SzavazásA külföldi könyvtári tapasztalatok, jógyakorlatok...
KIT hírlevél évfolyamok2020
|
KIT hírlevél: 2020/25., jún. 17.Szerkesztő: Mikulás Gábor Hírek• Oslo - új, hatalmas Deichman könyvtárépület a kikötőben (képgalériával)• A közkönyvtárosok alacsony elkötelezettségéről (olvasóink szavazatára) • Újranyitnak a könyvtárak - szólisztikusan • Hogyan esett vissza a könyvtárhasználat az eddigi vírusos időszakban, az előző év hasonló szakaszához képest? • Szomszéd, figyelj, nem hiányzom? - alkalmasak-e a könyvtárak szociális telefonhívásokra? • A kistelepülési polgármesterek tipológiája - könyvtári szempontból • A helyesírási szótárt karanténkölcsönözték leginkább a Justh-könyvtárból • Karanténkönyvtári tevékenységkatalógus - Gödöllőről • Nemzeti könyvtár - a szociális nyugtalanságok idején is megszólal • Mennyire fertőzésveszélyes hely a könyvtár? • Gyakori marketing-tévhitek 3. - Marketing = pr (public relations) • Megkérdeztük: Várhatóan változik-e könyvtári munkád a vírusjárványt követően? • Óvakodj az olyan hírektől vagy felettesi érveléstől, amelyekben ilyen manipulációs jeleket találsz Analógiák• Ha az ember nem lát elég hullát, azt hiszi, elmúlt a veszély• Hogyan segíthetem munkádat? - kérdezte havonta a felettes Praktikus• Így nézhetsz reklámmentes YouTube-videókat• Valóra vált CSI: homályos fotókból éles képet varázsol a Myheritage új appja • Így kezeld a könyvtáron belüli konfliktusokat - Ha tényleg jót akarsz Kisszínes• A polcok közé vonzza az olvasót: book nook• Amikor a 'nem tudom' a korrekt tájékoztatás - de mit kezd ezzel a közember és a politika? • NO PHOTO! Az építészeti fotózás jogi kérdései - hasznos táblázattal Információforrások• Megszűnik a Cosmopolitan nyomtatott kiadása, teljesen áttérnek online-ra• Jókor címmel új, kormányzati üzeneteket terítő magazin indul nyugdíjasoknak
A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás, másold a linket a archive.org keresőjébe. HírekOslo - új, hatalmas Deichman könyvtárépület a kikötőben (képgalériával)FEL
Címkék: Deichmanske bibliotek, Oslo | könyvtárépület | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | könyvtári tér, enteriőr | legjobb gyakorlat (közkönyvtár) | Norvégia |
2019. június 18-án nyílik meg az Oslói Városi (Deichman) Könyvtár új központi könyvtára (fotókat ld.: link ). Az Operaház háta mögött az utóbbi évtizedben egy raktárnegyed helyén kialakult tengerparti Björvika városrészben megnyíló intézmény az utóbbi évtizedek egyik legnagyobb szabású kulturális beruházása, az egész skandináv térséget tekintve. A megnyitó élőben követhető majd a jelzett napon 18 órától a könyvtár Facebook oldalán link ahol egyre gyarapodnak az új könyvtári környezetet s a társadalmi célokat bemutató beszámolók is. (Németh Márton)
Néhány adat: - Oslo központi pályaudvar és az oslói Operaház között - a 235 éves városi közkönyvtár megújult formája - 43%-os látogatószám-növekedés (2013-19) a Deichmanban - hat emelet, 13.500 négyzetméter - 1000 fő látogathatja egyszerre az aktuális egészségügyi helyzetben (a tervezett 3000 helyett) - 2 millió látogató / év (vírusmentes helyzetben) - 450.000 könyv - lehetséges tevékenységek: búvóhelyek és játékok a gyerekkönyvtárban, filmnézés, podcast-készítés, zongorázni tanulás, ruhavarrás, 3D nyomtató, kilátás az Oslo-fjordra A márciusra tervezett megnyitó a vírushelyzet miatt tolódott el. (ref.: MG) A közkönyvtárosok alacsony elkötelezettségéről (olvasóink szavazatára)FEL
Címkék: USA | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | felsőoktatási könyvtár, szakkönyvtár | identitás | felmérés | vezető | munkaügy | elismerés | emberi minőség | cselekvésképtelenség |
Kaetrena Davis Kendrick a könyvtárosok elkötelezettségét kutatja. 2019-ben a felsőoktatási könyvtárosok körében végzett felmérést (link ). Foglalkozott már etnikai kisebbségű könyvtárosok elkötelezettségével is. Most pedig közkönyvtárosokra terjeszti ki a kutatását.
Észrevételei közt szerepel a könyvtárhasználók okozta stressz, az intézményi támogatás hiánya a problémák megoldásában, és a könyvtárosok ellenállása a visszaélések felszámolásával szemben. Mindez hozzájárul az alacsony elkötelezettséghez. A Library Journal vele való interjújából kiderül többek közt... - Szándék: Kendrick felsőoktatási könyvtáros, de korábban közkönyvtárban is dolgozott. Sok közkönyvtáros mondta, hogy a felsőoktatási eredmények rájuk is vonatkoznak. A kutatót érdekelték a két könyvtártípusban az elkötelezettségek közötti összefüggések, különbségek. Hogyan érintheti mindkettőt a zaklatás és az elhanyagoltság? Módszertan: kvalitatív. A tapasztalatok jelentését vizsgálja, hogy megértse a különböző csoportok közös érzését. A miértekre keresi a választ. A kérdések nyílt végűek, de elég specifikusak a probléma megértéséhez. A közös történetet keresik. Úgy látszik, mindenki életében hasonló kiváltó események vannak. Az erre adott reakciók térnek el. - Hasonlóságok: felsőoktatási- és közkönyvtárosok elkötelezettsége minden szempontból egyformán alacsony. A kognitív, fizikai, tapasztalati, érzelmi, visszaélésekre vonatkozók szempontjából egyaránt. - Különbségek: a közkönyvtárosok fizikai bántalmazásról is beszámolnak. Illetve könyvtárhasználóktól jövő zaklatást is. Más kutatásokban a problémák inkább a kollégáktól, kampuszon dolgozóktól eredtek. - Segítség hiánya: az igazgatóság, HR osztály vagy a felügyelet nem jelent igazi segítséget. A dolgozók az események miatt mindig magukat hibáztatják. Ezeken az intézményesített rendszerek nem segítenek. Inkább fenntartják a zavaró munkahelyi környezetet. Sokszor maguk a vezetők generálnak mérgező légkört, akikhez egyébként a segítségért kellene fordulni. A HR nem kezeli a panaszokat, nem rúgják ki a zavaró embereket. - Meglepő eredmény: a könyvtárosok sokszor a képzésük részeként élik meg a zaklatást. Azt mondják, hogy már ez is megtörtént a karrierjükben. Nem küzdenek ellene, ami nagyon aggasztó a kutató szerint. - Tanács: a könyvtárosoknak az asszertív kommunikációban több tapasztalatra lenne szükségük. Ismerjék saját határaikat és érvényesítsék saját akaratukat. (ref.: Habók Lilla) Újranyitnak a könyvtárak - szólisztikusanFEL
Címkék: Vörösmarty Mihály Könyvtár, Székesfehérvár | Takáts Gyula Megyei és Városi Könyvtár, Kaposvár | Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ - Országos Széchényi Könyvtár, Budapest | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | Komló V. Önk. József Attila V. Könyvtár és Muzeális Gyűjt. | József Attila Városi Könyvtár és Múzeum, Makó | hozzáférés, nyitva tartás | Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, Budapest | együttműködés más könyvtárakkal |
- Szabó Ervin könyvtár link
- OSZK link - Vörösmarty Mihály Könyvtár link - Kaposvári könyvtárak link - Takáts Gyula Megyei és Városi Könyvtár link - József Attila Városi Könyvtár és Múzeum link - József Attila Városi Könyvtár és Muzeális Gyűjtemény (Komló) link Az adatok jelzik, hogy a könyvtárak a különböző ütemezéssel nyílnak. Az eltérések indokait messzire vinne számba venni. Annyit mindenesetre érdemes a könyvtárak irányítóinak figyelembe venni, hogy az egyöntetűen ütemezett nyitás nagyobb látogatási hajlandósággal jár. Ahogyan a MÁV ütemes menetrendje is népszerűvé vált (azaz, hogy lényegében minden óra 06-kor indult a vonat adott irányba), ugyanis megtakarította a használók számára a eltáéő adatok kezelését. (MG) Hogyan esett vissza a könyvtárhasználat az eddigi vírusos időszakban, az előző év hasonló szakaszához képest?FEL
Címkék: e-könyv | felmérés | hatékonyság | Hollandia | kölcsönzés | közkönyvtár, közművelődési könyvtár |
Öröm, ha egy országnak olyan könyvtári statisztikája van, melyből azonnal kimutatható a szolgáltatások teljesítménye. A friss holland statisztika link szerint a koronavírus hatására a könyvtárak kölcsönzése kb. 20%-ra esett vissza. Azaz a 2019. év hasonló időszakának 10,8 millió kölcsönzése 2,2-re apadt. Igaz, ez azt is jelenti, hogy az e-könyvek kölcsönzése megduplázódott. [Ilyen Magyarországon gyakorlatilag nincsen. - szerk.] Bár a könyvtárak jóval többet tesznek, mint kölcsönöznek, a vizsgált nyolc hét alatt a több mint 8,6 milliós kölcsönzés-veszteség azt is jelenti, hogy a gyerekek feltehetően 4 millióval kevesebb könyvet vettek kézbe. Vajon behozható-e ez a lemaradás? - kérdezi Mark Deckers könyvtári tanácsadó. Még elgondolkodtatóbb a könyvtári digitalizálás tényleges szerepe. A könyvtárak az olvasmányoknak csak töredékét képesek - Hollandiában - elektronikusan olvashatóvá tenni. [Magyarországon annyit sem.] Ezért is is reméli a szakértő a könyvtárak mielőbbi újranyitását. (ref.: MG)
Szomszéd, figyelj, nem hiányzom? - alkalmasak-e a könyvtárak szociális telefonhívásokra?FEL
Címkék: tájékoztatás (egészségügyi) 2019- | pr, public relations, bizalomkeltés | marketing | Izrael | innováció, szolgáltatásfejlesztés | idős használó | analógia | virtuális, online tájékoztatás | közösségépítés |
Vannak holland közkönyvtárak, amelyek a járvány ideje alatt rendszeresen hívogatják idős használóikat - részben marketing, részben szociális céllal. Ennek hazai gyakorlata egyelőre nem ismert. Pedig akár életet is menthet az ilyen szolgáltatás... (MG)
Valószínűleg a koronavírus-járvány, azon belül is a karantén és a szociális távolságtartás negatív következménye az, hogy ugrásszerűen megnövekedett az otthonukban magányosan elhalálozott emberek száma, akiket csak napokkal, hetekkel később találnak meg. Az egyik, halottak elszállításával foglalkozó szervezet, a Zaka adatai szerint az előző évhez viszonyítva 65 százalékkal emelkedett az olyan esetek száma, amikor már bomlásnak indult halottakat kell elszállítaniuk. Mivel a Zaka mellett más szervezetek is foglalkoznak ezzel a feladattal, ez a szám valószínűleg még sokkal magasabb lehet. A Zaka már hónapokkal ezelőtt kampányba kezdett, hogy ezeket a borzalmas eseményeket megelőzhessük. A "Szomszéd, figyelj, nem hiányzom?" elnevezésű projektre feliratkozók egy magányosan élő telefonszámát kapják meg, akiket naponta felhívnak, és néhány percet elbeszélgetnek. Itt lehet feliratkozni. Régebbi hírforrás(ok): Időseket támogató beszélgető szolgáltatás - már üzleti alapon is? link Felettébb aktuális az idős embereket könyvtári szolgáltatásként felhívogatni link A kistelepülési polgármesterek tipológiája - könyvtári szempontbólFEL
Címkék: együttműködés más könyvtárakkal | együttműködés nem könyvtárakkal | identitás | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | vezető | cselekvésképtelenség | emberi minőség | szervezeti kultúra |
A KSZR-könyvtár működésének minősége több tényezőtől függ, így a szolgáltató megyei hatókörű városi könyvtár tevékenységének színvonalától, az adott települések körülményeitől, vezetőinek hozzáállásától, valamint a könyvtáros személyétől, személyiségétől. Gyakorlati tapasztalataink során a települések vezetőinek részéről többféle viszonyulást tapasztalhattam.
1. Elkötelezett. Legszerencsésebb az a típusú polgármester, aki jobbítani, fejleszteni akar, és értékeli a KSZR által nyújtott lehetőségeket, érdekelt abban, hogy a község nívós könyvtári ellátásban részesüljön. Kezdeményez, javasol, a kezdeményezéseket és javaslatokat örömmel fogadja. 2. Tudomásul vevő. Ennél kevésbé jó a helyzet ott, ahol a helyi vezetés a törvényi előírások betartására szorítkozik, viszonylag passzív, ugyanakkor felismeri a szolgáltatási jogviszony előnyeit, és nem utasítja el azokat. 3. "Okos". A harmadik típus számára a KSZR-könyvtár léte evidens, ugyanakkor igyekszik "okosba" megoldani: közmunkásokat alkalmaz könyvtárosnak, vagy a hivatal egyik dolgozóját, aki nincs is jelen, az olvasónak a hivatalba kell hozzá bemenni, és aztán átfáradnak a könyvtárba. 4. Érdektelen. A könyvtárat a hivatal sarkában elhelyezett néhány polcként képzeli el, vagy pedig a korábbról elavult gyűjteményt tartja alkalmatlan, dohos helyiségben. 5. Színész. A legkevésbé érthető az a megoldás, ahol elfogadják a könyvtári fejlesztéseket, és mintegy imitálják a könyvtár működtetését. Voltam olyan helyen, ahol a szép könyvtárban érkezésemkor nagy forgalom volt, a számítógépes billentyűzetet a kölcsönzőpult mögött hevesen csapkodta a helyi művelődésszervező (és mellékesen könyvtáros) kolléga, azonban alaposabb szemrevételezés után feltűnt, hogy a képernyő nincs összekötve a számítógéppel. Ez utóbbi példátlan eset azért is volt meglepő, mivel a látszat fenntartásába közel akkora energiát fektettek, mint amennyi a rendes működtetéshez kellett volna. Szerencsés módon, a jól működő, illetve kielégítően működő települési könyvtárak teszik ki a KSZR-könyvtárak nagy részét, a többi eset viszont arra világít rá, hogy az anyagi források és a technika fejlesztése mellett, a szemléletmód alakítása is komoly, sőt embert próbáló feladat. (Mini interjú: HSD) A helyesírási szótárt karanténkölcsönözték leginkább a Justh-könyvtárbólFEL
Címkék: felmérés | használói igény | Justh Zsigmond Városi Könyvtár, Orosháza | kölcsönzés | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | könyv, papír alapú |
A Justh Zsigmond Városi Könyvtár a veszélyhelyzet alatt sem hagyta olvasnivaló nélkül az orosháziakat, az intézmény elindította a Könyvet házhoz elnevezésű akcióját. Mivel a kezdeményezés nagy sikert aratott a városban, kíváncsiak voltunk, hogy mely könyvek bizonyultak a legnépszerűbbnek a járvány miatt otthonukba száműzött orosháziak körében.
Buzai Csabától, a Justh Zsigmond Városi Könyvtár igazgatójától megtudtuk, hogy az Akadémiai helyesírási szótárat kölcsönözték a legtöbben az elmúlt időszakban. Ezt az érettségivel magyarázta az igazgató. A tanulás mellett azonban a szórakozás is helyet kapott. Több könyvsorozatot is házhoz szállított az intézmény, melyek közül a legtöbb az ifjú olvasóknak íródtak. A sorozatok közül Jeff Kinney 14 részből álló, Nemzetközi Bestseller címet is elnyert Egy ropi naplója volt a legolvasottabb. A német író, Nele Neuhaus Elena című könyvsorozata is népszerűnek bizonyult az olvasók körében, akárcsak Margit Auer Mágikus állatok iskolája sorozata. ... Buzai Csabától megtudtuk, hogy a Justh Zsigmond Városi Könyvtár Könyvet házhoz szolgáltatásán keresztül összesen 2064 dokumentumot kölcsönöztek az olvasók, ez naponta 56 dokumentumot jelent. A szállítás 234 címre történt az elmúlt időszakban, egy címre átlagosan 8,82 darab könyvet juttattak el. Karanténkönyvtári tevékenységkatalógus - GödöllőrőlFEL
Címkék: Gödöllői Városi Könyvtár és Információs központ | használóképzés | közkönyvtár, közművelődési könyvtár | legjobb gyakorlat (közkönyvtár) | pr, public relations, bizalomkeltés |
A közkönyvtár Facebook-oldalán elérhető 4,5 perces videóanyagban sorolja fel azokat a tevékenységeket, amelyeket a járvány miatti zárva tartás ideje alatt végeztek. Célcsoportjuk egyaránt lehet a használók, a fenntartó és a munkatársak is. Az utóbbival a saját teljesítményre való jogos büszkeséget erősíthetik.
A könyvtár tudatosan figyel arra, hogy közlendőit a legkevesebb szöveggel, a legkönnyebben befogadható formában tegye közzé. A videó mellett erre utal pl. az újranyitással kapcsolatos tudnivalókat tartalmazó plakát link is. (MG) Nemzeti könyvtár - a szociális nyugtalanságok idején is megszólalFEL
Címkék: befogadás kultúra (2017.04-) | nemzeti könyvtár | legjobb gyakorlat (nemzeti könyvtár) | Library of Congress, Washington | USA | információ (elmélet, politika) |
A Kongresszusi Könyvtár link heti hírlevele az egyre jobban kiéleződő amerikai társadalmi válságra reagál könyvtári nézőpontból. Lonnie Bunch és Carla Hayden nyilatkozata szerint a szabadság és az esélyegyenlőtlenségek elleni küzdelem az Egyesült Államok alapításától kezdve végignyúlik az amerikai történelmen. A könyvtárak egyrészt rámutathatnak ennek a küzdelemnek a különféle történeti összefüggéseire, főbb vonatkoztatási pontjaira. Az egyéni civil kurázsi számos fordulóponthoz járult hozzá az amerikai történelemben, máig ható tanulságokkal. De a könyvtár főigazgatója arra is kitér, hogy a könyvtárak feladatköre messze túlnyúlik ezen a történeti jellegű feladatkörön. A könyvtár olyan találkozóhely, ahol őszintén lehet szembesülni a jelen társadalom problémáival és őszintén előítéletek nélkül megoldást keresni azokra. Közösségi térként, illetve gyűjteményein keresztül is olyan történeteket és tapasztalatokat gyűjt egybe, melyek nagyban segíthetnek jobb országgá formálni az Amerikai Egyesült Államokat. A hírlevél ebből a szempontból kiemelten kezeli a színesbőrűek támogatására több mint száz éve alakult NAACP link (National Association for the Advancement of Colored People) a színesbőrűek jogait védő szervezet anyagaiból összeállt több mint ötmillió tételes gyűjteményt (kéziratok, könyvek, hang és videofelvételek, aprónyomtatványok) illetve az azt bemutató virtuális kiállítást. Ez, a kapcsolódó egyéb gyűjteményrészekkel és kiállításokkal együtt, a sarokkövét alkotja a polgárjogi küzdelmek sokszempontú ábrázolásának s gazdag inspirációs bázisként szolgál a jelenkor jó szándékú társadalmi törekvéseinek is. (ref.: Németh Márton)
Mennyire fertőzésveszélyes hely a könyvtár?FEL
Címkék: egészségügy (munka-) | felmérés | hozzáférés, nyitva tartás | tájékoztatás (egészségügyi) 2019- |
A március 11-én tartott Liverpool-Atletico Madrid-meccs közvetve 41 halálos áldozattal járt. Ennyi ember megfertőződését lehetett a stadionlátogatásra visszavezetni. Hasonlóan fontos szerepet játszott az északolasz járványhelyzetben a februári Bergamo--Valenciameccs. Az összeurópai helyzetért pedig egyre többen tartják felelősnek a tiroli Ischgl települést, amely a téli síszezonban a legnagyobb bulik helyszíne volt.
Hogy valakiből szuperterjesztő váljon, számos körülménynek kell egyszerre bekövetkeznie. Először is sok emberrel kell találkoznia a megfertőződése elején. Ilyenkor a legnagyobb a vírusszám a torokban és a légcsőben, ám a fertőzött személy még nem érzi magát betegnek, hogy önként távolságot tartson másoktól. A koronavírus egyébként nemcsak cseppekkel, de légnemű aeroszolok útján is fertőz, és ezek lényegesen hosszabb ideig maradnak a levegőben. Becslések szerint a Magyarországon előírt másfél méteres távolság nem elegendő ezek elkerülésére, a beszéddel kibocsátott aeroszolok 6 méterről is célt találhatnak. Aki énekel, skandál vagy sportol, s ezért lihegve veszi a levegőt, több vírust ereszt szélnek. Ezért lehet, hogy labdarúgó-mérkőzések és partik gyorsíthatták a járványt, az újranyitás után pedig misékhez, víg éttermi asztaltársaságokhoz kötődtek újabb gócpontok. (HVG) Egy másik kutatásban öt szempontból vizsgálódtak: - kültéri vagy beltéri, - másokhoz való közelség, - kitettségi idő, - a szabályok be nem tartásának esélye, - illetve a személyes kockázati szint. Ezek alapján egy e tízig terjedő skálán helyezték el a különböző tevékenységeket, úgy, hogy a 10 a legrizikósabb. 9 pont: kocsmák és zenei koncertek 8 pont: stadionok, edzőtermek, vidámparkok, templomok, büfék 7 pont: nyilvános medencék 6 pont:mozik, fodrászok, borbélyok 5 pont: repülőgépek, tengerpartok, kerti sütögetések 4 pont: forgalmas városi járdák, fogorvosi rendelők 3 pont: könyvtárak, múzeumok, élelmiszerboltok, hotelek, golfpályák 2 pont: benzinkút, gyaloglás, futás, biciklizés 1 pont: étel-házhozszállítás, tenisz. Gyakori marketing-tévhitek 3. - Marketing = pr (public relations)FELAnnak ellenére nem, hogy van területeik között van átfedés. Alapvetésként a két fogalom:
- A marketing célja az értékesítés szabályozása - a termeléstől az ügyfélgondozásig. - A pr (ejtsd: péer; angulul: public relations) célja az érintett közösségekkel való bizalmi kapcsolat megteremtése és fenntartása. Nem segít a megkülönböztetésben a kelet-közép-európai "píározás", vagy a "píár-cikk", mely csúfneve ellenére reklám. A reklám a marketingkommunikáció része. A reklám nem a bizalmat erősíti egy szervezettel vagy termékkel / szolgáltatással kapcsolatban, hanem az utóbbi eladásait célozza növelni. Ezért a tájékozottabb befogadó nem is képzeli, hogy egy jelöletlen reklámcikkben a nyilatkozó őszintén számol be pl. egy könyvtár, vagy egy rendezvény dolgairól. Elkönyveli, hogy a nyilatkozó saját érdekei mentén mondja saját tevékenységéről a szépeket. Nem zárható ki azonban, hogy az öndicséret büdös. Ezt segíti esetenként az alákérdező riportert, aki még csak véletlenül sem igyekszik kritikus kérdéseket feltenni a neki fizető kérdezettnek. Mindenesetre az ilyen irományok nem teljesen értéktelenek, de fokozott kritikával érdemes őket kezelni. Könyvtárak számára sem ajánlott műfaj. A marketing érdekeltségei területei: termék / vevői érték, ár / vevői ráfordítás, értékesítési csatorna / vevői kényelem, értékesítésösztönzés / kommunikáció. A pr tudatos bizalomépítés. A pr-rel foglalkozó szakember feltérképezi a szervezet körüli érdekcsoportokat (könyvtár esetén pl. a használók, helyi közösségek érdekcsoportjai, fenntartó, partnerintézmények, szakmai szervezetek, szakszervezet stb.) azonosítja igényeiket és stratégiát, taktikát kidolgozva kommunikál velük, lehetőség szerint megelőző jelleggel. Eszközei: imázsformálás, médiakapcsolatok és közösségi média, belső pr (együttműködve a HR-funkcióval), társadalmi ügyek kezelése, fenntartói kapcsolatok, válságkommunikáció, szponzorálás és mecenatúra, rendezvényszervezés. (Bővebben: Könyvtárosok kézikönyve, 4. p. 397-428, vagy hívd a 30 239-2293-as számot.) Megkérdeztük: Várhatóan változik-e könyvtári munkád a vírusjárványt követően?FELA tájékoztató jellegű válaszok megoszlás:
7 - Nem változik, maradnak a bevált eljárások 8 - Biztonsági-higiéniai intézkedéseket vezetünk be 6 - A kötelező eljárásokon túl használni fogunk néhány, a vírushelyzetben bevált eljárást 10 - Korábban nem létező szolgáltatásokat is indítunk a használóknak, új belső megoldásokkal. - A válaszok alapján innovatív képet mutatnak a könyvtárosok: eszerint a vírushelyzet inspirálóan hatott rájuk. A sajtóban ezek az új szolgáltatások még nem jelennek meg, de feltehetően csak idő kérdése. A vonatkozó diagramot ld.: link (MG) Óvakodj az olyan hírektől vagy felettesi érveléstől, amelyekben ilyen manipulációs jeleket találszFEL
Címkék: gyerekkönyvtár | kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás (2013-) | rendezvény használók számára | oktatás, tanulás |
A rengeteg információ, ami a sajtóból éri az embert, egyben kihívás is: nagyon jó lenne látni, mikor és hogyan próbálnak bennünket rávenni valamire. Pedig nem is annyira lehetetlen átlátni a szitán! Jó ötlet lenne például, ha a már az iskolában foglalkoznánk azokkal a technikákkal, amikhez a propaganda előszeretettel nyúl, amikor erőből - és nem érvekkel - próbálnak bennünket meggyőzni valamiről.
Kezdjük már diákként! - Az órán a diákok több televíziós reklámot vizsgáltak meg, hogy kitalálják, milyen propagandatechnikákat használtak a készítésük során. Az diákok nem elemeztek politikai kérdéseket - annak ellenére sem, hogy a propaganda alkalmazásának ez az egyik legszembetűnőbb területe. Az órán megvitatták a meggyőzés és a propaganda közti különbségeket. Simic egy olyan példát mutatott a diákoknak, amelyik az előbbi kategóriába tartozik, és kimondottan hatásos volt: egy biztonsági öv viselésével kapcsolatos hirdetést mutatott a diákoknak, tehát alapvetően nem volt olyan értelemben manipulatív, ahogy az a politikai propagandára jellemző. A propagandatechnikák ismerete valóban nagyon hasznos lehet mindenkinek. Ha végigfutunk a kanadai iskolában használt, rövid leíráson, magunk is eljátszhatunk a listával -kiválogathatjuk a közelmúlt kommunikációs fordulataiból az éppen passzoló elemeket. Propaganda-blokkoló ellenőrzőlista (Simic által bemutatott technikák) 1. Névragasztás 2. Ragyogó általánosítás 3. Átvitel (transzfer) 4. Hamis párhuzam 5. Ajánlólevél 6. Egyszerű emberek, átlagemberek 7. Ütőkártyák halmozása 8. Karaván (bandwagon) 9. A vagy-vagy trükk 10. Hibás ok és okozat (kifejtás az alábbi linken) AnalógiákHa az ember nem lát elég hullát, azt hiszi, elmúlt a veszélyFEL
Címkék: információforrás (tájékoztatáshoz) | tájékoztatás (egészségügyi) 2019- | személyes tájékoztatás | emberi minőség | etika, fegyelmi kérdések |
Egy árvízvédelmi szakember nyilatkozta sok éve: ahhoz, hogy elkerüljük a nagy katasztrófákat ,időnként kell egy-egy kisebb, bár áldozatokkal járó árvíz. Így ugyanis nem felejtik el az emberek a biztonságosabb időkben, hogy akkor is karban tartsák a gátrendszert, ha éppen nem érzékelnek veszélyt.
Hogyan lehet úgy tájékoztatni, hogy annak meg legyen a kellő hatása, ugyanakkor a veszély leírása ne legyen túlzó? (MG) - Ismeretlen ellenséggel állunk szemben, ilyenkor pedig az óvatosság a legfontosabb - mondta lapunknak adott interjújában Kemenesi Gábor. A kezdetektől a koronavírus elleni harc frontvonalában dolgozó virológussal beszélgettünk a járvány eddigi tanulságairól, arról, mennyire indokoltak a mostani lazítások, illetve arról, hozzá kell-e szoknunk ahhoz, hogy világjárványok nehezítik majd a mindennapjainkat. Szerinte rajtunk múlik, a koronavírus-járvány második hulláma mennyire rúgja ránk az ajtót. A lehető legkárosabb az a jelenleg terjedő hozzáállás, miszerint az egész nagy hűhó volt a semmiért. Jobb lett volna mindenkinek elkapni és túllenni rajta, mint egy náthán, meg hogy egy egyszerű influenza is több áldozatot követel. Majd jönnek az ostobábbnál ostobább összeesküvés-elméletek. Durván hangzik, de ha az ember nem lát elég hullát, tényleg azt hiszi, elmúlt a veszély. (24.hu) - Kemenesi Gábor mindenesetre jó hírnek tartja, hogy a hatóságok most már némileg tudatosabbak a vírussal szemben. "Ha hozzánk visszatér, már nem érhet bennünket annyira váratlanul, mint legutóbb. De arra, hogy hogyan tér vissza, nagyon sokféle forgatókönyv létezhet. Azt mondhatjuk: értékes időt nyertünk a második hullám előtt a felkészülésre" - mondta korábban. Nagy kérdés viszont, hogy addigra nem bízzák-e el magukat túlságosan a most jól teljesítő országok. A közösségi oldalakon már most rengetegen panaszkodnak a kötelező maszkviselésre, és kérdőjelezik meg az eddigi korlátozások fontosságát. Márpedig, ha az emberek többsége októberben is ebből indul majd ki, könnyen lehet, hogy megfordul a trend, és azok lesznek helyzeti előnyben, akik már tudják, milyen pusztítást is tud végezni a koronavírus, ha az emberek nem veszik komolyan. (HVG) Hogyan segíthetem munkádat? - kérdezte havonta a felettesFEL
Címkék: irányítás, mérés, szabályozás | beszállítói kapcsolatok | munkaügy | vezető | emberi minőség | szervezeti kultúra |
Nem tudom eléggé értékelni egy multinacionális vállalat munkatársának - praktikusan megbízómnak, név szerint Agatának - havonta elhangzó kérdését: "Hogyan segíthetem munkádat?" Ő ugyanis meg volt győződve arról, hogy ha én - mint a megbízottja - bármilyen akadály miatt nem tudok megfelelően teljesíteni, akkor ő nem tud megfelelő teljesítménnyel felettesei felé elszámolni. Ezért kérdezgetett engem és feltehetően más megbízottjait is rendszeresen. És persze, ha akadálytól számoltam be, akkor igyekezett mielőbb megoldani a problémát. Kérdése beleégett gondolkodásomba: az én teljesítményemet (bevételemet) is alapvetően határozzák meg beosztottaim / beszállítóim képességei és teljesítménye. Ezért - primitív, egyúttal célravezető logikával - segítenem kell az ő teljesítményüket. Persze, ha magamnak (is) jót akarok. (MG)
PraktikusÍgy nézhetsz reklámmentes YouTube-videókatFELElég egyetlen pontot betenni egy YouTube-videó linkjébe ahhoz, hogy eltüntessük belőle a hirdetéseket.
A YouTube üzleti stratégiája alapvetően egyszerű: hirdetéseket helyez el az oldalon, valamint a videók előtt és alatt, ebből pedig bevétele származik a cégnek (és persze a Google-nek is). A videomegosztónak van reklámmentes verziója is, de azért havidíjat kell fizetni. Aki viszont nem előfizető, annak muszáj végignéznie a videós hirdetéseket. Ez hosszú távon az őrületbe kergetheti az embert, kiváltképp akkor, ha azt orrvérzésig tolja a hirdető. Ezt elkerülendő sokan reklámblokkolót használnak, hogy ne lássák állandóan a hirdetéseket, ehhez pedig valamilyen bővítményt telepítenek a böngészőhöz. Van viszont egy ennél is egyszerűbb módja annak, hogy eltüntessük a reklámokat a videókból. A Redditen tűnt fel egy tipp, amely szerint elég egyetlen karaktert betenni a lejátszani kívánt videó URL-jébe, hogy teljesen eltűnjenek a hirdetések: egy pontot. Normál esetben a hivatkozás így néz ki: ...youtube.com/watch?v=XbwdP5uU7mk. Ha viszont egy pontot írunk a .com és a / jel közé, a videó azonnal reklámmentes lesz. ...youtube.com./watch?v=XbwdP5uU7mk Ha a módosított webcím után Entert ütünk, az oldal is megváltozik: úgy érzékeli, mintha nem jelentkeztünk volna be a fiókunkba. Valóra vált CSI: homályos fotókból éles képet varázsol a Myheritage új appjaFEL
Címkék: alkalmazás, szoftver | film- videó- és képszolgáltatás | helyismereti szolgáltatás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | praktikus |
Aki látott már helyszínelős, nyomozós, bűnügyi elemzős sorozatot, az valószínűleg találkozott már azzal a jelenséggel, amikor a terepen dolgozó nagykutyák egy biztonsági kamera által készített, elmosódott, alig kivehető fotóval lemennek a laborba, ahol a szakértők háromszor megnyomják az entert, és kristálytiszta minőségűre javítják fel a fényképet - így míg addig a gyanúsított arca sem volt beazonosítható, most már a nyaktetoválásának apró betűs szövegét is el tudják olvasni.
Na, valami ilyesmit valósított most meg az online családfakutatással foglalkozó izraeli MyHeritage, amely Photo Enhancer néven indított szolgáltatását egyenesen a létező legjobb fényképjavító technológiaként hirdeti. A megoldás a cég link weboldalán, valamint és iOS- és Android-alkalmazáson keresztül is elérhető. Egy gyors tesztelés után máris félelmetes az eredmény. Az első random Wikipédia-oldalon talált fotó (amelyen Gyarmati Fanni és Radnóti Miklós látható) letöltése után kb. 2 perc alatt megtörtént a feljavítás: Google-fiókkal regisztráltam, feltöltöttem a képet az oldalra, és nagyjából nyolc másodperc alatt végzett is a fekete-fehér fotó élesítésével. Ezután még tíz másodpercbe telt, míg színessé is varázsolta a képet. A szolgáltatás tíz fotó feljavításáig ingyenes (ez esetben vízjeles fotókat kap a felhasználó), míg tíz darab fölötti használatához elő kell fizetni a MyHeritage teljes csomagjára, amely évente 199 euró, bár az első évben a teljes ár helyett 129 eurót kell fizetni. A mesterséges intelligenciát hasznosító szolgáltatás a 2020 februárjában indult MyHeritage In Color nevű megoldás továbbfejlesztése - ennek segítségével alig négy hónap alatt több mint 11 millió fekete-fehér fényképet színeztek már ki a felhasználók. Így kezeld a könyvtáron belüli konfliktusokat - Ha tényleg jót akarszFEL
Címkék: szakmai belső kommunikáció (2013.02-) | munkaügy | emberi minőség | etika, fegyelmi kérdések | szervezeti kultúra |
A Terry O'Connor, Ben Wachtel és Ted Wachtel által leírt és a resztoratív, vagyis helyreállító vagy jóvátételi módszertannal foglalkozó hazai szakirodalomban is sokat hivatkozott modell szerint a kontroll és támogatás dimenziói mentén négyféle válasz lehetséges:
- elhanyagoló, - személyközpontú, - korlátozó, - büntető és - helyreállító. A különböző resztoratív eszközök azt célozzák, hogy egyszerre jelenjen meg a kontroll és a támogatás is. Ebben az esetben a kontrollt azonban nem egy külső tekintély biztosítja, hanem az a közösség, amelynek az elkövető és a sértett is tagjai. A resztoratív [helyreállító] konfliktuskezelés alapelvei közé tartozik, hogy - nyílttá teszi a konfliktust; - a megoldásba bevonja azokat, akiket közvetlenül érintett és azokat, akikre közvetetten hatott; - ott és azok körében kezeli a konfliktust, ahol keletkezett; - az érintettek és a közösség szükségleteire, a jövőre és a megoldásra fókuszál; - alapvető célja a belátás és a jóvátétel, így a közösség erősítése. KisszínesA polcok közé vonzza az olvasót: book nookFELAki falja a könyveket, az biztos tudja, hogy a különböző kötetekhez kapcsolódó kiegészítők világa nem merül ki a könyvjelzőkben, hiszen manapság mindenféle extrák - például a könyvkabátok vagy a könyvkanapék - segítik az olvasók életét. Az idei év sztárjai pedig kétségkívül a book nook névre hallgató alkotások lesznek, amikkel a regényekkel zsúfolt polcok varázsolhatók igazán egyedivé.
A book nook kiegészítők a könyvek közti üres teret hivatottak kitölteni, illetve feldobható velük az egymást követő kötetek egysíkúsága - már ha egyáltalán beszélhetünk ilyesmiről. A háromdimenziós, makett-szerű alkotások, amellett hogy könyvtámaszként funkcionálnak, még rendkívül mutatósak is: olyan, mintha a kötetek közti kapuk lennének, amik egy apró, képzeletbeli világba engednek betekintést. Énekesmadarak és kígyók balladája: nem okoz csalódást az új Éhezők viadala. Benjamin és Pamela George a Hemisphere Design nevű vállalkozásuk keretében olyan kreatív book nook darabokat alkotnak, amiket híres regények inspirálnak. Készült már kiegészítő a Harry Potter-sorozat alapján, de a pár munkái között találunk a Sherlock Holmes történeteket megidéző darabokat, illetve A Gyűrűk Ura-trilógia vagy a Nyomorultak ihlette alkotásokat is. Szerintünk nagyon megkapóra sikeredtek, mutatunk is közülük néhányat: ... (ld. alul a linket) Amikor a 'nem tudom' a korrekt tájékoztatás - de mit kezd ezzel a közember és a politika?FEL
Címkék: tájékoztatás (egészségügyi) 2019- | tudományos publikáció, publikálás (2018.03-) | információ (elmélet, politika) |
A liberális elit véleménymonopóliumát támadó új jobboldal programmá tette az ismeretelméleti relativizmust. A szakértői tudás megkérdőjeleződött, és önmagában gyanúsnak számít, a nyilvánosság pedig egyre inkább a modern világ törzsi háborúira redukálódik, amit humán troll egységek mellett már mesterséges intelligencián alapuló bothadseregek is vívnak. A tudomány bizalmi indexe ugyan más társadalmi intézményekhez képest még mindig magas, de csökken.
"Az internet nyitottsága, az egyre demokratikusabb hozzáférés az információhoz a képzett és tájékozott közönség helyett dühös polgárok seregét hozta létre, akik elítélik az intellektuális eredményeket. Az eredmény a saját szakértelmüket túlértékelő emberek, akik, ha elég nagy számban úgy vélik, hogy senki más nem tud náluk többet, képesek súlyosan erodálni a demokratikus intézményeket" - mondta az Indexnek ezzel kapcsolatban Zemplén Gábor tudománytörténész, az ELTE professzora, akit a járvány tágabb tudományelméleti tanulságairól kérdeztünk. Talán nem túlzás azt állítani, hogy a Covid-19-pandémia a funkcionális tudományos alfabétizmus eddigi legnagyobb globális tesztje. Az biztos, hogy az áltudományok ellen soha nem léptek fel olyan erővel, mint most a koronavírussal kapcsolatos megtévesztő állításokkal szemben. A járvány ideológiai törésvonalait szemlélteti a republikánus kormányzó, aki sírva kéri a szavazókat, hogy ne ítéljék el azokat, akik maszkban járnak, az nem pártjelvény. Nem tudom. - Ez kulcsmondat a tudományban, ahol a megismeréshez a nem tudás is szervesen hozzátartozik, és a bizonytalanságok felismerése és kalkulálása a tudományos munka alapvető része. A nagyközönség és a döntéshozók azonban nehezen tudják elfogadni a bizonytalanságot. Szociálpszichológiai kísérletek szerint is növeli egy kommunikátor hitelességét, ha jelzi az állításai bizonytalanságait. Bizonyára vannak közegek, amelyekben valóban ez történik, de az egybites üzenetek szintjére lemenő politikai kommunikáció sikerét nézve azért lehetnek kétségei az embernek. A politikai marketing a jelek szerint nem tudja túl alulra lőni a színvonalat. NO PHOTO! Az építészeti fotózás jogi kérdései - hasznos táblázattalFELLegyen szó célzott épületfotózásról, vagy egy felvételhez kiválasztott jól sikerült épület-háttérről, az épületről készült fotóknak gazdasági jelentőségük van. Az épületképek visszaköszönnek a közösségi médiában, filmekben, vagy egy online hírportál illusztrációjaként. Felhasználásuk megkerülhetetlen, pedig jogi megítélésük még az érintettek számára is kevéssé nyilvánvaló. Tanulmányában dr. Fodor Klaudia ügyvéd ismerteti az épületfotókkal kapcsolatos legfontosabb jogi problémákat, és az eligazodáshoz részletes gyakorlati útmutatót is ad építészeknek és fotóművészeknek egyaránt.
InformációforrásokMegszűnik a Cosmopolitan nyomtatott kiadása, teljesen áttérnek online-raFEL
Címkék: üzleti modell | információ szolgáltatása weben | kiadó(vállalat), kiadás | sajtótermék (nyomtatott, elektronikus) |
A magazin főszerkesztője a Facebookon jelentette be, hogy nem adnak ki több nyomtatott magazint.
Sabján Johanna a posztjában azt írta, az online felület jobban passzol az olvasók életviteléhez. A döntés nem csak a magyar Cosmopolitant érinti, több országban is megszüntetik a lapok kinyomtatását, és csak az online felületre koncentrálnak. A főszerkesztő posztja szerint a Cosmopolitan naponta 200 ezer látogatót vonz, a hagyományos tartalmak mellett podcastokkal és jógaórákkal is csalogatják az olvasókat. Jókor címmel új, kormányzati üzeneteket terítő magazin indul nyugdíjasoknakFEL
Címkék: idős használó | kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás (2013-) | sajtótermék (nyomtatott, elektronikus) | információ (elmélet, politika) |
A több mint 2 milliós példányszámú új lappal az Orbán-kormány a nyugdíjasokat igyekszik közvetlenül megszólítani. A 16 oldalas magazin első számában rögtön Orbán Viktor köszönti az idősebbeket.
A Magyar Államkincstár kiadásában, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, az Idősek Tanácsa és a Miniszterelnöki Kabinetiroda együttműködésében jelent meg Jókor címmel a hivatalos megfogalmazás szerint egy új tájékoztató kiadvány. A színes lap célcsoportját a nyugdíjasok képezik, és mostantól minden negyedévben kinyomtatják 2 millió 130 ezer példányban. A 16 oldalas lap első számának elkészültét Nyitrai Zsolt kiemelt társadalmi ügyekért felelős miniszterelnöki megbízott és Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának család- és ifjúságügyért felelős államtitkára jelentette be egy keddi budapesti sajtótájékoztatón. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |