Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 


Egy online referensz szolgálat értékelő esettanulmánya

A Northeaster Ohio Library Association (NOLA) Regional Library System online referensz szolgáltatását (AskUsQuestions.com) az indulás első néhány hónapjában vizsgálták. Azt találták, hogy nőtt a részt vevő könyvtárak, a használók és a kérdések száma. A szolgáltatást heti öt napon lehetett használni, naponta 7,6 volt a használók átlagos száma. Legtöbbjük úgy érezte, hogy megkapta a megfelelő választ, és a könyvtáros segítőkész volt. A kérdések legtöbbje házi feladatokkal volt kapcsolatos, voltak még gyorstájékoztatási típusú, szórakozással, személyes érdeklődéssel kapcsolatosak, és szép számban közérdekű problémákra vonatkozóak. Voltak időnkén irreális elvárások is (ezt még súlyosbíthatja a hálózat lassúsága), a könyvtárosok viszont vegyes benyomásokat szereztek a használók kommunikációs képességeiről. A könyvtárosok magabiztosan használták az internetet, gondot csak az jelentett számukra, ha párhuzamosan több kérdést kellett egyszerre jó minőségben megválaszolniuk. A legtöbb könyvtáros szívesen használná a “voice over IP” technológiát, ahol hallaná a használó hangját. Úgy érezték, hogy a hagyományos nyomtatott referensz forrásokra a virtuális referensz során is támaszkodniuk kell.
További vizsgálat szükséges a következő kérdések megválaszolásához: visszatérő olvasók vannak-e, hány levél érkezik a virtuális referensz mellett, hány kérdésre nem születik válasz, hány kérdésre születik utólagos válasz, hány válasz forrása a web és hányé nyomtatott forrás. A válaszok a források elosztásánál folyó vitákban is jó szolgálatot tehetnének.

Hírforrás: Kloss -- Zhang: An evaluative case study of a real-time online reference service. Ref.: Könyvtári Figyelő, 2004/1., Hegyközi I.)
2004. június 09.  •  Továbbküldöm a hírt
Link e hírhez:
http://www.kithirlevel.hu/index.php?kh=egy_online_referensz_szolgalat_ertekelo_esettanulmanya
Régebbi hírforrás(ok): Kloss -- Zhang: An evaluative case study of a real-time online reference service. Ref.: Könyvtári Figyelő, 2004/1., Hegyközi I.)
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról