SzavazásA könyvtárosok belső kommunikációjának minősége...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Sikerélményhez juttatni az idősebb önkéntest és a diákokat - házi feladatban segítő központ a közkönyvtárban
Címkék: önkéntes | Orange City Public Library | közösség mint információforrás (2.0) | könyvtár, köz- | használó (idős) | használó (gyerek, fiatal) | USA |
A szerző a kaliforniai Orange-i Városi Könyvtár link házifeladat-segítő központját vezette az 1990-es évek elején, és azóta is az ilyen szolgáltatások működését tanulmányozza. Nézete szerint egy könyvtár csak akkor képes hatékonyan segíteni a gyerekeknek a házi feladat elkészítésében, ha ehhez megfelelő szakembereket tud rendelni, legyenek azok alkalmazottak vagy önkéntesek. Fontos, hogy egy felnőtt (vagy egy tizenéves) felügyelje a házi feladat befejezéséig a munkát, és a végén a diák pozitív megerősítést is kapjon. A gondot azt jelenti, hogy rendelkezésre áll-e elegendő munkaerő az iskola után a könyvtárban tanuló számos diák segítéséhez. A könyvtárak többsége nem tud alkalmazni erre a feladatra részidős munkatársakat, illetve arra sincs felkészülve, hogy önkéntes csapatot toborozzon, majd kiképezze őket. Mégis sok helyen sikerült megoldani ezt látszólag lehetetlen feladatot a fizetett könyvtárosok és az önkéntesek együttes munkájának összehangolt megszervezésével.
A cikk foglalkozik a fizetett kontra önkéntes dolgozók kérdésével. A legtöbb helyen a fizetett munkatársak végzik a segítők toborzását, betanítását és a beosztásuk elkészítését, a tényleges munka pedig az önkéntesekre hárul. A cikk utolsó szakasza a segítőprogramok jó hatásáról szól. A tanulók iskolán kívül találkozhatnak olyan felnőttekkel, akik nem a szüleik és időt szánnak rájuk, amit a gyerekek nagyra értékelnek. A tizenéves segítők gyakran reményt és bátorítást adnak nekik, bebizonyítva, hogy mégis lehet valaki sikeres az iskolában. Ahogy egy programkoordinátor fogalmazott: néha az oktatóból mentor lesz. A tevékenység hasznos lehet a segítők számára is. Egy nyugdíjas tanár azt mondta, azért segít, mert ez a gyermekek szellemi fejlődését szolgálja; egy másik segítő, egy nyugdíjas ügyintéző úgy látta, hogy a fiatalok "szeme felcsillan", amikor megértik a házi feladatot, míg egy nagymama élvezetesnek találta, hogy látja a diákokat felnőni. (A közkönyvtárak házi feladatban segítő központjainak személyzete: a megfelelő segítők és a diákok összepárosítása; ref.: Murányi L.) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |