SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
A közkönyvtárosok alacsony elkötelezettségéről (olvasóink szavazatára)
Címkék: USA | könyvtár, köz- | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | identitás | felmérés | vezető | munkaügy | elismerés | emberi minőség | cselekvésképtelenség |
Kaetrena Davis Kendrick a könyvtárosok elkötelezettségét kutatja. 2019-ben a felsőoktatási könyvtárosok körében végzett felmérést (link ). Foglalkozott már etnikai kisebbségű könyvtárosok elkötelezettségével is. Most pedig közkönyvtárosokra terjeszti ki a kutatását.
Észrevételei közt szerepel a könyvtárhasználók okozta stressz, az intézményi támogatás hiánya a problémák megoldásában, és a könyvtárosok ellenállása a visszaélések felszámolásával szemben. Mindez hozzájárul az alacsony elkötelezettséghez. A Library Journal vele való interjújából kiderül többek közt... - Szándék: Kendrick felsőoktatási könyvtáros, de korábban közkönyvtárban is dolgozott. Sok közkönyvtáros mondta, hogy a felsőoktatási eredmények rájuk is vonatkoznak. A kutatót érdekelték a két könyvtártípusban az elkötelezettségek közötti összefüggések, különbségek. Hogyan érintheti mindkettőt a zaklatás és az elhanyagoltság? Módszertan: kvalitatív. A tapasztalatok jelentését vizsgálja, hogy megértse a különböző csoportok közös érzését. A miértekre keresi a választ. A kérdések nyílt végűek, de elég specifikusak a probléma megértéséhez. A közös történetet keresik. Úgy látszik, mindenki életében hasonló kiváltó események vannak. Az erre adott reakciók térnek el. - Hasonlóságok: felsőoktatási- és közkönyvtárosok elkötelezettsége minden szempontból egyformán alacsony. A kognitív, fizikai, tapasztalati, érzelmi, visszaélésekre vonatkozók szempontjából egyaránt. - Különbségek: a közkönyvtárosok fizikai bántalmazásról is beszámolnak. Illetve könyvtárhasználóktól jövő zaklatást is. Más kutatásokban a problémák inkább a kollégáktól, kampuszon dolgozóktól eredtek. - Segítség hiánya: az igazgatóság, HR osztály vagy a felügyelet nem jelent igazi segítséget. A dolgozók az események miatt mindig magukat hibáztatják. Ezeken az intézményesített rendszerek nem segítenek. Inkább fenntartják a zavaró munkahelyi környezetet. Sokszor maguk a vezetők generálnak mérgező légkört, akikhez egyébként a segítségért kellene fordulni. A HR nem kezeli a panaszokat, nem rúgják ki a zavaró embereket. - Meglepő eredmény: a könyvtárosok sokszor a képzésük részeként élik meg a zaklatást. Azt mondják, hogy már ez is megtörtént a karrierjükben. Nem küzdenek ellene, ami nagyon aggasztó a kutató szerint. - Tanács: a könyvtárosoknak az asszertív kommunikációban több tapasztalatra lenne szükségük. Ismerjék saját határaikat és érvényesítsék saját akaratukat. (ref.: Habók Lilla) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |