SzavazásMennyire jellemző a könyvtári szakmai kommunikációra a 'ne szólj szám, nem fáj fejem'?
KIT hírlevél évfolyamok2025
|
Ezeket tehetnék a könyvtárosok a mesterséges intelligencia világában (olvasóink szavazatára)
Címkék: mesterséges intelligencia | irányítás, mérés, szabályozás | innováció, szolgáltatásfejlesztés | informatikai fejlesztés, automatizálás | virtuális, online tájékoztatás | oktatás, tanulás |
A mesterséges intelligencia arra utal, hogy a gépek emberi módon gondolkodnak, ami lehetővé teszi az emberi feladatok elvégzését. A Built In meghatározása alapján két valós és két elméleti kategória létezik:
1. Reaktív MI (jelen): a leggyakoribb típus, a kapott információkból egy valószínű kimenetet hoz létre. 2. Korlátozott memóriájú MI (jelen): historikus adatokat és előre programozott információkat használ. Előrejelzéseket készít és összetett feladatokat hajt végre. 3. Tudatelméletű MI (jövő?): képesek lesznek megérteni és megjegyezni az emberi érzelmeket. Viselkedésüket ennek megfelelően módosítják az emberekkel való interakciók során. 4. Öntudatos MI (jövő?): emberi szintű tudatot adhat a gépek érzéseiről és szükségleteiről. Ma az AI-t problémamegoldásra, megoldások kifejlesztésére, kérdések megválaszolására, feltételezésekre és javaslatok kínálására használják. A CSU Global megfogalmazása szerint az MI rendszerek nagy adathalmazokat intelligens, iteratív feldolgozási algoritmusokkal kombinálnak, hogy tanuljanak azokból a mintákból és jellemzőkből, amelyeket elemzésük során találnak. Idővel az MI megszerezheti és megújíthatja tudását, emberi beavatkozás nélkül. MI-alapú eszközöket alkalmaz például: Dropbox, Caffe, Oracle AI, ChatGPT, SOUNDRAW, Murf. Az MI chatbotok a Serviceform szerint főleg a vállalatok körében válnak egyre népszerűbbé. - Amiben az MI hasznos: helyesírási hibák csökkentése, a nyelv pontosságának és precizitásának növelése, digitális segítségnyújtás, pártatlan döntéshozatal, ismétlődő feladatok végrehajtása. - Amiben az MI nem hasznos: pontos információk nyújtása. Nem mindig megbízható, ami bizalmatlansághoz vezet. Az MI egy eszköz, nem forrás. Nem használható biztonsággal kutatáshoz, tervezéshez, tanácsadáshoz. Könyvtári használat: még gyerekcipőben jár, de hosszútávú hatása lehet. Az MI növeli a hozzáférést a tudáshoz. Fokozhatják a könyvtári szolgáltatásokat a felhasználók számára, és hozzájárulhatnak a tudásmegosztáshoz. - Chatbotok: egyre jobban teret nyernek. Pl. ügyfélkapcsolaton javítanak, költségmegtakarítást eredményeznek. De ez kiegészítő technológia, nem helyettesíti a könyvtárost, pl. a pontatlan válaszok és a korlátozott felfogás miatt. - Oktatás: a könyvtárosoknak nagy szerepe van a képzésben. Szervezhetnek műhelyeket, tanfolyamokat az MI fogalmak, eszközök megismertetésére. A tanárokat felkészíthetik a tanítási módszerekbe való beépítésre. Megtaníthatják a felelős használatot. Az MI itt van és itt is marad. Meg kell értenünk és megtanulnunk, hogyan használjuk ki a legjobban. (ref.: Habók Lilla) |
![]() FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |