SzavazásEgy szakmai előadás célja, hogy...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
A kritikus / kritikai olvasás területei 55. - A Finkelstein-formula
Címkék: hatékonyság | identitás | irányítás, mérés, szabályozás | kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás (2013-) | tudásstratégia (2015.05-) | közösségépítés | információ (elmélet, politika) | emberi minőség | etika, fegyelmi kérdések | szervezeti kultúra |
Arthur Finkelstein folyamatosan fejlesztette a negatív kampány stratégiáját. Ennek a választási kampánymódszernek az a célja, hogy a másik kampányát támadja ahelyett, hogy saját programot mutatna fel. Finkelstein kiindulópontja az volt, hogy tulajdonképpen minden választás el van döntve már jóval a választások előtt. Az emberek többsége kezdettől fogva tudja, hogy kire fog szavazni, mi mellett és mi ellen foglal állást. Borzasztóan nehéz bárkit is meggyőzni ennek az ellenkezőjéről.
Leegyszerűsítve azt lehet mondani, hogy sokkal könnyebb az embereket demotiválni, mint motiválni, és ezzel az ellenféltől jelentős szavazatmennyiséget elvenni. ... Finkelstein célja az volt, hogy a választópolgárokat a végletekig megossza, és egymás ellen hergelje. Az ehhez használt üzemanyag a félelem volt. "Úgy kell tenni, mintha balról jönne a veszély" - tanácsolta Nixonnak, akinek aztán azokról a témákról kellett beszélnie, melyektől a lakosságnak félnie kellett. "Mindig támadni kell. Aki nem először üt, azt mások fogják megütni." A másoknak pedig Finkelstein adott alakot. Minden kampányának szüksége volt egy ellenségre, akit le kell győzni. A negatív kampányt egy olyan technikává fejlesztette, amelyet ő "rejectionist voting"-nak, vagyis elutasító szavazásnak nevezett. Emögött az az ötlet rejlik, hogy nem a saját induló melletti érvekről kell beszélni, hanem ki kell vetíteni minden rosszat az ellenfél jelöltjére, hogy a választóinak megrendüljön a bizalma benne. A módszer utolsó lépéseként Finkelstein csapdát állított az ellenfélnek. Elindított egy pletykát, és arra számított, hogy miközben az ellenfél éppen védekezni próbál, önmagát csalja tőrbe. Ugyanis amint a másik fél reagál a vádakra, önmagát azonosítja velük. Ha azonban ignorálja őket, cáfolatlanul hagyja őket. A legjobb, ha a állítás már önmagában annyira szokatlan vagy sokkoló, hogy azt egyik médium átveszi a másiktól, sokszorozva a hatást. Finkelstein arról lett híres, hogy a "liberális" kifejezést szitokszóvá tette. Mark Mellman, a demokraták kampányguruja, így összegezte a Finkel-gondolkodást: "valakit liberálisként megbélyegezni, ócsárolni emiatt, majd ezt vég nélkül ismételni". A módszer egyszerű volt, de hatásos. Arthur Finkelstein 2017 augusztusában meghalt. Magyarország volt az utolsó nagy projektje. 2011-ben, egyik utolsó nyilvános beszédében azt mondta: "Meg akartam változtatni a világot, és ezt meg is csináltam. Rosszabbá tettem." Régebbi hírforrás(ok): A goebbelsi propaganda elemei link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |