Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Szavazás

Mennyire kell befogadással foglalkoznunk könyvtárosként?

  • • Nem kell különösebben, hisz' mindenkit befogadunk
  • • A téma inkább felfújt hiszti
  • • Kell az akadálymentesítés; a legrászorultabbak alig járnak könyvtárba
  • • Feszültséget keltenének a rászorulók, ha többek jönnének a könyvtárba
  • • Kellene, de nem vagyunk eléggé felkészülve rá
A SZAVAZÁS LEADÁSÁHOZ KATTINTSON IDE

KIT hírlevél évfolyamok

| 2024 | 2023 | 2022 | 2021 |
| 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
| 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
| 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |
| 2008 | 2007 | 2006 | 2005 |
| 2004 | 2003 | 2002 |

2024



 


A könyvtári szolgáltatások diszrupciója (vízió, hogy a lényeg jobban megmaradjon)

Címkék: használó, igény | épület (könyvtár) | együttműködés nem könyvtárakkal | dokumentumfeldolgozás | digitális dokumentumok | digitális (elektronikus) könyvtár | beépített könyvtáros | átszervezés, racionalizálás | állománygazdálkodás | adatgazdálkodás, CRM | adatbázis, elektronikus adatok elérése | * | üzleti modell | tudásstratégia (2015.05-) | tervezés, stratégia | terjesztő, kereskedő | szervezés, szervezeti kérdések | raktározás (2016.10-) | minőség, -irányítás, -fejlesztés | mesterséges intelligencia | közösség mint információforrás (2.0) | közös katalógus | könyvtári tér, enteriőr | kiszervezés | katalógus, integrált könyvtári rendszer (IKR) | irányítás, mérés, szabályozás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | informatikai fejlesztés, automatizálás | hatékonyság | tájékoztatás (virtuális) | tájékoztatás (személyes, fizikai) | piac, könyv- és dokumentum- | könyv, papír alapú | információ szolgáltatása weben | munkaügy | közösségépítés | beszállítói kapcsolatok | oktatás, tanulás |

Diszrupció: alapesetben bomlási folyamat, de másodlagos jelentése a teremtve rombolás, vagy kreatív rombolás. Egy folyamat "meghekkelése", újraértelmezése a folyamat elemeinek lecserélésével, a megugró hatékonyság érdekében. Példa: amikor ez ember utánozni akarta a járást, akkor feltalálta a kereket. Sok diszruptív kihívás azonosítható a könyvtárak terén is. Cél: a használói és közösségi haszon fenntartható maximalizálása.
A CÉLCSOPORT IGÉNYEIT (mely részben kifejezett, részben ki nem fejezett) a menedzsment információs rendszerben (MIR) lévő statisztikai prediktív eljárások, később mesterséges intelligencia jelzi előre, sokkal robusztusabban, mint az ember. A rendszer külön figyelmet fordít a kevésbé ellátott közösségek bevonására.

SZOLGÁLTATÁSOK
1. Alapvetően személyi és közösségi információs edzői szolgáltatás, a MIR-ből kapott prediktív információs igények finomhangolására építve, nyitottan a közös szolgáltatásfejlesztésre
2. Hely a használók tudásgenerálási, rekreációs, közösségi tevékenységei számára
3. A könyvtár tudásmérnöki minőségében kurátora a helyi illetve hálózatos szürkeállomány- és tudásinfrastruktúrának
4. Helybiztosítás és közös kínálat az információs értékláncok más szolgáltatóival (iskola, gyámügy, rendőrség, szociális szolgáltatók stb.).

KÖNYVTÁROS
5. Profi kommunikációs szakember, akinek képzettsége:
- tudásmérnökség, pedagógia-andragógia
- ügyfélkommunikáció
- beszállítói kommunikáció (benne: tárgyalástechnika)
- a MIR kezelése
- szükség esetén: ingatlan- és vagyontárgy-menedzsment.
(Sokkal kevésbé képzik ki dokumentumleírásra, osztályozásra, feldolgozásra, hiszen ezek megvásárolható szolgáltatások.)
6. A könyvtáros fizikailag közel tartózkodik a használókhoz, jellemzően a használókkal közös projekteken dolgozik a virtuális térben, a könyvtárban vagy a használók tartózkodási helyén.
7. A könyvtárost is a lízingel(het)i a könyvtárfenntartó. A lízingelő rendszerszolgáltató hatékonyabban végzi a könyvtáros továbbképzését, méri és fenntartja teljesítményét.

KÖNYVTÁRI MENEDZSMENT
8. A rendszer működését a használók támogatása indukálja; a könyvtár a használók mennyisége és típusa szerint kapja a fenntartói támogatást. A piaci versenyben a szolgáltatók ezért a könyvtárak számára minél inkább megfelelő szolgáltatásokat igyekeznek értesíteni.
9. A MIR az előrejelzett használói igényekre alapozva végez menedzsment-támogatást, ügyelve a hatékony, fenntartható, a környezetet legkevésbé megterhelő, sőt, azt gazdagító működésre.
10. A könyvtár a legfontosabb kompetenciájára összpontosít, profi szolgáltatóktól vásárol minden olyan szolgáltatást, amelyben nem profi. Szolgáltatások, melyeket országos vagy nemzetközi könyvtárellátó szervezetektől vásárolnak (országos vagy nemzetközi konzorciumokba tömörülve):
- az elektronikus források és fizikai könyvtári dokumentumok beszerzése, feldolgozása, karbantartása
- a létesítmény fenn- és karbantartása
- könyvtárosok, beleértve továbbképzésüket
- tájékoztatást végző mesterséges intelligencia.

KÖNYVTÁR(ÉPÜLET)
11. Alapvetően közösségi és tanulási tér, hangos és csendes zónákkal, minimális mennyiségű papírdokumentummal, melyben sokféle szervezet vesz igénybe vagy bérel ki kisebb-nagyobb tereket, egy órákra vagy akár évekre.
12. Nagy használói tér, minimális raktárral és saját irodával; fizikai környezetére részben nyitott
13. A könyvtár egyazon épületben, szinergiában dolgozik más információszolgáltató és rekreációs intézményekkel (pl. hivatalok, vendéglátóhely, szociális és oktatási szolgáltatások).

ÁLLOMÁNY
14. Az állomány (katalógusa) az elektronikus szöveges, hang- és videódokumentumok mellett papíralapú tételeket is tartalmaz.
15. Kicsi, hatékony fizikai állomány; sok raktárterületből bővül a közösségi tárrá alakul.
16. Mivel a dokumentumállomány kurrens részét nemzeti vagy nemzetközi konzorciumok lízingelik, a szolgáltató mesterséges intelligencia felhasználásával állományt épít, a dokumentumszolgáltatást végez (az igényfelméréstől a feldolgozáson keresztül a polcra helyezésig és az e-kölcsönzésig), a rendszer méretgazdaságos.

Összefoglalva: a könyvtárosi feladatok a diszrupcióval nemhogy csökkennének, hanem mielőbbi kezdeményezés esetén értékesebbé válva, a küldetés lényegére összpontosítva nagyobb közösségi hasznot és elismerést hozhatnak. (MG)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról