Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Az elnyúló szakasz -- lehetséges könyvtári versenyelőny

Képzeletben állítsuk sorrendbe a könyvtári dokumentumokat használati gyakoriság szerint! Az állapotot diagramon ábrázolva hiperbolát kapunk. A görbe kevéssé használt dokumentumokat jelző része az ún. elnyúló szakasz (angolul: the long tail). Ebben rejlik a könyvtárak versenyelőnye is -- a tömegmédiával szemben. A könyvtárak aligha versenyezhetnek a könyvesboltokal a legkurrensebb termékek kellő számban való kínálatával. Versenyelőnyük az elnyúló szakasz menedzselésében rejlik. A koncepciót elindító klasszikus Anderson-cikket ismertetjük röviden: A fizikai tér kényszerítő ereje meghatározza a gazdaságosságot. De a virtuális világban (ahol nincs polchely, elhanyagolható az előállítási és terjesztési költség) a népszerűség többé nem jelenti a profit monopóliumát -- azaz hogy csak a legnépszerűbb forrásokat éri meg forgalmazni. Ugyanis a nemslágerek (nem sikerkönyvek) is generálnak forgalmat; és mivel sokan vannak, új piacot is teremtenek. Ez -- a kevésbé használt egységek sora -- jelenti az elnyúló szakaszt (the long tail). [És ebben a könyvtárak mindig jók voltak.] Az ipar gyakran tesz igaztalanul egyenlőségjelet a tömegpiac, a minőség és igény közé.
Valójában a slágerek és a nemslágerek megfelelő kombinációja hozhatja a sikert. A lehetséges dokumentumforgalom így kétszerese is lehet annak, amit elsőre gondolnánk. Ez az internet kínálta legjobb üzlet. Az elnyúló szakasz alapszabályai:
1. Tegyél mindent elérhetővé! Nem az a kérdés, hogy hol vannak az ügyfelek, vagy hogy hányan vannak, hanem hogy egyáltalán vannak-e. Ezért szinte mindent érdemes felkínálni. [vö.: Ranganathan] Sokkal drágább a kiválasztás (melyik is a kelendő egység), mint maga a közzététel. Az Amazon elválasztotta a könyvkereskedelmet a földrajzi helytől, és alacsony példányszám mellett is biztosítja a piacot. Már felnőtt egy olyan generáció, amelyik nem hallotta, hogy 'out of print'.
2. Radikálisan csökkentsd a hozzáférési költséget! A közzétehető régebbi anyag már úgyis kitermelte az árát. Az értékesítési költség elhanyagolható.
3. Segíts megtalálni a tételeket! Nem éri meg csak slágereket árulni, ugyanúgy, mint azokat elhagyni. Jó vegyítés mellett legyen jó szűrés (collaborate filtering; könyvtári környezetben: olvasmány- és forrásajánlás). Az elnyúló szakasz koncepciója az ügyfeleket személyiségeknek tekinti. Az ajánlás kimagaslóan jó marketingeszköz. Az elnyúló szakasz vásárlói háromszor annyit fogyasztanak [könyvtári analógiával: használják a könyvtári szolgáltatásokat], mint a hagyományos fizikai üzletek ügyfelei. De még fontosabb a kulturális nyereség: a sokszínűség biztosítása, az értékesítési csatorna renyheségének és a slágerek mindenhatóságának megszüntetése. (ref.: MG)

Hírforrás: The long tail / Chris Anderson. In: Wired link
2006. október 25.  •  Továbbküldöm a hírt
Link e hírhez:
http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=az_elnyulo_szakasz-lehetseges_konyvtari_versenyelony
Régebbi hírforrás(ok): The long tail / Chris Anderson. In: Wired link
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról