SzavazásHatékony-e (ráfordítás / eredmény) az Internet Fiesta?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
10 módja annak, ahogyan az iskolai könyvtárosok fejleszthetik az írás- és olvasáskészséget (olvasóink szavazatára)
Címkék: használó (gyerek, fiatal) | könyvtár, iskolai | legjobb gyakorlat (gyerek-, ifj. és iskolai könyvtár) | olvasás | rendezvény használók számára |
Az olvasási nehézségekkel küzdő diákok támogatása különösen fontos. A jól olvasó diákok könnyebben tudnak más készségeket is fejleszteni az olvasáson keresztül. Így az olvasási problémákkal rendelkezők még inkább lemaradnak. Ausztráliában a rosszul olvasó diákok aránya folyamatosan nő. Ötből egy diák alulteljesítő. Több mint 7 millió felnőttet Ausztráliában jelenleg is érint a probléma.
Egy új kutatás emiatt ad tippeket az iskolai könyvtárosoknak. A felmérésben könyvtárpedagógusokat kérdeztek meg. Többek közt az olvasás fejlesztésben betöltött szerepükről. 40 támogató kategóriát azonosítottak. Ebből 10-et emelt most ki a szerző. 1. Olvasási problémákkal küzdő diákok azonosítása. Gyűjteni kell a felmérések adatait. Minél előbb azonosítják, annál jobban javítható a készség. 2. Életkorhoz és a készség fejlesztéséhez illő olvasmányok eljuttatása a diákokhoz. 3. Megtanítani a diákoknak, hogyan kell könyvet választani. 4. Támogatás a speciális szükséglettel rendelkezőknek. Például az egyik könyvtáros egy diszlexiás diáknak úgy olvasott fel, hogy direkt hibát vétett. A diák felismerte, hogy ő is így szokott hibázni. Ezután könnyebb volt fejlesztő anyagot ajánlani neki. 5. A problémákkal küzdő diákoknak a saját szintjüknek megfelelő olvasmányok ajánlása. 6. Hozzáférés biztosítása a könyvekhez. Növeli a motivációt, a diákokat érdekli, mások mit olvasnak. 7. Elfogadottabbá tenni közösségileg a könyveket és az olvasást. Láttatni kell az olvasási tevékenységet. Például a diákok egymás közötti ajánlórendszere jól működik. 8. Minél korábban elkezdeni a felolvasást a gyerekeknek. 9. Ösztönözni a csendes olvasási időt. A nehézségekkel küzdők sokszor csak ilyenkor olvasnak, máskor nem kényszerítik rá maguk. 10. Felkészíteni a diákokat a magas szintű írástudás tesztre. Ez Nyugat Ausztráliában kötelező az érettségihez. Egyébként erősen vitatott, mivel rontja az érettségi arányát. Az utóbbi időben Ausztráliában is csökkentették az iskolai könyvtárosok támogatása. A kutatás azért is fontos, mert bemutatja a könyvtárosok elengedhetetlen szerepét az olvasás fejlesztésben, ami a diákok más készségeinek fejlesztése miatt is fontos. (ref.: Habók Lilla) Régebbi hírforrás(ok): Névre szólóan fejleszt az iskolai könyvtáros link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |