SzavazásHatékony-e (ráfordítás / eredmény) az Internet Fiesta?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
A menő könyvtári arculat és logó - 3. Fókusz: könyv, vagy újítsunk?
Címkék: arculat (magunkról mutatott kép) | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | könyvtár, köz- | könyvtár, nemzeti | pr (bizalomkeltés) |
A legtöbb könyvtár logójában a könyv jól felismerhető motívumát látjuk, ami a könyv-könyvtár nem túl eredeti (mondhatni: sablonos) sztereotípiát erősíti, ellent mondva a könyvtárral szembeni mai - és pláne jövőbeni - elvárásokkal. A könyvtár fő célja, a használók szolgálata, a közösségépítés azonban ritkán jelenik meg az arculatokban. Nagyobb esély van a vágyott figyelem megragadására a hagyományos sablonok lecserélésével, inspiratív megújításával.
1. KÖNYV - Leggyakoribb, hogy a könyv valamilyen szintű stilizált motívumát jelenítik meg, pl. Országos Széchényi Könyvtár link , Bibliotheque nationale de France link . 2. E-KÖNYV - Ahol igyekeznek utalni a számítógéppel elérhető dokumentumokra, vizuálisan pl. a könyv-motívum elpixelesedik link , vagy éppen elektromos csatlakozót kap. 3. FA-MOTÍVUM - A többször előforduló tudásfája- vagy életfa-motívum link vagy az 4. OLVASÁS - képe, pláne a tudás képviselőjével link vagy link vagy link ; bár elég egyértelmű, mégsem teljesen funkció- vagy használóorientált. 5. ÉPÜLET - Olyan is előfordul, hogy a könyvtár közösségen belül ismertebb épületére (vagy éppen az előtte álló szoborra) utalnak, pl. New York Public Library link , Patten Free Library link Bibliotheque Centre Pompidou link . 6. KÖNYVTÁRNÉV - A könyvtár neve is lehet a kreatív alkotás tárgya, pl. British Library link Bibliothek Uznach link Bibliotheque de La Chapelle sur Erdre link . A rövidítés formájában új jelentést hordozó könyvtárnév is adhat ötletet: link . 7. INSPIRÁCIÓ - Mások tágabb asszociációt követnek, és a könyvtől szinte teljesen független, információra, vagy vidámságra ld.: Wekerlei Kultúrház és Könyvtár link , Amszterdam közkönyvtára link kreativitásra utaló asszociációkat igyekszenek kelteni: transzcendencia + könyv link , leszűrt tudás link . 8. KÖZÖSSÉG - Nehéz nem sablonosan ábrázolni a közösségépítést, de vannak kísérletek kapcsolatteremtésre link (Oslo közkönyvtára), link vagy link , és színes közösségre link . 9. ÚJ ASSZOCIÁCIÓ - Lehet imázselem a gólyaláb, egy ruhadarab (póló) is; Halis István Városi Könyvtár link . Hátrányuk, hogy hosszas bevezetést igényel, és az adott közösségen kívül kevéssé asszociatív. 10. CÉLCSOPORT, GYŰJTŐKŐR - Ha a gyerekkönyvtár önállóan épít arculatot, vagy szakkönyvtár az adott szakmát tekinti célcsoportjának, adott a gyerekekkel, vagy az adott szakterülettel kapcsolatba hozható eszközök, értékek vizuális alkalmazása link . 11. FENNTARTÓI ÉS HELYI IMÁZS - Szintén logikus, bár egyszerű lépés, ha a tagszervezetként működő könyvtár a felettes szervezet arculati elemeit (pl. a település címere) felhasználva link , vagy helyi jellegzetesség imázsát felhasználva link jelenik meg. 12. WEBCÍMMEL - Ritkán előfordul, hogy az arculat szerves része a könyvtár webcíme is: Ady Endre Könyvtár, Hatvan link . A jó logó a befogadóban inspiráló asszociációt teremt, általában többféle motívum ötvözésével (pl. olvasás + inspiráció, fenntartó + vidámság, gyűjtőkör + név stb.), mely vágyat ébreszt - esetükben - a könyvtári szolgáltatás igénybe vételére. (MG, okl. pr-szakember) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |