Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 


KIT hírlevél: 2005/25., 6. 22.

Kiaknázható-e a könyvtárosi és tájékoztatói kutatás?
A kutatások információellátása -- spanyol tapasztalat
A Golden Blog-díj 100-as listája -- lehet szavazni
Az OSZK éjszakája is...
Digitális könyvtári jövőkép
Növekvő olvasási kedv rövidtávon
Regényfutam -- visszamerengés; külföldön menő kortársak
A referensz- és információs szolgáltatást nyújtók viselkedési normái
A referensz könyvtárosok és a továbbképzés
Nem lesz pénz olvasáskutatásra -- az FBI-nál
"Forró drót" a veszélyes internetes tartalmak bejelentésére
A Délmagyarország Kiadója fogadott örökbe
Áttörés várható a távfoglalkoztatásban
A távmunka pro és kontra
Bővíthető-e az olvasótábor? Zavaros teljesítménymutatók és a felelősség kérdése
Figyelmeztető jelek, hogy rossz célcsoportnak marketingezel
Az anyák megnyerése lehet a sikeres reklám kulcsa
Egységes ügyfélszolgálati rendszer három debreceni szolgáltatónál
Reklamációkezelés -- eredményesség illetve tévutak a csökkentésben
Dobjuk fel a könyvtárat -- honlapmarketing
A Google videokeresőt tervez
Google oldalkereső mobiltelefonokra
Mobiltelefonos zeneszolgáltatást indít a Napster és az Ericsson
A cég vezérigazgatója felfedte a Microsoft terveit
11 éve mesemondás Zentán
Digitalizálják a Sínai-kódexet
Beteggé tehet és ölni is képes a munka
A költségvetési szférában lenni a legjobb
Művészet terápia -- könyvtári kiállítás
Megnyílt Burgenland első eMagyar pontja
A MEK beindította a Hungarológiai Alapkönyvtár utolsó tételét
Hiányszakmák megyénként: minek jó lenni?
700.000 Beethoven-letöltés -- kérem szimfóniából az 5/1-es trekket! :-)
Több magyar oldalt lát majd a Hírek Média megújult keresője
Szűkül az idegen nyelvű lapok hazai piaca
Minősített táborok adatbázisa
Új marketingforrás: GfK Hungária és a Szonda Ipsos közös adatbázis


A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás,
másold a linket a archive.org keresőjébe.

Kiaknázható-e a könyvtárosi és tájékoztatói kutatás?FEL

Egy 2003-as University of Central England felmérés a Brit-Szigetek könyvtáraiban végzett kutatási tevékenységet vizsgálta. Eredmény pl.: a könyvtárak közel 50%-a részt vett valamilyen vizsgálatban az elmúlt időszakban; valamennyi intézményben a használói igények felmérése volt a leggyakoribb, de számos témáról és módszerről adtak számot a könyvtárosok; az eredményeket alig terjesztették széles körben, hogy ennek mások is hasznát vegyék; sok azonos témájú vizsgálat zajlott (információtechnológia, használói igények, könyvtárépület, gyűjtemény, finanszírozás, személyzet, együttműködés), ami arra utal, hogy szükséges ugyan könyvtártípusonként is bizonyos témakörökben vizsgálódni, de az egész szektorra kiterjedő vizsgálatok segíthetnek a közös gondok megoldásában.
Kétségtelen, hogy a tudományos kutatók és a gyakorló könyvtárosok is hasznát látják, ha gyakorlati szakemberek is bekapcsolódnak a kutatómunkába: hitelesebb lesz az elfogadása, és ezáltal hatékonyabb is a döntéshozatal szemszögéből nézve. A felmérés arra is rámutatott, hogy javítani kell a tudományos kutatók és a könyvtáros kutatók közötti párbeszédet, illetve a könyvtáros kutatók közötti együttműködést.

Régebbi hírforrás(ok): McNicol: Is research an untapped resource in the library and information profession? In: J.Librariansh.Inf.Sci. 2004/3. Referálva: Könyvtári Figyelő 2005/2. ref.: Murányi L.

A kutatások információellátása -- spanyol tapasztalatFEL

19 spanyol egyetemet választottak ki mintául annak vizsgálatára, hogy mennyire láthatók a weben, azaz tudományos eredményeik milyen mértékben terjednek a világhálón. Tekintettel arra, hogy a web az információs társadalom kontextusában az információk átvitelének és megjelenítésének fontos tere, a kutatásokról szóló információk hiánya, vagy nem megfelelő reprezentációja nagymértékben csökkenti a tudományos közösség (és a társadalom) hozzáférési lehetőségeit ezekhez, sőt, csökkennek a saját egyetemi közösség tudományos lehetőségei is. Másrészt az is kimutatható volt, hogy a spanyol egyetemek tudományos teljesítménye és kutatásaik hatása (impaktja) nem mindig korrelál a webszolgáltatásokon mérhető láthatóságukkal. Következésképpen az egyetemi kutatásokért felelős vezetőknek nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a kutatási szempontból hatékony WWW-szolgáltatások fejlesztésére.

Régebbi hírforrás(ok): Pinto Molina [et al.]: Análisis cualitativo de la visibilidad de la investigación de las universidades espanolas a través de sus páginas Web. In: Rev.Esp.Doc.Cient. 2004/3. Referálva: Könyvtári Figyelő 2005/2., ref.: Mohor J.

A Golden Blog-díj 100-as listája -- lehet szavazniFEL

Válogatásunk minden elfogulatlanságunk ellenére is egy szubjektív merítés a jelöltek -- előzetes várakozásainknál jóval nagyobb -- mezőnyéből. Egy hónappal ezelőtt meghirdetett kiírásunkra 2650 nevezés érkezett, ami több száz blogot jelent. Listájukat - terveink szerint - még a héten közzétesszük a hvg.hu blogokkal foglalkozó Fórumában. Induljon a szavazás a link -en - F: jún. 22.
-- A blog weben elérhető többé-kevésbé szubjektív naplót jelent. Írhatja egy személy, de készítheti munkacsoport is. Olyan területeken terjed, ahol a véleménynyilvánítás nem ütközik külső vagy belső korlátokba. Témája tetszőleges: tartalmazhat magánéleti szösszeneteket, de tudományos célú közleményeket is. Szép számmal akadnak könyvtári témájú blogok is; magyar nyelven egy ismert; a Könyvtároskisasszony blog link -- melyre a fent jelölt oldalon szavazni is lehet.

Régebbi hírforrás(ok): link

Az OSZK éjszakája is...FEL

A múzeumok éjszakáján, jún. 25-én, szombaton a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi szakkönyvtár (KSZK, Budavári Palota, F épület, VIII. emelet, link az Országos Széchényi Könyvtár kezdeményezéséhez csatlakozva "könyvtári éjszakát" tart vasárnap reggel nyolc óráig. Ezen az éjszakán az OSZK és a Szakkönyvtár -- első ízben, és a könyvtárak között elsőként -- várja olvasóit. Az OSZK két nagy olvasóterme minden helyben használható szolgáltatásával és óránkénti könyvtári sétával áll az olvasók rendelkezésére áll. A Szakkönyvtárban emellett amnesztiát hirdet lejárt határidejű kölcsönzésekre, valamint "meglepetés-kiállítását" (mottója: Ma a derű óráit számolom...) is ajánlja. Az éjszak nyitva lesz a Budapesti Történeti Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria és még sok más várbeli intézmény. Sikló fél áron, múzeumi buszjárat (ld.: link és egész éjjel folyamatosan jár a gyorslift is a Dózsa térről.

Hírforrás:
2005. június 22.  • Továbbküldöm a hírt
Régebbi hírforrás(ok): KSZK

Digitális könyvtári jövőképFEL

A TMT-ben megjelent referátum S. R. Ranganathan törvényeinek (1931) átdolgozásával kezdődik:
1. A könyv használatra való.
2. Minden olvasónak meg kell találnia a könyvét.
3. Minden könyvnek meg kell találnia olvasóját.
4. Tiszteljük az olvasó idejét.
5. A könyvtár folyamatosan növekvő szervezet.
Crawford és Gorman átdolgozása digitális könyvtárakra. A könyvtárak rendeltetése -- legyen az digitális, hibrid vagy másmilyen -- nem pusztán a létezés, hanem a szolgáltatás, a felhasználó kiszolgálása:
1. A könyvtárak az emberiséget szolgálják.
2. Tiszteld a tudás átadásának minden formáját!
3. Intelligensen használd fel a technológiát a szolgáltatások fejlesztésére!
4. Óvd a tudás szabad hozzáférhetőségét!
5. Tiszteld a múltat, és tegyél a jövőért!
A cikk a továbbiakban utal többek között a közvetítői szerep erősödésére, a technológia ismeretének fontosságára, a szerzői jog problémakörére.

Régebbi hírforrás(ok): Referálva: TMT 2005/6., ref.: Szalóki G.

Növekvő olvasási kedv rövidtávonFEL

Az irodalmi valóságshow, A Nagy Könyv program eddigi két fordulójában csaknem félmillió szavazó összesen 2 millió 400 ezer szavazattal vett részt - tájékoztatta lapunkat A Nagy Könyv programirodája. A vizsgálatok azt mutatják, hogy A Nagy Könyv igen komoly olvasásösztönző hatást fejt ki. Példának okáért a program indulása óta már 1924 olvasókör alakult az országban. Az akció honlapja több mint százezer regisztrált felhasználót számlál, a weboldalnak pedig 23 országból 621 ezer látogatója volt eddig. Nőtt a könyvtárak forgalma is, például a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár teljes hálózatában januártól a TOP 100-as listán szereplő könyvekből 64 iránt mutatkozott nagyobb érdeklődés, néhány könyvnek pedig - például Bulgakov: Mester és Margarita, Daniel Keyes: Virágot Algernonnak vagy Douglas Adams: Galaxis útikalauz stopposoknak - 200-400 százalékkal emelkedett a kölcsönzési gyakorisága. - F: jún. 18.

Régebbi hírforrás(ok): link

Regényfutam -- visszamerengés; külföldön menő kortársakFEL

A kortárs magyar szerzők művei kiszorultak az élmezőnyből A Nagy Könyv címért folyó versenyben, amely a várakozásokkal ellentétben nem lendítette fel a könyvpiaci forgalmat. Az iskola befejezése után sokan örökre abbahagyják az olvasást - ezt erősíti meg A Nagy Könyv címen futó versenyben legjobb 12-nek talált alkotások listája. Túlnyomóan olyan művek szerepelnek ugyanis rajta, melyek vagy kötelező irodalomnak számítanak az iskolában, vagy az ifjúkor kedvenc olvasmányai. Gereben Ferenc az akció sikerének tartja, hogy az olvasás ügyét "feldobta a médiában", sokat beszéltek róla, így az embereknek eszükbe juttathatta egykori olvasmányélményeiket. Ezt leginkább azok a könyvtárak érzékelték, amelyek aktívan közreműködtek a szavazás megszervezésében is, s mint könyvtárosok elmondták, mostanában az átlagosnál több új beiratkozó jelent meg náluk.

Régebbi hírforrás(ok): HVG 2005/24. p. 109-111 link (regisztráció után!)

A referensz- és információs szolgáltatást nyújtók viselkedési normáiFEL

Az Amerikai Könyvtári Egyesület (ALA) referensz és olvasószolgálati egyesületének (RUSA) a viselkedési teljesítményre vonatkozó 2004. évi irányelveiben a tájékoztatási folyamat minden fázisánál külön tárgyalják az általános szempontokat, valamint a személyes és a távoli referensz sajátosságait.
Általánosan érvényes, hogy
1. lássék (akár a könyvtárban, akár a weblapon), hogy rendelkezésére áll a referensz könyvtáros
2. lássék, a szolgáltatás hol, mikor áll rendelkezésére és milyen formában
3. a könyvtáros a használó igényeire figyeljen, ne tegyen közben mást
4. több kérdés esetén tisztázza a kérdéstípust; a rövid tájékoztatást igénylőket válaszolja meg gyorsan, hogy több idő jusson a részletekbe menőekre
5. megközelíthetőség személyes kérdésnél: a használót “észre kell venni”, készségesen fogadni, a nyitottságot testbeszéddel is ki kell fejezni, láthatónak kell maradni (célszerű azelőtt kapcsolatba lépni vele, mielőtt a képernyőn keresni kezd)
6. megközelíthetőség távoli kérdésnél: minden típusú tájékoztatási szolgáltatás szerepeljen a könyvtár honlapján, könnyen megtalálható, kényelmesen elérhető formában, kapcsolattartási információkkal
7. a könyvtáros mutasson érdeklődést a tranzakció iránt; tudakolja meg, tudakolja az információigényt, igyekezzen a lehető leghatékonyabban tájékoztatni őt; szánja rá az időt; személyes kérdésnél az egész tranzakció alatt tartsunk fenn a szemkontaktust; verbális és nem verbális jelekkel igazoljuk vissza, hogy értjük a kérdését
8. pontosítás érdekében tegyünk fel tisztázó kérdéseket
9. őrizzük meg objektivitásunkat, ne hozzunk értékítéletet a kérdés tárgyáról vagy jellegéről
10. e-mailben érkező kérdéseket időben nyugtázzuk; a válaszolással kapcsolatos eljárásmódokat (a kérdések jellege, a válaszok fajtái, a várható válaszidő) a weben világos formában hozzuk nyilvánosságra
11. mivel a hatékonyságot és pontosságot jelentősen befolyásolja a könyvtáros viselkedése, bátorítsa a használót, hogy előzetes tudásával és szempontjaival segítse az információkeresést
12. ismerteti a keresési stratégiát és forrásokat; igyekszik a megadott időkeretben dolgozni; szükség esetén útmutatást ad a források használatához; kooperálva finomítja a témát; a kezdeti eredményt értékelteti a használóval; felismeri, mikor szükséges a használót továbbküldenie egy megfelelőbb adatbázishoz, könyvtárhoz vagy könyvtároshoz, azaz más forráshoz; és mindezt úgy teszi, hogy a használó hasonló kérdés esetén maga is el tudjon igazodni
13. meg kell győződni, a használó elégedett-e (teljes választ kapott-e), illetve tovább kell őt küldenie más forráshoz, más intézményhez vagy szakemberhez, ha szükséges (a referensz interjút nem szabad idő előtt befejezni, és bátorítani kell a használót, térjen vissza, ha jónak látja).

Régebbi hírforrás(ok): Guidelines for behavioral performance of reference and information service providers. In: Ref.User Serv.Q. 2004/1. Referálva: Könyvtári Figyelő, 2005/2. ref.: Hegyközi I.

A referensz könyvtárosok és a továbbképzésFEL

A témában az alapvető készségek (a referensz interjú lebonyolítása, a források és a helyi gyűjtemény ismerete) mellett fontos az adott témában való tájékozottság, valamint a kommunikációs és interperszonális készségek, az elemző és kritikus gondolkodás képessége. Egyre nagyobb ugyanakkor a technológiai, vezetési és oktatási készségek szerepe a referensz munkában. Egy Ontario-beli felmérés szerint a referensz könyvtárosok kb. évi 26,4 órában vettek részt formális továbbképzésben (14,7 órát töltöttek helyi, 5 órát egyesületi, 2,1 órát webes és 1,6 órát oktatási intézmény által szervezett tanfolyamon). Az informális továbbképzéssel töltött idő átlagosan kb. 31 munkanap. Ebből 74,3 óra szakmai megbeszélés a kollégákkal és forgalmazókkal, több mint 50 óra szakirodalom-olvasás és önálló kutatás, 35 óra munkahelyi képzés, kb. 24 óra levelezőlista-olvasás, alig egy napnyi konferenciai részvétel.
A továbbképzés tárgya: internet-alkalmazások és az elektronikus források jelentették -- több mint 80%, keresési stratégiák 68%, irodai alkalmazások 65%, integrált rendszerek és a szolgáltatási készségek 50%, műszaki problémák elhárítása 50%, team munka, problémamegoldás, kommunikáció kb. 40%), oktatástechnika 39%, foglalkozás-egészségügy, munkavédelem, érdekvédelem 33%. 14% adott meg további témákat: olvasói tanácsadás, gyermekkönyvtári szolgáltatások, programszervezés, speciális referensz témák.
A továbbképzési részvétel legfontosabb motívumai: intézmény támogatása, a szükséges idő biztosítása, az innovatív légkör és az információk megosztása bizonyult. Nem az időhiány, hanem megfelelő időzítés vagy az információhiány a képzés fő akadálya. Pozitív hatású viszont a megfelelő információáramlás és az innovatív légkör.

Régebbi hírforrás(ok): Auster--Chan: Reference librarians and keeping up-to-date. In: Ref.User Serv.Q. 2004/1. Referálva: Könyvtári Figyelő 2005/2. ref.: Hegyközi I.

Nem lesz pénz olvasáskutatásra -- az FBI-nálFEL

Az amerikai képviselőház szerdán kiiktatta a hatóságokat a terrorizmus elleni harc jegyében széles jogkörökkel felruházó USA PATRIOT törvényt, mely szerint az ügynökök a könyvtárakban és a könyvesboltokban titokban utána járhatnak a látókörükbe kerülő gyanús személyek olvasási szokásainak. A képviselők 238 szavazattal 187 ellenében törölték a szóban forgó rendelkezés költségvetési fedezetét, mivel úgy ítélték meg, hogy a hatalom azzal túlságosan is beleüti az orrát az állampolgárok magánügyeibe. - F: jún. 16.

Régebbi hírforrás(ok): link , link

"Forró drót" a veszélyes internetes tartalmak bejelentéséreFEL

Telefonos "forró dróton" tehet bejelentést ezen túl az, aki illegális vagy veszélyes internetes tartalomra szeretné felhívni a figyelmet. Ez is szerepel abban az együttműködési megállapodásban, amelyet az internetes bűnözés elleni hatékonyabb fellépés érdekében szerdán kötött az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) és a Magyar Tartalomipari Szövetség (MATISZ) Budapesten. Ha óvni akarja gyermekét, baráti vagy szélesebb ismerősi körét az illegális és veszélyes internetes tartalmaktól, azokról ezen túl bejelentést tehet a link webcímen, valamint a (06/1) 487-60-50-es „forródrót" telefonon - olvasható az egyezmény aláírásáról szóló közleményben, amelyet az ORFK Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) juttatott el az MTI-hez. - F: jún. 17 .

Régebbi hírforrás(ok): Matisz-Hírlevél

A Délmagyarország Kiadója fogadott örökbeFEL

Pap Klára kiadóigazgató és Szetey András főszerkesztő tegnap a Somogyi-könyvtárban örökbe fogadta a Délmagyarország első számát tartalmazó kötetet, amelynek restaurálási költségeit a lap vállalta. A bibliotéka igazgatója, Szőkefalvi-Nagy Erzsébet elmondta: az első örökbefogadó Gregor József operaénekes, a második Hiller István, az NKÖM akkori minisztere volt, valamint Zsigmond Vilmos Oscar-díjas operatőr és Lékó Péter sakknagymester is pártfogásába vett egy-egy kötetet. Az üzleti szféra számára restaurálásra váró értékes köteteket ajánlanak fel: az örökbe fogadó cégek vállalják, hogy fedezik a kiválasztott kiadvány helyreállításának költségeit. - F: jún. 21.,

Régebbi hírforrás(ok): link

Áttörés várható a távfoglalkoztatásbanFEL

Távolsági munkaszervezéssel sokat lehet nyerni, de ha valaki átgondolatlanul vagy szakszerűtlenül kezd a változtatásba, könnyen veszíthet is. A távmunka pedig számos foglalkoztatási problémára megoldást jelenthet. Nem akadálya a létszám bővítésének, ha egy cég kinőtte telephelyét, és a költségcsökkentés okán sem szükségszerű az elbocsátás, vagy a kiszervezés sem: a cégnek és az érintett embereknek egyaránt érdeke a távmunka alkalmazása - mutattak rá a Távmunka Szakmai Műhely első rendezvényén, amelyet a héten tartottak. - F: jún. 10.

Régebbi hírforrás(ok): link

A távmunka pro és kontraFEL

Az internet segítségével manapság már sokkal egyszerűbben megoldható a távmunka mint korábban. Mégis a munkaadók, s az alkalmazottak egyaránt bizalmatlanul szemlélik ezt a fajta foglalkoztatási formát. Nézzük meg, mely érvek szólnak a távmunka mellett, s melyek ellene. - F: jún. 20.

Régebbi hírforrás(ok): link

Bővíthető-e az olvasótábor? Zavaros teljesítménymutatók és a felelősség kérdéseFEL

A HVG júliustól dolgozó új főszerkesztője azt ígéri az olvasóknak, hogy a tradicionális HVG-s értékek megőrzése mellett számos friss ötletre, újításra is számíthatnak. Réti Pált, a Heti Világgazdaság washingtoni tudósítóját nevezték ki. Elődje, Lipovecz Iván 17 éve volt ebben a pozícióban. Korábbi lapinformációk szerint ő azért vált meg a HVG-től, mert a jelenlegi, 97 ezres példányt keveslik a tulajdonosok, és nem értenek egyet Lipovecz Iván azon tavalyi kijelentésével, hogy a HVG olvasótábora nem bővíthető.
-- Van-e a könyvtár(ak)nak célmeghatározása a használók szolgálatában (pl. olvasószám, kölcsönzésszám stb.? És persze nyilvános, mert a könyvtár közintézmény. És ha igen, mi a helyzet, ha a cél teljesül / nem teljesül? Vállal-e felelősséget a könyvtár irányítója könyvtára teljesítményéért?

Régebbi hírforrás(ok): link

Figyelmeztető jelek, hogy rossz célcsoportnak marketingezelFEL

Ha olvasod egy ideje a Marketing Magazint, akkor már tudod, hogy mekkora hiba, amikor egy cég úgy gondolja: "mindenki a célpiacunk". Most ennél még szűkebbre vesszük a kört, és megnézünk két kérdést, amit ha nem válaszolsz meg helyesen, akkor jó eséllyel túl sokat költesz marketingre. Nemrég egy webdesigner cégtől kérdeztem -- írja Wolf Gábor --, hogy ki a célpiacuk. "A mikrovállalatok." - vágta rá a cégvezető gondolkodás nélkül. "Rendben, de abból van legalább 250 ezer itthon. Ha csak 1%-uk (2500) holnap itt kopogtat Nálad, ki tudod szolgálni őket? Van annyi pénzed, hogy mindannyiuknak folyamatosan marketingezz?" - F: jún. 16.

Régebbi hírforrás(ok): Marketing Magazin; link

Az anyák megnyerése lehet a sikeres reklám kulcsaFEL

Egyre több amerikai édesanya vásárol az interneten, hogy időt és pénzt takarítson meg. Ez jó hír azoknak, akik e-mailben küldött ajánlatokkal és hirdetésekkel akarják a figyelmüket felkelteni.
-- Amennyiben a jövő fogyasztóinak elérése érdekében a kereskedők fontosnak tartják az anyák meggyőzését, feltehetően a könyvtárosoknak is érdemes elgondolkodni e lehetőségen. Nincs semmi akadálya ugyanis annak, hogy a kismamáktól opt-in módon, tapintatosan emailt kérjen és állapotuknak megfelelő olvasmányokkal lássa el őket. (MG)

Régebbi hírforrás(ok): link

Egységes ügyfélszolgálati rendszer három debreceni szolgáltatónálFEL

Integrált értékesítési és ügyfélszolgálati rendszer épül ki az Alerant Rt. vezetésével a Debreceni Vízmű Rt.-nél, a Debreceni Hőszolgáltató Rt.-nél és a Debreceni Cívisház Rt.-nél.
-- Ezek szerint akár három hasonló profilú köz- vagy szakkönyvtár (akár pl. a debreceniek) is összeállhat közös telefonos vagy internetes ügyfélszolgálat létrehozására :-) Pl. hétvégi vagy éjszakai ügyeletre -- mondjuk vizsgaidőszakban. (MG)

Régebbi hírforrás(ok): Prím Online, link

Reklamációkezelés -- eredményesség illetve tévutak a csökkentésbenFEL

Sokan úgy gondolják, hogy a reklamáló ügyfelek egy különös embercsoport, akik valamiféle jellemhiba, összeférhetetlenség okán, vagy máshol szerzett sérelmeik miatt a cég vétlen munkatársain vezetik le indulataikat, és kifogásolnak olyan megoldásokat, szolgáltatásokat, amelyeket a többi „normális” ügyfél zokszó nélkül elfogad. Ezért a cégek egy része erőfeszítéseit bizonyos ügyfélmagatartásokkal szembeni védekezésre összpontosítja -- ahelyett, hogy a panaszokat bátorítaná, feldolgozná, és a szolgáltatás fejlesztésében visszacsatolná.

Régebbi hírforrás(ok): Reklamációk kezelése. In: Cégvezetés 2005. május, link

Dobjuk fel a könyvtárat -- honlapmarketingFEL

A librarian in black oldalon Sarah összefoglalta, hogy mi is lenne az a tíz egyszerű lépés, amellyel egy könyvtár a weboldalát fel tudná dobni. De úgy általában ezt meg lehet fogadnia bárkinek, akár kis cégnek is:
1. Légy észrevehető: a közösség más oldalai is mutassanak rád, nézegesd a keresőtalálatokat
2. Az alapok feltétlenül legyenek fent az oldalon: cím, nyitva tartás elérhetőség (fax, e-mail esetleg chat program is stb.)
3. Legyen igazi online katalógusa a könyvtárnak: az olvasóknak legyen meg a lehetősége a könyvek előjegyzésére, hosszabbítására (a felsorolt online büntetésfizetés, vagy tagdíjfizetés nálunk még nem hiszem, hogy nagyon menne)
4. A felhasználóknak tervezzük a honlapot: azt adjuk az olvasóknak, amit akarnak, ne azt, amit mi gondolunk, hogy akarnak
5. A web legjobbjai: legyen egy linkgyűjtemény internetes oldalakról lehetőleg minél többféle tárgykörben, s főleg koncentrálva a helyi érdekekre
6. Adatbázisok: feltétlenül ajánljon fel a könyvtár adatbázisokat még akkor is, ha az olvasóknak fogalmuk sincs ezekről a forrásokról. Aztán pedig magyarázzuk el nekik, hogy miért is van szükség ezekre, és hogy kell használni.
7. Legyünk elérhetőek: biztosítsuk, hogy többféle úton is elérhessenek minket online e-mail, chat programok, fórumok stb.
8. Blogoljuk ki a dolgokat: csinálhatunk valami "Mi újság a Könyvtárban" vagy hasonló oldalt, ahol linkeket postolunk friss eseményekről, anyagokról, online szolgáltatásokról meg egyéb helyiérdekű újdonságokról
9. Izzítsuk be az RSS-t, hogy minél közvetlenebbül tudjuk az újdonságokat az olvasók tudomására hozni
10 Csináljunk népszerű és nagyszerű dolgokat: digitalizált helyi történelem, podcast, fotóalbum stb. Azaz használjuk ki a web népszerű és egyszerű lehetőségeit - F: jún. 10.

Régebbi hírforrás(ok): link ; link

A Google videokeresőt tervezFEL

A Google azt tervezi, hogy az elkövetkező két hónapban olyan videókeresőt fejleszt ki, amellyel megtalálhatóak lesznek az interneten lévő filmek és különféle videók. - F: jún. 14.

Régebbi hírforrás(ok): Prím Online, link

Google oldalkereső mobiltelefonokraFEL

A Google beindította "Google Mobile Web Search" elnevezésű szolgáltatását, amellyel a felhasználók ezentúl mobiltelefonjaikról is kereshetnek különböző tartalmakat a speciálisan azokra szabott oldalak között. - F: jún. 21.

Régebbi hírforrás(ok): link

Mobiltelefonos zeneszolgáltatást indít a Napster és az EricssonFEL

Az internetes zeneáruházat működtető Napster és az Ericsson összefogott egy közös mobiltelefonos zeneletöltési szolgáltatás kialakítására.

Régebbi hírforrás(ok): Prím Online, link

A cég vezérigazgatója felfedte a Microsoft terveitFEL

Steve Ballmer, a Microsoft vezérigazgatója nemrégiben a kaliforniai Stanford Egyetem több mint ezer diákja előtt vázolta fel a vállalat technológiai fejlesztési stratégiáját, beszélt a Microsoft hosszú távú innovációs terveiről, az innováció fenntartásának nehézségeiről és az innováció eszközeiről. Ezzel kapcsolatban kiemelte, hogy még számtalan területen van szükség innovatív szakemberek közreműködésére a jövő szoftvereinek megalkotásában. “Nagy álmunk, hogy segítsük az embereket a keresett válaszok megtalálásában – hogy könnyebben kezelhessék a világban felhalmozott tengernyi digitális információt. Adatokat tárolunk a PC-ken, az interneten, munkahelyi és otthoni hálózatainkon, okos telefonjainkon; bármi, amit megéri digitalizálni, azt digitalizálják is. Minden információ a rendelkezésünkre áll – csak nem mindig könnyű megtalálni. A keresőmotorok segítenek abban, hogy közelebb kerüljünk az általunk keresett adatokhoz, de ennél sokkal többet is tehetünk. Web-szolgáltatások használatával rendszerezhetjük az információ szállítását, és egyszerűbbé tehetjük ezen adatok elérésének automatizálását is.” - F: jún. 17.,

Régebbi hírforrás(ok): link

11 éve mesemondás ZentánFEL

Teréz néni a délvidéki magyarság talán legnagyobb mesefája volt az al-dunai székelyek három falujának egyikéből, Hertelendifalvából. „Amondó vagyok Rézsi néni - írta Tari István egyik levelében, - hogy baj van a világgal. Egyre kevesebbet mesélnek az emberek gyermekeiknek, nem csoda hát, ha elbizonytalanodik a járásuk. Mesék híján, honnan is tudnák, merre induljanak, milyen irányt vegyenek, mert a mesék biztos utat, fogódzót jelentenek az összevisszaságban." Hogy ne vesszenek ki a mesék, a Zentai Városi Könyvtár 1994 májusában szervezte meg először a később hat körzetre kiterjedő vajdasági szintű Kálmán Lajos népmesemondó versenyt. A szervezők ezzel kívántak emléket állítani az errefelé káplánkodó szegedi gyűjtőnek, aki összegyűjtötte és megőrizte a Délvidék néprajzi, népköltészeti kincseit. - F: jún. 18.

Régebbi hírforrás(ok): link

Digitalizálják a Sínai-kódexetFEL

A világ egyik legrégibb kolostorában, a Sínai-hegyen található Szent Katalin rendházban azt tervezik, hogy szuperérzékeny kamerák segítségével olvashatóvá teszik az évszázadok óta ott őrzött őskeresztény kéziratokat. A több mint 2000 méter magasan, egy sziklaszirten épült kolostorban angol, német és orosz könyvtárak közreműködésével rekonstruálják a legrégebbi keresztény írásokat beleértve a Sínai-kódexet, amely a legöregebb Biblia a földön. A kamerákkal különböző megvilágításban lefényképezik a szövegeket, így még az olyan írásokra is fény derül, amelyek az idők folyamán már szinte láthatatlanná váltak, vagy rátalálnak olyan írásra, amely a szöveg alatt lapul. Az angol, német és az orosz szakemberek számítógépbe beszkennelik a sínai Szent Katalin kolostor lefotózott ősi kéziratait, amelyeket digitális úton kifehérítenek és ezzel olvashatóvá tesznek. - F: jún. 21.

Régebbi hírforrás(ok): link

Beteggé tehet és ölni is képes a munkaFEL

A lélekölően unalmas munka árt a szívnek, szaporább verésre készteti, ugyanakkor monotonabbra, ami szintén nem jó, állítják brit kutatók. Japán felmérések pedig kimutatták: akár ölni is képes a hétfő reggeli stressz. - F: jún. 9.

Régebbi hírforrás(ok): link

A költségvetési szférában lenni a legjobbFEL

Jelentősen nőttek az elmúlt évben a fizetések, a KSH adatai alapján az átlagkereset alapján legjobban a költségvetési szférában lehet keresni. A teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 2005. január-áprilisban 157 500 forint volt, ezen belül a vállalkozásoknál dolgozók átlagosan 141 200 forintot, a költségvetési szervezeteknél alkalmazásban állók 196 900 forintot kerestek. A nettó átlagkereset nemzetgazdasági szinten 102 700 forint volt január-áprilisban (ezen belül a fizikai foglalkozásúaké 74 500 Ft, a szellemi foglalkozásúaké 135 000 Ft), 12,3 százalékkal több az előző év azonos időszakához képest, amiben szintén fontos szerep jutott a kifizetések átütemezésének. A nemzetgazdasági szintű havi átlagos munkajövedelem 165 100 forint volt, 11,8 százalékkal több az előző év azonos időszakinál. - F: jún. 16.

Régebbi hírforrás(ok): link

Művészet terápia -- könyvtári kiállításFEL

Gyógyító alkotások Sajátos igényű emberek művészete címmel nyílt kiállítás kedden a kecskeméti megyei könyvtárban. A tárlaton azok az alkotások láthatók, amelyek a megyei kórház pszichiátriai osztályának foglalkoztatójában készültek. A pszichiátria nappali kórházában dr. Szűcs Attila osztályvezető főorvos vezette be a művészetterápiát. Az elkészült alkotások nem csak tehetségről, hanem az emberi gondolatok iránti különös érzékenységről tesznek tanúbizonyságot. A tárlat megnyitóján Probsztner János, a Nemzetközi Kerámia Stúdió vezetője hangsúlyozta: a művészetterápia Nyugat-Európában már a XIX. század vége óta elismert. Dr. Szűcs Attila köszöntőjében így fogalmazott: reméli, hogy a kiállítás hozzájárul az esélyegyenlőség megteremtéséhez, valamint ahhoz, hogy a betegek még nagyobb kedvvel alkossanak. - F: jún. 16 .

Régebbi hírforrás(ok): link

Megnyílt Burgenland első eMagyar pontjaFEL

2005. június 21-én, kedden Pajna Sándor, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium helyettes államtitkára felavatta az Informatikai és Hírközlési Minisztérium támogatásával, a "Szülőföldön az információs társadalomba" pályázatnak köszönhetően létrejött első burgenlandi eMagyar pontot Felsőőrön, a Burgenlandi Magyar Kultúregyesület székházában. - F: jún. 21.,

Régebbi hírforrás(ok): Prím Online, link

A MEK beindította a Hungarológiai Alapkönyvtár utolsó tételétFEL

Elérhetővé vált a MEK szolgáltatásai között a Bibliographia Hungarica adatbázisa: link . A bibliográfiát Demeter Tibor gyűjtötte feleségével évtizedeken keresztül. A Bibliographia Hungarica az 1800 után kiadott szépirodalmi alkotások, regények, elbeszélések, versek stb. bármilyen nyelven megjelent fordításainak (elsősorban az OSZK állományára támaszkodva) bibliográfiai adatait közli. Gyűjtéséből nyomtatásban csak részletek jelentek meg. A mű terjedelme kb. 13.000 gépiratos oldal. Technikailag igen érdekes feladat a rendkívül sokféle nyelvet és írásjelet tartalmazó (az európai nyelveken kívül kínai, japán, héber, mongol, arab, cyrill stb.) szöveg internetes megjelenítése és kereshető, továbbfejleszthető adatbázissá alakítása. - F: jún. 17.

Régebbi hírforrás(ok): Moldován István

Hiányszakmák megyénként: minek jó lenni?FEL

Gépészmérnök, vegyész, dietetikus – az Állami Foglalkoztatási Szolgálat munkaerő-piaci felmérése szerint ezekből a szellemi foglalkozásokból van hiány Magyarországon. Orvosi szakasszisztensi, óvónői papírral viszont nehéz ma állást találni. - F: jún. 16.

Régebbi hírforrás(ok): link

700.000 Beethoven-letöltés -- kérem szimfóniából az 5/1-es trekket! :-)FEL

A BBC Beethoven első öt szimfóniáját ingyenesen letöltésre kínálta, és igen csak nagy népszerűségnek örvendtek a 18. századi zeneszerző művei, mert közel hétszázezren download-olták az elmúlt héten a Beethowen-mp3-akat. - F: jún. 19.

Régebbi hírforrás(ok): Prím Online, link

Több magyar oldalt lát majd a Hírek Média megújult keresőjeFEL

A magyar weboldalakra optimalizált keresőmotorral mutatkozik be a Kurzor.hu, a Hírek Média és Internet Technológiai Kft. keresőszolgáltatása. A korábbi verzióhoz képest erőteljesebben a magyar nyelvre és a magyar piacra hangolt kereső segítségével a hazai internetezők jóval több releváns információt találhatnak meg országunk weblapjairól. - F: jún. 14.

Régebbi hírforrás(ok): link

Szűkül az idegen nyelvű lapok hazai piacaFEL

Az idegen ajkú vállalatvezetők fokozatos visszavonulása miatt szűkül a rájuk specializálódott magyarországi hetilapok piaca. A Budapest Business Journal a magyar változat fejlesztésével új közönséget igyekszik megcélozni, a The Budapest Sun kiadója pedig Kelet-Európában terjeszkedik. - F: jún. 15.

Régebbi hírforrás(ok): link

Minősített táborok adatbázisaFEL

Kapnak-e majd a gyerekek a táborban enni? Nem egy sötét kollégiumi szobában laknak majd? Van szakképesítésük az angoltanároknak? Ezt ellenőrzés és minőségbiztosítás nélkül ma nem tudni biztosan. A közel fél éve megalakított Táborozók Országos Egyesülete honlapján link közzétett közel 300 tagot tartalmazó alap adatbázist, amelyet a tervek szerint folyamatosan bővítenek majd. Ezen kívül idén nyáron meghirdették a TOE Referencia Tábor kampányt, amely során idén 30 tábort vizsgálnak meg, hogy megfelelő-e az a gyerekeknek. - F: jún. 16.
-- Ez majdnem olyam, mintha pl. a Magyar Könyvtárosok Egyesülete honlapján meg lehetne találni egy adott szolgáltatási színvonalat elért, rendszeresen minősített (nem TQM, hanem ISO9000) könyvtárak adatbázisát :-) (MG)

Régebbi hírforrás(ok): link

Új marketingforrás: GfK Hungária és a Szonda Ipsos közös adatbázisFEL

Egy új terméket hozott létre a GfK Hungária és a Szonda Ipsos azzal, hogy összevonta adatbázisait, amely konkurenciát jelent a TGI-nak. A marketing- és médiaszakembereket segíti a GfK Hungária és a Szonda Ipsos közös terméke, a Product Media Index (PMX) néven létrehozott közös termék, amely a negyedévente publikált Nemzeti Médiaanalízis és a 3,8 millió magyar háztartást reprezentáló Háztartáspanel adatbázis fúziójával jött létre. A közös adatbázis így tartalmazza a legfontosabb médiumok (sajtó, rádió, tévé, online) közönségadatait, életstílusra vonatkozó ismérveket, valamint több ezer termékhez és szolgáltatáshoz kapcsolódó fogyasztási adatokat. A PMX segítségével a stratégiai és taktikai médiatervezés teljes folyamata lebonyolítható, akár egyszerre több médiatípusra vonatkozóan is. A PMX konkurenciát jelent a TGI-nak is, amelynek adatbázisa évente 16 ezer ember összes valós fogyasztási, életstílus és médiahasználati adatát tartalmazza. - F: jún. 17.

Régebbi hírforrás(ok): Matisz-Hírlevél



legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról