SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Hátrányos helyzetűek támogatása felsőoktatási könyvtárban - katalizáló szerep
Címkék: innováció, szolgáltatásfejlesztés | használó, speciális igényű | USA | University Libraries: University of Tennessee, Knoxville | tervezés, stratégia | szakmai szervezet | pr (bizalomkeltés) | megtérülés, könyvtári szolgáltatásé (2014.08-) | könyvtár, felsőoktatási v. szak- | továbbképzés, HR-fejlesztés | tájékoztatás (személyes, fizikai) | emberi minőség |
Megfigyelhető, hogy a diákok között egyre nagyobb a hátránnyal élők aránya. Az egyetemi könyvtárak sokféle szolgáltatást nyújtanak számukra, amelyek természetesen hatással vannak a diákok teljesítményére és könyvtárképére egyaránt. A University of Tennessee, Knoxville (UTK) könyvtárainak link gyakorlatában is szerepel ez a törekvés.
- Az UTK-ban az ODS számon tartja például a tanulási nehézséggel küzdőket (számuk jelentősen meghaladja a fizikai szempontból fogyatékosokét). A könyvtárosokkal tudatják, hogy az érintett hallgatók milyen nehézségekkel szembesülnek, és milyen típusú segítséget igényelnek. Az időnként ismétlődő képzések a segítő technológiák, a hozzáférés és a sokszínűség különböző kérdéseit járják körbe. - Másik témájukat az érintett csoportokkal való kommunikáció és interakció etikettjének elsajátítása jelenti, amelynek része a szolgáltatások megismertetése is. Mindkét képzési forma nyilvános, a könyvtár bármely munkatársa részt vehet rajta, de főként a nyilvános szolgálatban dolgozókat várják el. A kérdések és a vita ezeknek az alkalmaknak szerves részét képezi. Az őszi szemeszter kezdetén a hátránnyal élő hallgatók számára csoportos könyvtárvezetést tartanak. Az Office of Information Technology különböző képzéseket szervez arról, hogyan lehet segíteni a hátránnyal élők munkáját technikai eszközökkel (ilyenek a hordozható képernyő-nagyítók, a felolvasó szoftverek stb.). A hátránnyal élők ellátását prioritásként kell szerepeltetni a könyvtár küldetésnyilatkozatában és stratégiai tervében, és a törekvések megvalósulását rendszeres visszacsatolás alapján folyamatosan figyelemmel kell kísérni. A könyvtár magatartása az egész társadalom befogadókészségére hatással van. A könyvtárnak partneri együttműködésre kell törekednie az egyetemi campus különböző intézményeivel; erre számos kiváló példa van már. Az ALA állásfoglalása szerint "a könyvtárak katalizáló szerepet játszanak a hátránnyal élők életében, mivel lehetővé teszik, hogy teljes körű szerepet vállaljanak a társadalomban". (A hátránnyal élők támogatása - a személyzet képzése és programok szervezése. Egyetemi könyvtári esettanulmány; ref.: Hegyközi I.) |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |