Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


KIT hírlevél: 2004/25., 6. 23.

Library of Congress 4.6 másodperc alatt -- Új generációs adattovábbítás
Kovács Kálmán: 'Kevesebb beton, több intelligencia'
Generációs kérdések könyvtárosok között
Egy amerikai könyvtárigazgató pr-tapasztalatai és 8 tanácsa
A marketingszemléletű könyvtáros (a ténylegesen az!)
Pályázat a határon túli könyvtárak állománygyarapítására
A felnőttképzésről tárgyalt az oktatási és a munkaügyi miniszter
Társadalmi vitán a nemzeti foglalkoztatási akcióterv
Az egyetemek várják a külföldi hallgatókat -- növekvő könyvtári célcsoport
Online vagy frontális használóképzés? A hatékonyág kérdése
Digitális könyvtárkonkurensek -- zenében és filmben
Közszféra és munkaerő -- racionalizálás, arányok és túlképzés
Telekommunikációs szokásaink
Számítógépvírus-takarítási akció világszerte
Online játékok: a középkorú nők legnagyobb kedvence
269 hátrányos helyzetű település óvodája jutott speciális számítógéphez
Microsoft-támogatás a Magyar Teleház Szövetségnek
Játékkal választják ki az utazókat


A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás,
másold a linket a archive.org keresőjébe.

Library of Congress 4.6 másodperc alatt -- Új generációs adattovábbításFEL

A világ legnagyobb könyvtára a washingtoni kongresszusé: kilencszáz kilométer hosszú polclabirintusa 29 millió könyvet, újságot és egyéb nyomtatványt, 2,7 millió hangfelvételt, 12 millió fényképet, 4,8 millió térképet és 57 millió kéziratot őriz. E gigantikus adathalmaznak ugyan még csak a töredékét digitalizálták, ám ha az egész meglenne, akkor az első karaktertől az utolsó képpontig potom 4,6 másodperc alatt tudná - persze a megfelelő kapacitású hálózaton - eljuttatni a földgolyó egyik végéből a másikba a világ legnagyobb hálózatieszköz-gyártója, az amerikai Cisco által a minap bemutatott új, nagy teljesítményű adatátviteli berendezés, a router.
-- Az információ azonban gyakran negatív érték. Gondoljuk el őszintén, hogy ha gépünkön ott lenne az egész LC, mekkora hasznát tudnánk venni. Csak akkor lenne ugyanis hasznos, ha képesek vagyunk az aktuális célra orientált szelektálásra, azaz tudás előállítására, amely természetesen energia- befektetéssel jár. (Érdemes közben pl. a Web of Science vagy az Ebsco hazai könyvtári kihasználtsági mutatóira is gondolni -- tapasztalatom szerint sok könyvtáros még csak nem is tudja, hogy mi az, és hogy intézményében adott e a lehetőség!) Számoljunk tehát le az illúziókkal. A gyűjtemény, a dokumentum, az információ önmagában nem érték. Csak lehetőség. A mennyiség önmagától továbbra sem nem csap át minőségbe :-) (MG)

Régebbi hírforrás(ok): HVG, p. 41-2

Kovács Kálmán: 'Kevesebb beton, több intelligencia'FEL

A következő két évre pedig el kell indítani a szolgáltatás, a tartalom, a hozzáférés és az innováció komplex programját. Például olyan, a munkaügyi adatbázishoz hasonló szoftverek és szolgáltatások kidolgozását, amelyek segítségével a magyar kis- és középvállalkozások megjelenhetnek a hálón, megtalálhatják a kapcsolatot egymáshoz, s a cégek adatai is hozzáférhetővé válhatnak. A magyar gazdaság versenyképessége szempontjából ez kulcskérdés lesz. A gyártó találhat fejlesztőt, szállítót, a panzió vendéget és így tovább. De ide kerülhetnek az egészségügyi szolgáltatások, a mezőgazdasági pályázatok is. Létre kell hozni a Nemzeti Audiovizuális Archívumot, amely 2006- ra feldolgozhatja már néhány határon inneni és túli múzeum dokumentumait, könyvtárak, tévéarchívumok gyűjteményeit, hogy a tudásunkat pillanatok alatt gyarapíthassuk, és könnyen megleljük kulturális kincseinket. Azt gondolom, a Közháló a XXI. század közműve, mint régen a vízvezeték, az e-Magyarország-pont pedig a közkút, ahol mindenki ingyen vehet vizet, amíg be nem köti magához a vezetéket.

Régebbi hírforrás(ok): link

Generációs kérdések könyvtárosok közöttFEL

Az amerikai könyvtárosok egyesülete (ALA) torontói konferenciáján szembetűnő volt a nemzedékek közötti szakadék -- legalábbis a ruházkodási stílust tekintve, de számos érdekes vita zajlott a színfalak mögött. A munkáról, a technológiáról és a szabadidőről is teljesen más elképzelései vannak a négy nagy korcsoportba tartozó könyvtáros korosztálynak. Ezek:
-- 'hagyományőrzők' (traditionalists) 75 millió fős csoportja, akik 1900 és 1945 között születtek,
-- a 'háború utáni fellendülés gyermekei' (baby boomers) 80 millió fővel,
-- akik 1946 és 1964 között, az 'X-nemzedék' (generation Xers, 46 millió fővel),
-- akik 1965 és 1980 között, és az 'ezredforduló gyermekei' (millennials, 76 millió fővel), akik utánuk jöttek a világra.
A szerző áttekinti az amerikai könyvtárosok helyzetét, a korcsoportok létszámát, jellemzőiket, felfogásbeli különbségeiket -- és az ebből adódó munkahelyi problémákat és a megértésükhöz szükséges fontosabb teendőket. (Ezt táblázatba is rendezi 'Oldjuk meg közösen a nemzedékek közti konfliktusokat' cím alatt.) Igazi megoldást csak a folyamatos munkahelyi párbeszéd és az ellentétek feloldása jelent a másik megértése, nézeteinek tiszteletben tartása és a közösen végzett, elkötelezett munka révén.

Régebbi hírforrás(ok): Lancaster: The click and clash of generations. Referálva: Négy generáció az amerikai könyvtárakban: problémák és javaslatok. Könyvtári Figyelő, 2004/2. Ref.: Murányi L.

Egy amerikai könyvtárigazgató pr-tapasztalatai és 8 tanácsaFEL

A coloradoi Mesa County Public Library District (MCPLD) igazgatónője cikkében felsorolja a szinte tökéletes pr-tevékenység nyolc 'aranyszabályát' is (Picken's pointers for practically perfect PR):
1. Legyen tervszerű a pr: alkalmazni kell (vagy ki kell jelölni) egy munkatársat, akt ezt a tevékenységet végzi (eseményekkel, sajtótájékoztatókkal, új szolgáltatásokkal stb. foglalkozik), és aki tudja, kihez forduljon egy-egy lapnál vagy tv-állomáson. (Nagyobb rendezvények esetében érdemes profi céghez fordulni.)
2. Ha egy-egy hírrel kapcsolatban a sajtó kikéri a könyvtárigazgató véleményét: mindig határozott vezető benyomását keltsük.
3. A tévések a jó beállítást és a rövid szöveget szeretik, a hosszasabb magyarázatokat a sajtónak vagy rádiós beszélgetésekre tartogassuk.
4. A könyvtárosság hivatás: a 'könyvtárak megváltoztatják az életünket' és a 'nép egyetemei a könyvtárak' és a hasonló kijelentések nem hangzanak banálisnak, ha meggyőződéssel mondjuk ki őket; minél többször beszéljünk erről!
5. A riporterek kérdéseire válaszolva mondanivalónk lényegére koncentráljunk!
6. Tanuljuk meg az újságírók és az operatőrök nevét, legyünk velük mindig kedvesek és udvariasak!
7. Az újságok szerkesztői és kiadói szívesen támogatnák a könyvtárakat, és fogják is, ha helyi vezető személyiségeket látnak a könyvtárban. Minden nagyobb támogatási akció előtt érdemes találkozót szervezni a lap szerkesztőbizottságával, és vinni magunkkal könyvtári bizottságunk tagjait is.
8. A szerencse csak azok mellé szegődik, akik felkészültek: amikor csak lehet, bizalmat keltünk könyvtárunk számára.

Régebbi hírforrás(ok): Pickens: This just in: savvy PR at your library. Referálva: A közönségkapcsolatok fortélyai: egy amerikai könyvtárigazgató tapasztalatai és tanácsai. In: Könyvtári Figyelő 2004/2. Ref.: Murányi L.

A marketingszemléletű könyvtáros (a ténylegesen az!)FEL

'Tegyük fel, hogy egy felsőoktatási könyvtár ingyenes használóképzési programokat nyújt, de a hallgatók kevéssé érdeklődnek irántuk. A marketing- szemléletű könyvtáros ilyenkor nem azt kutatja, hogyan lehetne több hallgatót bevonni a programokba. Használóközpontú megközelítésre van szükség, ezért a kérdést így kell feltennünk: használóinknak milyen információs igényeik vannak, és ezekkel összhangban hogyan alakítsuk át használóképzési szolgáltatásainkat? A piackutatás mindkét típusú kérdésre választ tud adni, de ne felejtsük, hogy annak mindig a probléma szabatos megfogalmazásával kell kezdődnie.' ...

Régebbi hírforrás(ok): Lee: Marketing research. Laying the marketing foundation. Referálva: Igénykutatás könyvtári szolgáltatásokra; Marketing. In: Könyvtári Figyelő, 2004/2. ref.: Vajda H.

Pályázat a határon túli könyvtárak állománygyarapításáraFEL

A határon túli könyvtárak, így a vajdaságiak állományának gyarapítását is segíti majd az a meghívásos pályázat, amelyet közösen ír ki a közeljövőben a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (NKÖM) és az Illyés Közalapítvány. Az államtitkár a vajdasági könyvtárak állománybővítése mellett a könyvek és folyóiratok digitalizálásáról, az anyaországi közművelődési intézményekkel való együttműködésről, a műemlékvédelemről és a pályázati lehetőségekről tárgyalt Józsa Lászlóval, Hajnal Jenővel, Siflis Zoltánnal, Pásztor Bálinttal és Varga Lászlóval.

Régebbi hírforrás(ok): link

A felnőttképzésről tárgyalt az oktatási és a munkaügyi miniszterFEL

Az oktatási és a munkaügyi tárca együttműködik a felnőttképzés terén, a Sulinet- és a nyelvprogram jó alapja lehet a felnőttoktatás kiterjesztésének - derült ki Magyar Bálint és Burány Sándor megbeszélése után. - F: jún. 19.

Régebbi hírforrás(ok): link

Társadalmi vitán a nemzeti foglalkoztatási akciótervFEL

A szaktárca honlapján már olvasható a nemzeti foglalkoztatási akcióterv első változata, melyet társadalmi egyeztetés után október elsejéig kell elküldeni Brüsszelbe. A tervezet szerint fejleszteni kell a foglalkoztatási szolgálatot, hogy az állástalan fiataloknak fél éven belül hatékony segítséget tudjanak nyújtani. - F: jún. 21.
-- A hazai könyvtárak szerint saját teljesítményükkel leginkább szociális területen vannak megelégedve. A foglalkozási akcióterv még olyan állapotban van, amelybe beépíthetők az érintett csoportot célzó könyvtári szolgáltatások, így újabb lehetőség arra, hogy a könyvtárak horizontális kapcsolatok építésével erősítsék szerepüket a társadalomban. (MG)

Régebbi hírforrás(ok): link

Az egyetemek várják a külföldi hallgatókat -- növekvő könyvtári célcsoportFEL

Tíz éven belül megötszörözné a magyar felsőoktatási intézményekben tanuló külföldi hallgatók számát a szaktárca. A diákok idecsábítására és idegen nyelvű szakok indítására negyven egyetem és főiskola társulást hozott létre, mely az interneten és szakmai vásárokon népszerűsíti majd a hazai lehetőségeket. - F: jún. 16.

Régebbi hírforrás(ok): link

Online vagy frontális használóképzés? A hatékonyág kérdéseFEL

Egy amerikai felmérés megállapította: a hallgatók azonos mértékben tanultak mindkét módszer alapján, és elégedettek az on-line tanfolyammal. Ennek alapján megkezdték a 'használóképzés' teljes számítógépesítésének tervezését, ám az oktatók aggodalmukat fejezték ki, hogy így elvész a könyvtárral való személyes kapcsolat. Végül olyan megoldás született, hogy a hallgatói csoportok továbbra is eljönnek a könyvtárba, ahol személyes, élőszavas bevezetőt kapnak mind a könyvtár, mind az on-line tananyag használatába. Az on-line tananyag a weben bárhol, bármikor elérhető, így népszerű lett az egyetemen, különösen a távoktatásban résztvevő hallgatók körében. A könyvtártól kevesebb időt vesz el a tanfolyam, viszont időigényes az on-line anyag naprakészen tartása (hiszen a könyvtár szolgáltatásai folyamatosan változnak). Tervbe vették ugyanazon hallgatók követő vizsgálatát annak megállapítására, hogy felsőbb éves korukra mennyire stabilizálódott könyvtári jártasságuk, s mennyire fejlődött 'információs írástudásuk'.

Régebbi hírforrás(ok): Könyvtári Figyelő, 2004/2.

Digitális könyvtárkonkurensek -- zenében és filmbenFEL

Online DVD-kölcsönző Budapesten. A link webcímen induló szolgáltatás fix havidíjért korlátlanszámú kölcsönzést tesz lehetővé a tagság ideje alatt, továbbá a filmek ingyenes házhoz- és visszaszállításáról is futárok gondoskodnak. Egy ideje már Magyarországon sem ismeretlen fogalom az online DVD-kölcsönző szolgáltatás, azonban a FOTEXnet által indított oldalra regisztrálók korlátlanszámú DVD kölcsönzését tehetik meg havi 3900 forintért. A csaknem 1000 címet tartalmazó kínálatából a regisztrált felhasználók minden megkötés nélkül válogathatnak és egyidőben három film kiszállítását kérhetik. A szolgáltatás 2004. június 15-től egész Budapest területén igénybe vehető és várhatóan már az idei év második felében számos vidéki nagyvárosban is elérhetővé válik.

Európában is beindította internetes zeneboltját az Apple. Az USA után tegnap Európában is elindította online-zeneboltját az Apple számítógépgyártó konszern. Az Apple jelenleg a legnagyobb, zeneletöltést legálisan kínáló szolgáltatónak számít.

Internetes zenei szolgáltatásba kezd több nagy brit napilap. Öt nagy példányszámú, országos brit napilap azt fontolgatja, hogy internetes zenei szolgáltatást indít saját weboldalán keresztül.

Régebbi hírforrás(ok): link ; link ; Prím Online, link

Közszféra és munkaerő -- racionalizálás, arányok és túlképzésFEL

Kormánybiztos irányítja a közszféra racionalizálását. Ősszel kezdődhet el az a kétlépcsős folyamat, melynek célja az államháztartás működésének racionalizálása, az erőforrások megfelelő allokálása, az átfedések megszüntetése. A folyamatot Sárközy Tamás jogászprofesszor irányítja kormánybiztosi minőségben.
Több az ingatlanos, kevesebb az egészségügyi dolgozó. Az év első négy hónapjában a szolgáltatószektornak köszönhetően nőtt a foglalkoztatottak száma Magyarországon. A KSH jelentéséből kiderül, a versenyszféra a szellemi, a költségvetési szektor a fizikai dolgozókat fizeti meg jobban.
Kevés a gyerek, sok a tanár -- a pedagógusok is elöregszenek. A gyermekek számának csökkenése miatt egyre kevesebb hely van a tanári pályán -- írja a Magyar Hírlap. A mind nagyobb számú pályakezdő diplomás munkanélküli egyharmadát a pedagógus végzettségűek teszik ki, miközben a tantestületek egyre inkább elöregednek -- figyelmeztetett Varga László, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke. Sok az egyszakos, állás nélküli pedagógus, akiket nagyon nehéz a megfelelő óraszámban alkalmazni -- reagált a felvetésekre Szabados Tamás. Az Oktatási Minisztérium (OM) politikai államtitkára szerint át kell tekinteni a nyugdíjasok foglakoztatását.

Régebbi hírforrás(ok): link ; link ; link

Telekommunikációs szokásainkFEL

A felmérések lényeges eleme a piac jelenlegi nagyságának, szerkezetének és a fontosabb fogyasztói csoportoknak a feltérképezése volt. A lakossági vezetékes- és mobiltelefon, Internet- és kábeltévé használattal kapcsolatos felmérések célja - a 2002. decemberi felméréshez hasonlóan - a felhasználók, azaz a lakosság fogyasztói szokásainak vizsgálata volt, mely képet adott a szabályozási folyamatok tényleges hatásairól. A felmérések lényeges eleme a piac jelenlegi nagyságának, szerkezetének és a fontosabb fogyasztói csoportoknak a feltérképezése volt. A kutatás további célja volt a fogyasztói szokások és azok tendenciáinak előrejelzése. A lakossági telekommunikációs szokásokkal kapcsolatos kutatást a Szonda Ipsos, az Internet- használattal kapcsolatos felméréseket az Eneten Kft. végezte a HIF megbízásából 2003 decemberében.

Régebbi hírforrás(ok): link

Számítógépvírus-takarítási akció világszerteFEL

Az erdőkben szokásos nagytakarítási akciók mintájára a '1st Worldwide Internet Security Campaign' azzal a céllal jött létre, hogy 45 nap alatt megtisztítsa bolygónkat a számítógépvírusoktól. Egy új kampány keződött, ami az Internauts Association és egy vírusirtó szoftvereket gyártó cég szervezésében indult világkörüli útjára, és több mint 50 ország állt mellé idáig. 'Célunk, hogy olyan sok interneten szörfölőt érjünk el, amennyit csak lehet és egy biztonsági közösség részeként segítsünk nekik' - mondta Victor Domingo, az Internauts Association elnöke. E nyílt kezdeményezés az internet-felhasználók alapvető igényének megoldása érdekében jött létre, hogy mindenki számára biztonságosabb internetet hozzanak létre. Világszerte valamennyi internet- felhasználó részére képzést, tájékoztatást és megoldásokat adnak, és 45 nap alatt igyekeznek megszabadítani a glóbuszt a vírusoktól. A kampány a világ nyolc legelterjedtebb nyelvén olvasható az interneten: angolul, spanyolul, franciául, németül, olaszul, portugálul, kínaiul és japánul. A kampányhoz minden érdeklődő csatlakozhat, és azt terjesztheti. Azok, akik weblappal rendelkeznek, az üzenet terjesztéséhez szükséges forrásokhoz a kampány weblapjáról juthatnak hozzá (link

Régebbi hírforrás(ok): link

Online játékok: a középkorú nők legnagyobb kedvenceFEL

Több középkorú nő keresi fel az online játékszájtokat, mint tinédzser. Minden harmadik amerikai netező látogat ilyen oldalakat - áll egy felmérésben. Az online játékokkal töltik el a legtöbb időt a netezők, megelőzve a sport- és híroldalakat - áll a Nielsen/NetRatings netkutató cég májusi felmérésében. Közel 46 millió, vagyis minden harmadik amerikai internetező meglátogatott legalább egy online játékoldalt ebben a hónapban. - F: jún. 17.

Régebbi hírforrás(ok): link

269 hátrányos helyzetű település óvodája jutott speciális számítógéphezFEL

A Brunszvik Teréz program pályázat nyertesei hátrányos helyzetű települések óvodái voltak, és összesen 269 településre jutott számítógép. A program még az idén tovább folytatódik. - F: jún. 16.

Régebbi hírforrás(ok): Prím Online, link

Microsoft-támogatás a Magyar Teleház SzövetségnekFEL

A Microsoft Unlimited Potential program keretében a Microsoft Magyarország több ezer darab irodai és szerverszoftvert, valamint fejlesztői terméket adományoz a Magyar Teleház Szövetségnek. A támogatás révén több mint 300 magyarországi teleház technikai felszereltségét tudják korszerűsíteni. - F: jún. 17.

Régebbi hírforrás(ok): link

Játékkal választják ki az utazókatFEL

Az 'Alapítvány a Bács-Kiskun Megyei Könyvtárért' olyan 15 és 17 év közötti, angolul jól beszélő fiatalok közül választja ki azt a négy küldöttet, akik Bács-Kiskun megyét képviselik az Eurofuturoscope Hálózat nemzetközi találkozóján Belgiumban.
A július 26. és augusztus 7. között megrendezendő találkozó költségeit a szervezők vállalják. A négyfős Bács-Kiskun megyei delegáció tagjait egy játékkal választják majd ki, amit június 22-én 10 órakor a Katona József Könyvtárban tartanak. Az Eurofuturoscope Hálózat hozzájárul a résztvevő régiók közötti társadalmi és gazdasági kapcsolatok megerősítéséhez, lehetővé teszi a tudás-transzfert, a kulturális identitás erőteljesebb megjelenítését és a helyi gazdaságok fejlesztését.

Régebbi hírforrás(ok): link



legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.



Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 25.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról