Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 


Hatékonyabb, ha olvasó intézi a könyvtárközit (Yale Egyetem Könyvtára)

Az 1990-es évek közepén a Columbia, a Pennsylvania és a Yale Egyetem könyvtárosai elhatározták egy kényelmes és költséghatékony kölcsönzési szolgáltatás kialakítását. A cél az volt, hogy egyensúlyt tudjanak teremteni az olvasók igényei és a könyvtárosok termelékenysége között. A kölcsönzési folyamat elemzésével hamar megtalálták azokat a pontokat, amelyeken változtatva a célok elérhetők: a megrendelések kezelésének egyszerűsítésével csökkenthető a ráfordítandó munkaidő; be lehet vonni a kutatókat a kért tétel ellenőrzésébe és a kérés elküldésébe. A rendszer képes 1. a különböző könyvtárak online katalógusaiban való egyidejű keresésre a Z39.50 felhasználásával; 2. olyan adatok elérhetővé tételére, mint pl. -- a keresett könyv nincs éppen kölcsön, vagy átadható-e könyvtárközi kölcsönzés keretében; 3. az olvasók többszöri tájékoztatására kérésük feldolgozottságáról és helyzetéről; 4. a kérések egyszerű követésére.
A Borrow Direct rendszerben: kimaradtak egyes, korábban a könyvtárosok által végzett munkafolyamatok: a kért bibliográfiai tétel ellenőrzése, a lelőhely meghatározása, a kérőlap kitöltése, a helyi állomány ellenőrzése, az olvasó értesítése; emellett automatikus e-mailek küldésével bővült az olvasók értesítése kérésük állapotáról (a kérés elfogadva, a könyv elküldve az olvasó könyvtárába, saját könyvtárában a beérkező könyv mikor és hol vehető át stb.). A projekt öt éve alatt lényegesen csökkent a hagyományos, a könyvtáros által végzett könyvtárközi kölcsönzés átfutási ideje, ezt javította a Borrow Direct igénybevétele. A teljesített kérések nagy száma azt bizonyítja, hogy a kéréseket jó helyre küldték, míg a kérésekben a kisebb teljesítési arány arra utal, hogy a könyvtárosok alaposan körülnéznek a saját portájukon, mielőtt a szolgáltatást igénybe vennék. Legszembetűnőbb a változás az egy műveletre eső költségeknél, itt sikerült elérni a 10 USD/tétel alatti értéket. - F: Nitecki--Jones: Borrow Direct: its impact on service quality at Yale University Library. In: Interlending & Document Supply, 2004/3., referálva: TMT, 2006/1., ref.: Viszocsek E.

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról