SzavazásA könyvtárosok belső kommunikációjának minősége...
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Használóképzés helyett tudományterületi 'kiképzőtáborok' - a hallgatók tanulmányi sikeréért
Címkék: használóképzés | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | kutatás + fejlesztés | legjobb gyakorlat (felsőoktatási könyvtár) | oktatás, tanulás |
Az egyetemi könyvtárak általában rövid, egyszeri tematikus módszertani workshopokat kínálnak, amelyek keretében 60 vagy 120 percben olyan témákba vezetik be a hallgatókat, mint a hivatkozások kezelése, a szövegelemzés, vagy akár a 3D-s nyomtatás. A Cornell Egyetem (Ithaka, New York állam) könyvtárában úgy döntöttek, hogy az ilyen és hasonló workshopokat 3-4 napos, intenzív kutatásmódszertani "kiképzőtáborokká" alakítják át. Ezek eredményei azt mutatják, hogy a könyvtár segíteni tudja a posztgraduális hallgatókat abban, hogy informális közösségékben (peer learning communities), egymástól tanuljanak. Ez módot adott arra is, hogy a tanszékeken túl is létrejöjjenek tanulási lehetőségek és kapcsolati hálózatok. A könyvtár pedig az új típusú képzési forma révén lehetőséget kapott arra, hogy emelt szintű kutatásmódszertani és információkezelési oktatást nyújtson az érdeklődő hallgatóknak. A több napos programok különböző előadásokat és foglalkozásokat, illetve közös ebédeket és informális beszélgetéseket foglaltak magukban, könyvtárosok, meghívott oktatók és a hallgatók részvételével.
A Cornell Egyetemen először a humán tudományi PhD-hallgatókkal próbálták ki a tudományterületi elmélyülést szolgáló programot, amely az információkezelés oktatásának holisztikus megközelítésével a tudományos kutatás életciklusának fázisaira összpontosít, és a különböző szakok közötti kommunikáción és kapcsolatépítésen alapul. Az érintett főbb témakörök: hivatkozáskezelés, személyes archiválás, információ- és képkeresés, szerzői jog, digitális bölcsészeti projektek stb. A program sikerére való tekintettel 2017-től ezt a képzésformát más tudományterületekre is kiterjesztették. Úgy ítélik meg, hogy olyan kutatásmódszertani készségek elsajátítását szolgálja, amelyeket más alkalmakkor is oktatnak ugyan, de nem ilyen intenzitással és hatékonysággal. Bármelyik programról legyen is szó, mindegyikben központi kérdés az ingyenes eszközök és források használata. A visszajelzések pozitívak; a 15-20 fős csoportok résztvevői közül többen arról számoltak be, hogy a képzés meghatározó volt egyetemi pályafutásuk szempontjából, és a közösség más tagjaival, valamint a könyvtárosokkal is új kapcsolatokat tudtak kialakítani. A legutóbbi elégedettség-felmérés kitöltőinek 95%-a válaszolta azt, hogy a "kiképzőtábor" segítette a tanulmányi előmenetelében, és hallgatótársainak is jó szívvel ajánlaná a részvételt. (A könyvtári workshopok átalakítása tudományterületi "kiképzőtáborokká" a hallgatók tanulmányi sikeréért; ref.: Koltay T.) Régebbi hírforrás(ok): A felsőoktatási könyvtárak értéke -- pl.: javítják-e a diplomaszerzési arányt? link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |