SzavazásÉrdemes-e a könyvtáépületbe nemkönyvtári funkciót bevonni?
KIT hírlevél évfolyamok2002
|
KIT hírlevél: 2002/3., 6. 19.• Elvirágzott a hárs...• Otthoni internetezők - messze az átlag felett • Könyvfejedelmek a reneszánszban - Corvinakiállítás a kétszáz esztendős Széchényi Könyvtárban • Kovács Kálmán az ITTK-ban • Kézzelfogható minőségügy • A németek fele nem akar internet-hozzáférést • Könyvtári szolgáltatás -- marketingeszközként • A JSTOR-sikersztori • Keresőmarketing -- találatból üzlet
A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás, másold a linket a archive.org keresőjébe. Elvirágzott a hárs...FELKezdte a nagylevelű hárs, folytatta a kislevelű, s a sort az ezüsthárs zárta. Mert van, aki korábban, van, aki később válaszol a természet hívó szavára. Tudják ezt a marketingesek is -- felvázolva a haranggörbét. Eszerint a sokaságnak 2,5%-a mondható innovatívnak. 13,5% a korai adaptáló, 34-34% a korai ill. kései többség, és 16% a lemaradó, vagy egyáltalán nem adaptáló. A hársak és az emberi viselkedés természetrajzában tehát vannak hasonlóságok. Nem mindegy azonban, hogy ki, miben korai vagy kései adaptáló. Van, akinek az autópiaci újdonságok láttán emelkedik meg a pulzusa, van, kié egy szakmai újításról szóló cikk olvasása közben. Szerencsésnek mondhatja magát, aki szakmájának kritikus sikertényezőiben tartozik a korai adaptálók közé. Hosszabb távon szinte biztos, hogy ő tesz a jó lóra. Érdemes elgondolkodni; mi magunk, osztályunk, könyvtárunk, szakmánk, vagy tágabb környezetünk mely csoportba látszik tartozni.
Hírforrás:
2002. június 19. • Továbbküldöm a hírt Link e hírhez: http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=elviragzott_a_hars
Otthoni internetezők - messze az átlag felettFELRégen várt áttörésnek lehettünk tanúi a múlt év második félévében az internethasználók világában: többen interneteznek otthonról, mint a munkahelyekről. Az iskolai internethasználat dominanciájának mítosza már régmúlt, most azokon a sor, akik az otthonukban használják a netet: közel 400 ezren vannak.
-- Feltehetően azoknak a száma növekszik, akik a könyvtári szolgáltatások növekvő részét lakásukból szeretnék igénybe venni. Régebbi hírforrás(ok): link Könyvfejedelmek a reneszánszban - Corvinakiállítás a kétszáz esztendős Széchényi KönyvtárbanFELMátyás király könyvtárának - mely Széchényi Ferenc és kortársai számára is példát jelentett - kimagasló értékű darabjai láthatók az Országos Széchényi Könyvtár három kiállítótermében, a bicentenáriumi ünnepségsorozat fontos állomásaként.
Régebbi hírforrás(ok): Magyar Nemzet, 2002. június 15. p. 31; link Kovács Kálmán az ITTK-banFELAz ITTK (Információs Társadalom- és Trendkutató Központ) minden érdeklődőt meghív következő kötetlen klub-beszélgetésére június 20-ára, csütörtök koraeste 18 órás kezdettel. Az est témája: Az informatikai minisztérium programja. A rendezvényen Kovács Kálmán informatikai miniszter ismerteti az ITTK Információs Társadalom klubjának résztvevőivel az újonnan felálló minisztérium terveit, céljait, lehetőségeit és eszközeit. Továbbá vendég lesz Suhajda Attila is, aki az informatikai minisztérium helyettes államtitkára.
Régebbi hírforrás(ok): link Kézzelfogható minőségügyFELEgy megyei könyvtár igazgatója tette fel szűk körben a kérdést: annyi minden cikket, könyvet olvasott, előadást hallott a minőségbiztosításról, hogy mondjak már valami hasznos, kézzelfogható dolgot is erről. Csak úgy, a mindennapokból. Valóban; akár könyvtár, akár üzleti vállalkozás, a minőségügyet a kollégák leggyakrabban nyűgnek, a felső vezetők presztízselemnek tekintik. Erről a szakirodalom is beszámol: a kulcs a vezetői elkötelezettség. Ha ez megvan, akkor már csak a hiteles vezetői személyiség szükséges. De nézzünk egy konkrét példát: a tapasztalt tájékoztató hajlandó rutinból tájékoztatni, és ez a legtöbb esetben jól is működik. Az új dokumentumtípusok, internetes portálok azonban folyamatos tájékozódást kívánnak meg. Idehaza kevés könyvtárban kereshetők pl. az állattartással kapcsolatos források (könyvek, CD-k, folyóiratok, videokazetták, honlapok ugyanazon a helyen. Ezért, ha a könyvtáros a lehetséges forrásokról listát (checklist) készít, és tájékoztatás közben időnként belepillant, akkor kisebb az esélye, hogy kimarad egy-egy fontos információforrás.
Régebbi hírforrás(ok): Mikulás Gábor A németek fele nem akar internet-hozzáféréstFELAz eMind@emnid új telefonos közvélemény-kutatásának tanúsága szerint a német lakosok mintegy fele -- különösen az idősebbek, a szegényebbek, és a kevésbé iskolázottak - nem fér hozzá, vagy nem kíván hozzáférni az internethez. A Semiometrie meglátása szerint az internet-hozzáféréssel nem rendelkezők lényegesen hagyománytisztelőbbek és jobban érdeklődnek a társadalmi és a materiális kérdések iránt. Életükben a család és a vallás kiemelkedő szerepet tölt be. Az internetezőket ugyanakkor jobban vonzza a kaland, a szórakozás és a verseny.
Régebbi hírforrás(ok): Infinit Hírlevél 16. szám, 2002. június 13.; link Könyvtári szolgáltatás -- marketingeszközkéntFELAz Orvosi Könyvtárosok Budapesti Tájértekezletén, a Richter Gedeon Rt. műszaki könyvtárának rendezésében hangzott el többek között a "Könyvtárközi kölcsönzés másképpen: Rexetin gyorskönyvtár" c. előadás. Szaniszlóné Békássy Éva a nevezett gyógyszer promóciójaként alkalmazott egyedi dokumentumszolgálatási rendszerről szólt. A marketing osztály által finanszírozott projektben az ország illetékes szakorvosai ingyenes szakirodalmi dokumentumszolgáltatást vehetnek igénybe a Richter Rt. szakkönyvtárosa által. Az idehaza merőben szokatlan módszer azon túl, hogy a szakkönyvtár kitartó innovációs készségét bizonyítja, könyvtári szolgáltatást a szakemberek számára értékes promóciós eszközként mutatja be.
Régebbi hírforrás(ok): Mikulás Gábor A JSTOR-sikersztoriFELA Mellon alapítvány startfinanszírozásával elindított JSTOR- projekt (ld. Könyvtárosok kézikönyve 3. kötet 252-253. p.) humán és társadalomtudományi folyóiratok digitalizásását vállalta. A 2001-es évről közzétett elnöki beszámoló (link szerint a 218 folyóirat mintegy 9 millió nyomtatott oldalnyi állományának használatára 58 országból 1264 intézmény fizetett elő (messze meghaladva az önfinanszírozáshoz tervezett 700-as szintet). Az intézmények jogosult használói több mint 6,3 millió keresést, lapozást, letöltést, másolást valósítottak meg 2001-ben, egy százalék híján kétszeresét az előző évinek (3,2 millió). Az alapítvány legújabb projektje, az ArtSTOR (link művészeti dokumentumok (képek, grafikák stb.) magas színvonalú digitalizálását szándékozik megoldani.
Hírforrás:
2002. június 19. • Továbbküldöm a hírt Link e hírhez: http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=a_jstor-sikersztori
Keresőmarketing -- találatból üzletFELNem sokat ér az a céges weboldal, amelyet kulcsszavak alapján nem lehet megtalálni a keresőkben. A felhasználók ráadásul szívesebben vásárolják azt, amit keresés útján találnak meg, mint azt, amire hirdetésben akadnak rá.
-- A könyvtár számára az az "üzlet", ha az olvasó elégedett az általa nyújtott szolgáltatásokkal. Ennek egyik eszköze, hogy az interneten is a könyvtárhoz talál a böngésző, kereső potenciális olvasó. Vajon a könyvtárak honlapjai mennyiben regisztráltak különböző keresőkben? Közkönyvtár esetén a település nevénél, szakkönyvtárnál a szakterület hívószavainál? Régebbi hírforrás(ok): link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |