SzavazásA külföldi könyvtári tapasztalatok, jógyakorlatok...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
A szakmai utánpótlás anomáliái -- 4. Néhány további lépés a megoldás irányába
Címkék: pr, public relations, bizalomkeltés | szakmai szervezet | vezető | cselekvésképtelenség | emberi minőség | szervezeti kultúra |
1. Kiválasztás. Meghökkentően sok hazai könyvtárvezető szívja a fogát egy-egy nem kellő körültekintéssel felvett munkatárs kapcsán. Persze, magára vethet. Jobb esetben a kiválasztás külön szakma, melyet erre képzett szakemberek végeznek, a munkaadóval összhangban. Amatőr szinten is művelhető, de aki végzi, képezze ki magát legalább alapszinten és legalább a visszatérő hibák elhárításában (vö.: minőségbiztosítás).
2. Kiégés kezelése. A kiégés önmagában nem szégyen, hanem a munka lehetséges velejárója. Nincs olyan, aki töretlen lelkesedéssel dolgozik évtizedeken keresztül. A jelenség tabusítása viszont rettenetes károkat okoz, anyagi és erkölcsi értelemben egyaránt. Számos hazai könyvtári vezető, irányító élte túl saját virágkorát meglévő pozíciójában. Szakmai szervezet számára kiváló lehetőség -- saját vezetőik keresztüli példamutatáson túl -- a helyzettel kapcsolatos felmérés, tájékoztatás és képzés. 3. Outplacement. A szervezetbe bármilyen szempontból nem való munkatárs számára új munkahelyet találni -- szintén HR-es feladatkör, szakmai szakirodalmunkban szintén komoly hiánycikk. A munkaadó a munkatárs elbocsátásával így elérheti, hogy a távozó 'nagykövetévé' váljék a könyvtárnak, távozása után is segítse azt új kapcsolataival. A jelen gyakorlat sokszor inkább a kirúgás és annak szégyene -- vagy méginkább: a nyugdíjig tartó belső romlás. -- És ne feledjük: a munkahelyek, szakmák közötti átjárás a szemléletbeli felfrissülés lehetőségét is jelenti! 4. Mentorálás. Szakmailag támogatott, képzéssel felkészített mentorok nagyban hozzájárulhatnak a szakma jövőbeni felelős szakembereinek, irányítóinak kiválasztásában. 5. Vezetői jó gyakorlatok megosztása. Az öndicséret és az elismerések osztogatásának belterjes gyakorlatát felválthatja a használói oldalról sikeresnek bizonyuló jó gyakorlatok széles körű megismertetése. A minőséget bizottság helyett a használói elégedettsége határozza meg. A KIT-ben külön címke van a közkönyvtári, szakkönyvtári, szakmai szervezeti stb. jó gyakorlatok bemutatásának. (a sikerhez persze hozzátartozik a 'nálunk ezt azért nem lehet megcsinálni...' attitűd lecserélése a 'nálunk ezt úgy lehet elérni, hogy...' hozzáállásával. Régebbi hírforrás(ok): A szakmai utánpótlás anomáliái -- 3. Közelítés a képzés oldaláról
link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |