SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
A menő könyvtári arculat és logó - 7. Az emberi arculat
Címkék: pr (bizalomkeltés) | marketing | imázs (kép, amit rólunk mások alkotnak) | befogadás kultúra (17.04.-) | arculat (magunkról mutatott kép) | tájékoztatás (személyes, fizikai) | ügyfélszolgálat, panaszkezelés | emberi minőség |
Ha legfontosabb információforrásairól kérdezzük az embereket, akkor a környezetükben lévőket nevezik meg, s csak nagy sokára a könyvtárat, mint intézményt. Nyert ügye vagy a könyvtárnak, ha sikerül barátságos, segítőkész könyvtári arcokat beültetni lehetséges és valós használói fejébe. Gyakori, hogy a használókban a könyvtári szolgáltatást egy-egy könyvtáros testesíti meg. Nem a szervezet, hanem a kolléga imázsa számít neki, feltehetően mert egyszer tőle kapott megfelelő tájékoztatást. Ugyanakkor az olvasó elégedettségét nem kérdésének megválaszolása, kérésének teljesítése befolyásolja leginkább, hanem a könyvtáros barátságos igyekezetének általa tapasztalt mértéke.
A segítőkész könyvtáros általános ismertetőjegyei: - köszönti a használót (helyzettől függően szóval is - biztatja a küszöbfélelemmel rendelkezőt - az olvasónak kellemes mennyiségű szemkontaktust biztosít - látható, megközelíthető (nem bújuk mellvéd, könyvhalmok, növények mögé) és megszólítható (ebben bizalomépítő segítség a könyvtáros által viselt névtábla) - az olvasó képességeinek megfelelő kifejezéseket használ (kerüli a könyvtári szakzsargont) - az olvasó által elvárt mennyiségű erőfeszítést tesz kérdésének megválaszolására - udvarias, ha pl. a könyvet a használó felé fordítva adja át, a kezébe - alkalmazza az általános udvariassági szokásokat A személyes imázst támogató tárgyi eszközök: kitűző, személyes kontaktadatok a weboldalon, könyvtárost azonosító öltözet, fényképes névtábla a könyvtár falán, a leveleken és más dokumentumokon szerelő aláírások (durva hiba a megszólítás nélküli vagy alá nem írt levél, email) stb. Megjegyzendő: a könyvtáros és a környezet közötti megfeleltethetőség: a használóknak alapvetően nagyobb bizalmuk van a saját ívású könyvtároshoz, pl. férfi / nő, mozgássérült, roma, fiatal / idősebb stb. De a sztereotípiák is segítik: szemüveges idősebb tájékoztatóhoz komolyabb kérdésekkel fordul, a piercinges könyvtároshoz pedig fiatalokat érintő kérdésekkel stb. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |