egyedülálló - akár 3D-s filmeket is mutatnak a székelyudvarhelyi könyvtárban • Ajánlások a könyvtár IT-biztonsági tervének frissítésére (olvasóink szavazatára) • Kézzel írt könyvét hagyta ott a könyvtárban egy nyolcéves fiú, éves várólista van rá • Fenntartónak, szakmai közösségnek és érdeklődőknek - kisfilmek a webarchiválásról • Megkérdeztük: A neked leginkább megfelelő részlegen / feladaton dolgozol-e a könyvtárban? • Képzeld el, hogy nyitsz egy új fiókkönyvtárt, de virtuálisat - íme a drezdai példa • Könyvtár, amely ingyenes számítógépekkel számolja fel a digitális megosztottságot • Érintésmentes fizetés - népszerű informatika oktatása, könyvtárban • Ha a könyvtár a tudás fellegvára, katalogizál-e, közvetít-e e-kurzusokat? • Van-e ma, az internet korában egyáltalán könyvtárra szükség? - Könyvtári főgazgató válaszol • Így vizslatja a California State University San Marcos egyetemi könyvtára a hallgatói igényeket (olvasóink szavazatára) • Halis-podcast - használói és munkatársi készségeket vontak be • Járóka a könyvtári munkaállomás mellett • Hozzáférés digitális forrásokhoz - használóképzés, elérési akadályok és használói adatok védelme Analógiák• Könyvtár és múzeum - új, demokratikus élményparkokként• Gondolkodásnak tekintették a szakmai konfliktust - egy életmentő felfedezés története Kisszínes• Göncz Árpád könyvtára is nyilvános leszPraktikus• Crawlerek és scraperek - Webes tartalmak mentésére szolgáló programokKiemelt Katalist-hír• Statisztika és könyvtári trendek - kiadványsorozat a Könyvtári IntézettőlInformációforrások• Nyomtass te is! - akár százezer példányban is megjelenő lap - mely könyvtárak gyűjtik?
A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás, másold a linket a archive.org keresőjébe. HírekKik érdekeltek / ellenérdekeltek a könyvtárak stratégiai megújulásában? - nézzük újbólFEL
Címkék: identitás | használói igény | tervezés, stratégia | szervezés, szervezeti kérdések | szakmai szintű irányítás | szakmai szervezet | fenntartó | vezető | munkaügy |
Hasonló címmel adtunk közre egy anyagot egy éve, melyet most kissé finomítottunk. A jelenleg tapasztalt helyzetet vázolja (vö.: leíró állapot). Következő lapszámban elrugaszkodunk ettől, és a könyvtári rendszerben rejlő lehetőségek kerülnek majd elő (vö.: normatív állapot). (MG)
Olyan környezetben, ahol jelentős humán- és technikai fejlesztések árán lehetséges csak a fennmaradás, az innováció lehetőségét minden szereplő igyekszik szorgalmazni, egyúttal paradox módon le is fojtani. (Folyamatos frusztrációnak kitett közösség amúgy is erősebben áll ellent az elvileg lehetséges változásoknak.) S egy szekeret, ha két ellenkező irányba húzunk, eséllyel marad állva. Ha pedig az erőket növeljük, még inkább kifáradunk. Így fennmarad a - további lemaradás - a húzni képes emberek elvándorlása, távolmaradása, felőrlése - mivel jó híreket kell kommunikálni, a nyilvánosan vallott értékek egyre messzebb kerülnek a takarni akart valóságtól. Nézzük át a képlet szereplőinek érdekeit, legalább vázlatosan, a súlyozás lehetőségét későbbre hagyva. KÖNYVTÁROSOK pro: - jobb lenne végre nagyobb közösségi elismerést szerezni: a szolgáltatások használói igények szerinti újragondolásával, vagy korszerűsítésével - önbizalom-növelő látni erőfeszítéseink gyümölcsét (akkorát, amekkorát a körülmények lehetővé tesznek) kontra: - ennyi pénzért?! Na neee! - ezzel jól palástolhatjuk a restséget és az ötlettelenséget, leginkább az innovációval járó kényelmetlenségektől, bizonytalanságtól félve (vö.: rendszerigazolás link ) - úgyis mindig az lesz, amit a könyvtári feletteseink vagy a kormányzat akar, nem érdemes erőlködni - a hagyományainkat meg kell őriznünk! link - először alapfeladatainkat csináljuk meg jól KÖNYVTÁRI RENDSZER DÖNTÉSHOZÓI, SZAKMAI SZERVEZETEK pro: - jobb megelőzni a költségcsökkentéseket, ezért még azok előtt kell(ene) hatékonyabbá, eredményesebbé tenni a rendszert - jó lenne felmutatnom valamit vezetői ciklusom alatt, ami jól kommunikálható (pl. fontos döntéshozókkal pózolva), de nem sértve mások rövid távú érdekeit kontra: - bármit is dolgoznánk ki, a politika úgysem vesz bennünket figyelembe, ezért inkább csak módjával erőlködünk, így is körbedicsérhetjük magunkat és kitüntethetjük egymást - jobb nem feltűnősködni a kormányzat előtt, tudva, hogy az alapvető könyvtári célok sokszor nem azonosak az ő céljaival - úgyis megválaszt a tagság, mert megnyerem magamnak a helyi véleményvezéreket, munkám minőségét pedig nem tudják máshoz, főként külföldi példákhoz viszonyítani ? pl. mert nem mutatom be nekik. HASZNÁLÓK pro: - milyen jó lenne, ha új, izgalmas szolgáltatásokkal bombáznának bennünket kontra: - szeretjük a kontyos könyvtárosnéni, a könyvek illata, a kultúra temploma és a tudás fellegvára imázst - ha nem is használjuk nagyon, de megszoktuk az eddigi szolgáltatásokat, és nem lenne jó szokásainkat megváltoztatni. FENNTARTÓ pro: - jó lenne más fenntartók, esetleg választók előtt valamivel büszkélkedni, akár a könyvtárral is kontra: - a patinás imázst meg kellene őrizni - ha megszorítanunk kell, akkor leginkább a csendes, kevésbé fontos szolgáltatásokat építjük le, pl. a könyvtárat - veszélyt jelent egy vezetésre pályázó innovatív jelölt, mert akkor nekünk is ki kell másznunk komfortzónánkból (vö.: link ) KORMÁNYZAT pro: - van néhány látványos projekt, amit érdemes támogatni kontra: - a jelenlegi szolgáltatásokat kevesebb pénzből is fenn lehet tartani, tehát vonjunk el forrásokat - nem érdemes komoly projekteket adni a szakmának, mert nem erősségük a hatékony / eredményes projektmenedzsment, és alig látnak a szakmán kívülre - a könyvtár szinte láthatatlan brand a választók többsége előtt, sőt, időnként zavaró is. Akkor felel meg egy miniszter, ha az általa megosztott adatvagyonból minél szélesebb körben gyarapodnakFEL
Címkék: analógia | Egyesült Arab Emírségek (2017.10-) | irányítás, mérés, szabályozás | marketing | minőség, minőségirányítás, minőségfejlesztés | tervezés, stratégia |
Némi értetlenséget váltott ki link múlt heti hírünk: Felsőoktatási könyvtárak értéke: a használók kimutatható sikere link . Még akkor is, ha közelmúltbeli kérdésünkre - Helyes-e, ha társadalmi célok elérésében vállal feladatot a könyvtár? link
döntően támogató válaszok érkeztek. Úgy látszik, a "csak másban moshatod meg arcodat" elv nem csak különféle könyvtártípusokban értelmezhető... (MG) Amikor Dubajban dolgoztam, ott például két év alatt egy algoritmussal sikerült hét hétről nulla percre levinni a rendőrségi engedély-meghosszabbítási beadványok és más rutinkérelmek elbírálását. Beküldik elektronikusan, és azonnal automatikusan érkezik is a válasz. Ha Magyarország komolyan gondolná a szolgáltató állam koncepcióját, akkor ezek a lépések erőteljesen tudnák javítani a polgárok közérzetét. - Mondja Tilesch György, a kalifornia PHI Institute elnöke, a Mesterség és Intelligencia (eredeti címén BetweenBrains) című könyv szerzője, a World Economic Forum napokban megjelent AI-kézikönyvének társszerzője, nemzetközi AI-szakértő. A dubaji kormányzat összes, közel száz AI-projektjét az én általam vezetett csapat világította át. Az ottani minősítési rendszer keretein belül például egy miniszternek azon múlik a teljesítmény-értékelése, hogy a minisztériumán belül létrejövő adatvagyon milyen sikeresen lett megosztva másokkal és milyen eredményeket hozott más kormányzati szervekkel, a polgárokkal vagy startupokkal együttműködve. Amikor ezt prioritásként jelölik ki, hogy meg kell osztani az adatokat, különben ugrott a miniszteri szék, ez például olyan filozófia, ami tényleg pusztán politikai akarat kérdése. Chat-referensz az USA egyik szakkönyvtárában - igénylik, de csak részben szól a minőségről (olvasóink szavazatára)FEL
Címkék: alkalmazás, szoftver | felsőoktatási könyvtár, szakkönyvtár | Rutgers University Libraries | szervezés, szervezeti kérdések | USA | virtuális, online tájékoztatás | emberi minőség |
Hajnal Ward Judit éppen chat-re volt beosztva (azaz virtuális szinkron referenszmunkát végzett), amikor becsatlakozott a virtuális KIT-klubba. Kértük, hogy szóljon munkájáról.
A használók tájékozatlansága egyfajta "job security" (munkabiztonság) számunkra. Például az imént egy használó (patron / user) pl. nem tudott bejelentkezni a kontaktmentes Click&Collect szolgáltatásra, mert nem az egyetemi emailjével próbálta. Ez nekünk természetes, de ő valami miatt nem volt tisztában ezzel. - A pandémia alatt minden cég felfejlesztette ezt a szolgáltatást - így a könyvtárak számára is szinte kötelező. Én most a Rutgers Egyetem 23 tagkönyvtára link számára voltam szolgálatban harmadmagammal egy háromórás műszakban. Azaz: nyolcvanvalahányezer diák és tízezer oktató rendelkezésére állunk délelőtt 10 és este 10 között. A tájékoztatási munkát célszoftverekkel rögzítjük, illetve értékeljük (Az egyetem szabályozza, hogy mit telepíthet a gépére, így pl. a Skype for Business alkalmazást felváltották más szoftverek (Zoom, Webex és MS Teams). - Chat- és email-tájékoztatásra a SpringShare LibAnswers alkalmazását használjuk, a munka naplózására is egységesen, együtt a csomag többi részével: LibGuides, LibInsight, LibCal, stb. Az eszközt a könyvtár illetékesei választották ki. - A megkereséseket minősítjük is, a READ Scale link alapelvei szerint 1-től 6-ig értékelünk minden interakciót azok összetettsége és a ráfordított energia szerint. A legtöbb interakció 2 és 4 közötti pontot kap. Az előbb említett útbaigazítás 2-est kapott. Az 5 és 6-os szintűeket viszont a szakkönyvtárosnak továbbítjuk, chat közben lehetetlen annyi figyelmet szentelni egy használónak. A chat során óhatatlanul is sérül a minőség. Egyszerre több felhasználóval dolgozunk, és több képernyő van nyitva az ember előtt, sok ablakkal. Amit a chat-ablakba írunk, tehát a kérdést és a választ rögzíti a rendszer, de a minősítő adatokat be kell gépelni. A visszakereshetőség és a trendek figyelése mellett azért van erre szükség, mert ha nem adminisztrálnék, a feletteseim egyébként nem tudnák, mivel foglalkozom. A helyzet részben káros, mert hajlamosít arra, hogy úgynevezett "low hanging fruit" (könnyen elérhető gyümölcs) tevékenységeket részesítsünk előnyben, azaz a könnyen-gyorsan elvégezhető, látványos feladatokra összpontosítsunk. Eszerint folytatódik a trend: a könyvtárosok megkeresésének egyre nagyobb hányada szakismeretet nem igénylő rutinkérdéssel történik, ami megelőzhető (honlap elrendezése, közérthetősége, GYIK, stb.) és a munka részben automatizálható. Viszont a használók kedvelik a chat-et: - A diák, aki bent ül a könyvtárban, sokszor chat-en kérdezi meg, hogy pl. hol van a WC - mondja Hajnal Ward Judit a Rutgers Egyetem könyvtárából. Debreceni közösségi terek is esélyesek Az Év Irodája verseny megnyeréséreFEL
Címkék: szolgáltatóhely, egyszemélyes könyvtár | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | Méliusz Juhász Péter Könyvtár, Debrecen |
Az Ingatlan.com oldalhoz tartozó Az év irodája csoport idén is keresi 16 kategóriában az év legjobbjait, akik formálják az irodapiacot, a munkáltatói kultúrát és évről évre új értéket teremtenek a hazai piacon. Az Év Irodája versenyen Az Év Közösségi Tere kategóriában indult a Debrecen HUB lakásiroda, a Méliusz Juhász Péter Könyvtár konténerkönyvtára, illetve az Újkerti Könyvtár és Közösségi Tér is.
A Debrecen HUB 2015 júliusában nyitott meg, az első bérlők startupperek voltak. (...) A Méliusz Könyvtár mobil konténere olyan közösségi tér, melyet bármikor bármilyen helyszínre kivihetnek, számos rendezvénynek helyet adva ezzel. A megnyitása óta Debrecen több pontjára is kiköltözött, de a Campus és a Deszka Fesztiválon is várta a látogatókat a mobilkönyvtár - a könyvek mellett például kreatív gyerekfoglalkozásokkal, zenés előadásokkal, kiállításokkal - olvasható a bemutatkozásban. Hozzátették, nemzetközi érdeklődés is övezte ezt az innovatív közösségi teret: Olaszországból és Kínából is felkeresték a Méliusz Könyvtár vezetőségét, a tér belsőépítészeti, kivitelezési, fenntarthatósági és technikai hátteréről kérdezték őket. "Ez egy igazán úttörő, nemzetközileg is újdonságként működő közösségi tér, mely akár kisebb városokban is olyan szolgáltatásokat nyújthat, amit jelenleg sajnos főként csak nagyobb városokban érhet el a lakosság, de jól láthatóan egy nagyobb város is rendkívül gazdagon tudja használni a mindennapokban" - közölték. Az Újkerti Fiókkönyvtárban (most már Újkerti Könyvtár és Közösségi Tér) átalakítás előtt raktárként funkcionáló teret közösségi térré alakították át. A közösségi tér célja, hogy interaktívabbá tegyék a könyvtári életet, helyet adjon a közösségi életnek és lehetőséget biztosítson a kikapcsolódásra. "A ténylegesen pár perc alatt könnyedén átalakítható térkialakításnak köszönhetően számtalan továbbképzési, oktatási, szabadidős és relaxációs tevékenység szervezhető ide, a gyerekeknek szervezett kézműves foglalkozásoktól kezdve egészen a felnőtteknek szánt továbbképzésekig" - olvasható a leírásban. Régebbi hírforrás(ok): Átadták a Méliusz konténer-könyvtárát - nem zsúfolják könyvekkel link 100 km-en belül egyedülálló - akár 3D-s filmeket is mutatnak a székelyudvarhelyi könyvtárbanFEL
Címkék: film- videó- és képszolgáltatás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | Románia | Székelyudvarhelyi Városi Könyvtár |
A székelyudvarhelyi mozi története az 1910-es évekre nyúlik vissza, viszontagságos élete a különböző gazdasági válságok, világháborúk, határváltozások, rendszerváltások tükrében töretlen sikernek örvendett a XX. század végéig. Ezt követően megszűnt. Ma már csak ritkán és alkalomszerűen tartanak vetítéseket a valamikori filmszínházban.
A hanyatlással párhuzamosan a Városi Könyvtár Látvány- és hangzóanyag termében rendszeres kistermi filmvetítésekre került sor. Ezeken többnyire diákok vettek részt, de heti rendszerességgel működött filmklub is. Ma már több erdélyi és magyarországi filmfesztiválhoz csatlakozunk rendszeresen. Innen már csak egy lépés volt a technikai fejlődés, mely lehetővé tette a 3D-s vetítések megkezdését. A terem méretéhez képest széles vászon, és az aktív szemüvegek igazi 3D-s élményt nyújtanak a nézőknek. A terem befogadó képessége 40 személy. A vetítések a könyvtár gyűjteményében található DVD és Blu Ray lemezekről történnek, és teljesen ingyenesek. Egyetlen dolgot kell felmutatni: az érvényes olvasókártyát. Repertóriumunkat az igények függvényében bővítjük. Ma már nem csak gyerekfilmek, animációk, hanem idősebb generációknak szóló 3D-s filmek is rendelkezésünkre állnak, ezért közönségünk minden korosztályt átölel. A vetítések előzetes bejelentkezés alapján szerveződnek. Ez lehetőséget add arra is, hogy megfelelő módon tudjunk az igényekre válaszolni. Lévén, hogy több mint 100 kilométeres körzetben nincs ilyen jellegű vállalkozás, ezért a közel 3000 eurós befektetés nem volt megfizethetetlen befektetés. A közös filmnézés, a különleges látvány-technikai élmények maradandó nyomot hagynak a közönségben, erősítik a könyvtárhoz való kötődésüket. A vetítések során a könyvtár, mint tartalmas, szórakoztató, élménykeltő közösségi tér tovább erősödik a köztudatban - fejtette ki a KIT-nek Szőcs Endre igazgató. Ajánlások a könyvtár IT-biztonsági tervének frissítésére (olvasóink szavazatára)FEL
Címkék: alkalmazás, szoftver | biztonság, védelem | minőség, minőségirányítás, minőségfejlesztés | szervezés, szervezeti kérdések | tervezés, stratégia |
A pandémia egyik legnagyobb hatása a teljes otthoni és a hibrid munkavégzés elterjedése. Ennek megfelelően a munkahelyeken az IT infrastruktúrán is változtatni kellett. A dolgozóknak máshonnan is el kell tudni érni a munkahelyi hálózatot, ami növeli a biztonsági kockázatot. Egy kutatás szerint a szervezetek 78 százaléka élt már át legalább egy nagyobb biztonsági incidenst.
A legtöbb könyvtári szolgáltatás ráadásul a direkt kontrollon kívül áll. A nagyvállalati információforrások többsége a házon belüli IT helyett felhős hostolt szolgáltatóhoz költözött. Azt is át kell gondolni, a külső szolgáltatók és a náluk lévő incidensek hogyan hatnak a könyvtár saját hálózatára, és milyen óvintézkedéseket lehet tenni. - Minimalizáljuk a legnagyobb hálózati biztonsági kockázatot. Meg kell különböztetni a kitettség lehetőségét és a kitettség hatásának súlyát. A problémák kategorizálása többféle megközelítést igényel. Több érdekelt fél bevonásával. Például egy adathalász email hatása lehet: egy fertőzött számítógép vagy ezáltal fertőzött hálózat, bizalmas információ kiszivárgása, felhasználói fiók veszélyeztetése. Ajánlás: képzési program a biztonságról vagy tájékoztató kampány. - Beszállítói rendszerek kezelése. A könyvtárnak biztosított rendszerek integritása a hálózatbiztonság kritikus eleme. Más iparágakban vannak már szabványok és protokollok. A könyvtárak is átvehetnék ezeket. Például a SOC 2 audit sikeres teljesítése biztosítja, hogy a szállító biztonságosan kezeli és megvédi a szervezet adatait. Ajánlás: kérdezzük meg beszállítónkat, rendelkezik-e SOC 2 audittal, vagy mutassa be hogyan teljesíti az elvárásainkat. - Belső rendszerek integritásának biztosítása. Előnye, hogy közvetlenül tudjuk kezelni a környezetet, de be kell tartani a törvényi kötelezettségeket és ipari szabályozásokat. Például a személyes adatok védelmét, de ha fizethetnek nálunk kártyával, akkor az arra vonatkozó előírásokat is. Ajánlás: a könyvtáraknak törekedni kell a széles körben alkalmazható biztonsági szabványok követelményeinek teljesítésére, pl. ISO. - Kerüljük a rossz gyakorlatokat. Ilyen lehet többek közt a nem támogatott szoftverek használata, alapértelmezett jelszavak és hitelesítési adatok meghagyása, egy faktoros autentikáció a kritikus rendszerek távoli hozzáféréséhez. Ajánlás: érdemes tanulmányozni az amerikai CISA ügynökségi listáját a rossz gyakorlatokról cisa.gov/BadPractices A fenyegetések növekedésével változtatni kell a biztonsági kérdésekhez való hozzáállásunkon. Például az IP-alapú hitelesítés már nem elég jó az előfizetés alapú információforrások biztosításához a hamisíthatósága miatt. Az egyéneknek adott jogosultságok helyett pedig érdemesebb inkább a szerepkör alapú jogosultságokra áttérni. Győződjünk meg az ellenőrzési naplók (logok) bekapcsolásáról is a rendszerekben. Ezeket más szervereken tároljuk mint magát a rendszert. A biztonsági incidensek esetén hasznosak lehetnek. (ref.: Habók Lilla) Kézzel írt könyvét hagyta ott a könyvtárban egy nyolcéves fiú, éves várólista van ráFEL
Címkék: állománygazdálkodás | helyismereti szolgáltatás | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | marketing | pr, public relations, bizalomkeltés | rendezvény használók számára | USA | közösségépítés |
Mit ér az a közgyűjtemény, amelyben én nem vagyok benne valamilyen módon?! E motívumra többször kitértünk már a KIT-ben, pl.: Hozd be a tapasztalataidat - ha már úgymond 'Közös tudás, közös hozzáférés' link . Arra is van példa, hogy gyerekek által készített könyvek válnak könyvtári tétellé. Előnyök:
- foglalkozások építhetők a tartalomelőállításra - ami adott esetben a könyv marketingje - bontja az intézmény és a célközösség közötti falakat - pr: erős kötődést alakít ki az intézménnyel; a mű készítője a közgyűjtemény szószólójává válhat - erősödik a lokális tartalom. Íme egy konkrét példa. (MG) Dillon Helbig egy karácsonyi kaland történetét írta és rajzolta meg saját kézzel. Az amerikai Idaho államban élő, nyolcéves fiú könyvet készített a meséből, amit bevitt Boise városának egyik könyvtárába, és szándékosan ott hagyta. Mikor két nappal később visszament az édesanyjával, nem találta a könyvet a gyerekrészlegen. "Cseles megoldás volt" - nyilatkozta a könyvtárhálózat részéről Alex Hartman a Washington Postnak. "De a könyv annyira nyilvánvalóan különleges, hogy eszünkbe se jutott kidobni." Ehelyett inkább kollégáival elolvasták, majd iktatták a könyvtár állományába. Január elején aztán egy helyi lap beszámolt Helbig akciójáról. Ennek hatására rögtön felbukkantak a könyvtárban olyanok, akik azonnal el akarták olvasni a könyvet. Közülük a legtöbben csak az előjegyzési listára fértek fel, amin január utolsó szombatján már 55 név sorakozott. Mivel a könyvtár szabályzata szerint egy könyv négy hétig lehet egy olvasónál, akik most iratkoznak fel, már csak 2023-ban kaparinthatják meg a The Adventures of Dillon Helbig's Crismis című, egyetlen példányban létező kiadványt. Régebbi hírforrás(ok): Hozd be a tapasztalataidat - ha már úgymond 'Közös tudás, közös hozzáférés' link Fenntartónak, szakmai közösségnek és érdeklődőknek - kisfilmek a webarchiválásról FEL
Címkék: nemzeti könyvtár | pr, public relations, bizalomkeltés | archiválás, megőrzés | digitális dokumentumok | digitalizálás (folyamat, technika) | dokumentumfeldolgozás | film- videó- és képszolgáltatás | Hollandia | Koninklijke Bibliotheek, Den Hague |
A Holland Királyi (Nemzeti) Könyvtár link (KB) webarchívuma háromrészes videósorozatot készített link a holland webarchiválásról. Az animáció és látványvilág teszi igazán különlegessé a 3, mintegy négyperces részből álló sorozatot. A stílus könnyed, az animáció látványos, így átélhetővé válik a moderátor mondandója, aki a magyar származású Kees Teszelszky, a webarchívum vezetője
A nyelve holland, de talán így is fogható a viszonylag száraz témának pörgős tartalma. Az automatikus angol fordítás persze többeknek teszi befogadhatóbbá (ld.: fogaskerék-ikon / feliratok / automatikus fordítás: nyelv kiválasztása - a magyar fordítás elég gyenge). A mondandó sincs túlbonyolítva, és összhangban van az animációval. A KB kommunikációs részlege külső vállalkozótól rendelte a háromrészes filmet. A munkával járt, hogy reggel kilenctől négyig akár hússzor is elismételtettek Kees-szel egy-egy mondatot, míg az tökéletes nem lett. A KB nem először fordul úgy a széles közönség irányába, hogy ugyanazon projektjük a részletekre kíváncsi szakemberek és a műkedvelő érdeklődők számára is érdekes. (Németh Márton) Régebbi hírforrás(ok): 25 percben New York közkönyvtára - példás tartalom és forma link Készítsél középkori mémeket a könyvtár interaktív felületén! - online előadás márc. 10-én link Megkérdeztük: A neked leginkább megfelelő részlegen / feladaton dolgozol-e a könyvtárban?FELA tájékoztató jelegű válaszok megoszlása:
17 - Igen, testhezálló munkát végzek 6 - igen, több részlegen / vetésforgóban dolgozom 3 - nem, másik részlegen / feladaton dolgoznék 1 - nem, szívesen dolgoznék egyszerre több részlegen / feladaton. Ha a válaszokat összevetjük a 10 évvel ezelőtti hasonlókkal, akkor a következő diagramot kapjuk: link Ebből az derül ki, hogy a válaszadók közel kétharmada jól érzi magát végzett munkájában. 10 éve ez kisebb arány volt. Közel felére, 22%-ra csökkent azonban azon válaszadók aránya, akik örülnek, hogy több tevékenységgel is foglalkoznak a könyvtáron belül. (MG) Képzeld el, hogy nyitsz egy új fiókkönyvtárt, de virtuálisat - íme a drezdai példaFEL
Címkék: hangzóanyag- és zenei információszolgáltatás | film- videó- és képszolgáltatás | e-könyv | digitális (elektronikus) könyvtár | adatbázis, elektronikus adatok elérése | Staedtische Bibliotheken Dresden | Németország | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | ügyfélszolgálat, panaszkezelés | virtuális, online tájékoztatás | sajtótermék (nyomtatott, elektronikus) | oktatás, tanulás | nyílt hozzáférés / forráskód |
Virtuális fiókönyvtár... pláne akkor, amikor vírus miatt zárva a többi...
Az "eBibo" a Drezda Városi Könyvtárak virtuális fiókja. Egy weboldalon foglalja össze a települési könyvtárak különféle virtuális ajánlatait. A távoli, 24 órás használatához érvényes olvasójegyre van szükség. További díjak nem merülnek fel. Az eBibo nevet közösségi javaslatok alapján kapta. Tervezése 2008-ban kezdődőtt, és 2009. márciusában már meg is nyílt, a "Virtuális Drezda" bloggal együtt. A portál taralma: e-könyvek, e-tanulás, film-sztrímelés, zene-sztrímelés, sajtó- és adatbázisok. Könyvtár, amely ingyenes számítógépekkel számolja fel a digitális megosztottságotFEL
Címkék: befogadás kultúra (2017.04-) | alkalmazás, szoftver | USA | legjobb gyakorlat (közkönyvtár) | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | hozzáférés, nyitva tartás | szegény használó | gép, technikai eszköz | Charlotte Mecklenburg Library | pályázat | pénzszerzés, fundraising |
A Charlotte Mecklenburg Library (link CML) 20.000 ingyenes számítógépet - felújított laptopokat - osztott szét Mecklenburg megyében a 18 éven felüli, saját, otthoni számítógéppel nem rendelkező felnőttek között. Nekik volt a legnagyobb szükségük oktatásra, karrierépítésre, egészségügyi e-szolgáltatások vagy az alapvető kormányzati szolgáltatások elérésére. A történelem során kialakult szegregáció miatt azokat a közösségeket célozza meg a program, amelyek leginkább rászorulnak a felzárkóztatásra. Az eredeti program, amely 2020-ban indult 2.700 laptoppal, hosszú várólistát generált. Ráadásul olyan sikeres lett, hogy a 2020 Top Innovator Award díjat is elnyerte érte a könyvtár a városi könyvtárak tanácstól (Urban Libraries Council - ULC). A további fejlesztésre már az USA vészhelyzeti alapjától kaptak 8 millió dollárt. A pénzt részben az alábbiakra költötték:
- a 20.000 laptopra MX-Linux operációs rendszert töltöttek fel a LibreOffice alkalmazással együtt. Zoom, továbbá Chrome és Firefox böngészők is helyet kaptak a gépeken, mert ezek az alapjai a nethasználatnak és az internet iránti elköteleződésnek Seth Ervin, a könyvtár innovációs irodájának vezetője szerint. Azért nem a Windows-t választották, mert inkább hardverre, eszközökre akartak költeni, továbbá ezek az alkalmazások valós igényeket elégítenek ki. 2022-ben, január közepén újra megnyitják a kérelmezől várólistáját, majd márciusra tervezik az elosztást. - Szélessávú internetet használó közösségeket szeretnének, ezért 2021 decemberében a könyvtár elindította a "MeckTech Connect" pilot programját, amely a "Charlotte's West Boulevard Corridor"-ban élő, kb. 800 háztartásnak ingyenes szélessávú internetet nyújt legkésőbb a következő évben. Ez a felmérés szerint most 50% alatti az említett térségben. Az Open Broadband-del együttműködve a MeckTech Connect kültéri, vezeték nélküli antennákat telepített a kiemelt helyszínekre. Ezt a MeckTech Connect segítségével - egyéb szervezetekkel együttműködve - a 2020-ban elnyert 492.000$-ból valósíthatták meg. Kiderítették, hogy az emberek azokon a területeken, ahol elérhető a szélessávú internet, továbbá az internetszolgáltató is biztosítaná azt, mégsem használják. Okai: a szolgáltatás hiányos, rosszul karbantartott és méregdrága. A kapott visszajelzések után egy villanyoszlopokat használó, CBRS módszerű hálózatot terveztek. Így érték el a wi-fi-vel való legnagyobb lefedettséget. (Ref.: Szabó Eszter) Érintésmentes fizetés - népszerű informatika oktatása, könyvtárban FEL
Címkék: Halis István Városi Könyvtár, Nagykanizsa | használóképzés | információs írástudás | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | rendezvény használók számára | oktatás, tanulás |
Újraindul ingyenes Népszerű informatika programunk - Minden hónap első és harmadik szombatján 10-12 óráig - írja portálján a Halis István Városi Könyvtár link .
2022. február 5-én, szombaton ismét elindul a program 10-12 óra között a Halis István Városi Könyvtárban. Több, mint egy éve volt az utolsó találkozó. Bárki jöhet most is, a részvétel ingyenes, nincs előzetes regisztrációhoz, jelentkezéshez kötve. A könyvtárban kötelező a maszk viselése. "Előzetesen témát nem nagyon akarok meghatározni. Egyetlen témát azért szívesen bedobnék a közösbe, hiszen az utóbbi két évben az érintésmentes fizetés előtérbe kerülésével nagyon népszerűvé vált, ezért erről szívesen beszélnék" - írta facebook bejegyzésében Szilágyi Imre, a foglalkozások önkéntes vezetője. Szeretettel várjuk a régi és az új érdeklődőket! Ha a könyvtár a tudás fellegvára, katalogizál-e, közvetít-e e-kurzusokat?FELAz online kurzusok, és az online elérhető tananyagok, oktató anyagok kényelmes módját biztosítják annak, hogy új képességekre tegyünk szert. Esetleg nyelvet tanuljunk, vagy elmerüljünk egy-egy szakterületben. Az Eurostat adatai alapján ez a tanulási módszer a lezárások után is igen népszerű maradt.
Magyarországon az online oktatásban résztvevők, valamint digitális anyagokat használók aránya megelőzi a cseheket, és románokat, de még így sem volt túl jellemző ez a fajta tanulási módszer. Összesítve elmondható, hogy mialatt 2019-ben mindössze 9 százaléka használta az online tanulás bármilyen formáját, 2020-ra már 20 százalék, míg 2021-re a megkérdezettek 23 százaléka használt bármilyen online oktatási formát. Hazánkban 2019-ben a népesség 6 százaléka csinált valamilyen online kurzust, 2020-ban ez megduplázódott 12 százalékra, majd ez stagnált 2021-re is. Elektronikus tananyagot valamivel többen használtak 2019-ben, a megkérdezettek 8 százaléka, 2020-ra ez 18 százalék lett, majd 2021-re 21 százalék. Korosztályonként is változó az összetétel, és összhangban van az uniós tendenciákkal. Nálunk is a 16 és 24 év közöttiek azok, akik a legtöbbet használták az online tanulás bármilyen formáját. 2019-ben 17 százalékuk tanult így, 2020-ra azonban ez a szám megugrott 42 százalékra, 2021-re pedig már 58 százalékra. Összesítve, a magyar lakosságot tekintve a tavalyi év folyamán bármilyen online oktatásban (kurzusban, online tananyagban) résztvevők mintegy 37 százalékát a 16 és 24 évesek tették ki. Őket követték a 25 és 34 éves kor közöttiek 17 százalékkal, a 35 és 44 évesek 14 százalékkal. Ettől a ponttól pedig folyamatos a csökkenés, hiszen a 45 és 54 évesek csak 12 százalékban voltak jelen, az 55 és 64 évesek 8 százalékkal, az 55 és 74 évesek öt, míg a legidősebb vizsgált csoport, tehát a 65 és 75 éves korosztály mindössze 3 százaléka tanult online az előző évben. Van-e ma, az internet korában egyáltalán könyvtárra szükség? - Könyvtári főgazgató válaszolFEL
Címkék: adatbázis, elektronikus adatok elérése | Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, Budapest | hozzáférés, nyitva tartás | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | információ szolgáltatása weben |
Néhány részlet Fodor Péter (Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár link ) nyilatkozatából:
- Bár előfordul, hogy valaki az otthoni könyvtárában szeretné tudni egyik-másik művet, de szerencsére nem ez a jellemző. Leginkább egyes útikönyvek, szakácskönyvek, nyelvtanulást segítő könyvek, és lektűrök kerülnek "olvasói tulajdonba". - Csak most, január első két hetében 7000 új beiratkozott olvasónk lett. - A könyvtár helyet és teret biztosít azoknak, akik nem rendelkeznek számítógéppel és internet hozzáféréssel, valamint alkalmanként képzéseket is tart azon érdeklődőknek, akiknek nehézségeik vannak az IT eszközök használatával. - Az egyik legnépszerűbb állományrész a Budapest-képarchívum, amelyben több mint 16.000 kép található a főváros korábbi arculatáról, lakóinak életéről. ... Nem élünk a "kattintások" bűvöletében, de azért az érdeklődésről sokat elárul, hogy tavaly 1,6 millió alkalommal keresték fel a Budapest Gyűjtemény link oldalát. Így vizslatja a California State University San Marcos egyetemi könyvtára a hallgatói igényeket (olvasóink szavazatára)FEL
Címkék: állománygazdálkodás | alkalmazás, szoftver | USA | marketing | legjobb gyakorlat (felsőoktatási könyvtár) | felsőoktatási könyvtár, szakkönyvtár | irányítás, mérés, szabályozás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | informatikai fejlesztés, automatizálás | California State University San Marcos Library |
Az Ex Libris cég Leganto szoftverének kurzuslistás megoldása: egyetlen kattintással érhetők el a nyomtatott, az elektronikus dokumentumok és a médiafájlok az LMS (learning management system) felületén. Automatikusan ellenőrzi a rendszer a könyvtári állományokat mindegyik forrásnál, amelyet az oktató fel kíván venni a kurzuslistára. A program hozzáadja a könyvtári leltáradatokat a nyomtatott és elektronikus dokumentumokhoz. Láhatók a könyvborítók és a források valós idejű elérhetőségei.
Az oktatók nagyra értékelték a Leganto statisztikáit. Kiderül, hány diák éri el egyidejűleg a kurzusaik forráslistáján levő anyagokat. A diákok számára megfizethető tanulást nyújt a rendszer, amit a dékánnak is bebizonyítottak. A hallgatók olyan tartalmakhoz férhetnek hozzá, amelyeket korábban meg kellett vásárolniuk vagy könyvtárközivel beszerezniük. Az oktatói kar egy-egy forrást vásárlási igénnyel jelölhet meg. A könyvtár állományfejlesztési stratégiájában az oktatók által választott tananyagok vételére fókuszál. Kelly Ann Sam, az egyetem állománygazdálkodási koordinátora szerint az osztály potenciális megtakarításait úgy számítják ki, hogy minden egyes könyv költségét, amelyet a rendszer elérhetővé tesz a kurzusban résztvevőknek, megszorozzák a kurzusra beiratkozott diákok számával. Három tanév alatt több, mint 4 millió [!] dollárt takarítottak meg a kurzuslistákkal a hallgatóság egészének. A pandémia idején a távoli elérést támogatták. Ha nem lehetett elektronikusan hozzáférni bizonyos dokumentumokhoz, akkor a könyv egy részét digitalizálták. A diákok megvásárolhatták ezt vagy másolatot kölcsönözhettek. A könyvtárosok a Legato-n keresztül kommunikáltak a hallgatókkal: a . hagyományos források mellett ajánlották a streaming médiaszolgáltatásokat (amelyekre feliratkozhattak a diákok) és a helyi nyilvános könyvtárat, új szolgáltatásként postai házhoz szállítást és könyvtári automatákat. 2020 tavaszán a Leganto-t csaknem 400 kari tag 800-nál is több kurzusán vették igénybe. A könyvtári állomány használata csaknem 50%-al nőtt a Leganto bevezetése után. Az oktatók könnyebben azonosíthatták a számukra releváns cikkeket, hozzáadhatták azokat a kurzuslistákhoz. Így több cikket szerzeményeztek. 2021 őszére terveznek egy új Leganto-funkciót: lehetővé tennék a PDF-fájlok jegyzetelését a tanároknak és a diákoknak. (Ref.: Szabó Eszter) Halis-podcast - használói és munkatársi készségeket vontak beFEL
Címkék: pr, public relations, bizalomkeltés | közösség mint erő és információforrás (2.0) | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | Halis István Városi Könyvtár, Nagykanizsa | információ szolgáltatása weben |
2020. novembere óta a 22. adásánál tart a Halis Podcast link . A nagykanizsai közkönyvtár adásainak célja: könyvtármarketing, branding, fiatalos platform - melyről aztán a könyvtárba lehet csalogatni a nagyérdeműt. Benke Dániel, a podcast ötletgazdája hozzáteszi: ennek eszközei a helyiek megszólítása; legyen minden adásban:
- Nagykanizsa, valamilyen módon - olvasmányajánlás. KIT: kik a célcsoport? BD: Leginkább fiatal felnőttek a célcsoport - akik a középkorúakhoz közelítve legnagyobb arányban morzsolódnak le a könyvtárhasználók közül. Szeretnénk a városon kívülieket megszólítani. Ezért a nagyon helyi vonatkozású tartalmakon kívül vannak általános, országos érdeklődésre is számot tartó anyagok is. KIT: Hogyan készül egy adás? BD: Természetesen csapatmunkában. Van egy "ötletláda": a közös mappa. Oda gyűjtjük az ötleteket a témára, illetve a megszólaltatandókra. Sikerült megnyernünk egy rádiós tapasztalatú használónkat, Varga Tündét. A kollégákat is megszólaltatjuk: például ők készítenek könyvajánlást, vagy szólnak egy téma könyvtári "forgásáról", illetve tapasztalataik függvényében segítenek a háttérmunkában. Van, aki megírja a fülszöveget a Fb-csatornára, illetve feltölt a YouTube-ra. A tervezéstől a kivitelezésig (a Youtube-ra való feltöltésig) a megszólalók számától függően 2-3 napig tart egy adás elkészítése. KIT: Mekkora a ráfordítás (ember, anyag, szoftver)? BD: Nem kell nagy technikai felkészültség, kevés pénzből is megvan. Szinte nulla forintból. Rögzítés mobiltelefonnal, laptoppal; a vágás ingyenes programmal. A kollégák rejtett képességei is előjönnek. Egy óra felvételből lesz 20 perces anyag. KIT: Milyen a fogadtatás? BD: A kollégák látják az értelmét, értékét. A város Facebook-oldala rendszeresen megosztja. Először YouTube-on tettük közzé. De aztán letölthetővé tettük a Nagykar.hu-n, melyet Facebook-oldalunkról és könyvtári hírlevelünkről linkelünk. 70-80 megtekintést hoz a YouTube. Vannak kiugró eredmények is, a téma ill. a megszólaló függvényében. Ezt a beszélgetőpartner kapcsolati hálója hozza. De a könyvtáros téma, illetve a járványtéma is kiugrott. Tudatosan váltakozik a népszerűbb és a rétegigényt kielégítő téma. Benke Dániel benke.daniel02@gmail.com készséggel ad további információt a témában Járóka a könyvtári munkaállomás mellettFEL
Címkék: innováció, szolgáltatásfejlesztés | berendezés, eszköz, bútor | befogadás kultúra (2017.04-) | közkönyvtár, közművelődési könyvtár |
Tízenpár éve egy japán közkönyvtárból mutattunk gyerekágyat, illetve összeszedtünk néhány példát link hogyan járnak a pici gyerekek és szüleik kedvébe a könyvtárak. Íme egy tetszetős járóka egy USA-beli könyvtárból. Az eljárás a befogadáskultúra részét képezi, ugyanis a szülés miatt "megváltozott képességű" kismamák és kispapák így kevésbé érzik magukat korlátozva új minőségükben. (MG)
Járókával egybeépített számítógépes munkaállomást vezettek be egy amerikai könyvtárban, hogy segítsenek a kisgyerekes szülőknek. A múlt héten egy kétgyermekes virginiai édesapa, Ali Faruk osztott meg egy fotót, amely a Fairfield könyvtárban készült. A felvételen az látszik, hogy a számítógépes munkaállomás mellett egy járókaszerű hely található a csecsemőknek és a kisgyerekeknek. Bár az apa fiai már 5 és 7 évesek, így ők már kinőttek a járókából, de Faruk azt mondja, ha kisebbek lennének, biztosan használná a gyerekesek számára kialakított helyet. Szerinte nagyon fontosak az ilyen kezdeményezések. A posztját csaknem 30 ezerszer retweetelték, és 241 ezer lájkot kapott. A bababarát munkaállomás ötlete a Henrico megyei közkönyvtár-hálózat igazgatójától, Barbara Weedmantől származik. Munkája során ugyanis gyakran találkozik azzal a problémával, hogy a gyerekes szülők nehezen tudják összeegyeztetni a munkát, a tanulást és a gyereknevelést. A munkaállomásokat a michigani TMC Furniture készítette, és először a Fairfield könyvtárban jelentek meg, még 2019 októberében. Annak idején nagy volt az érdeklődés, sokaknak tetszett az ötlet, de aztán jött a pandémia, és a lelkesedés alábbhagyott. Most, Faruk posztja által újra sokan szeretnének hasonló megoldást a könyvtárukba. Régebbi hírforrás(ok): 'Családbarát' konjunktúra a könyvtárakban (képekkel) link Pelenkázó-találatok a KIT-ben link Hozzáférés digitális forrásokhoz - használóképzés, elérési akadályok és használói adatok védelmeFEL
Címkék: adatbázis, elektronikus adatok elérése | biztonság, védelem | digitális dokumentumok | használóképzés | hozzáférés, nyitva tartás | felsőoktatási könyvtár, szakkönyvtár | USA | kiadó(vállalat), kiadás | etika, fegyelmi kérdések |
A könyvtárosoknak termék-/technológiai ismeretekre és emberi készségeire is szükségük van ahhoz, hogy elmagyarázzák a könyvtárhasználóknak, hogyan férhetnek hozzá és hogyan használhatják hatékonyan az elektronikus forrásokat. Ez különösen fontossá vált a pandémiás lezárások idején, amikor mindenki távolról próbált navigálni a könyvtári forrásokban. Ráadásul az e-források megismertetése új marketingkészségeket igényel.
A marketingen túl azonban van néhány etikai vonatkozás is. A digitális átalakulás előtt a tagsággal nem rendelkezők is besétálhattak egy könyvtárba, és elolvashattak egy könyvet, magazint vagy újságot. Az elektronikus források azonban gyakran csak azokra korlátozódnak, akik rendelkeznek könyvtári igazolvánnyal, hallgatói vagy oktatói igazolvánnyal, vagy más módon igazolják az előfizető könyvtárhoz való tartozásukat. A digitális átalakulás korlátozhatja az információkhoz való hozzáférést, ami ellen óva int az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljai. Ezenkívül a könyvtárak olyan cégekkel kívánnak üzletet kötni, amelyek értékei összhangban vannak a könyvtári szakma szellemiségével. A LexisNexist és a Westlaw-t is évek óta kritizálják a könyvtárosok, mert anyavállalataik, a RELX és a Thomson Reuters szerződést kötöttek az Egyesült Államok Bevándorlási és Vámigazgatási Hivatalával (ICE). A digitális megfigyelés nincs összhangban a könyvtáros etikával, és nem is része a könyvtári digitális átalakulásnak. A könyvtárosoknak szükségük van folyamatosan frissített műszaki ismeretekre, de ez nem a teljes kép. A technológiai készségeket kiegészítő puha készségek nem csak a marketingesek, hanem az információs szakemberek számára is előmenetelhez vezetnek. (ref.: MG) AnalógiákKönyvtár és múzeum - új, demokratikus élményparkokkéntFEL
Címkék: befogadás kultúra (2017.04-) | könyvtárépület | könyvtári tér, enteriőr | múzeum | Norvégia | tervezés, stratégia | tudásstratégia (2015.05-) | közösségépítés | információ (elmélet, politika) |
Emlékszel az oslói Deichman Björvika könyvtárra, link , vagy a helsinki Oodira? Ez juthat az ember eszébe, amikor Osló új Much múzeumáról olvas. Úgy tűnik, olyan élményparkot hoznak létre - függetlenül attól, hogy könyvtár vagy múzeum is van az épület homlokzatára írva - amely demokratikus: egyaránt megtalálja benne számítását a kikapcsolódni vágyó felületesebb szemlélő, és az elmélyülni vágyó látogató - majdhogynem ugyanazokban a terekben. Mindezt többféle szórakoztató és művészeti ág szinergikus elegyeként kínálják. (MG)
Bár a tavalyi év egyik legvitatottabb új múzeumépülete, mégis méltó a legnagyobb norvég festő, Edvard Munch lenyűgöző életművéhez. A kiállítóterek épületen belüli "szétszórtságához" jól alkalmazkodik a kurátori koncepció, ami nem egyetlen nagy, kronologikusan felépített állandó tárlatról szól; a kiállítóterek többsége önálló bemutatóknak ad otthont, melyek tetszőleges sorrendben látogathatók, és a köztük tartott szünetekben lehetőség van a kilátóteraszról gyönyörködni a város panorámájában, beülni valamelyik kávézóba vagy étterembe, meghallgatni egy rövid koncertet az amfiteátrumban, megnézni egy filmet a moziteremben - netán gördeszkázni az épület előtti téren. Jelenleg hét, többnyire tematikus súlypontok köré szervezett tárlat várja a látogatókat, és nem nehéz megjósolni, hogy a legnépszerűbb a Végtelen lesz közülük, amelyiken külön kis "szentélyben" a Sikoly három változata is látható. Gondolkodásnak tekintették a szakmai konfliktust - egy életmentő felfedezés történeteFEL
Címkék: identitás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás (2013-) | minőség, minőségirányítás, minőségfejlesztés | tudásstratégia (2015.05-) | emberi minőség |
Alice Stewartnak, aki felfedezte, hogy a gyerekkori rákos megbetegedések számának növekedése az anyák röntgennel való vizsgálata miatt következik be, nagy szakmai ellenállást kellett leküzdenie. Belegázolt az orvosok büszkeségébe, a röntgen-készülék használatának nimbuszába. Megrendítette azt a képet, hogy a betegeket segítők nincsenek a betegek kárára.
- Honnan tudta vajon, hogy igaza van? Nos, volt neki egy fantasztikus gondolkodási módszere. Együtt dolgozott egy statisztikussal, George Kneale-lel, és George meglehetősen ellentéte volt mindenben Alice-nek. [... Ráadásul] azt a fantasztikus dolgot nyilatkozta a munkakapcsolatukról: "Az én munkám az, hogy bebizonyítsam, hogy Dr. Stewartnak nincs igaza." Kifejezetten azt kutatta, mibe lehet belekötni. Más módokon próbálta közelíteni a modelljeit, a statisztikáit, az adatfeldolgozását, csak hogy megcáfolhassa őt. Abban látta munkájának lényegét, hogy konfliktust keltsen az elméletei körül. Hiszen csak azáltal adhatta meg George a bizodalmat Alice-nak a saját igazában, hogy nem tudta bebizonyítani, azt, hogy nincs igaza. Fantasztikus együttműködési modell! - Olyan gondolkodó partnerek, akik nem csak visszhangozzák egymást! Kíváncsi vagyok, hányunknak van, ill. hányunknak van mersze ilyen társakkal együtt dolgozni! Alice és George kitűnően kezelték a konfliktust. Gondolkodásnak tekintették. Mire van hát szükség egy ilyen építő jellegű konfliktushoz? Először is, hogy találjunk olyasvalakit, aki merőben más, mint mi. Ez azt eredményezi, hogy ellenszegülünk a neurobiológiai késztetésnek, miszerint valójában azokat kedveljük, akik hasonlítanak ránk, ami annyit tesz, hogy olyanokat kell keresnünk, akiknek eltérő a háttere, az elvei, eltérően gondolkodnak, és mások a tapasztalataik, majd megtaláljuk a módját, hogy kapcsolatba kerüljünk velük. Ehhez rengeteg türelemre és erőbefektetésre van szükség. És minél többet töröm ezen a fejem, annál inkább az a véleményem, de tényleg, hogy ez valójában egyfajta szeretet! Tény, hogy a legtöbb óriási katasztrófa nyilvános információkból származik, ám akaratlagosan vakok vagyunk rájuk, mivel vagy nem tudjuk, vagy nem akarjuk kezelni az általuk gerjesztett konfliktust! Ám amikor meg merjük törni ezt a csöndet, vagy merjük meglátni, és merünk konfliktust gerjeszteni, teret adunk magunknak és a körülöttünk lévőknek, hogy a legjobb gondolatokat hozhassuk ki magunkból! A nyílt információ fantasztikus, a nyílt hálózatok nélkülözhetetlenek. Ám az igazság nem fog felszabadítani bennünket, amíg ki nem fejlesztjük a készségeket, a szokást, a tehetséget, valamint a morális bátorságot, hogy fel is használjuk! A nyitottság nem a végcél. Hanem a kezdet. KisszínesGöncz Árpád könyvtára is nyilvános leszFEL
Címkék: felsőoktatási könyvtár, szakkönyvtár | rendezvény használók számára | információ (elmélet, politika) | könyv- és könyvtártörténet |
Göncz Árpád, a III. Magyar Köztársaság első elnöke, író, műfordító, február 10-én lenne százéves. Ez alkalomból megnyitják az egykori óbudai otthonát, benne a könyvtárával, és emlékbélyeget bocsátanak ki.
A Göncz Árpád Alapítvány, együttműködve a csatlakozó intézményekkel, önkormányzatokkal széles körben emlékezik meg névadója életéről, munkásságáról Göncz Árpád születésének 100. évfordulóján. Az óbudai házban, ahol családjával 1947 és 1990 között élt, Göncz Árpád Emlékhely nyílik, a látogatók megtekinthetik Göncz Árpád és Zsuzsa könyvtárát, egykori bútoraikat és kedves tárgyaikat. PraktikusCrawlerek és scraperek - Webes tartalmak mentésére szolgáló programokFEL
Címkék: adattárolás | alkalmazás, szoftver | digitális dokumentumok | internet információforrásként általában |
Drótos László a weblapok, webtartalmak teljes körű mentésére szolgáló crawlerek és a weblapok csupán bizonyos részeit (metaadatok, szövegek, képek stb.) mentő scraperek közül mutat be néhányat, minden esetben ismertetve az adott szoftver pozitív, illetve negatív tulajdonságait. A rövid, tömör, ugyanakkor igen tartalmas és gyakorlatias leírásokat olvasva bárki kedvet kaphat némelyik szoftver kipróbálásához. A szerző nem titkolt célja, hogy minél többen kezdjék el a saját maguk által előállított webtartalmak mentését.
A bemutatott programok: ArchiveBox, Warrior, Browsertrix, TAGS, Octoparse, Web Scraper. Kiemelt Katalist-hírStatisztika és könyvtári trendek - kiadványsorozat a Könyvtári IntézettőlFEL
Címkék: felmérés | használati szám, arány | Könyvtári Intézet, Budapest | országos teljesítményadatok (2020.08-) |
Rózsa Dávid (OSZK) közreadta a Könyvtári Intézet Kutatási és Elemzési Osztálya által készített országos könyvtárstatisztika legfrissebb, 2020-as adatait. Van olyan tábla is, amely együtt tartalmazza az utóbbi hat év adatait.
Bár a könyvtárstatisztikával kapcsolatos bizalom nem egységes, a most közreadott adatok is tisztíthatók még, a könyvtárak teljesítményének elmozdulását mostantól egy forrásból lehet vizsgálni. "Az így létrehozott idősoros adatállomány már alkalmas mélyebb, akár tudományos szintű elemzések és adatvizualizációk elkészítésére, és reményeink szerint a szakma számára is a korábbiaknál könnyebb felhasználást tesz lehetővé." Rózsa Dávid azt is közzétette: "Az idősoros adatállomány felhasználásával a KEO munkatársai Könyvtári trendjelentések link sorozat-címmel tizenkét tematikus riportot is készítettek, bemutatva a hazai könyvtári rendszerben bekövetkezett főbb változásokat, és ízelítőt adva az országos könyvtárstatisztika idősoros adatállományában rejlő elemzési lehetőségek szinte kimeríthetetlen tárházából. A sorozat első három darabja [1. A könyvtárstatisztikai módszertan, 2. A könyvtári hálózat, 3. A könyvtárhasználók] szabadon elérhető, a továbbiakat folyamatosan töltjük fel az intézet honlapjára. Folyamatban van az adatállomány vizualizálása is a tesztoldalon link bemutatott módon." InformációforrásokNyomtass te is! - akár százezer példányban is megjelenő lap - mely könyvtárak gyűjtik?FELÉvek óta létezik egy független lap Magyarországon, ami minden héten megjelenik, és csúcsszezonban akár sok százezer példányban is terjesztik. A bárki által ingyenesen letölthető, kinyomtatható és terjeszthető Nyomtass te is!-t link annak felismerése hívta életre, hogy a vidéki kistelepüléseken gyakorlatilag megszűnt a kormánytól független nyilvánosság. A cél: eljutni legalább 1000 kisebb lélekszámú településre. 2 millió emberhez. - Interjú az alapító-főszerkesztő L. László Jánossal.
- Van egy önmagát serkentő természete a folyamatnak. Ha valahol már tíz ember csinálja, akkor hirtelen minden beindul: megjelenik a helyi vállalkozó, aki segít, van aki pénzt ad, más nyomtatót ajándékoz, a harmadik helyiséget kisebb találkozókhoz, a negyedik teát főz, és így tovább. Lesz egy önálló élete a közösségnek, megindul egy önszerveződés élőben és a Facebookon link , és ezt nagy élmény látni. - Turára hat héten keresztül hordtuk az újságot, és azt követően a Medián készített egy alapos felmérést. Rengeteg szilárd adat a birtokunkba került. Korábban sokan legyintettek ránk, hogy bedobjuk a postaládába a lapot, de úgyse hederít rá senki - megy egyből a kukába. A kutatás bizonyította, hogy ez nincs így: 30 százalék elolvassa, arra a kérdésre pedig, hogy megváltoztatta-e a véleményét, 10 százalék felelte, hogy igen. Hat hét után. Ezért is szoktam mondani értekezleteken, hogy ha tudunk, ne összevissza cikázzunk az országban, próbáljunk elidőzni egy-egy településen és visszajárni hetekig. A vélemény lassan változik. - Persze, sokan nem vállalják az arcukat. Egy alkalommal tízfős csapattal jártuk a vidéket. Képet akartam csinálni. Mondtam, hogy akinek ez ciki, menjen le nyugodtan. Lement egy. Aztán kettő. A harmadik, hogy ő most felvételizik. A negyedik az önkormányzatnál dolgozik. Az ötödiknek a férje... És így tovább. Végül hárman maradtunk a képen. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |