SzavazásA könyvtárosok belső kommunikációjának minősége...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Használó és könyvtáros közötti kapcsolatfelvétel száma és minősége - analógia
Címkék: minőség, -irányítás, -fejlesztés | innováció, szolgáltatásfejlesztés | hatékonyság | átszervezés, racionalizálás | tájékoztatás (személyes, fizikai) | továbbképzés, HR-fejlesztés | ügyfélszolgálat, panaszkezelés | könyvtárosképzés | emberi minőség |
Könyvtárunk tényleges sikere szorosan összefügg a helyi közösségbe ágyazottságától, illeszkedésétől (vö.: link ), ami viszont nagyban függ a könyvtáros és a használók közötti kapcsolatok számától és minőségétől. Ennek első lépése a megszólítás, mely a köszöntésen túl alkalmat kínál olyan tapogatózó beszélgetés indítására, amely által előbb-utóbb kiderülhet a használó pontosabb igénye, elégedettségének szintje, könyvtárról alkotott képe, tájékozottsága, tájékozódási képessége stb. - azaz olyan "lágy" információk, amelyek visszaforgathatók a könyvtár sikerességének építésébe. (Persze, segít a "kemény" információ, a használat, használók illetve az állomány statisztikai adatai is.), Hírszerzőket kiképeznek fedett információszerző beszélgetésre, a könyvtáros esetében nem kell a titkosítás - csak a felkészültség. Ami azonban nagy elvárás lehet egy gyakran introvertált könyvtárostól (vö.: link ).
Egy szexológus vagy 30 éve azt kérdezte közönségétől egy tv-műsorban: tudják-e mit kérdeznek tőlem legtöbbet a fiatalok? - Nem találják ki: azt, hogy hogyan szólítsam meg... Szóval, ez nem könnyű, de tanítható, pl. a könyvtárosképzés során, vagy erre vonatkozó tréningeken. A használó-könyvtáros interakció lehetőségei: - a használói küszöbfélelem oldása - a könyvtárimázs javítása; vö.: barátságos, megszólítható könyvtáros - az állomány hibáinak kompenzálása (a használó kevésbé azért megy vissza a könyvtárba, mert megkapta a könyvek, amit akart, hanem mert számára tartalmas kapcsolatba került) - a szolgáltatások promóciója A link oldal képgalériájában egy ilyen szándékot látunk: egy nagyáruházban átrendezték a gondolákat, és hogy megelőzzék a vásárlók bolyongását a polcok között, gyakornokokat öltöztettek be "Segítek megtalálni" feliratú pólóba. Hogy mennyire vált be a biztatás? Én kipróbáltam, működött. A könyvtárban a kölcsönző munkatárs mindenképpen vált szót a használóval, a tájékoztatónak is van esélye rá. Elemzésre alkalmas használói információ inkább az utóbbi számára lenne érdekes. A tájékoztató és kölcsönzési pont összevonása lehet a nyerő - akár tőlünk nyugatabbra gyakori. Neked van jó gyakorlatod az információszerző beszélgetésről? Írd meg: kithirlevel@gmconsulting.hu . (MG) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |