SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
A könyvtári szolgáltatások diszrupciója (vízió, hogy a lényeg jobban megmaradjon)
Címkék: beépített könyvtáros | átszervezés, racionalizálás | állománygazdálkodás | adatgazdálkodás, CRM | adatbázis, elektronikus adatok elérése | * | üzleti modell | tudásstratégia (2015.05-) | tervezés, stratégia | terjesztő, kereskedő | szervezés, szervezeti kérdések | raktározás (2016.10-) | minőség, -irányítás, -fejlesztés | mesterséges intelligencia | közösség mint információforrás (2.0) | közös katalógus | könyvtári tér, enteriőr | kiszervezés | katalógus, integrált könyvtári rendszer (IKR) | irányítás, mérés, szabályozás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | informatikai fejlesztés, automatizálás | hatékonyság | használó, igény | épület (könyvtár) | együttműködés nem könyvtárakkal | dokumentumfeldolgozás | digitális dokumentumok | digitális (elektronikus) könyvtár | tájékoztatás (virtuális) | tájékoztatás (személyes, fizikai) | piac, könyv- és dokumentum- | könyv, papír alapú | információ szolgáltatása weben | munkaügy | közösségépítés | beszállítói kapcsolatok | oktatás, tanulás |
Diszrupció: alapesetben bomlási folyamat, de másodlagos jelentése a teremtve rombolás, vagy kreatív rombolás. Egy folyamat "meghekkelése", újraértelmezése a folyamat elemeinek lecserélésével, a megugró hatékonyság érdekében. Példa: amikor ez ember utánozni akarta a járást, akkor feltalálta a kereket. Sok diszruptív kihívás azonosítható a könyvtárak terén is. Cél: a használói és közösségi haszon fenntartható maximalizálása.
A CÉLCSOPORT IGÉNYEIT (mely részben kifejezett, részben ki nem fejezett) a menedzsment információs rendszerben (MIR) lévő statisztikai prediktív eljárások, később mesterséges intelligencia jelzi előre, sokkal robusztusabban, mint az ember. A rendszer külön figyelmet fordít a kevésbé ellátott közösségek bevonására. SZOLGÁLTATÁSOK 1. Alapvetően személyi és közösségi információs edzői szolgáltatás, a MIR-ből kapott prediktív információs igények finomhangolására építve, nyitottan a közös szolgáltatásfejlesztésre 2. Hely a használók tudásgenerálási, rekreációs, közösségi tevékenységei számára 3. A könyvtár tudásmérnöki minőségében kurátora a helyi illetve hálózatos szürkeállomány- és tudásinfrastruktúrának 4. Helybiztosítás és közös kínálat az információs értékláncok más szolgáltatóival (iskola, gyámügy, rendőrség, szociális szolgáltatók stb.). KÖNYVTÁROS 5. Profi kommunikációs szakember, akinek képzettsége: - tudásmérnökség, pedagógia-andragógia - ügyfélkommunikáció - beszállítói kommunikáció (benne: tárgyalástechnika) - a MIR kezelése - szükség esetén: ingatlan- és vagyontárgy-menedzsment. (Sokkal kevésbé képzik ki dokumentumleírásra, osztályozásra, feldolgozásra, hiszen ezek megvásárolható szolgáltatások.) 6. A könyvtáros fizikailag közel tartózkodik a használókhoz, jellemzően a használókkal közös projekteken dolgozik a virtuális térben, a könyvtárban vagy a használók tartózkodási helyén. 7. A könyvtárost is a lízingel(het)i a könyvtárfenntartó. A lízingelő rendszerszolgáltató hatékonyabban végzi a könyvtáros továbbképzését, méri és fenntartja teljesítményét. KÖNYVTÁRI MENEDZSMENT 8. A rendszer működését a használók támogatása indukálja; a könyvtár a használók mennyisége és típusa szerint kapja a fenntartói támogatást. A piaci versenyben a szolgáltatók ezért a könyvtárak számára minél inkább megfelelő szolgáltatásokat igyekeznek értesíteni. 9. A MIR az előrejelzett használói igényekre alapozva végez menedzsment-támogatást, ügyelve a hatékony, fenntartható, a környezetet legkevésbé megterhelő, sőt, azt gazdagító működésre. 10. A könyvtár a legfontosabb kompetenciájára összpontosít, profi szolgáltatóktól vásárol minden olyan szolgáltatást, amelyben nem profi. Szolgáltatások, melyeket országos vagy nemzetközi könyvtárellátó szervezetektől vásárolnak (országos vagy nemzetközi konzorciumokba tömörülve): - az elektronikus források és fizikai könyvtári dokumentumok beszerzése, feldolgozása, karbantartása - a létesítmény fenn- és karbantartása - könyvtárosok, beleértve továbbképzésüket - tájékoztatást végző mesterséges intelligencia. KÖNYVTÁR(ÉPÜLET) 11. Alapvetően közösségi és tanulási tér, hangos és csendes zónákkal, minimális mennyiségű papírdokumentummal, melyben sokféle szervezet vesz igénybe vagy bérel ki kisebb-nagyobb tereket, egy órákra vagy akár évekre. 12. Nagy használói tér, minimális raktárral és saját irodával; fizikai környezetére részben nyitott 13. A könyvtár egyazon épületben, szinergiában dolgozik más információszolgáltató és rekreációs intézményekkel (pl. hivatalok, vendéglátóhely, szociális és oktatási szolgáltatások). ÁLLOMÁNY 14. Az állomány (katalógusa) az elektronikus szöveges, hang- és videódokumentumok mellett papíralapú tételeket is tartalmaz. 15. Kicsi, hatékony fizikai állomány; sok raktárterületből bővül a közösségi tárrá alakul. 16. Mivel a dokumentumállomány kurrens részét nemzeti vagy nemzetközi konzorciumok lízingelik, a szolgáltató mesterséges intelligencia felhasználásával állományt épít, a dokumentumszolgáltatást végez (az igényfelméréstől a feldolgozáson keresztül a polcra helyezésig és az e-kölcsönzésig), a rendszer méretgazdaságos. Összefoglalva: a könyvtárosi feladatok a diszrupcióval nemhogy csökkennének, hanem mielőbbi kezdeményezés esetén értékesebbé válva, a küldetés lényegére összpontosítva nagyobb közösségi hasznot és elismerést hozhatnak. (MG) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |