SzavazásA külföldi könyvtári tapasztalatok, jógyakorlatok...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Ezért (nem) dolgoznak együtt a könyvtárosok és a tanárok - felmérték (olvasóink szavazatára)
Címkék: marketing | könyvtári szolgáltatás megtérülése (2014.08-) | szervezés, szervezeti kérdések | tervezés, stratégia | együttműködés nem könyvtárakkal | felmérés | iskolai könyvtár | fenntartó | oktatás, tanulás | cselekvésképtelenség |
Érdekes kettőségekre világított rá a Utah Állami Egyetem könyvtárosainak link kutatása az iskolai könyvtárosokkal kapcsolatban. A 2022-es kérdőíves felmérést 58 iskola tanárai/könyvtárosai töltötték ki és 10-en válaszoltak interjús kérdésekre. A kutatásnak, amely nem reprezentatív amerikai viszonylatban sem, a tanulságait érdemes átgondolni.
A könyvtáros kutatók arra keresték a választ, miért szüntetik meg sorra az iskolai könyvtárakat, miközben a könyvtárosok fontos szereplők lehetnek az információs műveltség oktatásában. Előzetes feltevésük szerint a tanároknak és könyvtárosoknak szorosan együtt kellene dolgozni. A kritikus gondolkodás és a felelős információfogyasztás minden tantárgyban fontos. A felmérés szerint a tanárok egyetértenek az információs műveltség fontosságában. A sok elérhető információ miatt elengedhetetlen a kritikus gondolkodás, a szűrési képesség. Ugyanakkor elismerik, hogy a diákok információkeresési készségei hiányosak. Elsősorban a Google-ra és a Wikipédiára támaszkodnak. A kutatási eredmények rávilágítanak arra, hogy mi lehet ennek többek közt az oka: A megkérdezettek 70 százaléka szerint a könyvtárosok és a tanárok szerepe is jelentős a diákok információs készségeinek fejlesztésében. Azonban a tanároknak csak 37 százaléka válaszolta azt, hogy együttműködik a könyvtárossal a tanításban. A válaszadó tanárok nagy része magabiztosan állítja, hogy felkészült az információs műveltség tanítására. Azonban egyikük szerint sem (!) rendelkeznek a diákjaik erős készségekkel ezen a területen. Rendszerint a közös munka hiányát az okozza, hogy a tanárok nem is tudják, mivel fordulhatnának a könyvtároshoz, mert nem tudják, mi a könyvtár szerepe, és hogyan tudnának együttműködni. Egy interjúalany például úgy érezte pályája elején, hogy ha a könyvtáros segítségét kérné a felkészülésben, azzal a saját feladatát adná át másnak. Sokszor még az iskolaigazgatók sem ismerik a könyvtáros munkáját, ezért olyan feladatokat adnak nekik, amelyek nem tartoznak más tanárok feladatai közé. Másodlagos munkát adnak nekik. Ez is hátráltatja a partnerség kialakulását tanárok és könyvtárosok között. Az igazgatóknak konkrét lépéseket kellene tenni a könyvtárosok bevonásába, az információs műveltség a tantervbe emeléséhez, és az együttműködések iskolán belüli kialakítására. (ref.: Habók Lilla) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |