Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Ezért (nem) dolgoznak együtt a könyvtárosok és a tanárok - felmérték (olvasóink szavazatára)

Érdekes kettőségekre világított rá a Utah Állami Egyetem könyvtárosainak link kutatása az iskolai könyvtárosokkal kapcsolatban. A 2022-es kérdőíves felmérést 58 iskola tanárai/könyvtárosai töltötték ki és 10-en válaszoltak interjús kérdésekre. A kutatásnak, amely nem reprezentatív amerikai viszonylatban sem, a tanulságait érdemes átgondolni.
A könyvtáros kutatók arra keresték a választ, miért szüntetik meg sorra az iskolai könyvtárakat, miközben a könyvtárosok fontos szereplők lehetnek az információs műveltség oktatásában. Előzetes feltevésük szerint a tanároknak és könyvtárosoknak szorosan együtt kellene dolgozni. A kritikus gondolkodás és a felelős információfogyasztás minden tantárgyban fontos.

A felmérés szerint a tanárok egyetértenek az információs műveltség fontosságában. A sok elérhető információ miatt elengedhetetlen a kritikus gondolkodás, a szűrési képesség. Ugyanakkor elismerik, hogy a diákok információkeresési készségei hiányosak. Elsősorban a Google-ra és a Wikipédiára támaszkodnak. A kutatási eredmények rávilágítanak arra, hogy mi lehet ennek többek közt az oka:
A megkérdezettek 70 százaléka szerint a könyvtárosok és a tanárok szerepe is jelentős a diákok információs készségeinek fejlesztésében. Azonban a tanároknak csak 37 százaléka válaszolta azt, hogy együttműködik a könyvtárossal a tanításban.
A válaszadó tanárok nagy része magabiztosan állítja, hogy felkészült az információs műveltség tanítására. Azonban egyikük szerint sem (!) rendelkeznek a diákjaik erős készségekkel ezen a területen.

Rendszerint a közös munka hiányát az okozza, hogy a tanárok nem is tudják, mivel fordulhatnának a könyvtároshoz, mert nem tudják, mi a könyvtár szerepe, és hogyan tudnának együttműködni. Egy interjúalany például úgy érezte pályája elején, hogy ha a könyvtáros segítségét kérné a felkészülésben, azzal a saját feladatát adná át másnak.

Sokszor még az iskolaigazgatók sem ismerik a könyvtáros munkáját, ezért olyan feladatokat adnak nekik, amelyek nem tartoznak más tanárok feladatai közé. Másodlagos munkát adnak nekik. Ez is hátráltatja a partnerség kialakulását tanárok és könyvtárosok között.
Az igazgatóknak konkrét lépéseket kellene tenni a könyvtárosok bevonásába, az információs műveltség a tantervbe emeléséhez, és az együttműködések iskolán belüli kialakítására. (ref.: Habók Lilla)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról