Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


KIT hírlevél: 2013/26., jún. 26.

E lapszám szerkesztője: W. Kovács Ágnes

Hírek

A British Library növelte társadalmi értékét -- 4,4 helyett már 4,9-et ad 1 adófont után
Könyvtárak megtérülése -- mérik, ha pozitív a mutató?
Gyerekek öröme a könyvtárban (fotók)
Fejcserék... ELTE
Automatikus témafigyelést (alert) használónk emailjére (Adatbázis-marketing 3.)
A neten óvjuk az egészségünket -- a brit közkönyvtárak stratégiai területe...
Statikus könytári szolgáltatás helyett: a felhasználóhoz viszik a szolgáltatásokat.
Könyv-leporolás (újrahasználtatás) vagy a kifejezett használói igény?
Előítélet az állományfejlesztésben -- van ilyen egyáltalán?
Iskolai könyvtári esetbank -- hogyan hat a közösségre?
Könyvtárhasználati útmutatók minősége -- kevés a viszacsatolás
Apasztás kommunikálása -- hibák, félreértések (olvasóink szavazatára)
Magyar Szülők: bizonyítvényvisszatartás könyvtári tartozás miatt?!
Bővítés elé néz a bucsai könyvtár
Online kontra offline olvasás - hatékonyság-különbségek; idősebbek, fiatalok
A digitális nemzedék -- nem kötelező kézírást tanítani
Márai program -- kiadói raktársöprés; 1 milliárd helyett 200 millió
Közönségtalálkozó lesz Csíkszeredában a Bogyó és Babóca szerzőjével
IPadre cserélik a tankönyvet Los Angelesben
EMMI a közkönytári gyűjteményfejlesztére -- 240 millió, 632 önkormányzatnak

Analógiák

'Fizess, amennyit akarsz!'
Ilyen kávét még biztos nem ivott (videó)

Praktikus

Nem foglalkozunk mobiljaink karbantartásával, ezért lassulnak

Kisszínes

Filmritkaságok nézhetők online
A felejtés jogát támadják a levéltárosok
Nem kell kortárs író az alaptantervbe. (A könyvtárban viszont maradhat)

Információforrások

Ittlakunk -- a kerületi hírgyűjtő
Hol olvasunk híreket?


A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás,
másold a linket a archive.org keresőjébe.



Hírek

A British Library növelte társadalmi értékét -- 4,4 helyett már 4,9-et ad 1 adófont utánFEL

Oxfordi gazdaságkutatók jelentésében a British Library gazdasági értékét taglalják, ráfordítás--eredmény (BCA) alapon. Az eredmény más könyvtárak számára is megfontolandó. A BL archív állományával, tanuló- és kutatóközpontjával évi 1,5 millió látogatószámot ér el. Könyvtárközi központ, rendezvények, kiállítások színhelye, teljes oktatási kínálattal. A felmérés főbb adatai:
- A könyvtár 1 adófontot 4,9-szeresen ad vissza az országnak (2003-ben még csak 4,4 a haszon/költség-arány (BCR).
- A könyvtár évi 418 millió fontot termel a brit társadalom számára.
- A globális közösség számára a BCR 5,1.
- A könyvtári olvasótermek értéke évi 70 millió font, beleértve a Business & IP Centre (BIPC) több mint 20 millió fontját is.
- Internetes szolgáltatásainak értéke évi 19,5 millió font.
- A felsőoktatás megfelelő működéséhez évi 5,4 millióval járul hozzá. (ref.: MG)

Régebbi hírforrás(ok): A British Library: 4.4x-es pénzügyi nyereség link

Könyvtárak megtérülése -- mérik, ha pozitív a mutató? FEL

Az amerikai könyvtárak a befektetés megtérülésével kapcsolatban számos adatot hoztak nyilvánosságra. Floridában minden nyilvános könyvtárakba invesztált 1 USD 12,66 USD összegben térül meg, Dél-Karolinában a nyilvános könyvtárakra szánt 77,5 millió USD 347 millió USD hasznot hozott az állami költségvetésbe. A nyilvános könyvtárak gazdasági hasznáról szóló számítások számos államban megtalálhatóak, sok helyen felhasználóbarát kalkulátorral kombinálva, hogy az állampolgárok egyénileg is ellenőrizhessék a könyvtári befektetések számszerűsített, összegszerű megtérülését. Ezek a gazdasági válság idején ösztönzően hatnak a könyvtári befektetésekkel kapcsolatos aggodalmak eloszlatására.
A brit könyvtárakban a befektetések megtérülésére szolgáló számításokra a Contingent Valuation Method, a CVM szolgál. Ez a befektetett források mennyiségi értékelését biztosítja. Ezek szerint minden központi forrásból a brit könyvtárakba befektetett 1 GBP végül 4,40 GBP-t hoz a brit gazdaságba. Ha nem lenne brit könyvtár, évente 280 millió GBP-t veszítene a brit gazdaság. Az átlagszámítás szerint a könyvtári befektetés aránya a brit könyvtárakba, 1:4,4-hez megtérülést mutat, amely a brit gazdaság valamennyi ágazatát érinti (kultúra, oktatás, stb.). A megtérülő könyvtári szolgáltatások a felsőoktatási könyvtári hálózatban is megjelentek, az Elsevier Kiadó különböző értékmutatószámok kidolgozásával bizonyította, hogy a szolgáltatások értéke többszöröse a befektetett összegeknek. (ref.: Prókai M.)


Gyerekek öröme a könyvtárban (fotók)FEL

A KIT-galériában link gyerekkönyvtári pillanatokat gyűjtöttünk össze, három országból.
1-2. Szombathely, Berzsenyi könyvtár
3. München, Gasteig
4. Újudvar, mozgókönyvtár iskolában (tavaly bezárt)
5. Deventer (Hollandia)
6. Olst község (Hollandia)
7. Schalkaar község (Hollandia)
8. Szeged, Somogyi-könytár. (fotó: MG)


Fejcserék... ELTEFEL

Az ELTE BTK Kari Doktori Tanácsa május 23-án Kiszl Pétert választotta meg a könyvtártudományi doktori program vezetőjének.
21-én volt Szögi László (ELTE EK) főigazgató búcsúztatója, nyáron meghirdetik a pályázatot, van, aki szerint Szögi eddigi egyik helyettese, Kálóczi Katalin (link ) lesz a megbízott főigazgató. Egyesek szerint ősszel Kiszl Péter megválasztása várható. Szögi László az EK-ban marad; egyetemtörténeti pályázati kutatásban vesz részt még több éven keresztül. (KIT-összeállítás)

Hírforrás: ELTE-LIS
2013. június 26.  • Továbbküldöm a hírt

Automatikus témafigyelést (alert) használónk emailjére (Adatbázis-marketing 3.)FEL

Folytatjuk sorozatunkat; hogyan növelhető a könyvtáros imázs adatbázisok segítségével? Előző számunkban javasoltuk: Közös ebéd használóinkkal link Most: Készítsünk automatikus témafigyelést (alert) használónk emailjére.
A ScienceDirect esetében a keresés elvégzése után látjuk a 'Save as search alert' linket, kis zöld harang-ikont követően. Az erre megnyíló oldalon állíthatjuk be a témafigyelés nevét (praktikus módon utaljon a tartalom lényegére), a kedvezményezett oktató / kutató emailcímét, illetve a riasztás gyakoriságát (havi, heti, napi). Hasznos, ha
- előbb saját címünkön próbáljuk ki a szolgáltatást
- előre jelezzük szándékunkat a kedvezményezettnek
- a kiküldés után kérdezzünk rá, hogy megfelelőnek tartja-e a találatokat (téma és gyakoriság) / hogyan módosítsunk a profilon
- megfelelés esetén kérdezzük meg, kíván-e más profilokat, illetve mely kollégája számára javasolná e szolgáltatást
- kérjük meg, hogy elégedettségét írásban is jelezze, illetve adjon engedélyt annak idézéséhez. (MG)


A neten óvjuk az egészségünket -- a brit közkönyvtárak stratégiai területe...FEL

Az Ipsos nemzetközi online felmérése szerint a közelmúltban az emberek fele 48 százaléka nézett utána a neten egészségügyi témájú kérdéseknek. Ennek aránya magasabb a nők (55%), s alacsonyabb (40%) a férfiak esetében.
A magyar netezők aktívabbak a nemzetközi átlagnál: 59%-uk érdeklődik a hálón egészségügyi kérdések iránt. A nők érdeklődése nálunk is magasabb (67%), mint a férfiaké (50%). Vajon az állhat ennek hátterében, hogy a nőkben erősebb a késztetés, hogy birtokában legyenek az információnak -- akár jó, akár rossz hírről legyen is szó? Vagy a férfiakra jellemzőbb a halogatás, a 'majd megtudom, ha fejbe kólint'?
-- Korábban írtuk link májusban a [brit] Könyvtárvezetők Közössége a közkönyvtárak víziójaként négy általános kínálati elemet határozott meg:
- egészség
- olvasás
- információ és digitális szolgáltatások. (MG)

Régebbi hírforrás(ok): Könyvtár -- egészségnövelő tényező lehet. A briteknél prioritás link

Statikus könytári szolgáltatás helyett: a felhasználóhoz viszik a szolgáltatásokat.FEL

A szerzők a Könyvtár 2.0 és a digitális könyvtár mellett számos további, a hagyományos könyvtári modellt kiegészíteni vagy felváltani hivatott modell elemzését és kronológiáját nyújtják.
- A közösségi könyvtárak (community libraries) többnyire ott működnek, ahol társadalmi-gazdaság vagy politikai okokból nincsen alternatív szolgáltatás. Az egészségre, lakhatásra, jövedelemre, jogi védelemre stb. vonatkozó, valamint a hatékony állampolgári részvételt segítő információkat szolgáltatják.
- A beépített könyvtár a decentralizált szolgáltatásoknak a felhasználó közvetlen közelébe való eljuttatását segíti elő.
- A könyvesbolt-könyvtárban a könyveket tematikus rendben tárolják, így a felhasználók a polcokon böngésznek. Az olvasói tereket minimalizálják annak érdekében, hogy az olvasók minél kevesebb időt töltsenek a könyvtárban. Többnyire nem tartanak referenszműveket, és a legfrissebb könyveket gyűjtik.
- A kihelyezett könyvtárak (library outposts) olyan helyeken (pl. áruházak, lakótelepek) működnek, ahol amúgy is sokan gyűlnek össze. Alapterületük kicsi, nyitvatartási idejük hosszú. A tájékoztatási források kizárólag elektronikusak. Lehetőség van viszont rendezvények lebonyolítására.
- A mozgókönyvtári modell a könyvtárbuszos szolgáltatást fedi. [A KIT-szerkesztők szerint ez nem pontos megfogalmazás.]
- Az információs köztér (information commons) a könyvtár olyan központi tere, ahol az információval kapcsolatos közös tevékenységek technikailag jól felkészült személyzet közreműködésével folynak. (ref.: Koltay T.)


Könyv-leporolás (újrahasználtatás) vagy a kifejezett használói igény?FEL

Könyv-leporolás (újrahasználtatás) vagy a kifejezett használói igény követése fontosabb? -- volt a KIT múlt heti szavazás-kérdése. A nem reprezentatív válaszok:
1 - Leporolás, pl. halott könyv projektek.
18 - A használói igények követése.
18 - Mindkettő.
4 - Egyéb válasz.
-- A válaszokból úgy tűnik, hogy a használók által nem kölcsönzött könyvek kitettségének fokozása helyett fontosabbnak tartjuk, ha energiáinkat inkább a használóknak megfelelő dokumentumok kínálatára fordítjuk -- ha a kettő közül választani kell. (MG)


Előítélet az állományfejlesztésben -- van ilyen egyáltalán?FEL

Az előítéletnek az állományfejlesztésben játszott szerepével foglalkozó könyvtári szakirodalom filozófiai megközelítést hangsúlyoz. Ez azon a felfogáson alapul, hogy az előítélet bizonyos értékszemléletű tudatos cselekvéssel és valamilyen etikai kódex alapján kordában tartható. Lényegében tagadja azt a pszichológiai felfogást, hogy az előítélet jóval összetettebb és finomabb jelenség. Az előítélet nem mindig tudatos, és nem lehet minden esetben tudatosan kontrollálni; leküzdése feltételezi az előítéletnek a gyarapítóra és a gyarapítási folyamatra gyakorolt tudatos és nem tudatos hatásának megértését. A cikk a pszichológia e tárgyban folytatott vizsgálatait elemzi, és bemutatja, miképpen érinti ez az állománygyarapításban a gyarapítót és magát a munkafolyamatot. (Autoref.)
-- Kár, hogy csak autoref olvasható róla. (MG)


Iskolai könyvtári esetbank -- hogyan hat a közösségre?FEL

A tanulmány egy kutatási projektet ismertet, mely az iskolai könyvtár hatását vizsgálta Angliában, Észak-Írországban, Skóciában és Walesben.
A vizsgálat kísérleti szakaszának eredményei alátámasztják azt a hipotézist, hogy korreláció fedezhető fel a jó könyvtári ellátás és a tanulók olvasási és információs készségek iránti pozitív viszonya között. Ha a vizsgálat végén pozitív történetek bukkannak fel működő könyvtár vagy könyvtáros nélküli iskolákból, ez hozzájárul majd a kritikus sikerfeltételek megállapításához, és információkkal szolgálnak a könyvtárak érdekében végrehajtandó cselekvésekhez és megoldásokhoz. A felmérés kísérleti szakasza alapvető kérdésként határozta meg az iskolai hatásvizsgálat számára azt, hogy mind a tanulók, mind a tanárok komoly nehézségek árán tudták megfogalmazni, milyen különbséget tapasztaltak a könyvtár és a könyvtáros hozzájárulásában. A University of London esetbankot épít az összegyűjtött jó módszerekből. (Autoref.)


Könyvtárhasználati útmutatók minősége -- kevés a viszacsatolásFEL

A szakirodalom azt mutatja, hogy a kalauzokat nehéz naprakészen tartani. A webes keresők széles körű használata megkérdőjelezi létüket, viszont a személyre szabott szolgáltatás és a népszerűsítés eszközei, bár nem helyettesítik a személyes tájékoztatást. Ugyanakkor a könyvtárban fizikailag nem jelen lévő hallgatók számára segítséget tudunk nyújtani ezekkel az eszközökkel. Az egyes kurzusokhoz rendelt kalauzok hasznosabbnak tűnnek, mint a tág témákat feldolgozó társaik.
A kalauzok nemcsak a felhasználóképzésben használhatók, hanem a könyvtárosok számára is hasznosak. Értékelésük szempontjai között ott van annak vizsgálata, hogy valamely témát vagy adatbázist dolgoz-e fel, hogy mi a célja, hogy egy-egy kurzusra vagy témára terjed-e ki, milyen formátumban készült, és nyomtatható-e. Vizsgálni kell, hogy mikor készült és mikor vizsgálták felül, hogy mennyire magyarázzák meg bennük a kulcsfontosságú fogalmakat, mennyire jól olvashatók, továbbá mennyire jellemző rájuk a könyvtári zsargon. Érdemes megnézni, hogy milyen az online elérésük és használatuk, adnak-e lehetőséget a visszacsatolásra, továbbá, hogy hol találhatók. (ref.: Koltay T.)


Apasztás kommunikálása -- hibák, félreértések (olvasóink szavazatára)FEL

Néhány hete sajtóhír jelent meg, hogy túl radikális az apasztás az Urnbana Közönytárban. Deb Lissak igazgatónőnek minden lehetősége megvolt arra, hogy a helyzetet kommentálja, felelősséget vállaljon, elnézést kérjen stb. Ehelyett az történt, hogy az apasztás leállt, a könyvtári honlapon GYIK jelent meg a témában, az igazgatónő pedig a felébredt médiának azt nyilatkozta, hogy 'kommunikációs hiba' illetve 'félreértés történt' -- hangsúlyozta többször, és munkatársait hibáztatta. Mint mondta: a könyvtárosok minden 10x használt könyvet automatikusan selejteztek [ami nyugati könyvtárakban gyakran használt eljárás], de vissza fognak térni a hagyományos eljárásra.
Másik nyilatkozatában elmondta, hogy nem tudott arról(!), hogy pontosan mi is történt. Az igazgatónő bocsánatot kért a könyvtár honlapján is, hangsúlyozta, hogy az apasztást jól tájékozott, képzett, profi könyvtárosok végezték.
Az igazgatói kommunikáció tehát valóban ellentmondásos volt; a cikk fel is sorolja ezeket a pontokat. Az újságíró emellett kapcsolatot keresett a könyvtári munkatársakkal, akik közül egy közvetlenül nem illetékes segédkönyvtáros állt csak kötélnek, a többiek nem válaszoltak írásbeli megkeresésére -- mint feltételezi -- félelemből. A cikk további része a valóságot igyekszik felderíteni, miközben számos további ellentmondásra derít fényt a könyvtári külső és belső kommunikációban. (ref.: MG)


Magyar Szülők: bizonyítvényvisszatartás könyvtári tartozás miatt?!FEL

A Magyarországi Szülők Országos Egyesületének (MSZOE) közleménye: 'A tanuló bizonyítványának kiadását az iskola semmilyen indokkal nem tagadhatja meg! ... Szülők panaszolják, hogy az iskolák visszatartják, lefoglalják a tanulók év végi bizonyítványát, ha valamilyen pénzkövetelésük van velük szemben, vagy nem adták vissza a könyvtárból kölcsönzött könyvet. ... Az iskola nem pénzbehajtó hatóság!'


Bővítés elé néz a bucsai könyvtárFEL

Pályázati úton fejlesztenék Békésben a bucsai könyvtárat, a költöztetés lehetősége is felmerült. Pályázatot nyújtott be Bucsán az önkormányzat, hogy bővítsék a könyvtári berendezéseket -- döntött a képviselő-testület. A községnek tíz százalékos önerőt kell biztosítani a fejlesztéshez, mely székek, tárgyalóasztalok és szekrények beszerzését tartalmazza.


Online kontra offline olvasás - hatékonyság-különbségek; idősebbek, fiatalokFEL

A 80-as és 90-es években tanulmányok számoltak be arról, hogy a képernyőn való olvasás 20-30%-kal lassúbb folyamat, mint a nyomtatott könyvben. Az e-könyv olvasók megjelenésével ez az arány 6-10% közé csökkent, de 2010-ben már ennek a különbségnek az eltűnéséről is beszámoltak a kutatások. Ha az életkorok felől közelítjük a témát, a digitális bennszülöttek és bevándorlók fogalmával találkozunk, amely szerint az új média használata a beleszületettek számára jóval könnyebb, mint az idősebb beletanulóknak. Több kutatás szerint a képernyőn mindenki lassabban olvas, mint a könyvben, és bár nincs jelentős eltérés a kétféle olvasás között a minőségben és a megértésben, az emberek 85%-a továbbra is a nyomtatott verzióhoz kötődik, és az elektronikus szöveget is kinyomtatja. A képernyős olvasáskor a figyelem szétszórtabb, nemcsak a szöveget látjuk a látómezőben, hanem sok minden mást is a képernyőn vagy a háttérben -- megnyitott ablakokat, ikonokat, kereteket stb.
Nem tudjuk, hogy azok a médiatípusok, amelyekről olvasunk, hatással vannak-e az információknak a rövid távú memóriából a hosszú távú memóriába való átkerülésére. Ennek kutatásában került sor a huszonévesek és a szüleik elektronikus és nyomtatott folyóirat-olvasási készségeinek összehasonlító vizsgálatára.
A különbség a két generáció között létezik, de nem az olvasásban, hanem más kommunikációs szituációkban jelentkezik. (ref.: Prókai M.)


A digitális nemzedék -- nem kötelező kézírást tanítaniFEL

Nem kötelező kézírást tanítani a legtöbb amerikai állami iskolában. Helyette a gyors gépelést oktatják az alsó tagozatosoknak.
A legtöbb amerikai tagállam által elfogadott nemzeti tanterv szerint a kurzív, vagyis kézzel való folyóírás tanítása már nem kötelező. Megtanítják a gyermekeknek az ábécét, ezután pedig a számítógép billentyűzetén való gyors gépelés oktatására összpontosítanak. A kézírás szerelmesei külön, iskola után látogatható klubokba tömörülnek, a diákok ott gyakorolhatják a művészetté nemesült képességet.
Legtöbben nem bánják, hogy nem kell a kézírással bajlódni, hiszen a saját nevük aláírásán kívül alig van olyan élethelyzet, ahol erre szükségük lenne. Az amerikai iskolákban ugyanis a vizsgák számítógépen, online teszt formájában történnek.
Minden iskolásnak biztosítanak számítógépet az órán, otthon is van, így gépen jegyzetelnek, ott készül el a házi feladat is.
A kézi folyóírás azonban több, mint egy kommunikációs forma. Rendkívül fontos szerepet játszik a finom kézmozgások elsajátításában és fejlesztésében. Számos tanulmány bizonyítja, hogy gyakorlásával könnyebben tanulják meg a gyermekek a betűket, a különböző formákat. Segít a kreativitás fejlesztésében, az új ötletek megfogalmazásában, azok szóbeli kifejezésében is. Valószínűleg kihalnak majd az érintőképernyős eszközökön még néha előforduló kézírás-felismerő alkalmazások is.

Régebbi hírforrás(ok): link link

Márai program -- kiadói raktársöprés; 1 milliárd helyett 200 millió FEL

Ha döcögve is, de beindult, s már harmadik éve csordogál a kiadóknak a könyvtárak vásárlásán keresztüli támogatása. Azoknak a könyvkiadóknak, amelyek szeretnének részt venni a Márai-program harmadik fordulójában, május közepéig kellett jelentkezniük a Könyvtárellátó Kiemelten Közhasznú Nonprofit Kft.-nél (Kello).
A Márai-programra fordítandó keret eredetileg 1 milliárd forint lett volna. Ezt az összeget egy 2011-es kormányzati megszorítás 400 millió forintra tornászta le. Ez arra volt elegendő, hogy egy félezer kötetes lista készüljön, a könyvtárak tehát 250 szépirodalmi, valamint 250 tényirodalmi és ismeretterjesztő kiadványból választhattak. Mindez lényegében raktársöprés volt: a kiadók régi könyveikkel is pályázhattak, ám az kikötés volt, hogy a pályáztatott műből legalább 200 példány legyen még raktáron.
Az NKA két kuratóriumot állított fel, az egyik a szépirodalmi műveket, a másik pedig a tudományos és ismeretterjesztő könyveket rostálta. A könyvtáraknak kötelezővé tették, hogy a két listából fele-fele arányban válasszanak. Ebből a vaskalaposságból is sok gond származott, mivel nemcsak köz-, hanem szakkönyvtárak is rendelhettek. Ráadásul a kormány kívánságára egyes könyveket a 'nemzeti minimum'-ba soroltak, ezekből az első tervek szerint minden könyvtárnak kötelezően rendelnie kellett volna. Végül erről letettek, s ha egy, a programban részt vevő könyvtárnak a kijelölt szépirodalmi művek korábbi kiadásából volt már példánya, akkor kérhetett helyette mást, a tényirodalmi listán szereplő 'nemzeti minimum' pedig ajánlássá szelídült.


Közönségtalálkozó lesz Csíkszeredában a Bogyó és Babóca szerzőjévelFEL

A Kájoni János Megyei Könyvtár és Hargita Megye Tanácsa játékos-mesés beszélgetésre és vetítésre hív minden érdeklődőt, 2013. június 28-án délután 17 órára. Bartos Erika, a népszerű Bogyó és Babóca, az Anna, Peti, Gergő című könyvsorozatok szerzője a könyvtár előadótermében találkozik ifjú olvasótáborával.


IPadre cserélik a tankönyvet Los AngelesbenFEL

Táblagépet kap a Los Angeles mintegy 640 ezer diákja, miután jóváhagyták a 30 millió dolláros beszerzést.
Magyarországon az egri Eszterházy Károly Főiskola Gyakorló Általános Iskolájában kísérleteznek az iPad tankönyvként való felhasználásával ( link ).
Az Apple szerint jelenleg tízmillió táblagép van forgalomban az amerikai iskolákban. Mint hozzátette, amennyiben a Los Angeles-i oktatásügyi hivatallal kötött megállapodás teljes mértékben megvalósul, akkor ez lesz az ország legnagyobb iskolarendszere, amely az összes diákjának biztosít iPadet.


EMMI a közkönytári gyűjteményfejlesztére -- 240 millió, 632 önkormányzatnakFEL

Nyilvános könyvtárak gyűjteményeinek fejlesztésére 632 önkormányzat kapott támogatást az Emberi Erőforrások Minisztériumától, összesen 240 millió forint értékben.
Összesen 632 önkormányzat kap támogatást az Emberi Erőforrások Minisztériuma Kultúráért Felelős Államtitkárságától arra, hogy a nehéz gazdasági helyzet ellenére plusz forrásokat tudjon fordítani a helyi olvasási lehetőségek bővítésére, így a nyilvános könyvtárak gyűjteményeinek fejlesztésére, a megjelenő új könyvek és egyéb információhordozó könyvtári dokumentumok beszerzésére.
A települések olyan arányban részesülnek a 240 millió forint összértékű támogatásból, mint amennyit erre a célra tavaly fordítottak. A könyvtáraknak úgy kell felhasználni a támogatást, hogy az bármikor ellenőrizhető legyen, az önkormányzatoknak 2013. december 31-ig kell elszámolni a felhasználásról.




Analógiák

'Fizess, amennyit akarsz!'FEL

Elsőre kevesen gondolnák, hogy működhet olyan üzleti modell, melyben a vevő mondja meg az árat. És nem paraszolvenciáról, borravalóról vagy egyéb korrupciós pénzről van szó. A 'fizess annyit, amennyit gondolsz'-elvet egyre több területen próbálják ki: nyelvórát, ebédet, popzenét, videojátékot épp úgy lehet így venni, mint állatkerti belépőt.

Hírforrás: HVG
2013. június 26.  • Továbbküldöm a hírt
Régebbi hírforrás(ok): Használtkönyv-vásár: több a bevétel a becsületkasszával link

Ilyen kávét még biztos nem ivott (videó)FEL

A tajvani Let?s Cafe nevű kávézókban egészen különleges minta rajzolódik ki a 'latte' tetején, a tejhabos kávét fogyasztó képmása.
Először természetesen lefotózzák a vendéget (akár kedvenc háziállatával együtt), majd a fényképezőgépet USB-n keresztül csatlakoztatják a kávégéphez. Ez a készülék azonban nem holni egyszerű kávéfőző, hanem egyúttal egy különleges printer is: a képnek megfelelően adagolja a tejhabos kávéhoz a hozzávalókat, tulajdonképpen kinyomtatja a fotót az ital tetejére.




Praktikus

Nem foglalkozunk mobiljaink karbantartásával, ezért lassulnakFEL

Sokan használják úgy mobil eszközeiket, hogy egyáltalán nem foglalkoznak azok karbantartásával. Az eszközök ennek következtében sokkal korábban kezdhetnek el lelassulni, és gyakrabban lehet számítani a meghibásodásukra is. Pedig a kellemetlenségeknek már néhány egyszerű fogással is elejét lehet venni...




Kisszínes

Filmritkaságok nézhetők onlineFEL

Online nézhető magyar némafilmek kerültek fel a EFG 1914 elnevezésű európai uniós projekt oldalára. A legrégebbi 1913-ban készült, mindhárom film némafilm.
Online nézhető az European Film Gateway (EFG 1914) portálon három magyar filmtörténeti klasszikus, melyek a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet (MaNDA) gyűjteményének részét képezik. -- link


A felejtés jogát támadják a levéltárosokFEL

Komoly vita folyik a Viviane Reding, az Európai Unió igazságügyi biztosa által bejelentett adatvédelmi reformról, amelynek egyik fő alkotóeleme lenne az úgynevezett felejtés joga.
Az Európai Bizottság alelnöki tisztét is betöltő politikus már tavaly novemberben jelezte, hogy olyan korszerű adatvédelmi jogot szeretnének, amely a jelenleginél jobban megfelel az internetes kor kihívásainak. Ha a cégek meg akarják szerezni valakinek a személyes adatait, akkor előtte az illetőnek ehhez hozzá kell járulnia. A felhasználót tájékoztatni kell arról, hogy mi történik majd az adataival és miként törölheti őket az adott vállalat rendszeréből. Emellett felmerülhet egy lejárati dátum bevezetése, mely időpont után a megszerzett információk már nem lennének felhasználhatók.
Az elképzelést nehéz lesz megvalósítani és számos bírálat éri. 'Az e-mail, a Facebook, a Twitter a 21. század kommunikációs formái. Amennyiben valaki a jövőben meg akarja érteni a mai társadalmat, akkor bizonyos nyomoknak kutathatóknak kell lenniük' -- jelentette ki Jean-Philippe Legois, a Francia Levéltárosok Szövetségének elnöke. A szervezetnek 1700 tagja van, a levéltárosok attól tartanak, hogy az új szabályozás nagyon megnehezítheti a munkájukat. Az általuk nyilvánosságra hozott petíciót már közel 50 000 támogató írta alá, de a levéltárosok pontosan tudják, hogy nagyon kis befolyással rendelkeznek...


Nem kell kortárs író az alaptantervbe. (A könyvtárban viszont maradhat)FEL

-- Hogyan érintette, hogy ehelyett Hoffmann Rózsa egy tollvonással kihúzta a Csukás-műveket az alaptantervből, hivatkozással arra, hogy kortárs író nem való oda?
Csukás István: Hadd függetlenítsem a választ a saját személyemtől, mert talán nem tűnik kérkedésnek, ha úgy gondolom, az én könyveimet magánszorgalomból is fogják olvasni. De a szóban forgó eljárás igencsak barátságtalan a kortárs szerzőkkel, pedagógiai értelemben pedig határozottan elhibázott. Miközben a hajmeresztő módon megint negyvenfősre duzzasztott osztályokban hősies munkát végző pedagógusok sokat küszködnek, mire a régi nyelvezetű műveket megértetik a diákokkal, éppen a színvonalas élő irodalom ismerős szóhasználatával, jelen idejű történeteivel, a mindennapokból vett problematikájával lehetne megszerettetni a gyerekekkel az olvasást.




Információforrások

Ittlakunk -- a kerületi hírgyűjtőFEL

Az ittlakunk.hu huszonhárom kerületi hír és közösségi portálból álló csoport, helyi hírekkel, programokkal, interaktív felületekkel és a környékbeli szolgáltatók adatlapjaival. A csoport segíteni szeretne a helyieknek, az ott lakóknak és dolgozóknak abban: könnyen megtalálják mindazt, ami helyben érdekes. Programokat, híreket, szolgáltatásokat, iskoláztatási, közlekedési, kutyatartási és építési infót. És nem utolsósorban egymást, azokat az embereket, akik ugyancsak szívesen osztanak meg a többi helyivel minden hasznos és érdekes értesülést, szívesen segítenek egymásnak, szívesen fognak össze jó ügyekért.


Hol olvasunk híreket?FEL

A legfrissebb Digital News Reportból egyértelművé válik a mobilok és tabletek most már kikerülhetetlen szerepe a digitális hírfogyasztásban. A spanyolok 35, az amerikaiak 28 és a németek 22 százaléka használ főként okosmobilt az online hírek fogyasztására. A tabletes számok valamivel alacsonyabbak, de fontos trend, hogy a táblagépes hírfogyasztás 10 hónap alatt duplájára nőtt a legtöbb vizsgált országban.
A kutatók szerint fontos változás az is, hogy az emberek már nem mennek el különböző oldalakra híreket keresni, hanem -- főleg a híraggregátor alkalmazásokon és Facebookon át -- a hírek találják meg őket.
A kutatásban vizsgált országokban egy év alatt jelentősen megnőtt a hírfogyasztók fizetési hajlandósága is: az USA-ban 9-ről 12 százalékra, az Egyesült Királyságban 4-ről 9-re, Franciaországban pedig 8-ról 13 százalékra emelkedett azok aránya, akik fizetnek a hírszolgáltatásért.

Hírforrás: HVG
2013. június 26.  • Továbbküldöm a hírt



legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.


interaktiv oktatástechnika portál logo

Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Több mint 23.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról