Keresés a KIT archivumában:  
Könyvtár Információ Társadalom
Heti hírlevél információs és könyvtári szakemberek számára - Szemlék, hírek, kommentárok    angol zászló english flag  
 


Hibázni természetes - példás ügyfélpanasz-kezelés és tanulás

Február elején levelet kaptunk egy olvasónktól. Leírta, hogy az Országos Dokumentum-ellátási Rendszerben talált egy informatikai hibát, amelyet kihasználva szerinte túlterheléses támadás indítható az oldal ellen. "Jelezném nekik a hibát, de nem szeretnék úgy járni, mint a BKV bérletes botrányát kirobbantó informatikus" - tette hozzá, miért nem a fejlesztőt értesítette az általa talált sérülékenységről. Ezzel arra a 2017-es ügyre utalt, amikor egy 18 éves fiatal jelezte a BKK-nak, hogy hibát talált a frissen bevezetett online jegyértékesítési rendszerükben, de a rendszert fejlesztő T-Systems feljelentette, házkutatást is tartottak nála, és csak egy bő hónappal később mondta ki a bíróság, hogy jóhiszeműen járt el, és nem követett el bűncselekményt. Az eset akkoriban nagy felháborodást váltott ki, és bár arról már akkor is megoszlottak a vélemények, hogy lehet-e etikus hekkernek tekinteni valakit, aki nem egy cég felhívására, hanem önkéntesen keres hibát a rendszerében, az biztos, hogy a történtek nem sok mindenki kedvét hozhatták meg ahhoz, hogy ha sérülékenységbe botlanak, értesítsék róla a fejlesztőt.

Az Országos Dokumentum-ellátási Rendszer (ODR) egy online elérhető adatbázis, amely az ország különféle könyvtárainak katalógusát teszi egy közös felületen kereshetővé, illetve lehetővé teszi a könyvtárközi kölcsönzések indítását. Maga a szolgáltatás 1998-ban indult, a jelenlegi rendszer 2011-ben készült el hozzá. Sok más szolgáltatáshoz hasonlóan a Qulto nevű platformra épül, amelyet a szegedi székhelyű Monguz Információtechnológiai Kft. fejleszt, korábban másokkal konzorciumban, ma már önállóan.
Nem sokkal később meg is érkezett a cég válasza. Megköszönték a jelzést, megvizsgálták a hibát, és megerősítették, hogy az valóban fennáll. Mint azonban a válaszukból kiderült, a hiba kihasználása nem a teljes szolgáltatást tette elérhetetlenné, hanem csak az adott felhasználó adott munkamenetét. "A kiszolgáló rendszer azonban nem áll le, ezután is működik" - írta Kármán László, a Monguz Kft. társtulajdonos-ügyvezetője. Ennek ellenére a jelzést nem vették félvállról: "A problémát ideiglenesen egy, az említett olvasójuk által javasolthoz hasonló módszerrel orvosoltuk, és elkezdtük a végleges megoldás megvalósítását is."

legyenek kit hírei saját honlapján

Feliratkozás

A heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását.

A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel.




Hírlevélről

A hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest).

A KIT-archívum tartalma:
Közel 28.000 hír, 2002-től
A KIT-et az EPA (Elektronikus Periodika Adatbázis) is archiválja.

A megrendelők száma kb.:
700 fő

Olvasói létszám:
kb. 1000 fő

Adatvédelem
A KIT szerkesztői a birtokukba kerülő használói adatokat bizalmasan kezelik, azt csak az eredetileg megjelölt célra használják, harmadik fél részére nem adják át. A használati adatokat csak az egyedi adatközlőket (ha tudomásukra jut) nem visszafejthető módon, összegezve teszik közzé. Pl.: összes olvasói létszám, vagy felmérés eredményeképpen: a KIT-olvasók x%-a vezető beosztású. A használói felmérésekben a válaszadás anonim.
A szerkesztők a KIT-tel kapcsolatos visszajelzéseket egymás között megbeszélik, és visszajeleznek a levélírónak.
Adatkezelési tájékoztató

A KIT tulajdonosa:

GM Info Consulting Kft.
www.gmconsulting.hu


impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról