SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Automatikusan mérik a tájékoztatói teljesítményt is - különböző beállításokkal
Címkék: adatgazdálkodás, CRM | USA | Rutgers University Libraries | irányítás, mérés, szabályozás | informatikai fejlesztés, automatizálás | ügyfélszolgálat, panaszkezelés | tájékoztatás (virtuális) |
Az USA-ban, a legtöbb egyetemi könyvtárban úgynevezett virtuális referensz, vagyis elektronikus tájékoztatás áll a használók rendelkezésére. A szolgáltatás fő részei az aszinkronikus, elektronikus űrlap-alapú vagy email-tájékoztatás 24 órás átfutási idővel és a valós idejű chat. Megjelenését tekintve ez utóbbi egy felugró ablak, amelyen keresztül a használó felteheti kérdését a vonalban lévő két-három könyvtáros valamelyikének. Az ablak a könyvtár weboldalának használata közben az ott eltöltött, előre meghatározott időtartam után az otthon vagy helyben használt számítógép képernyőjén jelenik meg. A Springshare link szoftvere egy és ugyanazon a kezelőfelületen biztosítja a fenti két típusú szolgáltatást a LibAnswers modulban.
Az egyes könyvtárak saját igényeiknek megfelelően állíthatják be, hogy az ablak a használó megjelenését követően mennyi időn belül, milyen szöveggel és mely oldalakon ugorjon fel: honlap, katalógus, adatbázis stb. Két- vagy háromórás műszakban tájékoztató könyvtárosok adnak felváltva azonnali választ vagy továbbítják a kérdést az illetékesnek az aszinkron rendszeren át (Ask A Librarian). A rendszer rögzíti a párbeszédet és gyűjti a naplózott adatokat, mint például a válaszadás időtartama vagy nehézségi foka a READ skála alapján link: link Az adatok és bejegyzések alapján egyrészt fejleszteni lehet a könyvtár szolgáltatásait, másrészt át lehet gondolni a munkaerő-szervezést a napi 12 órában, a hét minden napján, beleértve a hétvégét is. A könyvtárosok össze tudják mérni saját teljesítményüket a kollégákéval, hiszen mindenki, akár a felettes is, láthatja, hogy ki mennyi és milyen szövegű választ adott, hasonlóan az üzleti szférában évtizedes hagyományokkal bíró gyakorlathoz. Egy példa: A chat-ablak automatikusan megjelenik a honlapra belépve, bizonyos - előre beállított - idő után. Minél hamarabb ugrik fel az ablak, annál több kérdést tesznek fel a használók. Az ablak felugrása előtti idő rövidsége azonban megnöveli a kényelemből feltett, nem szakmai tartalmú kérdések számát (pl.: merre van a WC). A rövidebb idő nem ad lehetőséget az önálló gondolkodásra. Hosszabb intervallum esetén viszont akár a katalógus vagy adatbázis kezelésével is megpróbálkozik a használó, és csak bizonyos mennyiségű gyakorlás, sikertelenség után kér segítséget. Mindezzel tehát manipulálni lehet a tájékoztatási "teljesítményt". Ha 30 másodpercen belül jelenik meg az ablak, nagyobb lesz a válaszadói leterheltség, egyúttal teljesítmény is, mint ha 60 vagy 90 másodperc áll a használó rendelkezésére. A beérkező kérdést a szolgálatban lévő könyvtárosok egymásnak is átadhatják. Ez döntően két okból történik: - korábbi illetékesség (mivel pl. az internetkapcsolat szakadása vagy rossz helyre kattintás miatt gyakran megszakad a párbeszéd, új bejelentkezés estén a könyvtáros "visszaadja" a használót addig választ adó kollégának) - vagy X kolléga szakterületi illetékessége és egyéni preferenciái miatt (államigazgatási témát cserélek orvosira). A Springshare-felület részei még a LibGuides (kutatási segédanyagok), LibCal (naptár és rendezvény-szervezés), LibWizard (kérdőívek, nyomtatványok, oktatási segédanyagok), és LibInsight (adatgyűjtés, statisztika). - Hajnal Ward Judit (Rutgers Egyetem, USA) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |