SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
A könyvtárak lehetőségei ma, a vírushelyzetben
Címkék: kölcsönzés | szervezés, szervezeti kérdések | tervezés, stratégia | alkalmazás, szoftver | állománygazdálkodás | berendezés, eszköz, bútor | biztonság, védelem | digitális dokumentumok | digitalizálás (folyamat, technika) | katalógus, integrált könyvtári rendszer (IKR) | válságkommunikáció |
Célok:
1. a használók és munkatársak biztonságának megteremtése, fenntartása 2. a meglévő munkafolyamatok stratégiai átgondolása, alakítása, digitális megújítása 3. a hozzáférés azonos esélyű biztosítása. Eszközök: 1. Munkaszervezés - munkafolyamatok átszervezése, mindenkinek legyen munkája, ha nem is pontosan az eddigi - a kiszervezhető munka menjen távmunkába home office-ba - szűkített nyitvatartás (szükség és előírások szerint korlátozott idő és hely) 2. A legrászorultabbak támogatása - térítésmentes maszk kínálása - akár könyvtári marketing-üzenettel - hotspot kölcsönzése - wifi-hozzáférés biztosítása a könyvtár falain kívülre 3. Személyes higiénia - távolságtartás és az egyidejű fizikai jelenlét korlátozása - fertőtlenítő gél kötelező használata a bejáratnál - orrot-szájat takaró maszk viselése kötelező elvárásként 4. Érintés- és fizikai találkozás-mentes megoldások - könyvtári mobil-applikáció készítése és fejlesztése (keresés, kölcsönzés, kommunikáció céljára) - chat-referensz (Skype, chatbox a weblapon, Messenger, telefon, email, Viber) - tájékoztatási kérdések elektronikus érkeztetése, megosztása a lehetséges válaszadók között, dokumentálva (pl. az OTRS alkalmazás a DEENK-ben) - dokumentumok digitalizált változatának szolgáltatása zárt könyvtári hálózaton - használó általi kölcsönzés (vonalkódos megoldás pl. a Halis István Városi Könyvtár, Nagykanizsa; ha van: kölcsönző automata) - könyvbedobó lehetőség (pl. Móricz Zsigmond Városi Könyvtár, Tata; Balázs József Városi Könyvtár, Vásárosnamény), vagy: nyílás a falon - a rendezvények tilalma, vagy nagyon körültekintő, személyes távolságot tartó megszervezése - ügyviteli számlák igazolása papír helyett, elektronikus rendszerben - dokumentum-előrendelés vagy raktári kérések polcra helyezése 5. A böngészés digitalizálása (tapasztalat: addig nem vittek ki könyveket az olvasók, ameddig nem tudtak bemenni a polcokhoz) - katalógusba borítók, ismertetők integrálása: fizikai böngészés csökkentése - dokumentumok véleményezésének, értékelésének lehetővé tétele - használói, saját dokumentumok katalógusba vitelének lehetővé tétele (LibraryThings) 6. Kommunikáció - a szűkített nyitvatartás értelmének és lehetőségének kommunikálása felhasználók számára - tudatosítás befelé és kifelé: az ideiglenes állapot hónapokig eltarthat 7. Stratégia Új szolgáltatások kifejlesztése, melyek járvány után is működhetnek. Állandó szolgáltatásokat kell bevezetnünk, amelyek most is tudnak működni. Kaptunk egy lehetőséget a járvánnyal, hogy előre lépjünk, előre meneküljünk, bizonyítsuk nélkülözhetetlenségünket. Stratégiai kapcsolatok más olyan szervezetekkel - bloggerekkel, influenszerekkel, könyvtárakkal -, amelyek segítik a ráhordást szolgáltatásainkra, illetve megoszthatjuk velük ráfordításainkat. (összeáll: László Balázs, MG) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |