Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Fluenciától a szövegértésen keresztül a tudás öröméig - Steklács János, olvasáskutatóval

Közhely, hogy a betűk tanulása előtt már sok minden eldől. Nem mindegy például a gyerek szókincsének nagysága, mely szorosan összefügg társas kapcsolatainak minőségével vagy a mesehallgatással. Ennek minősége alapozza meg a fluenciát, mely ahhoz segíti a tanulót, hogy agyi kapacitását már ne a betűk, szavak észlelése és (szöveg)értelmezése kösse le, hanem legyen lehetősége az olvasásstratégia - fejti ki Steklács János, Pécsi Tudományegyetem Nevelés és Oktatáselméleti Tanszékének olvasási szövegértés, fluencia kutatócsoport-vezetője. Gyakran felhozott példája, hogy a vízilabdázáshoz alaposan el kell sajátítani az úszást, hogy a labdázás játékát ne akadályozza az úszás rutinművelete.

A szakember a KIT-nek elmondta: a fluencia elérését e tevékenységet mérő szoftverek is segíthetik, pl.: link és link .

A beszélgetés során elhangzik majd, hogy minden pedagógus olvasást (is) tanít, hiszen pl. a biológiatanár óráján az alkalmazott olvasásra épít. E szinthez szükséges az ún. jelentéskonstrukció. (A jelentéskonstrukció azt jelenti, hogy a jelentést beszéd közben alakítjuk ki, ez pedig teljes mértékben ellentmond annak a szemléletnek, hogy a nyelvi kifejezések előre meghatározottan hordozzák a jelentést.)

E szövegértelmezési képesség gyakorlása során merül fel, hogy miért írja a szerző ezt? Hogyan kapcsolódik a frissen olvasott a korábbi, vagy máshonnan ismert konstrukciókkal? Az előzetes ismereteink az érzelmekkel, tapasztalatokkal együtt befolyásolják a megértés eredményességét - ez pedig már a metakogníció szintje.

Ennek lépcsői:
- fluencia
- jelentéskonstrukció és
- metakogníció.
melyek révén juthatunk el tudásszerzés tovább motiváló öröméhez. Megtudni valamit: jó! Öröm... (összeáll: MG)

Régebbi hírforrás(ok): A könyvtáros hivatásának lényege túl van a dokumentumokon link Ha a gyerek tudatában van annak, és szabályozza saját olvasását... (Metakogníció) link Metakogníció - lehetőség könyvtárosok között és a könyvtárpedagógiában egyaránt link
legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról