SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Elektronizált művészeti, kutatási projektek - gimnáziumi könyvtárakban
Címkék: Ausztria | információ prezentálása | innováció, szolgáltatásfejlesztés | könyvtár, iskolai | kritikus / kritikai olvasás, gondolkodás (2013-) | legjobb gyakorlat (gyerek-, ifj. és iskolai könyvtár) | közösségépítés | oktatás, tanulás |
A Döblinger Gimnázium (Bécs) könyvtárosa egy irodalmi-művészeti projektet készített másodikosok számára, amely a Kunsthistorisches Museum Ganümedész nevű programjára épült, és a "kapcsolatok" témát dolgozta fel. Indulásként a könyvtáros 20-30 műalkotást választott ki különböző korokból, digitális és nyomtatott forrásokból. A diákok először Goethe Ganümedész c. versével és a görög mitológia vonatkozó részével ismerkedtek. Majd egyénileg, illetve kis csoportokban a forrásokból kiválasztott egy-egy műalkotáshoz illő szöveges művet kerestek a könyvtári gyűjteményből. A kép és a szöveg üzenetét kreatívan (felolvasással, színjátékkal, énekkel, zenével, tánccal stb.) megjelenítették. Az előadásokra meghívták a tanárokat, szülőket és más osztályok diákjait.
Bad Vöslau-Gainfarn gimnáziumában a 2018/19-es tanév óta kötelező a digitális alapképzés, a technikai mellett a digitális források és a közösségi média kritikus használata. Az iskolák maguk dönthetnek arról, hogy az új tananyagot kötelező gyakorlatok keretében vagy a szaktárgyak tanításába integráltan adják át. Az említett gimnázium mindkét módszert használta, könyvtára pedig nagymértékben segítette a szaktanárok oktató munkáját, és a diákok számára érdekes, tematikus médiakínálatot állított össze. Megfogalmaztak egy koncepciót "Olvasás és élet a digitalizált világban" címmel, és a kortárs gyermek- és ifjúsági irodalmat is felhasználták. Olyan könyveket szereztek be, amelyek az internetes zaklatás, a videojáték-függőség és a tartalom szűrésének problémáival foglalkoznak. E könyvek közül választanak ki egyet a diákok, elolvassák, egyénileg vagy csoportosan feldolgozzák, és reflektálnak rá saját tapasztalataikat is beépítve. Kutatásaik eredményét plakátokon, prezentációkban, brosúrákban foglalják össze és adják közre, továbbá elő is adják a közösség előtt, például képzelt riportok, különböző szituációk eljátszásával. A későbbiekben az iskolai könyvtár ad helyet a projektek során született összegző alkotásoknak. Az osztrák iskolai könyvtárosok ilyen újszerű kezdeményezésekkel jelentkeznek. Eközben maguk a könyvtárak nincsenek könnyű helyzetben, szűkösek a személyi forrásaik. Fontos, hogy az intézmények vezetőivel egyeztetve kitűzzék a leghangsúlyosabb pedagógiai-didaktikai célokat. Az általános és középiskolákban dolgozó iskolai könyvtárosok számára pedig jogszabályban kell meghatározni, hogy tanórákban mérve milyen kötelezettségek hárulnak rájuk. (Élni és tanulni az iskolai könyvtárakban: ...; ref.: Hegyközi I.) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |