SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
A könyvtári rendszerek egyelőre még nem támogatják a használói viselkedést feltáró bibliominingot
Címkék: adatgazdálkodás, CRM | felmérés | használati szám, arány | használó, igény | hatékonyság | informatikai fejlesztés, automatizálás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | irányítás, mérés, szabályozás | kölcsönzés | könyvtár, köz- | marketing | önkiszolgálás | Tajvan |
Az információtechnológia és a távközlés gyors iramú fejlődése, illetve a mobileszközök elterjedése lehetővé tette a könyvtáraknak az új technológiákra, például a rádiófrekvenciás azonosításra (RFID) és a QR-kódokra épülő szolgáltatások bevezetését. Az önkiszolgáló technológiák (self-service technologies) térhódítása utat nyitott az önkiszolgáló kölcsönzésnek is, melynek elsődleges célja az, hogy időt takarítson meg az olvasóknak és a személyzetnek egyaránt.
A szolgáltatást igénybe vevő olvasók viselkedésmintáinak és szokásainak elemzése értékes adatokkal szolgálhat a könyvtárak számára, támogatva a célzott gyűjteményfejlesztést és a kihasználtság növelését. A kölcsönzési előzmények elemzése az adott olvasónak is segít az őt érdeklő olvasmányok kiválasztásában, ezáltal a könyvtárak még inkább felhasználó-központúak lehetnek. Az angol nyelvű szakirodalom a könyvtári vonatkozású adatbányászatot bibliominingnak nevezi. Tajvan északi részén 2017-ben szerelték fel RFID-alapú önkiszolgáló kölcsönzőállomásokkal (és bennük könyvekkel) a nagyobb tömegközlekedési csomópontokat. Segítségükkel a nap 24 órájában lehet kölcsönözni és visszahozni könyveket, melyek az üvegfal mögött böngészhetők. A szerzők bibliomining-kutatása három ilyen egység önkiszolgáló kölcsönzéseit vizsgálta. ... A további elemzés során a szerzők 23 típusú olvasói viselkedésmintát azonosítottak. Általánosságban az olvasók többsége a pszichológia különleges esetei és a higiénia témájában vagy a szakácskönyvek közül választott első olvasmányt, amelyet könyvészet, alkalmazott pszichológia vagy higiénia követett a második körben. A könyvtárosok visszajelzései szerint a bibliomining fontos információkat ad a szolgáltatás fejlesztéséhez, ám a jelenlegi könyvtári rendszerstatisztikák nem támogatják kellő mértékben a döntéshozatalt. A válaszadók hangot adtak aggályaiknak is, elsősorban a költséghatékonyságot, a szükséges szaktudást és az adatvédelmet említve. Megfontolásra érdemes szempont az önkiszolgáló könyves kioszkok mérete és elhelyezése, melyek egyaránt hatással vannak a dokumentumforgalomra. A jövőben a hasonló vizsgálatokat kibővíthetik az olvasók további demográfiai információival (pl. nem, hobbi, foglalkozás), így még pontosabb összefüggések tárhatók fel a kölcsönzési szokásokkal kapcsolatban, elősegítve a hatékony olvasmányajánlást és gyűjteményfejlesztést. (Az olvasói magatartásformák elemzése az önkiszolgáló könyvtári automaták adatbányászatával; ref.: Bódog A.) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |