SzavazásÉrdemes-e a könyvtáépületbe nemkönyvtári funkciót bevonni?
KIT hírlevél évfolyamok2020
|
KIT hírlevél: 2020/38., okt. 14.Szerkesztő: Mikulás Gábor Hírek• Társadalmi célok megvalósításában segíthet a könyvtár - SEXI modell• * * * Hogyan érheted el, hogy kíváncsiak legyenek könyvtárad üzenetére? * * * • A vírus- és az információs írástudás krízise 1. (olvasóink szavazatára) • Miért jó, ha a fiúk lányos könyveket (is) olvasnak? (olvasóink szavazatára) • Olvass Larával - Mohácson, vagy bárhol a világban • Megkérdeztük: Mennyiben látod eredményesnek az Országos Könyvtári Napokat? • Szigorításokat vezetnek be a könyvtárakban a vírus miatt • Csúszda a könyvtár emeletei között - melyik hazai könyvtárban lesz először? • Így védekeznek a könyvtárak a járvánnyal kapcsolatos megszorítások ellen 2. (olvasóink szavazatára) • Használó: nem csak stresszforrás lehet, hanem védelem a kiégés ellen • Gyerekkönyvek darálása és széttépése - a könyvtárosok is megosztottak • Mit változtathat egy mesekönyv a nemi identitáson? • Folytatódik a terelés: Lázár Ervin az új célpont a Meseország mindenkié könyv után • Bepanaszolt gyerekkönyv - meleg-motívum a Bibliaövezet iskolai könyvtáraiban • Elkötelezettebbek a fenntarthatójuk iránt az adományokat gyűjtő könyvtárak • Felmérték: a képregény kiváló olvasásmotivációs eszköz • Erősödő hasznos divat: upcycling - mit jelenthet a könyvtárban? • Továbbra is a Katona József Könyvtár a pártfogója a vadaskert örvös medvéinek (fotóval) • A Google Scholar és a könyvtári katalógus összevetésével is taníthatunk kritikai gondolkodást az egyetemen Analógiák• Önkiszolgáló könyvtár - konténerben• Miért érdekes számunkra a körforgásos gazdaság? Kisszínes• A könyv a legjobb úton van afelé, hogy múzeumba kerüljönInformációforrások• Érzékenyítés, zsenge gyerekkorban• Mentális elsősegély - saját és mások részére egyaránt - honlapunkra kitehető link
A portálon kívülre mutató linkek a szerkesztés pillanatában élnek.
Ha már nem jelenik meg a korábban élő forrás, másold a linket a archive.org keresőjébe. HírekTársadalmi célok megvalósításában segíthet a könyvtár - SEXI modellFEL
Címkék: * | üzleti modell | tervezés, stratégia | minőség, -irányítás, -fejlesztés | megtérülés, könyvtári szolgáltatásé (2014.08-) | együttműködés nem könyvtárakkal |
A könyvtár értékét nem a begyűjtött minőségirányítási tanúsítványok, általa sajtóban, közösségi médiában megjelentetett hírek, állományának nagysága, stb. határozza meg, hanem hogy mennyiben segíti hozzá használóit, hogy elérjék saját céljaikat. Ezért érdemes a könyvtár tevékenységét a használói célokból visszatervezni, és eltávolítani saját szervezetéből azokat az akadályokat, amelyek gátolják a használók céljainak elérését. A használói célok azonban különbözők. Jó hír viszont, hogy sok ilyen célt a nagyobb társadalmi törekvések is zászlajukra tűznek (ld.: link - megjelenés utáni kiegészítés). Ilyen például a klímavédelem, kisebbségek védelme, szegénység csökkentése, stb. Ezek mind egy-egy témák (angolul: issue-k). Mint a társadalomban aktívan működő szervezetnek, a könyvtáraknak is nagy szerepük van e törekvések előmozdításában.
A SEXI modell három olyan területre mutat rá, melyekben kívánatos a könyvtárak - és a könyvtári rendszer egészének szerepvállalása: 1. érzékenyítés - informálás (Sensitize): saját csatornáin keresztül kommunikál az ügyben a közösségével: push információ, szervezett beszélgetések, bemutatók stb. 2. példaadás (Exemplary) a könyvtár saját működésével hitelesíti az ügyet 3. információ gyűjtése az ügy képviselői számára (Information gathering): a könyvtár nem passzív, hanem elismert együttműködő társ a témában érdekeltek csoportjában. A modell alkalmazása azt is jelenti, hogy a könyvtár lényegében minden társadalmi törekvés kapcsán együttműködő intézmény lehet, sőt, kihasználható információs és kommunikációs erőforrás is. Igaz ugyan, hogy a könyvtár nem tud minden területen példát adni - mondjuk a település mellett talajszennyezés-mentesítés témában a könyvtár nem tud példát mutatni, de az érzékenyítés és információgyűjtés témában bérelt helye lehet. (MG) Régebbi hírforrás(ok): Tényleg az információs társadalom alapintézményévé teszik a könyvtárat... link * * * Hogyan érheted el, hogy kíváncsiak legyenek könyvtárad üzenetére? * * *FEL
Címkék: arculat (magunkról mutatott kép) | marketing | rendezvény (szakmai) | üzleti modell | továbbképzés, HR-fejlesztés |
Érezted már, hogy akinek könyvtárosként üzenetedet mondtad, szolgáltatásaitokat kínáltad, udvariasságból hallgatott végig? Most megtudhatod, hogyan tartsd fenn úgy érdeklődését, hogy másodszor is akarjon veled találkozni!
A Magyar Információbrókerek Egyesülete meghívására egy órás, térítésmentes webes előadást tart 2020. október 20-án, 17.00 órakor März Rajmund (Training Hungary) marketingszakember link Téma: Hogyan tudsz eredményes frontkommunikációs üzenetet írni? - Hogy célba is érjen üzeneted. Az előadó 2009 óta foglalkozik szervezetek közötti értékesítéssel. A webinárium azt a gyakorlati módszertant mutatja be, amivel elkezdhető a szervezeti frontkommunikáció kidolgozása. Az előadás felépítése: - Mekkora a hírözön és mire emlékszünk belőle? Mi marad meg fejünkben, és miért? - A fejünkben lejátszódó pszichológiai folyamatok egy ajánlat elfogadása esetén. - Miért nehéz átadni az üzenetet; mikor vagy "értékesítő" és mikor "eladó"? - Gyakorlati útmutató: egy frontkommunikációs alap üzeneteinek összeállítása. - Kérdések/válaszok. - Kötetlen beszélgetés. Jelentkezési lehetőség a tréningre: link A vírus- és az információs írástudás krízise 1. (olvasóink szavazatára)FEL
Címkék: USA | tudásstratégia (2015.05-) | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | használóképzés | együttműködés nem könyvtárakkal | adatbázis, elektronikus adatok elérése |
A pandémia alatt az információs írástudás kérdése nagy hangsúlyt kapott. A szerző az oktatás szemszögéből vizsgálata meg a kérdést.
- Hallgatók: nagy szakadékot jelentenek az információs írástudásbeli különbségek a hallgatók közt. Főleg a kutatási projektek jelentenek számukra nehézséget az oktatók és könyvtárosok személyes segítsége nélkül. A tapasztalatok alapján egyszerű keresőkifejezést sem tud mindenki megfogalmazni. Nem tudják megítélni a források értékét. Nem ismerik az adatbázisokat, csak a böngészők keresőit. Segítségképpen a könyvtárak a karantén elején elkérték az oktatóktól a kutatási feladatokat. Információs anyagot állítottak össze a hallgatóknak, amelyet az oktatók megoszthattak velük a kurzushoz. - Kari kérdések: A professzorok sem ismerik a könyvtári lehetőségeket. Egyikük megmutatta a tervezett feladatot, hogy a könyvtáros ahhoz ajánljon forrásként jól érthető weboldalakat. A könyvtáros rögtön átlátta, hogy weboldalak helyett speciális tudományos adatforrások elérésére lesz szükség a feladat megoldásához. Más oktatók ragaszkodtak, hogy nyomtatott könyveket is tudjanak kölcsönözni a hallgatóknak. A hallgatókat viszont ez nem érdekelte, mert mindent elérhettek e-könyvek formájában és adatbázisokból. Az adatbázisokban való keresésekben viszont a könyvtárosoktól kérnek segítséget. - Társadalom: Az álhírek, megosztottság, politikai játszmák és az általánosan alacsony írástudás krízishez vezethet. Nehéz kiszűrni a sok üzenet közül a valóban értékeset. Az információk is kaotikusak. Mi pedig nem fordítottunk elég figyelmet az új korszakhoz szükséges készségek fejlesztésére. Paul Zurkowski 1974-es becslése szerint (link ) a népesség egyhatoda rendelkezik a szükséges készséggel. A többi hiába tud írni és olvasni, de nem tudja kiértékelni az információt. (ref.: Habók Lilla) Miért jó, ha a fiúk lányos könyveket (is) olvasnak? (olvasóink szavazatára)FEL
Címkék: olvasás | könyvtár, gyerek- | használó (gyerek, fiatal) | gender (2017.06-) | oktatás, tanulás |
Caroline Paul a legújabb könyvéről mesélt a gyerekeknek - egy iskola azonban visszautasította, mivel a téma kirekesztené a fiúkat.
A könyv, The Gutsy Girl: Escapades for Your Life of Epic Adventure, valóban úgy kezdődik, hogy "Dear Gutsy Girl", azaz a "merész lányt" szólítja meg. Az illusztrációkon is lányok láthatóak, azonban ez nem jelenti azt, hogy kirekeszti a fiúkat; csupán annyit, hogy a könyv nem róluk szól. Ez a két dolog azonban a fiúk esetében, úgy tűnik, ugyanaz. - A kötelező olvasmányokra gondoltam, amiket általánosban olvastam. Ezekben a könyvekben nem igazán voltak női szereplők, és a történetük is nagyon távol állt az életemtől. Mégis el kellett olvasnom őket. Amiért hálás vagyok - mondta Paul. Egy másik "lányos könyv" szerzője, Shannon Hale is hasonló esetet élt át. Mikor ellátogatott egy iskolába, látta, hogy sok szék üresen maradt. A fiúkat ugyanis elengedték a programról. A lányoktól elvárják, hogy fiúkról olvassanak, senki sem gondol arra, hogy részt kell-e venniük az összejövetelen. A fiúkat azonban rögtön felmentik. Azért olvasunk, hogy többféle perspektívát megtapasztaljunk. Azért, hogy rajtunk kívül más emberekről és helyzetekről tanuljunk. Azért, hogy felkészüljünk az életre. Ebből kifolyólag arra neveljük a fiúkat, hogy ne törődjenek más emberek tapasztalataival, és a saját igényeiket helyezzék a középpontba. Úgy neveljük őket, hogy ne legyenek empatikusak. A felnőttek ragaszkodása ahhoz, hogy a fiúk csak fiús dolgokat akarnak, káros hatással van a lányokra és a fiúkra is. Hale szerint az, hogy a fiúknak nem kellene lányokról olvasniuk, azt jelenti, hogy szégyellni való dolog érdeklődni az iránt, amit a lányok csinálnak vagy gondolnak. És ez a megállapítás egyenesen az erőszakhoz vezet. Ha a fiúk csak férfi szerzők férfiakról szóló könyveit olvassák, az két dologra fogja megtanítani őket: arra, hogy a lányok csak tárgyak, díjak, amiket megnyerhetnek, valamint, hogy a fiúk mennek és csinálják a dolgukat, ameddig a lányok várják, hogy megmentsék őket. (ref.: Salamon Sára) Olvass Larával - Mohácson, vagy bárhol a világbanFEL
Címkék: könyvtár, gyerek- | film- videó- és képszolgáltatás | felolvasás, mesélés | Mohácsi Jenő városi Könyvtár, Mohács | marketing | legjobb gyakorlat (gyerek-, ifj. és iskolai könyvtár) | közösség mint információforrás (2.0) | könyvtár, köz- | könyv, papír alapú |
A Mohácsi Jenő Városi Könyvtár link vezetője, Schmidt-Kovács Diána fejéből pattant ki az ötlet, hogy olvasójuk, a 9 éves Lara a könyvtár közösségi oldalán rendszeresen jelentkezzen könyvajánlóival. A kisdiák örömmel fogadta a lehetőséget.
- A rendszerességet nem szabtuk meg, ahogy ő úgy érzi, hogy olyan könyvet olvasott, amit ajánlana társainak, akkor küldi a 2 perces videót. A könyvtár vállalta, hogy beszerzi állományába az olvasni kívánt könyveket. A videókat az édesanya készíti és küldi számomra, különösebb technikai feltétele a dolognak nincs. A visszajelzések pozitívak, egy hét alatt 2.200 körüli a rákattintás. Nehézség, hogy mivel az ilyen korú gyerekek Facebook-oldallal nemigen rendelkeznek, a gyerekes szülőket kérem, hogy a videókat mutassák meg gyermekeiknek. Bízom benne, hogy a közvetítés megtörténik! Kisgyermekes édesanyaként és könyvtárosként nagy energiákat fektetek abba, hogy a gyermekek körében erősítsem a könyvek és az olvasás szeretetét. Larával megismerkedve, és megtapasztalva, hogy mennyire szeret olvasni, éreztem, hogy az, ha ő ajánl könyveket társainak jó példa lehet. Lara a saját korosztályát szólítja meg és biztatja olvasásra. Több könyvtáros kolléga keresett már meg azzal, hogy az ötlet átvehető-e, vagy hogy a videó megosztható-e. A válaszom az, hogy természetesen igen! Örülünk, ha széles körben terjed a videó, szívesen teremtünk kapcsolatokat és fogadunk hasonló videókat is - nyilatkozta a KIT-nek Schmidt-Kovács Diána. - A vonatkozó fotókat ld.: link . Megkérdeztük: Mennyiben látod eredményesnek az Országos Könyvtári Napokat?FEL
Címkék: együttműködés más könyvtárakkal | felmérés | rendezvény használók számára | cselekvésképtelenség | emberi minőség |
A tájékoztató jellegű válaszok:
3 - árt , mert nem tudunk elég megnyerőek lenni 12 - egyáltalán nem hozza vissza a befektetett energiát 7 - inkább eredményes 3 - kevésbé eredményes 0 - nagyon eredményes. A kérdést 9. éve tesszük fel. Most fordult elő először, hogy a nagyon eredményes lehetőséget nem választotta senki. A kilenc évnyi adat itt látható diagramon: link (Az "egyáltalán nem..." és a "nagyon eredményes" görbéket megvastagítottuk.) Többször megírtuk a KIT-ben, hogy a visszajelzések alapján az Országos Könyvtári Napok kifulladt. Lehet ugyan, hogy a kollégák képesek a rendezvények és a látogatók számát szinten tartani, de a projekt egyre kevéssé szolgálja a könyvtárak, és pláne a használók igényeit. (MG) Szigorításokat vezetnek be a könyvtárakban a vírus miattFEL
Címkék: könyvtár, köz- | biztonság, védelem | dr. Kovács Pál Megyei Könyvtár és Közösségi Tér, Győr | egészségügy (munka-) | helyismereti szolgáltatás | hozzáférés, nyitva tartás |
A Dr. Kovács Pál Könyvtár és Közösségi Tér Facebook oldalán arról tájékoztatja a felhasználókat, hogy járványvédelmi megelőző intézkedésként a könyvtárakban átmenetileg csak kölcsönzési szolgáltatást biztosítanak.
"Valamennyi részlegünk helyben használati és internetezési szolgáltatásai átmenetileg szünetelnek! Javasoljuk olvasóinknak, hogy a kölcsönzésre kiválasztott dokumentumokat lehetőség szerint előre jelezzék online félretétellel, vagy e-mailben, így csak át kell venniük az előre kért dokumentumokat! A Helyismereti gyűjteményünk személyesen igénybe vehető. Rendezvényeinken a teljes befogadó kapacitás feléig fogadunk résztvevőket. Maszk viselése, kézfertőtlenítő használata továbbra is kötelező! Megértésüket köszönjük!" (Győrplusz) Kapcsolódó: friss hírek vírusügyben más könyvtárakból link . Csúszda a könyvtár emeletei között - melyik hazai könyvtárban lesz először?FELA hosszú ideig tartó ülés ideiglenesen deaktiválja a lipoprotein-lipázt, azt a vérerek falában található speciális enzimet, amely lebontja a zsírt a vérben, tehát amikor ülünk, közel sem égetünk annyi zsírt, mint amikor mozgunk. Milyen hatással van az aktivitás hiánya az agyra? Általában azért ülünk le, hogy az agyunkat használjuk, de paradox módon a hosszú ideig tartó üldögélés épp ez ellen hat. Nyugalomban lassul vérkeringésünk és csökken a tüdőn keresztül a véráramba kerülő oxigén mennyisége. Agyunknak szüksége van mindkettőre a tiszta gondolkodáshoz, tehát koncentrációnk szintje valószínűleg csökkenni fog, ahogy agyunk aktivitása lassul.
Sajnos az üldögélésnek nem csak rövid távú kóros hatásai léteznek. A legújabb tanulmányok szerint a hosszú ideig tartó üldögélés összefüggésbe hozható a rák bizonyos fajtáival és a szívbetegséggel, szerepe lehet a cukorbetegség, vese- és májproblémák kialakulásában. Sőt, a kutatók kimutatták, hogy a korai halál 9%-áért világszerte a mozgáshiány felelős. (TED) Union County Carnegie Könyvtára link lehetővé teszi használói számára, hogy két szintje között csúszdán közlekedjenek. Ez persze nem az ideális mozgás-megoldás az olvasás szüneteiben, de mégis alkalmas arra, hogy a vérkeringést felpezsdítse. Régebbi hírforrás(ok): München után csúszda egy koreai könyvtárban is - javítja a könyvtári időtöltés hatékonyságát link Így védekeznek a könyvtárak a járvánnyal kapcsolatos megszorítások ellen 2. (olvasóink szavazatára)FELA cikk az amerikai könyvtárak járványhelyzet miatti megküzdési stratégiáit mutatja be. Walla Walla közkönyvtára a közösséghez fordult támogatásért, hogy folytathassa a szerzeményezést. A helyi lapban biztosították az olvasókat, hogy az adományok a könyvtárhoz kerülnek. A hozzájárulás nem volt számottevő, de valamennyit segített. Egy cég pedig egy napi bevételét ajánlotta fel.
A felsőoktatási könyvtárakat is elérte a bizonytalanság. Az államok is eltérően reagáltak a helyzetre: - Kalifornia kormányzója 1,7 milliárd dolláros költségvetés csökkentést jelentett be a felsőoktatásban. - Florida 29,4 millió dollárral támogatta az online szolgáltatásokat, pl. ebook, online újságelőfizetés és az online tréningeket kínáló Open Floridát. - A turizmusból élő Nevadát érintette a helyzet gazdaságilag legrosszabbul. Az egyetem támogatása közel 100 millió dollárral csökken. A könyvtár egy egyszeri alapból pótolja a hiányt, de aggódik a következő időszak miatt. Állománya apasztását és előfizetések lemondását tervezi. - Arkansas Egyetem könyvtárainak felét felújítják, ezzel munkaerő költséget spórolnak. Új könyvek beszerzése helyett az előfizetésekre költöttek, és a kiadókkal tárgyalnak. - Cincinnati befagyasztotta a munkaerő-felvételt. A jövőtől még jobban tart, ezért forgatókönyveket tervez, hogyan jöhet ki erősebben a helyzetből. - Washington DC közkönyvtára egyelőre nem bocsátott még el, de a kisebb könyvtárakat még nem nyitja ki. A nagyobbak csökkentett nyitva tartással működnek, hogy maradjon idő a fertőtlenítésre. Egyelőre a szolgáltatások fenntartásával vannak elfoglalva, és nem a költségvetésre gyakorolt hatást nézik. Pillanatról pillanatra igyekeznek reagálni a helyzetre, ezért a könyvtár szerint nehéz tervezni. (ref.: Habók Lilla) Használó: nem csak stresszforrás lehet, hanem védelem a kiégés ellenFEL
Címkék: egészségügy (munka-) | felmérés | identitás | Olaszország | munkaügy | cselekvésképtelenség | emberi minőség |
A tanulmány azt tűzte ki célul, hogy felmérje a kiégést egy észak-olaszországi város könyvtárosainak körében, és azonosítsa, mely követelmények és források befolyásolják az érzelmi kimerülést és a cinizmust. A cikk közelebbről a használókkal való kapcsolatokra összpontosított, mivel a szolgáltató szektorban a használókat elsősorban a stressz okozóiként vizsgálják, és csak ritkán tekintenek rájuk a szolgáltatásokat működtető személyek támogatásának forrásaként. Az adatokon (167 önkitöltős kérdőíven) végzett hierarchikus regressziós elemzés azt mutatta, hogy a kiégés mértékét befolyásolja több társadalmi-demográfiai és munkaköri jellemző, valamint a használókkal való kapcsolatok pozitív és negatív vetületei. A szerzők bemutatnak néhány gyakorlati vonatkozást a könyvtárvezetők számára annak érdekében, hogy csökkenthessék használóik negatív viselkedésének hatását, és hogy javíthassanak annak feltételein, hogy a használók kifejezhessék támogatásukat a könyvtári alkalmazottak felé. (Amikor a használóktól kapott közösségi támogatás megvéd a kiégéstől: felmérés olasz közkönyvtári dolgozók körében; sajnos csak autoref.)
Gyerekkönyvek darálása és széttépése - a könyvtárosok is megosztottakFEL
Címkék: befogadás kultúra (17.04.-) | Országgyűlési Könyvtár, Budapest | használó (gyerek, fiatal) | cenzúra | könyv, papír alapú | kiadó(vállalat), kiadás | információ (elmélet, politika) |
Most nem ledarált, hanem széttépett egy mesekönyvet Dúró Dóra. Most Vagánybagoly repült széttépve a szemetesbe.
A Meseország mindenkié című könyv ledarálása után újabb mesekönyvet semmisített meg ma délelőtt Dúró Dóra, a MI Hazánk Mozgalom elnökhelyettese. A Képviselői Irodaházban ezúttal Bán Zsófia: Vagánybagoly és a harmadik Á - avagy mindenki lehet más című kötetét tépte el, majd dobta a szemetesbe. Elmondása szerint "a homoszexuális propagandát is tartalmazó" mesekönyvre egy édesanya hívta fel a figyelmét. A könyvet elolvasva Dúró Dóra a következőket kifogásolta: - a szerző megnyitóbeszédet mondott a 2013-as Pride felvonuláson; - ezzel tisztában volt a Kásler Miklós vezette NKA, mégis támogatta a 2019-es megjelenést; - a mese egyik szereplője azt állítja, neki nem édesanyja és édesapja van, hanem két anyja; - egy barna bőre miatt csúfolt szereplő azt mondja a másiknak, hogy "beveri a pofájukat" a csúfolódóknak (majd azt mondja, ez persze csak vicc); - ráadásul a főszereplő egy olyan lánybagoly, akinek fiúneve van. (Telex) Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése állásfoglalása: link A könyvtáros szakmai, érdekvédelmi szervezeteknek, szakszervezeteknek nincsen(!) (nyilvános) véleménye a témában, annak ellenére, hogy a könyvtárosok etikai kódexében vannak a témában érintett passzusok. A Könyvtárosok csoportban link a többség helytelenítette a cselekedetet, néhányan pedig helyeselték. (MG) Kapcsolódó: - Gyarmathy Éva: A mesék és a késztetések hatalma link - Az Országgyűlés Könyvtárát féltik Dúró Dórától link Mit változtathat egy mesekönyv a nemi identitáson?FEL
Címkék: felolvasás, mesélés | biblioterápia | befogadás kultúra (17.04.-) | olvasás | LMBTQ | identitás | használó (gyerek, fiatal) | gender (2017.06-) | könyv, papír alapú |
WMN: Tehát ez az, ami változhat?
Németh Ádám tanácsadó szakpszichológus: Amikor tehát arról beszélünk, hogy egy mesekönyv milyen hatással lehet a gyerekekre, felnőttekre, akkor nagyon fontos látnunk, hogy csupán ez az a szegmens, amelyre bármiféle hatással lehet. Hogy például a mesék segítségével látjuk, mik azok az elképzelhető életek, amelyeket élhetünk, mások élhetnek, és ez oké - a vonzódásomat viszont ez nem fogja tudni megváltoztatni. WMN: Vannak esetleg kutatások erre vonatkozóan? N.Á.: Léteznek olyan vizsgálatok - köztük olyan, amelyik 1990 óta tart -, amelyek azt vizsgálják, hogy milyen hatással van az azonos nemű párok gyermekeire a szülők szexuális orientációja. És ezek a kutatások rendszeresen azt találják, hogy semmilyen hatással nincs. Márpedig, ha egy évtizedeken át ennyire intenzív viszony nem befolyásolja a gyerekek irányultságát, akkor hogyan tudná megváltoztatni azt egyetlen mese? Teljesen abszurd ezt feltételezni. ... És nem csak a nyílt sértegetésről van szó, épp ilyen káros a hallgatás, eltitkolás, láthatatlanná tevés. Nemcsak az informatív, amiről beszélek, hanem az is, amiről hallgatok. Ennek igenis van tanító ereje. Állandóan visszatérő mozzanat az LMBTQI+ kliensek beszámolóiban, hogy azt, hogy az ő orientációjukkal valami baj lenne, nem (csak) abból találták ki, mert bántották, bullyingolták őket, hanem az elhallgatásból, abból, hogy ők egyszerűen nem jelentek meg sem a hétköznapokban látott kapcsolatokban, sem filmben, sem könyvekben vagy egyéb helyeken, ahol vonzalomról, szerelemről, vagy épp szexualitásról esett szó. ... Attól, hogy azt látja, hogy az azonos nemű szerelem létező és normális dolog, még nyilván nem fog elkezdeni a saját neméhez vonzódni. Ellenben később, ha esetleg - a mesétől teljesen függetlenül - egy azonos nemű kelti fel az érdeklődését, nem fogja szégyellnivalónak érezni magát vagy az érzelmeit, és másokat sem, ha ilyen emberekkel találkozik. Kapcsolódó: - Veszélyt jelentenek a kicsikre a gendermesék link - Nem veszélyes a gyerekekre a Meseország mindenkié, állítja több száz pszichológus link - Bagdy Emőke: Kikérem magamnak a szakmaiatlanság vádját! link - Boldizsár Ildikó: Meseország valóban mindenkié, mi döntjük el, hogy kit/mit engedünk onnan magunkhoz link Régebbi hírforrás(ok): Gyerekekkel helyén kezelni a homoszexualitást? - Tabusítás helyett megbeszélés, könyvekkel link Folytatódik a terelés: Lázár Ervin az új célpont a Meseország mindenkié könyv utánFEL
Címkék: használó (gyerek, fiatal) | kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás (2013-) | olvasás | könyv, papír alapú | információ (elmélet, politika) |
A Magyarságkutató Intézet tudományos munkatársa szerint Lázár Ervin meséiben olyan képzavarok vannak, amelyek nincsenek jó hatással a gyerekek egészséges fejlődésére.
Deák-Sárosi László "Phd, filmesztéta, költő, a Magyarságkutató Intézet tudományos munkatársa" úgy gondolja, nemcsak a Meseország mindenkié című, a szélsőjobboldalt kiakasztó mesekönyv okozhat károkat a gyerekek fejlődésében, hanem Lázár Ervin is. Felütésként így fogalmaz a KDNP Vasárnap.hu link című lapjában az író mesegyűjteménye kapcsán: Lázár Ervin meséi mindig is taszítottak - a címadó mese, A hétfejű tündér különösen. Ezután Deák-Sárosi levezeti, hogy a Kossuth-díjas, sok generáció számára fontos meseíró képzettársításai indokolatlanul összezavarják a gyerekeket, mert 9 évesen egy gyerek - itt Jean Piaget pszichológusra hivatkozik - még nem képes az absztrakt értelmezésre, a kritikai gondolkodásra. Apropó, kritikai gondolkodás... Ennek kérdéskörébe tartozik a gumicsontok azonosítása is. Gumicsont: figyelmet elterelő kommunikációs termék. Ha saját kellemetlen dolgaimról szeretném elterelni kritikusaim figyelmét, akkor bedobok (vagy ha más bedob, akkor felerősítek) egy kritikusaimnak szintén fontos témát. Így megoszlik, terelődik a figyelem: kevesebbet foglalkoznak a számomra kellemetlenebb témával. A fő téma és a gumicsont időről időre változik, és nyilván az eljárás alkalmazójától is függ. De a mintázat jól azonosítható (MG) Bepanaszolt gyerekkönyv - meleg-motívum a Bibliaövezet iskolai könyvtáraibanFEL
Címkék: használó (gyerek, fiatal) | cenzúra | befogadás kultúra (17.04.-) | USA | szakmai szervezet | könyvtár, iskolai | irányítás, mérés, szabályozás | használó, igény | információ (elmélet, politika) |
2004-ben jelent meg az And Tango Makes Three című, igaz történetet feldolgozó, kisgyerekeknek szóló mesekönyv, amit még ma is támadnak az állítólagos családellenessége miatt, és hasonló indulatokat váltott ki, mint a Magyarországon nemrég megjelent Meseország mindenkié. A mesekönyv egy minden elemében megtörtént esetet dolgozott fel.
Az Illinois állambeli Shilohban néhány szülőt felháborított a könyv létezése, Lilly Del Pintót egész pontosan az, hogy az ötéves kislánya a könyvtárból ezt a mesét hozta haza. Del Pinto azt követelte, hogy ez a könyv kerüljön inkább a felnőtteknek szóló szekcióba, ahonnan a gyerekek csak engedéllyel vehetnék ki a shiloh-i iskolai könyvtárból. Akkor a könyvtár felelőse, Jennifer Filyaw nem tágított, és ragaszkodott ahhoz, hogy ez a könyv igenis a 4 és 8 év közötti gyerekeknek való. Filyaw elmondta, hogy egy iskolai könyvtár feladata az, hogy a teljes társadalmat kiszolgálja, amibe beletartoznak különböző családok, vallások és hitek. A kerületi ügyész véleménye az volt, hogy ha a könyvet átpakolják egy másik, felnőtteknek szóló polcra, az kimerítené a cenzúra fogalmát. Missouri államban [mely szintén a Bibliaövezet állama] pár panaszkodó szülőnek sikerült azt elérni, hogy Parnell és Richardson könyve a nem-fikciós polcra kerüljön azzal az indokkal, hogy igaz történet alapján készült. A helyi könyvtárhálózat vezetője akkor azt nyilatkozta, hogy így kevesebb az esély arra, hogy az olvasókat váratlanul fogja érni a könyv témája. Charlotte városában egy időre lekapták a könyvtárak polcairól, de nem sokkal később visszarakták. A Virginia állambeli Loudounban egy szülő addig kötötte az ebet a karóhoz, amíg a könyvet le nem vették a könyvtár polcairól, igaz, a gyűjteményben maradt, de pont a célközönség nem férhetett hozzá. Az And Tango Makes Three már megjelenésének évében a legtöbbet bepanaszolt könyv lett az Amerikai Könyvtárak Szövetségénél (ALA). Aztán 2006-ban, 2007-ben, 2008-ban is az lett. 2009-ben az Alkonyat letaszította a trónról. De 2010-ben megint visszamászott az első helyre. Ismétlem, egy pár oldalas, kedves, szépen illusztrált gyerekkönyvről van szó, amit meglátva felnőtt emberek vették a fáradságot, és beadtak egy hivatalos panaszt a könyvtáraknak, olyan indokokkal, hogy "nem felel meg a korosztálynak", "vallásos nézete van", esetleg "családellenes", vagy egyszerűen csak annyi volt a panasz, hogy "homoszexualitás". Az mindegy volt aztán, hogy közben Barack Obama lett az elnök, mert a könyv 2012-ben, 2014-ben, és 2017-ben is ott figyelt a legtöbb panaszt kiváltó könyvtári könyvek listáján link . Még 2019-ben is befért a 10. helyre, a Harry Potter-sorozat mögé, 14 évvel a megjelenése után. Elkötelezettebbek a fenntarthatójuk iránt az adományokat gyűjtő könyvtárakFEL
Címkék: állománygazdálkodás | együttműködés nem könyvtárakkal | felmérés | innováció, szolgáltatásfejlesztés | Szlovákia | pénzszerzés, fundraising |
A fundraising (bevételszerzés)fogalmát gyakran a szponzorálással azonosítják. A szponzorálás azonban a cégek és nonprofit szervezetek kölcsönösségen alapuló kapcsolata, amelynek során a "valamit valamiért" kereskedelmi elv érvényesül: a nonprofit szervezet támogatásáért cserébe a szponzor népszerűsítése az "ár". Fundraisingről akkor beszélünk, ha egy szervezet a külső környezetétől adományozás, ajándékozás formájában kap támogatást.
Külföldön, elsősorban az Egyesült Államokban a fundraising bevett gyakorlat, a köz- és felsőoktatási könyvtárak kötelező támogatási formája. Európában és Szlovákiában a nyilvános könyvtárakat költségvetési forrásokból finanszírozzák. A 2008-as gazdasági válság óta a kulturális intézmények a csökkenő támogatásokhoz alkalmazkodtak; az elmúlt években a pénzügyi függetlenség és a kulturális önállóság kulcskérdéssé vált. A célzott adománygyűjtés módszerének alkalmazásáról Szlovákiában eddig nem álltak rendelkezésre adatok, ezért 2019 februárjában kérdőíves felmérést végeztek a jelenség feltérképezésére. A fundraisinget alkalmazó könyvtárak elkötelezettebbek voltak a fenntartható szervezet mellett. Az adománygyűjtéssel élő könyvtárak többsége az ezredforduló után, 6-15 éve kezdte a tevékenységet, néhánynak volt csak hosszabb távú tapasztalata. A támogatások összege 120 és 55 000 euró között mozgott. Országos szinten összesen 606 064 eurót gyűjtöttek a könyvtárak, így az egy intézményre jutó átlagos támogatás 12 894 euró volt. A kapott összegeket a könyvtárak többnyire szolgáltatásfejlesztésre, a gyűjteményre, restaurálásra, bútorok vagy új eszközök vásárlására fordították. Az adománygyűjtésbe kezdő könyvtárak többségében (63%) a fundraisinggel egy személy, főként a könyvtárvezető foglalkozott. A leggyakoribb adományozók között az alapítványok, kisebb részben a cégek és magánszemélyek szerepeltek. Az alkalmazott módszereket tekintve a személyes megkeresés volt az uralkodó, de a telefonos és az online kapcsolatfelvétel is előfordult. Az adományozásért a könyvtárak közel fele nem nyújtott semmilyen ellenszolgáltatást, mert ez a tevékenység nem a "valamit valamiért", hanem a hála elvére épül. A sikeresebb adománygyűjtést segíti a Szlovák fundraising központ, képzések és találkozók szervezésével. A fenntartható könyvtárak jövőbeli tevékenységéhez a fundraising egyre nagyobb mértékben járulhat hozzá, hiszen működésük a társadalom számára megtérülő befektetésnek számít. (Fundraising a szlovák könyvtárakban;ref.: Prókai M.) Felmérték: a képregény kiváló olvasásmotivációs eszközFELArra ugyan nincs garancia, hogy a képregényt kedvelők valóban elmélyülnek az irodalom egyéb területein is, és idővel elhivatott olvasókká válnak, abban azonban egyetértenek a kutatásban részt vevő iskolai könyvtárosok, hogy a képregények kiváló olvasásmotivációs eszközök, mert növelhetik a diákok szókincsét, elősegíthetik a vizuális írástudás és a kritikus gondolkodás készségeinek fejlődését, valamint a nehezen olvasókat motiválhatják az önálló olvasásra, miközben továbbfejlesztik az olvasási készségeket is.
A jelenleg reneszánszát élő képregényműfaj az oktatás területén is egyre több figyelmet kap, mivel népszerűsége leginkább az általános- és középiskolás diákok körében töretlen. A tanulmány hongkongi, tajvani, új-zélandi, ausztrál és japán könyvtárosok véleményét vizsgálja a témában. A képregényeket mindig is az irodalom mostohagyermekeiként tartották számon: felszínes másodosztályú művekként, amelyek gyerekeknek és elmélyült olvasásra nem vágyóknak szólnak. Az elmúlt években - elsősorban a képregényeket adaptáló mozifilmekre és televíziós sorozatokra való tekintettel - a műfaj rendkívüli népszerűségre tett szert, aminek popkulturális hatásai a világon mindenhol visszaköszönnek. Emiatt egyre többen értékelik újra e művek oktatásban és könyvtári ellátásban betöltött szerepét. Ami a könyvtárakat illeti, a képregények remek eszközök lehetnek az olvasás megszerettetésére és a könyvtárhasználat elsajátításának elősegítésére. A tanulmányban bemutatott kutatás korábbi, kelet-ázsiai iskolai könyvtárosok és intézményeik változását vizsgáló felmérések folytatásaként született. Azok tanúsága szerint - az eltérő oktatási és kulturális hagyományok dacára - a könyvtárosok felismerték a diákok iskolán kívüli rekreációs olvasásának jelentőségét; a képregények is ennek következményeképpen kerültek a kutatók látókörébe. (Hogyan látják a könyvtárosok a képregények oktatásban betöltött szerepét? Hongkong, Tajvan, Japán, Ausztrália és Új-Zéland összehasonlító vizsgálata; ref: Bódog A.) Erősödő hasznos divat: upcycling - mit jelenthet a könyvtárban?FEL
Címkék: könyvek újrahasznosítása | környezettudatos tervezés | rendezvény használók számára | újrahasznosítás (általában) |
Az upcycling, vagyis értéknövelő újrahasznosítás: ennek során már meglévő alapanyagok, termékek ismételt felhasználási lehetőségeire koncentrálnak a tervezők - legyen szó [a divatiparban] akár a szabás és a gyártás során visszamaradt hulladékokról, akár már meglévő ruhákról. (HVG)
- Ha az upcycling és a könyvtár kapcsolatára rákeresünk, ilyen és hasonló oldalakra találunk: - Könyvtárakkal kapcsolatos újrahasznosítási ötletek a Pinteresten link vagy link - Újrahasznosított tárgyak készítése könyvtárban: link - Könyvtárral kapcsolatos, újrahasznosítottnak tűnő bizsuk e-boltja link - Ötletadó Google képtalálatok: link Továbbra is a Katona József Könyvtár a pártfogója a vadaskert örvös medvéinek (fotóval)FEL
Címkék: együttműködés nem könyvtárakkal | Katona József Könyvtár, Kecskemét | könyvtár, köz- | adomány(ozó), szponzor |
A Bács-Kiskun Megyei Katona József Könyvtár delegációja tett látogatást a Kecskeméti Vadaskertben szombaton délután. Az intézmény ugyanis immár negyedik alkalommal vette pártfogásába az állatkert örvös medvéit.
Immár negyedik alkalommal vette pártfogásába a könyvtári "vad-kedvenceket", a Kecskeméti Vadaskert örvös medvéit a Bács-Kiskun Megyei Katona József Könyvtár. Az újabb évre szóló örökbefogadást igazoló oklevelet Ramháb Mária könyvtárigazgató vette át Tokovics Tamástól, a Kecskeméti Vadaskert vezetőjétől a már hétfő óta tartó 15. Országos Könyvtári Napok keretében. A bibliotéka munkatársai az oklevél átvétele után finom falatokkal etethették meg az örökbefogadott örvös medvéket. Ugyanők szórakoztató kvízekkel is készültek a vadaskert legkisebb látogatói számára, így az ügyes és okos résztvevők értékes ajándékokkal távozhattak a parkból. A Google Scholar és a könyvtári katalógus összevetésével is taníthatunk kritikai gondolkodást az egyetemenFEL
Címkék: kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás (2013-) | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | katalógus, integrált könyvtári rendszer (IKR) | internet információforrásként általában | használóképzés | oktatás, tanulás |
A XXI. században az alapképzéses hallgatók gyorsan elérhető és könnyen, kevés koncentrációval olvasható információforrásokat igényelnek, ezért a Google és a Google Tudós (Google Scholar) könyvtári oktatásba való integrálása áthidalhatja a Google természetes nyelvi keresése és a könyvtári adatbázisok esetében használt, ellenőrzött nyelvi keresés közötti szakadékot. Van azonban néhány olyan oktatási módszer, amelynek alkalmazásával a kritikai gondolkodás közelebb hozható a hallgatókhoz. Ezek a módszerek változatlan formában vagy a helyi körülményekhez igazítva, bármilyen típusú könyvtárban felhasználhatók.
A hallgatók motiválását jól segíti, ha vitakérdéseket teszünk fel a Google-keresésekről és a könyvtári adatbázisokban történő keresésekről. Ezek például az első oldalon megjelenő találatok számát firtatják, és lehetővé teszik, hogy rákérdezzünk a megbízhatóságra, a teljes szöveg ingyenességére, vagy az információforrások jellegére. Megkérdezhetjük, hogy meddig lesznek elérhetők az így megtalált információforrások az interneten és a Google találatai között. Azonnal felhasználható formában kapjuk-e a hivatkozásokat? Milyen kritériumok alapján választotta ki a Google az adott dokumentumot és hogyan történik ez a könyvtári adatbázisokban? Mennyire nehéz az információ visszakeresése? Ezek a kérdések az ún. fordított osztályterem módszeréhez is igazíthatók, amely azt igényli, hogy az információs műveltségi foglalkozás előtt a résztvevők egyénileg válaszolják meg, majd közösen beszéljék meg a kérdésekben felvetett problémákat. (Google kontra könyvtári adatbázisok: hogyan hozzuk közelebb a huszonegyedik századi egyetemi hallgatókhoz a kritikai gondolkodást?; ref: Koltay T.) Régebbi hírforrás(ok): Használói élmény: Google Scholar vs. könyvtári felfedező rendszerek link AnalógiákÖnkiszolgáló könyvtár - konténerbenFELNo, ilyen még nincs. De van Magyarországon konténerkönyvtár link , és a fejlettebb világban rég működnek már önkiszolgáló könyvtárak link . (MG)
- Nagy visszhangot kapott az amerikai Amazon online áruháznak az a kísérlete, hogy a mesterséges intelligencia felhasználásával olyan üzletet hozott létre, ahol nincs szükség eladóra. Elég a terméket leemelni a polcról, a tranzakciót kamerák és más érzékelők rögzítik, és az ellenértéket a rendszer leemeli a regisztrált alkalmazás segítségével. Hasonlóval próbálkozik a francia Auchan is az Auchan Minute kioszkok révén. Ezek azonban népes városokban vannak, a svéd Livfs nevű startup viszont más modellt követ: a skandináv ország távoli vidékein hoz létre személyzet nélküli kis üzleteket, modernné varázsolt konténerekben, hűtőkkel, polcokkal. A 22 négyzetméteren minden alap szükségleti cikk megtalálható, de nincs széles választék, nem tartanak például többféle ketchupot. Az ajtót nyitni, a termék vonalkódját beolvasni és fizetni is okostelefonos alkalmazással lehet. Svédországban 1985-ben még 8500 kisebb-nagyobb, élelmiszert árusító üzlet volt, ám a számuk negyedszázad alatt 3500 alá süllyedt. A Livfs konténerei viszont az Északi-sarkkör környékén, néhány száz fős falvakban is feltűnhetnek, az árukészlet feltöltéséhez elég egy ember, aki négy-öt kisboltot tud ellátni. Pótolva azokat a helyi kis üzleteket, amelyek az évtizedek során megszűntek. Miért érdekes számunkra a körforgásos gazdaság?FEL
Címkék: környezettudatos tervezés | tervezés, stratégia | újrahasznosítás (általában) | üzleti modell | környezetvédelem és érzékenyítés (tevékenységek) |
A hulladék tulajdonképpen egy 200 éves emberi "találmány", ami az iparosodáshoz kötődik: ekkor alakult ki a ma is uralkodó, úgynevezett lineáris gazdasági modell. Mit is jelent ez tulajdonképpen? A technikai és biológiai alkotóelemeket a természetből kivesszük, átalakítjuk, majd felhasználás után hulladékként kezeljük, melynek jelentős részét nem forgatjuk vissza a folyamatba.
A körforgásos gazdaság, amelyben az anyagcsere-folyamatok zárt körben történnek, és a hulladék szinte 100 százalékosan hasznosul. A mostaninál jóval fenntarthatóbb modell a természet rendjéhez tér vissza. A keletkező hulladék közel teljes mennyisége hasznosul, másodlagos nyersanyagként visszakerül az ipari termelésbe, az elsődleges nyersanyagok pedig csak akkor kerülnek felhasználásra, ha másodlagos nyersanyagok nem állnak rendelkezésre. A körforgásos gazdaságra való áttérés tehát nem más, mint a piacok, a fogyasztók és a természeti erőforrások közti viszony újragondolása, a természeti erőforrásokkal való felelős gazdálkodás révén. A körforgásos gazdaság jellemzően felhasználókban gondolkodik fogyasztók helyett. (Chikansplanet) - Te hogyan alkalmaznád ezt a szemléletet könyvtárosként? (vö.: link ) KisszínesA könyv a legjobb úton van afelé, hogy múzeumba kerüljönFELNem hisz a nyomtatott szó jövőjében Paulo Coelho, a világhírű brazil író.
Az alkimista 72 éves szerzője egy Rio de Janeiróban helyi idő szerint kedd este közzétett interjúban beszélt erről, amelyet a Folha de S. Paulo című lapnak adott, írta az MTI. A riói születésű, sikeres regényíró jelenleg azzal van elfoglalva, hogy új, ötemeletes épületbe költöztesse alapítványát Genfben, ahol feleségével, Christina Oiticica művésszel él. Az ingatlanban Coelho dokumentumainak és személyes tárgyainak ezreit, feleségének műveit helyezik el, mert az író lakóházában már nincs több hely az archívum számára. - A 200 négyzetméteres teremben láttam első alkalommal együtt valamennyi lefordított művemet, a könyvek sokkal több helyet foglaltak el, mint gondoltam volna - mondta az író, aki svájci kiadója, a zürichi Diogenes adatai szerint 81 nyelven, 215 millió könyvet adott el három évvel ezelőtti 70. születésnapjáig. A svájci alapítvány emlékeztetni fog a bestsellerszerző életének nehéz szakaszára is: Coelho, akit a brazil katonai rezsimek idején megkínoztak, mert dalszövegekkel tiltakozott az elnyomás ellen, azt tervezi, hogy a hajdan bankként működő épület trezorjában kiállítást rendeznek be a diktatúra témájában. InformációforrásokÉrzékenyítés, zsenge gyerekkorban FEL
Címkék: használó (gyerek, fiatal) | identitás | oktatás, tanulás | emberi minőség | etika, fegyelmi kérdések |
"A korai érzékenyítés azért veszélyes..." kezdte nyilatkozatát link egy klinikai szakpszichológus néhány napja. Persze, minden lehet veszélyes, legalábbis akkor, ha rosszul alkalmazzák. A korai érzékenyítés azonban - en bloc - nem veszélyes.
Gryllus Vilmosék pl. notórius korai érzékenyítők, a legkisebb kortól. Gombadalukban link az ehető és mérges gombákról egyaránt szólnak. Igen, a számunkra evésre kellemes, és nem étkezésre való gombákról ugyanúgy énekelteti a kicsiket. A fent említett pszichológus - saját szavai szerint - csak a "többség nevében" kér szót (s miközben tiltakozik mindenféle kirekesztés ellen, figyelmen kívül hagyja a 100% mínusz 90% szempontját... link ). Gryllusék érzékenyítésének finomsága: a mérges gombákat "ne szedd le, hagyd a bokorba'". Azaz: ne rúgd pl. fel! Ismerd meg, akár csodáld is meg, de evés céljára legalábbis ne használd. Hagyd békén őket! Ezt az elegáns érzékenyítést talán még a felnőttek is megértik. (Gryllus Vilmosék félnóta sorozatának dalai a gyerekek korai érzékenyítésének ritka szép, követni érdemes példái.) (MG) Mentális elsősegély - saját és mások részére egyaránt - honlapunkra kitehető linkFEL
Címkék: egészségügy (munka-) | tájékoztatás (egészségügyi) 2019- | információ szolgáltatása weben | tájékoztatás (virtuális) |
A könyvtárosként saját magunknak és használóink számára is kérhetünk segítséget ezen az oldalon: link . A fölső sorban található linken megtaláljuk az elsősegélynyújtó helyek listáját a Google térképpel összekapcsolva. Különböző egyszerű szűrési lehetőségek is rendelkezésre állnak a kereséshez: szükséges-e beutaló, 24 órában működő ellátóhely, valamint rákattinthatunk az intézmény honlapjára és telefonszámára is.
Az is látható, hogy az adott napon az adott órában nyitva tart-e az elsősegélyhely. Sajnos nem tudhatjuk, az olvasónak mikor lesz időszerű, hogy mentális elsősegélyt kapjon. Javaslom minden honlappal rendelkező könyvtárnak, TEGYE KÖZZÉ honlapján jól látható helyen a Mentális Elsősegély honlap linkjét: link Mivel ezekkel a kérdésekkel ritkán találkozik a könyvtáros szemtől-szemben az olvasóval, érdemes az információkat a könyvtár nyilvános felületén is közzétenni, nevezetesen pl. a magyar nyelven elérhető I Fight Depression link (depresszióval küzdök) oldal elérhetőségét is. Mindig van segítség! (Somorjai Noémi) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |