SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
A menő könyvtári arculat és logó - 4. Szimbolika és érzékelés
Címkék: arculat (magunkról mutatott kép) | imázs (kép, amit rólunk mások alkotnak) | információ prezentálása | pr (bizalomkeltés) |
Egyik oldal, hogy a közlő mit kíván kommunikálni (az arculat), másik pedig az, ami alapján (imázs) a befogadó hozza döntéseit ? pl. belép-e a könyvtárba, mely egy adott arculat alakul ki benne. Ezért a könyvtárnak annak alkalmazása előtt érdemes alaposan tesztelnie a használni kívánt arculatát.
A befogadóra ? általában tudat alatt - a nonverbális közlések is hatnak. Mivel a könyvtár fenntartó általi megítélése általában nem a használók eredményességével függ össze, a tervezett arculat használó-oldali tesztelésre túl kevés figyelem jut. KÖNYVTÁROS GESZTUSAI ? Mivel a könyvtári szolgáltatás a használók 85%-a számára nem tűnik fontosnak, ezért a küszöbfélelem legyőzését segítő, biztató gesztusok mennyiségét fokozni érdemes. (Roma, mozgássérült stb. használók megnyerésére a roma, mozgássérült stb. könyvtáros alapvető ösztönzést nyújt.) A betérőt fogadó mosoly megléte vagy hiánya ? döntő lehet a bizonytalan használó számára. A biztatás különböző gesztusokat jelent: van, mikor tényleges megszólítást (pl.: miben segíthetek?), van, mikor elég a biztonságos háttér kommunikálása, az elérhetőség jelzése. Ugyanazon használó igénye is változhat egyik pillanatról a másikra (elbizonytalanodik a fénymásoló használatánál) - amit persze a könyvtárosnak észre kell vennie, hogy mihamarabb segítséget nyújtson. Vagy éppen érezze, hogy elég volt belőle. BELSŐ TEREK - A könyvtáros elérhetősége, láthatósága segítséget nyújt a használónak. Sajnos gyakori, hogy a könyvtárost komoly mellvéd takarja, vagy éppen polcok, szobanövények gátolják a láthatóságot (mondjuk, tehermentesíti is a könyvtárost: kevesebbet kell a használóval foglalkoznia?). A shop-koncepció szerint a betérő ún. promenádon halad, jobbról-balról polcok, míg elér a szolgáltatóponthoz. Mindez a dokumentumok igénybe vételét ösztönzi. ARCULATI ELEMEK (logóábra, színek, hangok stb.) - különböző jelentéseket hordoznak általában és / vagy az adott közösségekben, amelyeket veszélyes figyelmen kívül hagyni (így pl. nem ritka a szexuális asszociációt hordozó könyvtár-motívum; direkt vagy véletlenül?) BÚTOROK - Az elérhetetlen vagy kényelmetlenül alacsonyan tartott könyvek a használói szempontok figyelmen kívül hagyását jelzik. A körüljárható pult a könyvtáros és használó egyenlő státuszát kommunikálják. SZÍNEK - Pl. a hűvösebb színek pl. inkább intellektuálisabbak, vérnyomást csökkentőek, szemben a meleg hatásúakkal (piros, narancs) melyek inkább serkentik az aktivitást, pezsdítik az érzelmeket. Narancs színű terekben nehéz bánni a gyerekekkel, a kékben, szürkében viszont extra erőfeszítés szükséges a kreatív tevékenységekhez. (Színszimbolikáról ld. pl.: link ) VIZUÁLIS ÉRZÉKELÉS - Pl. a vizuális megjelenés mérete, vagy a kontraszt, a betűk, formák kivehetősége (vö.: gyengébb szeműek, látásukban korlátozottak). Pl. következetesen egy szín vezet a szépirodalomhoz, másik a szakirodalomhoz. A gyengénlátókra való figyelmet is mutatja a nagybetűs, könnyen olvasható feliratok, erőteljes színhatások, illetve a kísérő Braille-nyomatok. A szövegek hatékony észleléséről ld.: link . (MG, okl. pr-szakember) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |