Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 


A könyv sokkal kevésbé okoz függőséget - szemben a kütyükkel. Mutatjuk, hogyan

Az étel utáni sóvárgás szerencsére azonnal megszűnik, ha megtöltöttük a bendőnket (ha nem így lenne, felrobbanna a gyomrunk). A telefonok és az alkalmazások többségét azonban szándékosan "megálljt parancsoló tényezők" nélkül tervezik, semmi sem figyelmeztet, ha túlzásba esünk - ezért olyan könnyű észrevétlenül függővé válni. Egy bizonyos szinten tudjuk, hogy amit teszünk, attól rosszul érezzük magunkat. Mégsem hagyjuk abba, mert az agyunk úgy dönt, hogy a megoldás a dopamintermelés fokozása.
Újra megnézzük a telefonunkat. És újra. És újra.
Amikor ez történik, hajlamosak vagyunk az akaraterő hiányára fogni a mohóságunkat - más szóval saját magunkat hibáztatjuk. És nem is tudjuk, hogy a technológiai tervezők szándékosan manipulálják a dopaminreakcióinkat, hogy nagyon nehéz legyen leszokni a termékeikről. Az úgynevezett "agyhekkelés" az agy kémiájára épülő és a viselkedést figyelembe vevő tervezés - és ha megtanuljuk felismerni a jeleit, a telefonunk minden pontján tapasztalhatjuk.
Ramsay Brown az Instagramot hozta fel példának, amely állítása szerint kidolgozott egy kódot, hogy a felhasználók egy darabig ne láthassák az új like-okat, csak a leghatásosabb pillanatban tűnjön fel egyszerre több is - tehát abban a pillanatban, amikor az új like-ok hatására mégsem zárjuk be az alkalmazást.
És amikor Brown ezt mondja, tényleg ránk gondol.
Érdekes módon Brown - egyike annak a néhány technológiai bennfentesnek, aki hajlandó volt kamerák előtt nyilatkozni a műsornak - létrehozott egy Space nevű alkalmazást is, amelynek célja, hogy kevesebb időt töltsünk a telefonnal, mert tizenkét másodpercnyi szünetet iktat be a közösségi média alkalmazásainak megnyitása előtt.
Brown szerint ez "a Zen pillanata"; az volt a célja, hogy meggondolhassuk magunkat.
Az App Store eleinte nem volt hajlandó a Space árusítására. "Azért zárkóztak el, mert az App Store nem forgalmazhat egy olyan alkalmazást, amely más alkalmazások vagy az iPhone ritkább használatára biztatja a felhasználókat? - mondta Brown. - Nem akarták, hogy megjelenjen ez az alkalmazás, amely csökkentené a telefontól való függőséget."

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról