Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

A leginkább igénybe vett információforrás: a bennünket körülvevő emberek és saját jegyzetek

A múlt héten már idéztük Monspart Éva alapos felmérésének eredményét link , ami ugyan közel 30 éves, ám sajnos, vagy nem - máig tanulságos. És nem csak azért, mert azóta is hiányoznak az ilyen szintű áttekintések. (MG) Egy újabb részlet:
- A könyvtárakban közvetlenül elérhető információforrásokat nem tekintették hasznosnak a szaktanácsadók. Rangsorolásukban pl. az indexek, kivonatok, adatbázisok stb. a legalacsonyabb értékkel és átlaggal rendelkeznek, azaz külföldön sem használják ezeket a forrásokat. Kétségtelen e források hasznossága, de a könyvtári és információs szolgáltatások menedzselésének sikertelenségét jelzi a szaktanácsadók által kifejtett igény, hogy szükséges lenne e forrásokkal megismerkedni. Evans vizsgálatai alapján úgy találta, hogy a szaktanácsadók információgyűjtési stílusa oly mértékben variálódik, hogy azt a könyvtárak nem tudják egy egységesen kialakított szolgáltatás-csomaggal kielégíteni.
Az információforrások rangsorolásában a szakemberek külföldön is igen magasra értékelték az informális kommunikáció csatornáit. Legszívesebben a saját területük szakembereivel kommunikálnak (ld. vizsgálatomban az oldalirányú információátadást), mert véleményük szerint a kollégák könnyen elérhetők és az általuk adott információ jó minőségű. Sattar ugyanezen szaktanácsadók információkeresési magatartását a "kritikus esemény" technikával vizsgálta, melynek elve az, hogy az ember könnyebben felidézi, hogy mit tesz egy adott esetben, mint azt, hogy mit tesz általában. (Az emberek legjobban a velük történt legfrissebb eseményre emlékeznek: ez az esemény a kritikus esemény. Feltehető, hogy az így gyűjtött információ pontosabb, mint az általános magatartási információ.) A tényleges keresések alapján végzett vizsgálat bebizonyította, hogy a szaktanácsadók elsősorban a személyi kartonjaikhoz fordulnak információkért, sokukat vonzotta a könyvtár, és csak igen kis hányaduk élt az informális csatornákkal. Ahhoz, hogy szakembereink informálódási szokásairól reális képünk legyen, jövőbeni vizsgálatainkban fontos szerepet kell kapnia a "kritikus esemény" technikának is.
Mégis, ahogy a vizsgálatok is igazolják és a gyakorlatban magam is tapasztaltam, az informális kommunikációs csatornák a szakemberek legkedveltebb információforrásai közé tartoznak.

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról