Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 


A Z-generáció máshogyan tényellenőriz - megoldás a szétosztott tényellenőrzés?

Nagyon érdekes, hogy az idősebb generációkkal ellentétben a Z-generáció nem végzi a tényellenőrzést, nem nézi meg külön a forrást, hogy ki pénzeli azt az oldalt, ahol a hír megjelenik, ezért egyre kevésbé jellemző rájuk a médiatudatosság. A fiatalok elsősorban a szociális jelekre figyelnek. Lehet, hogy az életkor sajátosságából adódóan tinédzserkorban az ember jobban ad a társai jelzéseire.
Úgy gondoljuk, hogy ennek egy része specifikus lehet a Z-generációra, mert ők azt próbálják megérteni, hogy milyen egy adott fogalom, konfliktus, akár egy híresség szociális hőmérséklete. Figyelik a kommentszekciót, az elköteleződési statisztikákat, lájkokat, diszlájkokat, megosztásokat, és ezek a jelzések nekik aránytalanul fontosabbak az ellenőrzéshez képest, és ezért dőlnek be az álhíreknek is.

A másik kutatás, amit elvégeztünk, a generatív mesterséges intelligenciára fókuszált, és az eredmények kicsit ijesztők voltak. A fiatalabb generáció túlságosan bízik a saját képességeiben. Persze új dolgokat is tanultunk tőlük az interjúk során, nagyon jók abban, hogy a legújabb eszközöket használják, ebben nőttek fel. De túlságosan bíznak a gépek képességeiben is. Úgy gondolják, hogy ha a technológia ellepte az internetet, akkor biztosan jól is működik.

Most azon dolgozunk, hogy rájöjjünk: hogyan használhatjuk ezeket a jeleket a kommentszekcióban arra, hogy a fiatalok segítsenek egymásnak, ha már úgyis erre támaszkodnak. Itt kellene egymásnak tanácsokat adniuk. Akár tényellenőrizhetik egymás állításait a kommentekben.
Hasonló alapon működik az X közösségi jegyzet nevű eszköze is, ami nagyon ígéretesnek tűnik. Szerintem az ilyen típusú intervenció jól működne a Z-generációnál is. Gyakorlatilag szétosztott tényellenőrzésről beszélünk. Ez nem tudja kiváltani az autoritatív tényellenőrzést, de úgy gondolom, ha az emberek jobban bíznának benne,. akár még menővé is válhat, hogy az emberek nyilvános terekben lecsekkolhatják egymás állításait.

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról