SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Egy hatásos weboldal hét alapszabályaHála a Panlibusnak [ link ], az ALA Annual után az idei CILIPS Annualra [ link ] is bekukucskálhattunk (a CILIPS a CILIP skót területi szervezete). Mark Travis cikke Lesley Thomson 'Seven habits of highly effective library websites' című előadását foglalja össze. Thomson (aki egyébként nem könyvtáros, hanem kormányzati ember) szerint a hatásos weboldal hét alapszabálya a következő:
1. Legyél tisztában azzal, hogy mi a weboldal célja, mit akarsz vele elérni! 2. Ha weboldalad része egy nagyobb hivatal weboldalának, akkor mind külsőben, mind hangnemben igyekezz illeszkedni ahhoz! Ha használsz közösségi alkalmazásokat, tedd lehetővé, hogy a látogatók megoszthassák ezek segítségével a tartalmaidat! 3. A weboldalad úgy működjön, ahogy működnie kell! Esztétikailag, a felület és tartalom tekintetében egyaránt a felhasználókat tartsd szem előtt! a) Légy egyszerű, de ne légy túlságosan minimalista! b) Ragaszkodj a 'hetes szabályhoz': a használónak soha ne kelljen hétnél több alternatíva közül választania! c) Tartsd észben a 'háromklikkes szabályt': a használó minden tartalmat tudjon elérni maximum három kattintással! d) A legfontosabb tartalmak legyenek elérhetők anélkül, hogy görgetni kellene értük! e) Ne használj indokolatlanul képeket: csak akkor használd őket, ha relevánsak, információt közvetítenek. 4. A tartalom fontossága: fogalmazz közérthetően és kerüld a könyvtári szakhalandzsát! A legfontosabbakat közöld rögtön az első bekezdésben -- sokan nem is jutnak tovább az olvasásban... 5. A weboldalad legyen bárki számára elérhető: gondolj a felolvasóprogramokra, színvakokra (kontraszt miatt)...! 6. Légy megtalálható: weboldaladat lásd el a megfelelő kulcsszavakkal, keresőoptimalizáld! 7. Gondold folyton újra! A weboldalad soha nincs kész -- tartsd szemmel az új eszközöket, módszereket, trendeket és légy kész alkalmazni, integrálni őket, ha ez a felhasználói elvárás! Többé-kevésbé egyetértek Thomsonnal, bár azért van, amit tekintve máshogy gondolkodom: szerintem például nem kell száműzni az információs tartalom nélküli képeket -- egy csupa szöveg weboldal nagyon ijesztő tud lenni. Ugyanígy a három-klikkes szabályt sem tartom ennyire mereven követendőnek (a ?90-es években találták ki, nem mintha ez bármit is jelentene) -- Porterékkel együtt [ link ] én is inkább a 'legyen a tartalom megtalálható' elvben hiszek. |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |