SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Az elnyúló szakasz -- lehetséges könyvtári versenyelőnyKépzeletben állítsuk sorrendbe a könyvtári dokumentumokat használati gyakoriság szerint! Az állapotot diagramon ábrázolva hiperbolát kapunk. A görbe kevéssé használt dokumentumokat jelző része az ún. elnyúló szakasz (angolul: the long tail). Ebben rejlik a könyvtárak versenyelőnye is -- a tömegmédiával szemben. A könyvtárak aligha versenyezhetnek a könyvesboltokal a legkurrensebb termékek kellő számban való kínálatával. Versenyelőnyük az elnyúló szakasz menedzselésében rejlik. A koncepciót elindító klasszikus Anderson-cikket ismertetjük röviden: A fizikai tér kényszerítő ereje meghatározza a gazdaságosságot. De a virtuális világban (ahol nincs polchely, elhanyagolható az előállítási és terjesztési költség) a népszerűség többé nem jelenti a profit monopóliumát -- azaz hogy csak a legnépszerűbb forrásokat éri meg forgalmazni. Ugyanis a nemslágerek (nem sikerkönyvek) is generálnak forgalmat; és mivel sokan vannak, új piacot is teremtenek. Ez -- a kevésbé használt egységek sora -- jelenti az elnyúló szakaszt (the long tail). [És ebben a könyvtárak mindig jók voltak.] Az ipar gyakran tesz igaztalanul egyenlőségjelet a tömegpiac, a minőség és igény közé.
Valójában a slágerek és a nemslágerek megfelelő kombinációja hozhatja a sikert. A lehetséges dokumentumforgalom így kétszerese is lehet annak, amit elsőre gondolnánk. Ez az internet kínálta legjobb üzlet. Az elnyúló szakasz alapszabályai: 1. Tegyél mindent elérhetővé! Nem az a kérdés, hogy hol vannak az ügyfelek, vagy hogy hányan vannak, hanem hogy egyáltalán vannak-e. Ezért szinte mindent érdemes felkínálni. [vö.: Ranganathan] Sokkal drágább a kiválasztás (melyik is a kelendő egység), mint maga a közzététel. Az Amazon elválasztotta a könyvkereskedelmet a földrajzi helytől, és alacsony példányszám mellett is biztosítja a piacot. Már felnőtt egy olyan generáció, amelyik nem hallotta, hogy 'out of print'. 2. Radikálisan csökkentsd a hozzáférési költséget! A közzétehető régebbi anyag már úgyis kitermelte az árát. Az értékesítési költség elhanyagolható. 3. Segíts megtalálni a tételeket! Nem éri meg csak slágereket árulni, ugyanúgy, mint azokat elhagyni. Jó vegyítés mellett legyen jó szűrés (collaborate filtering; könyvtári környezetben: olvasmány- és forrásajánlás). Az elnyúló szakasz koncepciója az ügyfeleket személyiségeknek tekinti. Az ajánlás kimagaslóan jó marketingeszköz. Az elnyúló szakasz vásárlói háromszor annyit fogyasztanak [könyvtári analógiával: használják a könyvtári szolgáltatásokat], mint a hagyományos fizikai üzletek ügyfelei. De még fontosabb a kulturális nyereség: a sokszínűség biztosítása, az értékesítési csatorna renyheségének és a slágerek mindenhatóságának megszüntetése. (ref.: MG)
Hírforrás:
The long tail / Chris Anderson. In: Wired link
2006. október 25. • Továbbküldöm a hírt Link e hírhez: Régebbi hírforrás(ok): The long tail / Chris Anderson. In: Wired link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |