SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Elektronikus referensz -- megtérülő kannibalizmus?Kannibalizmusnak nevezik a marketingben, ha egy termék vagy szolgáltatás értékesítését csökkenti az ugyanazon kibocsátó által kínált alternatíva. (MG) Az elektronikus referenszszolgálat erőteljes növekedése tulajdonképpen a hagyományos, illetve a telefonos referenszszolgáltatás kiterjesztése. Általános tapasztalat, hogy ezeknek a szolgáltatásoknak az emelkedő igénybevétele a tájékoztató szolgálat személyes használatának csökkenéséhez vezet. Néhány forrásmunka jelzi, hogy a tájékoztató könyvtárosok maguk is bizonytalanok még az internetforrások használatában. Néhány magáncég is ajánl olyan szolgáltatásokat, amelyek a könyvtárak által nyújtott elektronikus információszolgáltatással versenyeznek. Közülük egyik az e-brary (link amely az információkat elektronikus formában, díjazásért ajánlja. Növekvő tendencia a különböző könyvtárak együttműködése konzorciumként. Több könyvtáros tapasztalta, hogy a referenszkérdések jellege is megváltozott, mert sok könyvtárhasználó már megpróbálta megtalálni a választ korábban az interneten. Ezért a könyvtárosnak ellenőriznie kell a keresési stratégiát, amelyet az illető használt, valamint a válaszokat is, mivel a könyvtáraknak jobb, több hozzáférésük van az elektronikus forrásokhoz. Ennek következtében a könyvtárosoknak új készségeket kell elsajátítaniuk, s készen kell állniuk arra, hogy elfogadják a változásokat, amelyeket az elektronikus környezet jelent a tájékoztató munkában. A referenszkérdések csökkenése összefügghet a növekvő internet-penetrécióval, de a sejtés egyelőre nem igazolt. Minőségük is változik: több a rövid, éles kérdés, és több a nagyon bonyolult, összetett kérdés. Az olvasók sokszor már elvégeztek néhány előzetes keresést, és ha megakadtak, további segítségért fordultak a könyvtárosokhoz. A kettő közötti sáv viszont eltűnőben van. További jelenség, hogy ebben a hatványozottan elektronikus korban többen elutasítják a személytelen technológiát, és szemtől szembeni kapcsolatra vágynak. Ezek az emberek sokkal nagyobb mértékű segítséget igényelnek, és ennek megfelelően több időt is kell rájuk szánni. - F: Murray--Tschernitz: The impact of electronic information delivery on reference enquiries. In: Online Information Review, 2005/2. Referátva: TMT 2006/6., ref.: Téchy T.
|
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |