SzavazásA külföldi könyvtári tapasztalatok, jógyakorlatok...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
A virtuális tájékoztatás mint távmunka-lehetőségA University of Akron természettudományi és műszaki könyvtárában egy virtuális, a referensz szolgáltatásban használható szoftver segítségével megszervezték, hogy a tájékoztató könyvtáros távmunkában dolgozhasson. Ezt a heti 93,5 órát nyitva tartó könyvtárat 4-5 oktatói státuszba sorolt könyvtáros működteti. Azt tapasztalták, hogy sok referensz kérdés érkezik e-mailben vagy telefonon, és a pultnál feltett kérdések legtöbbje a számítógépekre vonatkozik vagy eligazítást kér. 2001 decemberében három hétig kísérleteztek a virtuális referenszre (VR) alkalmas csevegő szoftverrel. A hallgatók a könyvtár honlapján tehették fel kérdéseiket. Ezután fontolgatni kezdték, hogy a kevésbé forgalmas esti órákban áttérnek erre a megoldásra. Egy szerénynek minősített kísérletbe fogtak, amely nem igényelt ráfordításokat, és amelytől nem reméltek megtakarítást sem.
Hat célt tűztek ki: 1. a könyvtáros szakemberek több ideig legyenek elérhetők, 2. nőjön a referensz tranzakciók száma, 3. a referenszpultnál ne legyen üresjárat, viszont a referensz könyvtáros szükség esetén álljon rendelkezésre, 4. a referensz könyvtáros üres idejében végezhessen más munkákat, 5. a gyakran ismételt kérdéseket adatbázisban gyűjtik, 6. megvizsgálják, hogy csak elektronikus források alapján hogyan tudnak megfelelően tájékoztatni. A megoldás működőképesnek bizonyult. A személyzet, a használók rendelkeznek a szükséges ismeretekkel és eszközökkel (pl. nemrég minden oktató egy-egy laptopot és csatlakozó eszközöket kapott; biztonságos routereket helyeztek üzembe) ahhoz, hogy otthon is ugyanúgy tudjanak dolgozni, mint az egyetemen; az OhioLINK konzorcium pedig, amelynek a University of Akron a tagja, az adatbázisok nagy választékát kínálja. (...) Megállapították, hogy a tájékoztatók hosszabban elérhetők, főként nyáron; a referenszpultnál megszüntették az üresjáratot, a referensz könyvtáros folyamatosan, a rugalmasabb otthoni környezetben áll rendelkezésre; a könyvtárosok szerint idejük jobban kihasznált, mert az ügyeletet ellátó hallgatók megválaszolják a szakértelmet nem igénylő kérdéseket; épül a kérdések és válaszok adatbázisa; csak elektronikus források alapján is megfelelő tájékoztatást lehet nyújtani. A módszert tovább alkalmazzák a kis forgalmú időszakban, a tájékoztató könyvtárosok munkakörébe fokozatosan beépül, hogy távmunkára is vállalkozniuk kell.
Hírforrás:
Celzonetti -- Dechambeau: Virtual reference : A telecommuting opportunity? In: Inf.Outlook. 7 (2003) 10 p. 34-39. Referálva: Könyvtári Figyelő, 2004/2, Hegyközi I.
2004. május 26. • Továbbküldöm a hírt Link e hírhez: Régebbi hírforrás(ok): Celzonetti -- Dechambeau: Virtual reference : A telecommuting opportunity? In: Inf.Outlook. 7 (2003) 10 p. 34-39. Referálva: Könyvtári Figyelő, 2004/2, Hegyközi I. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |