SzavazásA külföldi könyvtári tapasztalatok, jógyakorlatok...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Alkalmazzuk a könyvesbolti merchandizing-tapasztalatot könyvtárban is! (olvasóink szavazatára)
Címkék: arculat (magunkról mutatott kép) | berendezés, eszköz, bútor | információ prezentálása | könyvtári tér, enteriőr | marketing |
Fontos tapasztalatokra tett szert a cikk könyvtáros szerzője, aki másodállásban könyvesbolti munkát vállalt. Rájött, hogy a könyvtár a könyvesboltnál sokkal kevésbé ragadja meg a figyelmet. A könyvtár pedig valóban a hozzáférés, az információs szabadság és az önfejlesztés szimbóluma. De mivel tud többet a könyvesbolt? Gyönyörűen, csábítóan sorakoztatja fel a megvásárolható könyveket. Sokkal hívogatóbb módon, mint a könyvtári polcok. Ez a vizuális merchandizing hatása.
Egy 2014-es könyvesbolti kutatás szerint a vásárlók 94%-a a szebben berendezett boltokat preferálta, és 88% szerint ez a döntésében is szerepet játszik. Azaz hosszabb ideig maradtak, nagyobb eséllyel vettek valamit, és később vissza is tértek. A rosszul berendezett boltokba nem akartak visszatérni. A szerző saját munkahelyén kezdett el kísérletezni a könyvtár átrendezésével. Először főnökét győzte meg, és a gyerekkönyvtárral kezdték az átalakítást. Egy forgalmas területre az újonnan megjelent könyveket helyezték, a polcok tartalmát vonzó módon kapcsolatba állították egymással. Így ez a terület valóban forgalmasabb lett. Ezután a felnőtt részleg átalakítása következett. Nem csak új, hanem régebbi könyveké is. Lényeg, hogy ne legyenek akadályok a könyv és a felhasználó közt. A kiállító polcok szépek, pl. figyelmeztető szalaggal átkötött tiltott könyvek, vagy csak a kék borítójú könyvek egy kupacban. De ezek szoborszerű hatást keltenek, és a felhasználó nem mer hozzányúlni. A kereskedelem inkább azt tanítja, hogy a borító önmagában szép. Nem érdemes különböző részlegekből kivenni a könyveket, hanem inkább egy-egy részleget kell kiemelni, pl. rejtélyek, ifjúsági szakkönyvek. Érdemes néhány szabályt meghatározni házon belül, amihez mindenki tud alkalmazkodni, pl.: 1. Piramis elrendezés 2. Kifelé nézzenek a borítók 3. Legyenek egyenes sorok 4. Figyeljünk az egyensúlyra és szimmetriára 5. Nem kellenek kiegészítők, pl. terítők, táblák, bútorok A könyvek elhelyezése egy tudomány, aminek érdemes utánanézni (pl. Janiszewski, 1998). Van benne hely a kreativitásnak, de meg kell találni hol. A könyvtárban mindenkinek a kialakított rendszert kell követni, hogy fenntartható legyen. Az eredmények utána látványosan jönnek. (ref.: Habók Lilla) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |