SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
15 másodperces könyvtár-promókat gyárt - TIK-könyvtáros a TikTok-on
Címkék: használó (gyerek, fiatal) | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | marketing | pr (bizalomkeltés) | Szegedi Tudományegyetem, Klebelsberg Könyvtár | közösségi média |
A TikTokra tévedő laikus először nem biztos, hogy érteni fogja, amit lát: rövid, pár másodperces videókon fiatalok táncolnak, a zene szövegére tátognak, esetleg különféle "kihívásokban" vesznek részt, azaz, világszerte terjedő trendekre reagálva töltik fel saját miniatűr alkotásaikat a felületre. Mikor letöltöd az alkalmazást, ott egy rövid leírás, ami így szól: "ez az a 15 másodperc, amíg nem kell viselkedned" - ez tökéletes összefoglaló.
Magyarország - de nyugodtan állíthatjuk, hogy az egész világ - egyik legkülönlegesebb tartalmait posztoló TikTok-felhasználója: Varga András, a Szegedi Tudományegyetem könyvtárának főkönyvtárosa és tudományos kutató, aki a néhány másodperces videókkal többet tesz az irodalom és általában a könyvek népszerűsítéséért, mint három nemzeti alaptanterv együttvéve. Ez persze afféle újságírói túlzás, de hol máshol találkozhatnának az internetező fiatalok például az első magyar nyelven - 1689-ben Kolozsváron - nyomtatott szakácskönyv egyetlen még létező példányával, vagy olyan 500 éves(!) magyar kártyával, amelynek lapjait egy könyv borítójából "operálták ki" ügyes kezű restaurátorok. "Valamilyen szenzációra kell helyezni a dolgot, hogy egy-egy könyv hány millió forintot ér, melyik a legrégebbi, a legnagyobb, tehát valami különlegességet kell találni bennük - osztotta meg a titkot 'Andris bácsi', ahogy rajongói közül sokan nevezik. - Sokan írják a kommentelők közül, hogy 'hát én nem olvasok, nem is érdekelnek a könyvek, de ez vagy az engem is lázba hozott'. Így kell lavírozni a fiatalok érdeklődési köre, ingerküszöbe és a bemutatásra szánt tárgy tulajdonságai között. Ha sikerül megtalálni ezt az egyensúlyt, amit talán sikerült elcsípnem, azzal lehet felkelteni az érdeklődést. Persze, kell a változatosság, ezért kellett némi plusz, hogy más muzeális tárgyakat is láthassanak. Illetve csinálok emellett más jellegű videókat is, mert ha töményen csak muzeális dokumentumokat mutogatnék, akkor azt egy idő után megszoknák és más után néznének. Elkezdtem videós trükkfelvételeket, effekteket alkalmazni, amire írják a gyerekek, hogy 'milyen gáz, hogy az Andris bácsi sokkal profibb videókat csinál, mint akik egész nap a gép előtt ülnek', de ez azért nem olyan távoli dolog, hiszen együtt nőttem fel a számítógépekkel. Illetve természetesen vannak nálam sokkal profibbak is, de én ezt az egészet hobbiból csinálom." |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |