SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Felmérésünkből: 1/4 szerint érdektelenek a könyvtári szolgáltatások - KIT-műhely
Címkék: felmérés | használó, igény | innováció, szolgáltatásfejlesztés | minőség, -irányítás, -fejlesztés | rendezvény (szakmai) |
Hogyan tudnánk még több használót a könyvtárakba bevonzani? Ehhez meg kell ismernünk, hogy
- mi jár a könyvtárba nem járók fejében. - mit gondolnak a könyvtárról, hogy látják azok szolgáltatásait? - mi a távolmaradásuk oka? - milyen szolgáltatások érdekelnék őket annyira, ami miatt érdemesnek tartanák a könyvtárba járást? Ezekre a kérdésekre kereste a választ hazai felmérésünk, amelynek eredményeit a tatai MKE Vándorgyűlésen ismertetjük 2023. július 14-én link , a KIT-műhelyben. Többek közt a "Mit szeretnének a könyvtárhasználók, és (még) nem-használók?" előadáson. Az alábbiakban a részletesebb elemzés előtti gyorselemzésből található néhány kiragadott részlet, leíró statisztikai adatokkal. A kérdőíves felmérésünkre 2 hét alatt 275 kitöltés érkezett (a felmérés 2023. június 20. óta kitölthető, jelenleg is). A válaszadók 28 százaléka egyszer sem látogatott el az elmúlt egy évben könyvtárba, további 13,8 százalék pedig egy-két alkalommal. Tehát a kitöltőink több mint fele a felmérés szempontjából rendszeres könyvtárlátogatónak számít, azonban a több mint száz fős nem-könyvtárlátogatói minta így is különállóan elemezhető minta. Az online könyvtári szolgáltatásokat igénybe vevők sem térnek el jelentősen arányaiban a fizikailag könyvtárba járókhoz képest. A kérdőív kitöltőinek 30 százaléka egyszer sem használt online könyvtári szolgáltatást az elmúlt egy évben, további 19 százalék pedig csak egy-két alkalommal. Kérdésünkre, hogy mi korlátozta a több könyvtárhasználatot, a legtöbben az időhiányt választották (56% jelölte be). A második egy ehhez kapcsolódó elem, ugyanis a nyitvatartási vagy egyéb szolgáltatás elérhetőségi időpontokat sem tartják sokan megfelelőnek (29%). A harmadik helyen már egy ennél elgondolkodtatóbb tényező szerepel 24,8 százalék szerint: számukra érdektelenek vagy nem relevánsak a könyvtárban elérhető szolgáltatások. Hasonlóan problémás területet jeleznek a szolgáltatásvezéreltség alapelveit (ITIL guiding principles) firtató kérdésekre adott válaszok. A kérdéscsoportot 258 fő töltötte ki. Abban nagy részük egyetért, hogy a könyvtár különböző értékekre fókuszál (pl. társadalmi, kulturális), ez a kitöltők 88 százaléka szerint jellemző. Azonban 35 százalék szerint a könyvtárak nem építenek a felhasználói visszajelzésekre, és 30 százalék szerint nem is fejlesztik folyamatosan a szolgáltatásaikat. A KIT-műhelyben további részleteket tudhatsz meg arról is, hogy milyen szolgáltatások lehetnek érdekesek a használók számára. Külön a nem-használók esetében! (Habók Lilla) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |