SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Foglalkozzanak-e tudásmenedzsmenttel a könyvtárosok? (olvasóink szavazatára)
Címkék: hatékonyság | innováció, szolgáltatásfejlesztés | könyvtár, vállalati v. szervezeti | megtérülés, könyvtári szolgáltatásé (2014.08-) | tudásstratégia (2015.05-) | tájékoztatás (személyes, fizikai) | tájékoztatás (virtuális) |
A válasz természetesen igen, de nem mindegy mikor és miért, illetve milyen értéket tud ez teremteni a könyvtáraknak. Denise Carter, a DCision kutatási és analitikai cég ügyvezetője ennek kapcsán fogalmazta meg véleményét. Véleménye szerint több olyan munkakör is van, amelynek lényege, hogy a megfelelő információt a megfelelő személyhez juttassa el, a megfelelő formátumban. Úgy mint a könyvtárosok, iratkezelők, archiválók, információ- és tudásmenedzserek.
Többek közt azért is járunk konferenciákra, hogy a tudásmenedzsmentről és más tudományterületekről tanuljunk. A legizgalmasabb mindig olyan előadót hallgatni, aki hidat képez egy másik tudományághoz. Anélkül, hogy komoly szakmai ismereteket várna el a közönségtől. Ezekből az előadásokból lehet tanulni, hogy mit lehet saját területünkön is felhasználni, adaptálni a munkánkban. Ha többet megtudunk más információs tudományágakról, azzal szolgálhatjuk saját közösségünk. Például vállalati könyvtár esetében megtudhatjuk, hogy az iratkezelő részleg számára mely dokumentumok kulcsfontosságúak a szabályozások miatt. Ezeket érdemes a lehető legmegfelelőbb metaadatokkal ellátni és legjobb formátumban szállítani. Ehhez ismernünk kell, ők hogyan kezelik a dokumentumokat és információkat. Ha pedig a cégnél valamelyik osztály tudásmenedzsment projekteket szeretne bevezetni, akkor abban is aktívan részt vehetünk. De Carter figyelmeztet, hogy egy tanfolyam vagy egy konferencia nem fog szakértővé tenni bennünket egy területen. A könyvtárosoknak tudnia kell, mit és miért csinálnak. Közben tanulhatnak más tudományágaktól eszközöket, technikákat. Attól még, hogy egy projekt után segítünk levonni a tanulságokat (lessons learned eseményt tartunk), nem leszünk tudásmenedzserek. Az információs szakterületeknek hierarchia nélkül kell együttműködniük. A tudásmenedzsment minőségének mutatója a hatékony információkezelés. A kapcsolat a területek közt többirányú. Mindebből profitál a szervezet. De el kell tudni magyarázni, hogy a könyvtáros milyen pontokon különbözik a tudásmenedzser munkájától, és mit nyújt tőle függetlenül, vagy épp vele közösen. Tehát a könyvtárosnak érdeklődnie kell a tudásmenedzsment iránt. De minden információs szakembernek minden szférában mindig érdeklődőnek és tájékozottnak kell lennie bármely más információs tudományág iránt. Néha át kell lépni a határokat, felhasználni vagy újrahasznosítani egy másik tudományág elemét, ha ez hozzáadott értéket ad a munkához. (ref.: Habók Lilla) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |