SzavazásA külföldi könyvtári tapasztalatok, jógyakorlatok...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
A BookTok működése - ezeket olvassák a fiatalok
Címkék: közösség mint erő és információforrás (2.0) | terjesztő, kereskedő | könyv, papír alapú | közösségi média | információ- és hírpiac |
A BookTok élénk közösség a TikTok-on. Noha a platform bevételt termelt a kiadóknak és a könyvesboltoknak, marketingeszközként szolgált, új szerzőket indított el és új olvasókat nevelt ki, mégis haldoklik. 2023-ban még arról számoltak be, hogy a BookTok hatása rövid életű lesz. Vajon végleg elszállt a varázsa? A megkérdezett szakértők között konszenzus volt abban, hogy átalakulnak a BookTok-ot irányító szabályok.
[] Azért lett népszerű, mert néhány szerző váratlan sikert ért el a platformon - állítja Elizabeth Lyons író és kiadó. Nemrég kiderült, hogy a platform a globális eladásokban jelentős szerepet játszik, sőt, egyre fontosabb: fellendíti a szépirodalmi eladásokat és szerzőket emel fel. A BookTok nagyjából úgy áll, mint a Bookstagram: ez a közösséget és az ajánlásokat kereső, elkötelezett olvasók stabil piaci rése. A platform kevésbé hat a könyvközösségen kívül. Azok a nem olvasók, akiket a 2020-as COVID-19 zárlatok vonzottak a közösségbe, mára csökkentették az olvasásra fordított időt és pénzt. A könyvesboltokban viszont az elmúlt négy évben népszerű "As Seen on BookTok" táblák lassan eltűnnek. A kiadók valószínűleg lemondanak majd a "TikTok szenzáció" perma(linkes) matricákról, amelyek az utóbbi időben terjedtek el a papírkötetek borítóin. A BookTok azonban továbbra is fontos lesz. A szerzők és a kiadók népszerűsíthetik a könyveiket, bár inkább a szépirodalmiak. A BookTok továbbra is hat a könyvkiadásra. A kiszámított kampányokra való áttérés az alkotókat és a közönséget is igényesebbé tette, így a hiteles történetmesélés lett a siker záloga, valamint a valódi ajánlások. A kiadók és szerzők alkalmazkodnak a friss, vizuálisan vonzó tartalmak iránti kereslethez. Lehet, hogy a BookTok már nem szerződtet új szerzőket, de a hatása megmarad, főleg a romantika és a fantasy műfajában. A BookTok hiányosságai: - Bizonyos műfajok népszerűsítésében hatékony, pl. erotika, romantika, thrillerek és a fiatal felnőtteknek szóló regények, viszont nem minden műfajban működik. De a BookTok sosem volt minden könyvre való: senki sem találta volna meg ott a következő kísérleti fikciós olvasmányát. - Nem is volt igazán "BookTok-buborék". A könyvkiadás egyik legnagyobb hibája, hogy túl sok címet a sütikre építve forgalmaznak. Ami az egyik műfajban működik, az nem biztos, hogy a másikban is működni fog. - Nem sokszínűek a BookTok-ajánlások: főként heteroszexuális, fehér karaktereket szerepeltetnek, és kizárják a kisebbségi csoportokat. Hanyatlása ellenére a BookTok maradandó hatást gyakorolt, és számos romantikus könyv megjelenését befolyásolta. Bár már nem olyan népszerű, mint a világjárvány idején volt, még mindig segít a fiataloknak új olvasmányokat találni. (Ref.: Szabó Eszter) Régebbi hírforrás(ok): BookTok a KIT-en: link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |