Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 

Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
Elfelejtette a jelszavát?
Regisztrálás >>>
Bejelentkezés után van lehetőség a regisztráció törlésére.


KIT hírlevél: 2020/48., dec. 23.

Szerkesztő: Mikulás Gábor

Következő lapszámunk 2021. jan. 6-án jelenik meg.

 

A 2020. évi lapszámainkhoz információval, kritikáikkal hozzájárultak:

Almási Zsolt, Amberg Eszter (Országos Széchényi Könyvtár), Baginé Tóth Erika (Szarvasi Városi Könyvtár), Balázs László (FSZEK), Benke Dániel (Halis István Városi Könyvtár, Nagykanizsa), Bognár Gabriella (Népi Iparművészeti Gyűjtemény), Börcsök Erzsébet (Dankó Pista Művelődési Ház és Könyvtár), Czupi Gyula (Halis István Városi Könyvtár, Nagykanizsa), Mark Deckers (Rijnbrink, Deventer), Dienes Éva (FSZEK), Dollmayer Bea (Móricz Zsigmond Városi Könyvtár, Tata), Dömsödy Andrea (Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum), Farkas Ferenc (EFOP Projektiroda, Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár), Fodor János (ELTE), Fóthy Zsuzsanna (Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központ), Horváth Péter (Takáts Gyula Megyei Könyvtár, Kaposvár), Horváth Sándor Domonkos (Dr. Kovács Pál Megyei Könyvtár és Közösségi Tér, Győr), Kálmán Rita (KSH Könyvtár), Kammermann Csaba, Kiszl Péter (ELTE), Klein Judit (Goethe Intézet Könyvtára), Koroknai Sándor (Lengyel Menyhért Városi Könyvtár, Balmazújváros), Kovács Loránt, Méliusz Juhász Péter Könyvtár, Debrecen, Kovács Péter (Jászberényi Városi Könyvtár és Információs Központ), Kriston-Vízi József, Lehoczki Péter, Molekné Kőrösi Beatrix, Moldován István (MEK, OSZK), Murányi Péter, Nagypál László, Németh Márton (Országos Széchényi Könyvtár), Nemoda Eszter, Németh Szilvia (Alternatív Közgazdasági Gimnázium), Nógrádi Gábor (író), Oros Sándor (Somogyi Könyvtár), Palkó Lajosné, Pancza János (Qulto), Péterfi Rita (Országos Pedagógiai Központ és Múzeum, Budapest), Petrovszki Mária (Justh Zsigmond Könyvtár, Orosháza), Prusinszki István, Sasvári Péter (Nemzeti Közszolgálati Egyetem), Schmöltz Margit (Helischer József Városi Könyvtár, Esztergom), Somorjai Noémi (Semmelweis Egyetem Könyvtára), Spiegler-Kutasi Nikoletta (Berzsenyi Dániel Könyvtár, Szombathely), Steigervald Krisztián, Szabó Eszter (Halis István Városi Könyvtár), Szakmári Klára, Szeifert Dezső, Szóllás Péter (EMMI, Könyvtári és Levéltári Főosztály), Szőcs Endre (Székelyudvarhelyi Városi Könyvtár), Takács Dániel (ELTE EK), Takáts Béla (Verseghy Ferenc Megyei Könyvtár, Szolnok), Tímár Ferenc (Szentes Városi Könyvtár), Tót Barbara, Tóth Péter (ISZOMM), Törköly József (Justh Zsigmond Városi Könyvtár), Varga Mihály, Varga András (Szegedi Tudományegyetem Könyvtára), Vízvári Dóra (ÁEEK Országos Egészségtudományi Szakkönyvtár)Waldinger Dóra, (Berzsenyi Dániel Könyvtár, Szombathely).

Segítségüket köszönik a szerkesztők: Balassáné Margó, Bérczy Idikó, Habók Lilla, Kocsis Dóri, Mikulás Gábor, Salamon Sára

Hírek

300 diákonként egy iskolai könyvtáros, Vermontban - erős iskolai könyvtáros szervezet
Hollandia legjobb közkönyvtára - ZINiN Nijverdal - egy színházzal él együtt
Ajándékrendezvények székelyudvarhelyieknek - pazar videókkal 1.
Szerinted az alsó / középső / felső polcokon lévő könyvek forognak leginkább?
Felhatalmazás - lépések egy jobb könyvtárvezetés irányába (olvasóink szavazatára)
Bizonyították: a jól működő könyvtár költségvetés-csökkentése visszaveti az életminőséget
Kevesebb pénz - kiüresedő szolgáltatások a brit gyermekkönyvtárakban
Könyvtár, ahol láncok jelentik az állományvédelmet: Zuthpen, Librije
Tapasztalatok, tevek - 2020-2021 - Szakmári Klára és másik két kolléga
Hogyan gyűjthetünk be hatékonyan olvasási tapasztalatokat, könyvajánlókat? (olvasóink szavazatára)
Megkérdeztük: Karácsonyi üdvözlet - szakmai körben (listán?) - mi a véleményed?
Hiába van információ, a magabiztos(nak látszani akaró) emberek kevésbé használják
Használói preferencia a virtuális tájékoztatásban: személyes referensz, chat, e-mail
Több mint 100.000 digitalizált oldalt is közzé tett a Halis-könyvtár
Könyvtárat is használnak a helyismereti sétálók - szorosabb együttműködés még nincs
A pápai könyvtár felajánlása: Olvasnivaló a hajléktalanoknak
Megújult kényelmi szolgáltatásokkal várná olvasóit a vásárhelyi Németh László Városi Könyvtár

Analógiák

Ha az illetékes szervezetek nem tájékoztatnak, alternatív utakon kell indulni

Praktikus

Neked is vannak idegesítő kollégáid? Így szereld le őket másodpercek alatt
Megőrizhetjük-e a világ adatállományát az utókornak?

Kisszínes

A Jane Eyre-nek karamell illata van. - Mi más? :-)
Eltűnt az Egri csillagok - kiderült, melyek a magyarok kedvenc olvasmányai
'Nem veszek fel fejlesztőt, aki nem olvas szépirodalmat!'
A szabadkőműves gróf, akinek a nemzet könyvtárát köszönhetjük

Információforrások

Járvány hírlevél rendelhető


A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás,
másold a linket a archive.org keresőjébe.



Hírek

300 diákonként egy iskolai könyvtáros, Vermontban - erős iskolai könyvtáros szervezetFEL

Az Egyesült Államokban 90 400 alapfokú iskola (K-12 school) van, 9%-ukban egyáltalán nincs könyvtár, és csak 61%-ukban dolgozik teljes munkaidejű könyvtáros.
Az utóbbi húsz évben kialakult helyzet okait a gazdasági visszaesésben, a finanszírozás megváltozásában (rendelkezésre állnak ugyan pénzeszközök, de azokat nem az iskolai könyvtárakra fordítják), a vezetők hozzáállásában és az iskolai könyvtárak értékének kétségbevonásában látják. Miután visszaesett az iskolai könyvtárosok alkalmazása, lecsökkent a képzési kínálat is.
Az iskolai könyvtárakra azért van szükség, mert az iskolában ezek az egyetlen olyan helyek, ahová minden diák beléphet, használhatja a korszerű technológiát, és olyan könyveket találhat, amelyek fejlesztik írástudását, felébresztik kíváncsiságát, tanulásra ösztönzik, és ahol élvezheti az egyenlő hozzáférés előnyeit. Az iskolai könyvtárosok lelkesen támogatják az új kezdeményezéseket, különös tekintettel a tantervek és az oktatás fejlesztésével összefüggő innovációkra (pl. nyílt hozzáférésű anyagok, e-könyvek, adatbázisok, stb.). Így e könyvtárak igen jelentős szerepet vállalnak a tantestület és az iskola vezetőinek munkáját segítve. A diákokat pedig számos eszközzel (makerspace-ekkel, természettudományos-műszaki programokkal, tanuló- és találkozóhely biztosításával, stb.) támogatják a felsőoktatásra való felkészülésben és a pályaválasztásban, az önálló tanulásban.
Vannak olyan államok is, amelyek sikertörténetekkel büszkélkedhetnek. Vermontban az iskolai könyvtárak egyesülete észlelte, hogy a jogi szabályozásból kikerült az a követelmény, hogy 300 diákonként szükség van egy iskolai könyvtárosra. Egy kampánnyal érvényesíteni tudták érdekeiket, és elérték a jogszabály módosítását. Washington államban a könyvtáros egyesület elérte, hogy az oktatási előírásokban ismét szerepeljen az a kitétel, hogy az iskolai könyvtárosoknak akkreditált oktatási program keretében kell megszerezniük végzettségüket. (Kikövezték az utat a paradicsomba: az iskolai könyvtárosok és könyvtárak eltűnőben vannak, és nem fogjuk tudni, mit vesztettünk, egészen addig, amíg el nem tűntek; ref.: Hegyközi I.)

Régebbi hírforrás(ok): Iskolai könyvtárosok mint politikai nagytőkések link

Hollandia legjobb közkönyvtára - ZINiN Nijverdal - egy színházzal él együttFEL

A Zinin Nijverdal link , a Rozet Arnhem link és a Nijkerk Library link a legjobban teljesítő könyvtárak Hollandiában.
És a ZINiN Nijverdal link - könyvtár és színház közös intézménye, öt szolgáltatóhellyel és turisztikai irodával Hellendoorn községben (Overijssel tartományban), 2020 legjobban teljesítő könyvtára Hollandiában! A ZINiN-nek a legjobbak a teljesítménymutatói négy területen:
- egy regisztrált használóra jutó kölcsönzések száma
- a használók százalékos aránya
- egy lakosra jutó látogatások száma
- 1000 lakosra jutó tevékenységek száma.
A listát készítő Mark Deckers könyvtári szakértő, a Rijnbrink tanácsadócég munkatársa összesen 145 könyvtári szervezetet vizsgált, és a négy területen egyenként talált sorrendet látta el helyezésekkel. Aki a fenti listák egyikén csúcsteljesítő, 145 pontot szerez, a második számú pedig 144 pontot, stb. Ezután adja hozzá az összes pontot is, így kapjuk meg a Deckers indexet.

A tavalyi 13. helyről a mostani győztes Zinin Nijverdal kiváló teljesítményét elsősorban a tevékenységének kiterjesztésével érte el. A ZINiN kétszer jelent meg a fentebbi teljesítménymutatók egyéni top 15-ében.
A mutatók azonban nem a könyvtár teljesítményét, hanem a használók teljesítményeit mutatják [a szolgáltatások adatai helyett a használók válaszreakcióit mutatják - szerk.]. A ZINiN minden fronton jóval átlagon felüli eredményt ér el. Öt területre összpontosítanak:
1. jelen vannak a kistelepüléseken
2. szoros a kapcsolatuk a nyelvfejlesztő szolgáltatásokkal (Taalhuis)
3. partnerség az iskolákkal
4. a színházzal való kapcsolatukat impozáns előadássorozat fejezi ki
5. nagyszerű program a Brain Travel, ahol tanfolyamok széles skáláját kínálják
Mark Deckers úgy látja - az első hely nagy elismerés a ZINiN csapata számára, és úgy gondolom, hogy sikere elsősorban a csapat változatos, színes tulajdonságain alapul. (ref.: MG)

Régebbi hírforrás(ok): Hollandia legjobb közkönyvtára 2019 - nézegessünk fotókat a pályázókról link

Ajándékrendezvények székelyudvarhelyieknek - pazar videókkal 1.FEL

A természettudományos érzékenyítésről is neves Székelyudvarhelyi Városi Könyvtár link kapmányt indított Ajándékozzon könyvtári élményt! címmel. Ehhez videósorozatot is készítettek: link , link , (földrengés) link
(A szabadulószobáról korábban írtunk :link )

A KIT kérdéseire Szőcs Endre elmondta, hogy nem rontanak a könyvtár-imázzsal ajtóstól a házba - Intézményünk könyvtár mivoltát finoman érzékeltetjük, hisz a foglalkozásokat bemutató filmjeinket minden alkalommal a könyvtárral kapcsolatos gondolatokkal zártuk. A központi hirdetés is "könyvtári élményről" beszél.
Az ötlet, mely a könyvtárunk szolgáltatásainak "kiárusítását" illeti, már néhány évvel ezelőtt megszületett, de még nem voltak meg a minden korosztályra kiterjedő szolgáltatásaink. Ma már elmondhatjuk, hogy bárkinek 6-99 év között, egyedül, családostól vagy csoportosan (15-30 személy) érkezve, tartalmas programot tudunk biztosítani, az igényeknek megfelelően, akár egész napra is. És ez nem túlzás. Aki követett bennünket, az láthatta, hogy a közösségi média mellett a hagyományos csatornák felhasználásával is igyekszünk magunkról minél több információt eljuttatni az olvasókhoz. Ezért 2018-ban felkértük a városunkban működő Székelyföldi Stúdiót, hogy készítsen egy bemutató filmet, melynél két szempontot tartottunk szem előtt:
1. tartalmazzon röviden minden általunk nyújtott fontosabb tevékenységet, valamint
2. olyan illusztris személyeket szólaltassunk meg a könyvvel és a könyvtárszeretettel kapcsolatosan, akik ismertek Székelyföldön link .
Ez utóbbi jelentett kisebb fejtörést, de örömmel mondhatom, hogy a bemutató filmben megjelenő személyek örömmel (és önzetlenül!) vállalták a felkérést. A kisfilm elkészítése nagyon kedvezményes (baráti) áron mindössze 2.000 lejbe (megközelítőleg 150.000 forintba) került - fejtette ki az intézmény igazgatója.


Szerinted az alsó / középső / felső polcokon lévő könyvek forognak leginkább?FEL

A legtöbb amerikai felsőoktatási könyvtárban a könyvek a Kongresszusi Könyvtár osztályozási rendszerének (call number) megfelelő rendben vannak elhelyezve a polcokon. Sok könyvtári dolgozónak az a benyomása, hogy a legfelső és a legalsó polcra kerülő könyvek a használat szempontjából hátrányt szenvednek. Meglepő módon nem sok kutatás vizsgálta e feltételezés helytállóságát mennyiségi nézőpontból. Jelen tanulmány ezt a hiányt kívánja pótolni közel 21 ezer könyv 2,25 éves használati statisztikájának elemzésével abból a szempontból, hogy a könyvek mely polcokon vannak elhelyezve.
Az átlagos használók a szemmagasságban elhelyezett könyveket egyértelműen előnyben részesítették helyben használat esetén. Mind a kölcsönzés, mind a helyben használat során az alsó polcokon lévő könyvek voltak a legkevésbé "kelendők". Amikor az eredményeket összevetették azzal, hogy a könyvek milyen módokon kereshetők és találhatók meg a polcokon, kiderült, hogy a polcok fizikai böngészése az átlagos használót arra készteti, hogy lényegesen gyakrabban válasszon ki könyveket a szemmagasságban lévő, és sokkal ritkábban az alsó polcokról.
Bár a vizsgálatot egy nagy felsőoktatási könyvtárban végezték, eredményei bármely könyvtárban felhasználhatók, ahol polcokon való böngészésre kínálnak könyveket az olvasóknak. (Egyszer fent, másszor lent a böngészésben, avagy hogyan befolyásolja a polcon elfoglalt hely a könyvek használatát a felsőoktatási könyvtárakban?; sajnos csak autoref.)


Felhatalmazás - lépések egy jobb könyvtárvezetés irányába (olvasóink szavazatára)FEL

Az elmúlt években egy dolgot biztosan megtanulhattunk: az "ahogy mindig is csináltuk" módszere nem fenntartható, a közösségek érdekében. Olyan növekvő mintákat kell keresnünk, melyek szisztematikusan megváltoztatják a társadalom, a gazdaság és a környezet cselekvési tervét, és elfogadják, hogy a vezetői szerep talán máshogy fog kinézni a következő években.
Tanulhatunk például a környezetünktől. Dr. Tamsin Woolley-Barker evolucionista biológus szerint a rendszereink - mint például a politikai rendszer vagy a gazdasági rendszer - közel vannak ahhoz, hogy összeomoljanak; akkor, amikor a legkevésbé engedhetjük ezt meg.
Mit tanulhatunk más kollaboratív fajoktól?
A hangyák például nem egy vezetőre vagy egy hierarchiára támaszkodnak. "Szuperorganizmusok", melyek olyan rugalmas biológiai hálózatok, amik egy élőlényként viselkednek. Egy hangya nem igazán lenyűgöző, viszont az egész kolónia együtt intelligens, fürge, rugalmas és innovatív - olyan, amilyennek a saját szervezeteinket szeretnénk.
A megosztott vezetés és a kollektív intelligencia a segítségünkre válna. A hangyák és a méhek nem várnak utasításokra, nincsen előírt tervük. Közös céljuk van: hogy minden generáció sikeresebb legyen az előzőnél.
Tanulhatunk a Just Transition-től. Ez egy módszertan, ami biztosítja a szociális intézkedések átgondolását, hogy megvédje a munkavállalók jogait és megélhetését, mikor a gazdaság fenntartható termelésbe kezd azért, hogy megküzdjön a klímaváltozással és megvédje a biodiverzitást.
A The Guardian egyik cikkében pedig Joe Concra-t, az O+ Festival szervezőjét idézi: "A nemzeti rendszer megváltozását rengeteg kisebb, helyi változtatással érhetjük el."
A tanulság: olyan változtatásokat hozzunk, melyeket nagyobb léptékben is szeretnénk látni.
Tanulhatunk a színesbőrűek jogaiért küzdő aktivistáktól is. Majdnem 30 millióan tüntettek idén Amerikában George Floyd meggyilkolása miatt. A Black Visions szervezet - mely szerves része volt a tüntetéseknek - színesbőrű női vezetőktől akar tanulni, valamint egy olyan kultúrát akar létrehozni, amely nem a vezetői hierarchiában bízik, és nem fókuszál egyes emberek jogaira más emberek jogainak árán.
Könyvtárak minden városban, iskolában vannak. Egy erős, osztott hálózatot alkotnak, ami helyileg működhet a vezetők mozgósítása és az együttműködés érdekében, mely szükséges ahhoz, hogy a következő években előrébb léphessünk. (ref.: Salamon Sára)


Bizonyították: a jól működő könyvtár költségvetés-csökkentése visszaveti az életminőségetFEL

2010-ben az Egyesült Királyság koalíciós kormánya pénzügyi konszolidációs programot vezetett be azzal a céllal, hogy csökkentsék a költségvetési deficitet. 2009-2010 és 2014-2015 között Angliában a helyhatóságok költségvetését ötödével vágták vissza. Az intézkedés 2010-2011-ben a régió közkönyvtárainak 16%-os költségvetés-csökkentésével, ennek következtében szolgáltatások redukálásával, könyvtárbezárásokkal járt együtt. 2014 januárjában a 2013-as állapotokhoz képest 453 brit közkönyvtár állt bezárás előtt, zárt már be, vagy került ki a városi önkormányzatok irányítása alól.

A szakirodalom szerint a könyvtári szolgáltatások csökkentése társadalmi, gazdasági és kulturális hatásokat egyaránt maga után von. Mindezt a felmérés eredményei is alátámasztották. A válaszadók olyan negatív társadalmi következményekre mutattak rá, mint például az unalom, inaktív közösségi élet, az, hogy nincs kihez fordulni - mivel zárva van a könyvtár a számukra kedvező időben, inkább otthon maradnak. (Az elszigeteltség különösen az egyedül élő idősek számára kockázati tényező.) Negatív gazdasági és oktatásszociológiai hatás - a legtöbb válaszadó hangot adott ennek a problémának -, hogy az új nyitvatartási időben nem tudnak hozzáférni a közkönyvtárak ingyenes szolgáltatásaihoz, különösen a könyvekhez és az internethez, ami az otthoni internet-hozzáféréssel nem rendelkező munkanélküliek álláskeresési lehetőségeit is nehezíti. További gazdasági jellegű hatás, hogy a válaszadók 33,7%-a, állítása szerint többet költött könyvtáron kívüli rendezvényekre, eseményekre, szórakoztató termékekre, mint a nyitvatartás változtatása előtt. Ezzel összefüggésben negatív kulturális hatás az ingyenesen elérhető kulturális és szabadidős javak kényszerű korlátozása. A válaszadók 33,1%-a egyetértett azzal a kijelentéssel, hogy a nyitvatartási idő megváltoztatása miatt kevesebb ingyenes szabadidős programon vehet részt, valamint 36,5%-uk egyetértett azzal az állítással, hogy a változás miatt csökkent az általuk olvasott könyvek mennyisége. (A közkönyvtári szolgáltatások csökkentését vagy megszüntetését kiváltó önkormányzati döntésekre való lakossági reakciók vizsgálata; ref: Bódog A.)


Kevesebb pénz - kiüresedő szolgáltatások a brit gyermekkönyvtárakbanFEL

Jelen kutatás felvázolja Rhodes (1994) közszolgáltatások kiüresedésére (hollowing out) vonatkozó elméletének normatív megközelítését, valamint azt, hogy ez a folyamat milyen mértékben zajlott le a gyermekkönyvtári szolgáltatások területén Angliában 2010 és 2016 között. A célkitűzés a jelenség megismerése, a felmerülő trendek számbavétele és a kiüresedés közkönyvtári szektorra érvényes munkadefiníciójának megalkotása volt. E célok elérése érdekében a szerzők az információs szabadságról (Freedom of Information) szóló törvény alapján adatigényléssel éltek a helyi hatóságok felé Anglia-szerte, hogy 2010-től kezdődően adatokat gyűjtsenek a könyvtári ráfordításokról. Az angliai gyermekkönyvtárakban 2010 és 2016 között jelentős csökkenő tendencia volt megfigyelhető a személyzet, a költségvetés és a nyitvatartási idő terén. A kutatás megállapította, hogy valóban kiüresedtek a gyermekkönyvtári szolgáltatások. A szakszemélyzet létszáma átlagban 40%-kal esett vissza, a gyermekkönyvekre fordított gyarapítási keret 23%-kal, a nyitvatartási órák száma pedig 11%-kal. A szakirodalom tanúsága szerint ez bezárásokkal, a közösség által működtetett és kiszervezett könyvtárak számának növekedésével, valamint önkéntesek alkalmazásával párosul. A kutatás során keletkezett adatok egy olyan folyamatot körvonalaznak, amely összhangban áll a kiüresedés Rhodes (1994) által javasolt meghatározásával. Ez a definíció magában foglalja a kiüresedés jelenségét alakító gazdasági és politikai tényezőket. Jelen kutatás a világon elsőként vizsgálja a kiüresedés fogalmát a közkönyvtárakkal kapcsolatban. A meghatározás és az alkalmazott módszerek hasznosak lehetnek a terület jövőbeli kutatásához, az eredmények pedig segíthetnek tényekkel alátámasztani a modern kori Anglia könyvtári szolgáltatásainak állapotáról folyó vitákat. (Autoref.)


Könyvtár, ahol láncok jelentik az állományvédelmet: Zuthpen, LibrijeFEL

A Librije link a holland Zuthpen (e.: zütfen) hanzaváros Walburgis templomában található múzeumkönyvtár, melyben a kötetek a padokhoz láncolt állapotukban olvashatóak. Egyike a néhány, eredeti állapotában fennmaradt könyvtáraknak (továbbiak az olaszországi Cesenában és az angliai Herefordban találhatók). A zutpheni gyűjtemény mintegy 750 könyvből áll, amelyek közül több évszázados irodalomhoz van láncolva.
Található benne inkunábulagyűjtemény (a nyomtatás első periódusából), számos XV. század második feléből származó könyv. Sok könyv az adott kiadás egyetlen ismert példánya.
A vonatkozó fotókat ld.: link (forrás: MG, Wikipédia, Librije)


Tapasztalatok, tevek - 2020-2021 - Szakmári Klára és másik két kollégaFEL

Szakmári Klára, ny. könyvtárostanár, Budai Nagy Antal Gimnázium
1. 2020 legnagyobb szakmai kihívása volt számomra... - Figyelemmel kísérjem, hogyan reagál a szakma, a könyvtárak, a pedagógusok a megváltozott helyzetre.
2. Megtanultam / elértem az év során, hogy... - Soha nem lehet leállni a tanulással, mindig nyitottnak kell lenni!
3. A 2020-es eredmények közül mit fogsz megtartani hosszú távon? - Az érdeklődést, további tanulást az új technológiai megoldásokról.
+1 2021-ben azzal a céllal lendülök neki a munkának, hogy... Befejezem az iskolatörténeti gyűjtemény feltárását és rendezését :)

1. 2020 legnagyobb szakmai kihívása volt számomra... - a home office-ra való áttérés kapcsán az otthon végezhető könyvtári munkák megszervezése -> sikeresen
2. Megtanultam / elértem az év során, hogy... - hogy a könyvtári munkafolyamatok 75%-a, a mi (egyetemi) könyvtárunk esetében otthonról is elvégezhetők
3. A 2020-es eredmények közül mit fogsz megtartani hosszú távon? - az elszámoltathatóságot
+1 2021-ben azzal a céllal lendülök neki a munkának, hogy... - hogy fel kell pörgetni a könyvtári munkafolyamatokat

1. 2020 legnagyobb szakmai kihívása volt számomra... - Bebizonyítani, az általunk evidenciaként kezelt tételt, hogy a kizárólagos otthoni munka hatékonyságában nem marad el, sőt felül is múlja a könyvtári munkavégzés sikerességét. Erről a vezetőinket is sikerült meggyőzni.
2. Megtanultam / elértem az év során, hogy... - Miként kell konferenciát szervezni online, milyen speciális sajátságai vannak e rendezési formának.
3. A 2020-es eredmények közül mit fogsz megtartani hosszú távon? - Reméljük, hogy az itthoni munka mint lehetőség hosszútávon is beépül a munkahelyünk kultúrájába...
+1 2021-ben azzal a céllal lendülök neki a munkának, hogy... - Minél jobban kiteljesítsem az idén elkezdett projekteket.


Hogyan gyűjthetünk be hatékonyan olvasási tapasztalatokat, könyvajánlókat? (olvasóink szavazatára)FEL

Az olvasott könyvekre adott reakciók természetes kiterjesztése az olvasásnak. Lehet könyvajánlókat, blogbejegyzéseket, közösségi média posztokat írni. Könyves listákat készíteni vagy workshopokat tartani. A legtöbb olvasó viszont nem teszi ezt meg. Pedig mindenki más motivációkkal, tudással és élményekkel kezd az olvasnivalóknak. Más céljaik vannak és más reakcióik.
A tanárok az olvasmányokból a diák fejlődését, érdeklődését és céljait is megismerhetik. Az iskolai feladatok viszont sokszor nem alkalmasak erre. Az olvasónaplók, szövegértési tesztek, performatív olvasási tevékenységek inkább szövegcentrikusak, nem az olvasóra koncentrálnak. Nehezen látható, hogyan lesz valaki ettől jobb olvasó, vagy legalább olyan, aki szeret olvasni. A tanárok inkább csak azt akarják ellenőrizni, hogy a diákok valóban olvasnak. Közben elveszik a személyes teljesítmény.
- Reflektálás: Hogyan lehet biztosítani a kettőt egyszerre? Először is meg kell vizsgálni, hogyan definiáljuk, modellezzük, tanítjuk és bátorítjuk a diákokat az olvasmányokra való reflektálásra. Javasoljuk autobiográfia készítését idővonal vagy esszé formájában. Leírhatják hogyan hatott a könyv az érzéseikre. Melyik rész szomorította el őket vagy melyik ötlet nem tetszett nekik a könyvben? Hogyan változtak a gondolataik a könyvvel, a karakterekkel, a fejezetekkel kapcsolatban?
- Akció: Az olvasmányok cselekvésre is késztetnek. Rákeresünk az interneten, még több könyvet és cikket keresünk abban a témában. Akár a viselkedésünket is megváltoztatják, dolgozni akarunk a felvetett problémák megoldásán. A tanárok segíthetnek az információkutatás és kiértékelés készségének fejlesztésében.
- Ajánlás: A könyvajánló írása az egyik legszemélyesebb módja a könyvre adható reakciónak. Főleg, ha ismerjük azt, akinek az ajánló szól. Akkor megszűrjük az ajánlást a személy érdeklődése, vágyai és korábbi olvasmányélményei alapján. Biztosítható egy rendszeres idősáv az olvasmányok megbeszélésre. A diákok összeállíthatnak könyvlistákat az alsóbb osztályosoknak. A tanár segíthet olyan közösségek kialakításában, akiknek azonos az érdeklődési köre. Nem azt kell tesztelni, hogy a diákok olvasnak-e. Hanem lehetőséget teremteni az olvasmányok megvitatására, és az olvasás élvezetére. (ref.: Habók Lilla)


Megkérdeztük: Karácsonyi üdvözlet - szakmai körben (listán?) - mi a véleményed?FEL

A felkínált válaszokra leadott tájékoztató jellegű szavazatok:
4 - Csak ha szakmai üzenetet is átad, vagy személyes
1 - Megírom: kit@gmconsulting.hu
5 - Jó, mert fokozza a hangulatot
9 - Üzenet nélkül csak levélszemét.
A megírt válasz Takáts Bélától: "... szerintem csak a listagazdától. A többit törlöm."
Ha az 5 évvel ezelőtti hasonló kérdésre feltett válaszokkal együtt nézzük a diagramot link , megállapíthatjuk, hogy kétszer többen érzik kellemetlennek a szimpla sablonüzeneteket, mint akik kedvelik őket. Jelzés tehát: ha üzenetet küldesz, legyél inkább kreatív; ne használd feleslegesen mások figyelmét, idejét. (MG)


Hiába van információ, a magabiztos(nak látszani akaró) emberek kevésbé használjákFEL

(Kutatási eredmény leírása...) - Az első körben nagyjából mindenki egyforma helyességgel tudta megmondani, melyik dobozban van a több pötty. A Proceedings of the National Academy of Science című folyóiratban ismertetett kísérlet akkor vált érdekessé, amikor a kísérletvezetők megkérdezték, ki kér további információt a végső döntés előtt. A [megelőző, politikai irányultságot és dogmatizmust mérő kérdőív alapján] előítéletesnek minősített résztvevők kevésbé éltek azzal a lehetőséggel, hogy az első ránézésre kialakult véleményüket ellenőrizzék a jobban látható verzió megtekintésével. A tanulmány egyik társszerzője szerint azt már korábban is megfigyelték, hogy szoros összefüggés áll fenn a magabiztosság és az új információk keresése között. A mostani kísérlet újdonsága, hogy rámutatott: dogmatikusabb egyének kevésbé érzik úgy, hogy rászorulnának az informálódásra. A kutatók meglehetősen pesszimista következtetéseket is levontak a vizsgálataikból. Többek között azt, hogy hiába lehet manapság több és jobb információhoz hozzáférni, a dogmatikusokat ez nem érdekli, és makacsul ragaszkodnak elsőre kialakult meggyőződésükhöz. Ez pedig problémát jelenthet az élet több területén, például a politikában, a közéletben. A kutatók célja a következő lépésben azoknak a kognitív folyamatoknak a feltérképezése, amelyek bizonytalanság esetén további információk keresésére késztetik az embereket.


Használói preferencia a virtuális tájékoztatásban: személyes referensz, chat, e-mailFEL

A könyvtárhasználóknak az eszközök széles tárháza áll rendelkezésére a könyvtárakkal való virtuális kapcsolattartásra. Ez a feltáró célú kutatás a korábbi szakirodalomtól eltérő nézőpontból, a használókkal folytatott félig strukturált interjúk alapján vizsgálja a virtuális referensszel kapcsolatos használói preferenciákat és az ezeket meghatározó tényezőket. Az NVivo kvalitatív adatelemző szoftvert használva a szerző az interjúátiratok kódolásával és a megalapozott elmélet módszerének alkalmazásával kívánta azonosítani a könyvtárnak küldött e-mailek, a kapcsolattartó könyvtárosnak küldött e-mailek, a chatelés és a szöveges üzenetek közötti preferenciákat. A könyvtár által jelenleg kínált virtuálisreferensz-módszereket illetően a résztvevők a chattel kapcsolatos általános preferenciájukat fejezték ki, hangsúlyozva e szolgáltatás fontosságát. Ugyanakkor a résztvevők nem szívesen használták a chatet mobiltelefonjukon, az általuk leginkább használt kommunikációs eszközön. Az eredmények azt is megmutatták, hogy a kapcsolati tényezők lényegi szerepet játszanak a kommunikációs forma kiválasztásában.
- Nevezetesen a résztvevők előnyben részesítik a kommunikáció személyes, informális módját, azt, amit biztonságosként észlelnek és ami párbeszéd jellegű.
- A szöveges üzenetek tekintetében fenntartásaikat fogalmazták meg a válaszadási idő bizonytalansága, a módszer túl személyesnek ítélt mivolta, valamint biztonsági aggodalmak miatt.
- Általában kevéssé használták az e-mailt a válaszadási idő és a formális jelleg okán, ugyanakkor nagyra értékelték a kapcsolattartó könyvtárosukkal való kommunikációban személyessége és a szakmai színvonal miatt, amit a könyvtáros szakértelme biztosít.

Ezeknek a preferenciáknak és okaiknak fontos a megértése, mivel az befolyásolhatja, milyen típusú referenszszolgáltatást válasszanak a könyvtárosok. Emellett segít megállapítani, hogy a virtuális referenszszolgáltatások mennyire felelnek meg az aktuális használói igényeknek, illetve azonosítani, milyen irányban lehetne fejleszteni a szolgáltatást és a népszerűsítést. (A virtuális referenszszolgáltatással kapcsolatos használói preferenciák egy felsőoktatási könyvtárban; autoref.)


Több mint 100.000 digitalizált oldalt is közzé tett a Halis-könyvtárFEL

A Halis István Városi Könyvtár munkatársai azon dolgoznak, hogy a Kanizsa Újság 1989-tól 2020-ig megjelent minden száma az interneten is olvasható legyen. A hetilap teljes digitalizálását karácsonyig szeretnék befejezni.
A városi bibliotéka húsz éve foglalkozik a helyi újságok digitalizálásával, mindeddig már százezres nagyságrendben tették közzé kanizsai lapok oldalait.
- Az ezredforduló volt az, amikor átéreztük annak a jelentőségét, hogy az induló digitalizálási világ milyen lehetőségeket is adhat egy könyvtárnak. Mi azt gondoltuk már a kezdetekkor, hogy az a legfontosabb, hogy a város szellemét örökítsük meg az internetes világban, ezért rögtön a helyi újságok digitalizálásába fogtunk. A Zalai Közlönyt például az 1860-as évekbeli számaitól digitalizáltuk. Ezenkívül az iskolák értesítőit is elkezdtük digitalizálni, az országban egyedülálló módon, már kétszáz felett van az 1945 előtti értesítők száma, amiket interneten is hozzáférhetővé tettünk. A holmi.nagykar.hu weboldalon a város épületeihez kapcsolódóan olvashatók történetek, ami Tarnóczky Attila helytörténész nagyszabású munkája - kezdte Czupi Gyula, a Halis István Városi Könyvtár igazgatója.
A koronavírus-járvány időszak okozta kényszerűség hozta magával, hogy a könyvtár dolgozói nem csak az eddigi munkákat folytatták, de teljesen újakba is belekezdtek.
- Ebben az időszakban készült el a Nagykanizsa városi monográfia három kötetének digitalizálása, és a Kanizsai Enciklopédia is elérhető. Ebbe a sorba illeszkedik be az a hatalmas munka, amelyik a Kanizsa Újság digitális hozzáférhetőségét segíti elő.


Könyvtárat is használnak a helyismereti sétálók - szorosabb együttműködés még nincsFEL

Két héttel ezelőtt megosztott anyagunkban link Káldi Emese (ImagineBudapest) helyismereti sétákat rendező cégének gyakorlatát is ismertettük. Egy olvasónk felvetette, vajon "gyűjtenek-e információt könyvtárakból is?"
Káldi Emese válasza: "hát persze, hogy onnan (is). Bár mostanra csinos irodai könyvtárunk is van, azért leginkább a FSZEK-ből, OSzK-ból dolgozunk, meg persze Levéltár, fotótárak, van, hogy hagyatékok, magángyűjtemények, kisebb múzeumok/intézmények. De nyilván rengeteg dolog van már online is - van olyan is, hogy az is elég egy-egy állomáshoz egy sétán."


A pápai könyvtár felajánlása: Olvasnivaló a hajléktalanoknakFEL

A helyi hajléktalanszállón élők idén karácsonykor könyveknek és folyóiratoknak örülhetnek a városi könyvtár felajánlásának köszönhetően.
A Jókai Mór Városi Könyvtár munkatársai könyveket, folyóiratokat és süteményeket ajándékoztak az önkormányzat Egyesített Szociális Intézményének Hajléktalanok Átmeneti Szállása javára csütörtökön. Polovitzerné Antal Mónika, a könyvtár megbízott intézményvezetője a helyi sajtónak úgy nyilatkozott, az ünnep közeledtével, december elején jött az ötlet, hogy a helyi hajléktalan közösségnek és a szálló dolgozóinak olvasnivalót, úgy mint az állományból kivont folyóiratokat és szépen becsomagolt helytörténeti kiadványokat, illetve ketten - Sztyehlikné Tóth Tünde és Vargáné Sipos Terézia feldolgozó könyvtárosok - saját készítésű süteményt adományozzanak.
- Szolgáltatásaink a járvány miatt meglehetősen korlátozottak voltak ez évben. Olvasóinkkal sem mindig találkozhattunk személyesen, ezért is vezettük be a házhoz menő kölcsönzést. Mikulás-napon pedig olyan kezdeményezésünk volt, hogy a város több pontján könyvet ajándékoztunk kicsiknek és nagyoknak. Ezt az olvasás-népszerűsítő kampányt folytattuk lényegében most a karácsonyhoz kötődően - jegyezte meg Polovitzerné Antal Mónika, kiemelve, a helytörténeti kötetek újonnan készültek a könyvtár nyomdájában.


Megújult kényelmi szolgáltatásokkal várná olvasóit a vásárhelyi Németh László Városi KönyvtárFEL

Domjánné Szénási Edit intézményvezető a Rádió 7-nek elmondta: "Szeretnénk kényelmesebbé tenni a könyvtár használatát a látogatóinknak. Többen jelezték már a bankkártyás fizetési igényüket, így ezt szeretnénk megvalósítani. Ha büfét nem is tudunk működtetni, egy ital- vagy ételautomata beállítását mindenképpen tervezzük. Örülnénk, hogyha sikerülne a parkolási lehetőséget is megoldani a könyvtár környékén".




Analógiák

Ha az illetékes szervezetek nem tájékoztatnak, alternatív utakon kell indulniFEL

Belső pr-es - és HR-es - bölcsesség, hogy ha nem tájékoztatod munkatársaidat, akkor munkaidejüket találgatásra fogják fordítani. Némileg hasonló a helyzet tágabb környezetben is: a hivatalos közlemények leértékelődnek, mert
- gyakran nem arról szólnak, ami a közösséget érdekli (ld. napjaink számos példáját könyvtáros szakmán belül s kívül)
- sőt a vélhetően tudatos dezinformálás is előfordul,
ezért a nem alaptalanul kíváncsiak alternatívákat kezdenek el kutatni. - Hasonlót próbál szerény eszközökkel a KIT is. (MG)

Beöntés, burokrepesztés, hasba könyöklés, gátmetszés - szavak, amik hallatán szinte mindenkinek összeszorul egy kicsit a gyomra. Aki átélte, annak azért, aki meg nem, annak a borzongástól. Eddig keveset lehetett tudni arról, hogy ezek a "szüléskatalizátorok" milyen sűrűn fordulnak elő a különböző intézményekben, ugyanis hivatalos, hozzáférhető statisztikák nem léteznek. Így azt sem tudni, milyen a "szülésélmény" a különböző osztályokon. Pleván Tímea gondolt egyet, elkezdett kérdőíveket gyártani, és mára több mint 12 ezer anyukától kapott válaszokat. Ugyan a statisztika még nem reprezentatív, de ettől még az "Ablak a világra" projekt link nők ezreinek adhat kapaszkodót/segítséget a legfontosabb kérdésekben.
Igen jelentős különbségek lehetnek a kórházak között, ha azt vizsgáljuk, hogy a szülészeteken milyen gyakori a császármetszés, hányszor élnek a burokrepesztés eszközével, hogy zajlik a vajúdástámogatás - és egyáltalán: kontaktusba kerülhet-e szülés után babájával az anya. Az "Ablak a világra" elnevezésű szülészeti adatbázis két éve indult, és sok-sok nő tapasztalataira alapozva segít eligazodni az ország szülészeti osztályai között. Megmutatja például, hogy a gyermekének a fővárosi "Honvédban" életet adó és a kérdőívet kitöltő 398 nő több, mint fele "császárral" szült; 67 százalék volt a burokrepesztések aránya; a válaszadók 42 százalékának esetében hasba könyökléssel "gyorsították fel a folyamatot"; 72 százaléknál végeztek gátmetszést.




Praktikus

Neked is vannak idegesítő kollégáid? Így szereld le őket másodpercek alattFEL

Szinte minden munkahelyen van 1-2 olyan ember, aki képes tönkretenni a hangulatot, lelohasztani a csapat lelkesedését, és negatív megszólalásaival mindenki kedvét szegni. Ellenük a hagyományos módszerek nem használnak, újfajta megoldásokkal kell felvérteznünk magunkat, ha nem akarjuk őket megsérteni, de azt szeretnénk, hogy egészséges legyen a munkahelyi légkör.
Az effajta negatív hozzáállás azonban nem csak fárasztó és idegesítő, de kifejezetten mérgező is: ha egy csapatban csak egy panaszkodó is van, az mindenki kedvét elronthatja. Érdemes tehát felvérteznünk magunkat ez ellen olyan módszerekkel, amelyekkel szemben egyszerűen tehetetlen.

Javaslatok [kifejtve a forráslinken]
- Próbáld megérteni a panaszkodót
- Szóvá tegyem, hogy idegesít a viselkedése?
- Tereld a beszélgetést új irányokba!
- Ha segíteni akarsz, ne utasítsd el a panaszokat!


Megőrizhetjük-e a világ adatállományát az utókornak?FEL

Ami 60 éve egy óriásvállalat napi adatforgalma volt, az ma - kis túlzással - a telefonunk szoftverfrissítéséhez sem elég.
Elfoghatatlanul sok adatról beszélünk. A data forever nem véletlenül tűnik utópisztikus gondolatnak, hiszen a gyakorlatba ültetésével már vannak (és lesznek is) problémák. Nem elég, hogy a digitális kor előtti információkat sem sikerült maradéktalanul archiválni, még az eleve digitális platformokra készült, az online térben megosztott adatokat sem tudjuk megőrizni. A weboldalakat archiváló szoftverek (crawler) a szó szoros értelmében felszínesek. A növekvő adatmennyiségen túl azzal is megszenvednek, hogy az erős HTML-orientációjuk miatt nem boldogulnak olyan programnyelvekkel, mint a Javascript, és csak a felszínt kapargatják.
Mi lenne, ha csak értékes adatokat archiválnánk? Jól hangzik, de ki dönti el, hogy mi értékes adat és mi nem az? Egy Facebook-felhasználót nem érdekli az aktivitása alapján felállítható viselkedési modellje, de a Facebook dollármilliárdokat keres vele a reklámpiacon.

Milyen digitális adathordozót válasszunk - előnyök és hátrányok. (részletek a forráslinken)
- Merevlemez (költség: 16-20 dollár / terabájt)
- Flash memória (költség: 235 dollár / terabájt)
- Blu-ray lemez (költség: 19,20 dollár / terabájt)
- LTO szalagok (költség: 11,50 dollár / terabájt)
- Cloud / felhő (költség: szolgáltatónként változik).




Kisszínes

A Jane Eyre-nek karamell illata van. - Mi más? :-)FEL

A kijelentést a jövő generáció avatott képviselője teszi. A Székelyudvarhelyi Városi Könyvtár invitáló videóját ld. a forráslinken. (MG)


Eltűnt az Egri csillagok - kiderült, melyek a magyarok kedvenc olvasmányaiFEL

Az még nem annyira meglepő, hogy a Harry Potter az első, de a lista további helyezettjei között vannak érdekességek. Könyvtérképet készített a Libri. Idén karácsonykor a Libri a könyvek közösségalkotó erejét bemutatva elkészítette Magyarország Könyvtérképét, ahová az olvasók november közepétől tölthették fel azokat a könyveket, amelyeket a legjobban szerettek, amik a legfontosabb szerepet játszották az életükben. A több mint tízezer olvasó 46 ezer könyvéből már látható, melyek a magyar olvasók legkedvesebb könyvei.
A legkedvesebb könyvek listája így alakult:
1. J. K. Rowling: Harry Potter-sorozat
2. Szerb Antal: Utas és holdvilág
3. Jane Austen: Büszkeség és balítélet
4. Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg
5. Delia Owens: Ahol a folyami rákok énekelnek
6. Szabó Magda: Abigél
7. J. R. R. Tolkien: A Gyűrűk Ura I-III.
8. Mihail Bulgakov: A Mester és Margarita
9. Orvos-Tóth Noémi: Örökölt sors
10. Szabó Magda: Az ajtó
11. Gabriel García Márquez: Száz év magány
12. Ken Follett: A katedrális
13. Agatha Christie: Tíz kicsi néger
14. Jojo Moyes: Mielőtt megismertelek
15. Michelle Obama: Így lettem


'Nem veszek fel fejlesztőt, aki nem olvas szépirodalmat!'FEL

... nyilatkozta egy sikeres IT-cég vezetője nemrégiben.
Nyáry Krisztián: - Neki ugyanis kreatív problémamegoldó szakemberekre van szüksége, akiknek a munkáját nem lehet pusztán algoritmusokkal pótolni. A rendszeres irodalomfogyasztás pedig pont arra "képez", hogy megtanuljunk a kérdésekre nem szabványos válaszokat adni. Éppen ezért a kritikus gondolkodáshoz is a könyveken keresztül vezet a legrövidebb út.
Pontosabban a fókuszált olvasás segít abban, hogy kreatívabban és kritikusabban gondolkodjunk. A digitális tartalmak befogadásakor általában rövid idő alatt rengeteg adatot kell feldolgoznunk, erre a fajta ismeretszerzésre a skimming vagy átfutó olvasás jellemző: ilyenkor az ember egyes kulcsszavakra vadászva csak átszalad a szövegen, ez a befogadási mód pedig nem teszi lehetővé a komplex információ vagy cselekmény feltárását. A fókuszált könyvolvasás képes karbantartani a lassabb, nagyobb koncentrációt igénylő befogadás képességét. Ha ezt hagyjuk elsorvadni, az többek között a kritikai gondolkodás rovására megy, ennek pedig a fake news korában óriási jelentősége van.
A rendszeres szépirodalom-fogyasztók tehát empatikusabbak, kreatívabbak és kritikusabban dolgozzák fel az információkat, mint a kevesebbet vagy egyáltalán nem olvasó társaik. Olyan emberek, akikre üzletet is érdemes alapozni - a szolgáltató szektorban pedig egyenesen ők a hr-esek álmai. Ráadásul azt is tudjuk róluk, hányan vannak, és hogyan lehet őket elérni.


A szabadkőműves gróf, akinek a nemzet könyvtárát köszönhetjükFEL

Két évszázaddal ezelőtt hunyt el az a magyar főúr, aki földbirtokosként, politikusként, és kultúrapártolóként tekintélyes örökséget hagyott a fiára. Habár nevét a mai napig a nemzet könyvtára őrzi, kevesen tudják, hogy azt nem a "legnagyobb magyarról", hanem annak apjáról kapta. Ha azonban tüzetesebben vizsgáljuk meg Széchényi Ferenc gróf életművét, láthatjuk, hogy a különbségek kettejük között talán nem is olyan nagyok.
Csakúgy, mint legifjabb gyermeke fél évszázaddal később, ő is e körutak során döbbent rá arra, hogy mekkorák a művelődésbeli különbségek Magyarország és Európa nyugati fele között. Mivel külföldön több múzeumot, könyvtárat és egyetemet is meglátogatott, itt készült feljegyzései alapján a hazai kulturális örökséget ápoló intézmények fejlesztésébe kezdett.
1802-ben 11884 nyomtatványból, 1150 kéziratból, 143 kötetnyi térképből, 2019 nemesi címerből és 2675 éremből álló gyűjteményt adományozott a "drága hazának", s ezzel a Nemzeti Múzeum és Könyvtár alapját teremtette meg, ami a mai Magyar Nemzeti Múzeum és az Országos Széchényi Könyvtár jogelődjének tekinthető. Adományozókedve nem hagyott alább: 1808-ban újabb kilencezer kötettel és hatezer rézmetszettel toldotta meg korábbi felajánlásait. Nem véletlen hát, hogy tevékenységét a bécsi udvar az Aranygyapjas Renddel ismerte el, míg a magyar országgyűlés József nádor előterjesztésére 1807-ben külön törvénycikkben mondott neki hálát:
"Hálás szivvel emlékeznek meg az ország karai és rendei gróf Széchényi Ferencz, királyi főkamarásmesternek azon bőkezüségéről s a közjólét gyarapitására irányzott igyekezetéről, mely szerint dicséretes emlékezetü őseinek nyomdokait követvén, terjedelmes és válogatott könyvtárát, valamint kiváló gondossággal és költekezéssel gyüjtött ritka pénzérmeit s jeles családok czimereit, ugyszintén földabroszait, képeit és kéziratait a magyar nemzet használatára, teljes joggal, átirta és ezekkel egy fölállitandó nemzeti muzeum alapjait dicséretes buzgósággal lerakta."




Információforrások

Járvány hírlevél rendelhetőFEL

A koronavírus és a küzdelem ellene. A helyzet itthon és a világban, minden hétköznap.
A 444 járványügyi hírlevele minden hétköznap délután összefoglal mindent, amit éppen tudni kell a pandémiáról. A koronavírus-járványnál évtizedek óta nem volt fontosabb esemény a világban, érdemes mindig képben lenni.




legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

Az alábbi mezőbe beírva az email címét, feliratkozhat a KIT hírlevelére.

* név:
* e-mail cím:
intézmény, cég:





adatkezelési szabályzat elolvasása


Az itt megadott adatokat csak a hírlevél kiküldésére használjuk fel.



Hírlevélről

A hírlevél hetente, térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 25.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat a csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x %-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról