Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  

Használói preferencia a virtuális tájékoztatásban: személyes referensz, chat, e-mail

A könyvtárhasználóknak az eszközök széles tárháza áll rendelkezésére a könyvtárakkal való virtuális kapcsolattartásra. Ez a feltáró célú kutatás a korábbi szakirodalomtól eltérő nézőpontból, a használókkal folytatott félig strukturált interjúk alapján vizsgálja a virtuális referensszel kapcsolatos használói preferenciákat és az ezeket meghatározó tényezőket. Az NVivo kvalitatív adatelemző szoftvert használva a szerző az interjúátiratok kódolásával és a megalapozott elmélet módszerének alkalmazásával kívánta azonosítani a könyvtárnak küldött e-mailek, a kapcsolattartó könyvtárosnak küldött e-mailek, a chatelés és a szöveges üzenetek közötti preferenciákat. A könyvtár által jelenleg kínált virtuálisreferensz-módszereket illetően a résztvevők a chattel kapcsolatos általános preferenciájukat fejezték ki, hangsúlyozva e szolgáltatás fontosságát. Ugyanakkor a résztvevők nem szívesen használták a chatet mobiltelefonjukon, az általuk leginkább használt kommunikációs eszközön. Az eredmények azt is megmutatták, hogy a kapcsolati tényezők lényegi szerepet játszanak a kommunikációs forma kiválasztásában.
- Nevezetesen a résztvevők előnyben részesítik a kommunikáció személyes, informális módját, azt, amit biztonságosként észlelnek és ami párbeszéd jellegű.
- A szöveges üzenetek tekintetében fenntartásaikat fogalmazták meg a válaszadási idő bizonytalansága, a módszer túl személyesnek ítélt mivolta, valamint biztonsági aggodalmak miatt.
- Általában kevéssé használták az e-mailt a válaszadási idő és a formális jelleg okán, ugyanakkor nagyra értékelték a kapcsolattartó könyvtárosukkal való kommunikációban személyessége és a szakmai színvonal miatt, amit a könyvtáros szakértelme biztosít.

Ezeknek a preferenciáknak és okaiknak fontos a megértése, mivel az befolyásolhatja, milyen típusú referenszszolgáltatást válasszanak a könyvtárosok. Emellett segít megállapítani, hogy a virtuális referenszszolgáltatások mennyire felelnek meg az aktuális használói igényeknek, illetve azonosítani, milyen irányban lehetne fejleszteni a szolgáltatást és a népszerűsítést. (A virtuális referenszszolgáltatással kapcsolatos használói preferenciák egy felsőoktatási könyvtárban; autoref.)

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról