SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
30 milliós szókincs szakadék - és a könyvtár válasza
Címkék: használó (gyerek, fiatal) | használó (szegény) | könyvtár, gyerek- | legjobb gyakorlat (gyerek-, ifj. és iskolai könyvtár) | olvasás | USA |
Dawn Wacek, könyvtáros, La Crosse Public Library: - 1995-ben Betty Hart és Todd Risley közzétettek egy tanulmányt, mely bemutatja, a munkásosztály családjai és a szociális juttatásokból élők esetében tapasztaltakat, ez a "30 milliós szókincs szakadék". Lényegében, kimutatták, hogy e családok gyerekei naponta sokkal kevesebb szót hallanak, és hároméves korukra hatalmas különbségek alakulnak ki a gyerekek közt nyelvtudásban. Ez a szókincs szakadék jelen van az iskolakezdéskor, és hatással van az olvasásra, a gyengébb teljesítményükre és sikertelenségükre minden területen. A gyerekek naponta kell halljanak szavakat, és nem csak a mindennapos beszélgetéseinket, hanem ritka szavakat is: a mindennap használt kb. 10 000 szavas szókincsünkön kívül.
Felolvasok nektek egy rövid részletet egy gyermekkönyvből a gyermekszoba egyik kedvenc szerzőjétől, Eric Carle-tól. Néhányan valószínűleg ismeritek a "Nagyon éhes százlábú" művét. De ez a " 'Lassan, lassan, lassan - mondta a lajhár"-ból van. "Végül a lajhár azt válaszolta: Igaz, hogy lassú vagyok, csendes és unalmas. Egykedvű vagyok, vesztegetem az időt és lógok. Rendíthetetlenül nyugodt, rest, higgadt is vagyok, közömbös, lomha, fásult, szelíd, békés, tompa, pilledt és igen nehézkes! Lazult és tunya vagyok, és szeretek békében élni. De nem vagyok lusta. Azután a lajhár ásított és azt mondta, Ilyen vagyok. Szeretem a dolgokat lassan, lassan, lassan csinálni." Így láthatjátok ebből a nagyon rövid könyvári könyvrészletből, hogy Eric Carle húszféle szót használt egy gondolat megismertetésére. Köztudott, hogy sok könyvtárlátogató család és több barátunk küzd anyagi gondokkal. Tudjuk, hogy néhányan közülük nagy szegénységben élnek, és nincs elég ennivalójuk, vagy nincs otthonuk. Tudjuk, hogy James barátunk, aki bejár iskola után, és a helyi szálláson lakik, nem olvas folyékonyan és valószínűleg soha nem is olvasott jól. Ismert a 30 milliós szókincs szakadék, és az ennek megfelelő teljesítményhiány, mire a gyerekek 3. osztályba lépnek, és mindkettő összefüggésben van a jövedelemszinttel. Mi a könyvtárak felelőssége ezeknek a hiányosságoknak a kezelésében? Hogyan segíthetünk barátainknak, hogy sikeresebbek, műveltebbek legyenek, és egyszer nagyvilági állampolgárrá fejlődjenek? Ez az ingyenesség és a méltányos hozzáférés biztosításával kezdődik, amit a könyvtárak kínálnak nekik. A könyvek szavakkal emelik a színvonalat bármelyik szociális- és gazdasági környezetből származó gyereknél. A könyvtárakban programokat szervezünk öt alapművelődési módszert alkalmazva: játék, éneklés, beszélgetés, olvasás és írás. Programjaink vannak felnőtteknek a számítógép-használatról, és oktatunk szakmákat, kereskedelmi startupokat. Mindezt a nagyszerű munkát a közösségünk tagjaiért végezzük, miközben büntetéseket és díjakat szabunk ki látogatóinkra. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |