Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

A digitális szöveg olvasása nemigen javítja a szövegértést, a gyerekekét pedig rontja

A Valenciai Egyetem kutatói több mint két tucat, a szövegértésről 2000 és 2022 között publikált tanulmányt elemeztek, amelyekben közel 470 000 résztvevőt értékeltek. Eredményeik azt sugallják, hogy a hosszú ideig tartó nyomtatott olvasás hat-nyolcszor nagyobb mértékben javíthatja a szövegértési készségeket, mint a digitális olvasás.

"A szabadidős digitális olvasás gyakorisága és a szövegértési képességek közötti összefüggés közel 0" - mondta Ladislao Salmerón, a Valenciai Egyetem professzora, a tanulmány társszerzője. Ennek az lehet az oka, hogy "a digitális szövegek nyelvi minősége általában alacsonyabb, mint a nyomtatott szövegekben hagyományosan" - tette hozzá. A közösségi médiában található szöveg például lehet társalgási jellegű, és nem tartalmaz összetett szintaxist és érvelést. A digitális szövegek "olvasási gondolkodásmódja" általában sekélyebb, mint a nyomtatott anyagoké, és egyre gyakoribb a szkennelés. Ez azt jelentheti, hogy az olvasó "nem merül el teljesen a narrációban, vagy nem ragadja meg teljesen az összetett összefüggéseket egy informatív szövegben".

A Review of Educational Research című folyóiratban megjelent tanulmány azt is megállapította, hogy míg az általános iskolások esetében negatív kapcsolat van a digitális olvasás és szövegértés között, addig a kapcsolat pozitívra fordul a középiskolások és az egyetemisták esetében. Salmerón szerint ennek az az oka, hogy a kisgyermekek kevésbé tudnak eligazodni a zavaró tényezőkben, például a bejövő üzenetekben, amelyek a digitális eszközön történő olvasás során jelentkezhetnek.

A szerzők azt is elmondták, hogy a gyakori digitális olvasással foglalkozó kisgyermekek kevésbé tanulhatnak meg akadémiai szókincset "egy kritikus időszakban, amikor az olvasás tanulásáról az olvasás és a tanulás felé mozdulnak el".

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról