SzavazásSzámít-e a szavad a könyvtárban?
KIT hírlevél évfolyamok2024
|
Hogy ne csökkentsük használóink létszámát - a közösségvezérelt könyvtár modellje
Címkék: tervezés, stratégia | marketing | könyvtár, köz- | Kanada | használó (szegény) | felmérés | befogadás kultúra (17.04.-) | Vancouver Public Library |
A közösségvezérelt könyvtár modellje a Vancouver Public Library (VPL) link kezdeményezésére 2004-ben elindult Working Together projekthez kötődik. A közösségfejlesztés eszközeivel megpróbálták elérni és könyvtárhasználóvá tenni a társadalom peremén élő, alacsony jövedelmű társadalmi csoportokat és egyéneket.
Az ún. közösségfejlesztő könyvtárosok (Community Development Librarian) kezdtek el a kiválasztott célközösséggel foglalkozni és beszélgetni, hogy lássák, mi történik a közösségben, s hogyan vélekednek tagjai a könyvtárakról. A könyvtárosokat nagy meglepetésként érték a visszajelzések. Nevezetesen, hogy korábbi tapasztalataik alapján sok ember nagyon kritikus a könyvtárakkal kapcsolatban. Sokan úgy gondolták, a könyvtár nem az ő helyük, "az ő fajtájukat nem szívesen látják a könyvtárban", s ezt a könyvtárakon belüli, a könyvtárosokkal folytatott beszélgetések is visszaigazolták: "büdösek, nem megfelelően öltözöttek, alszanak a könyvtárban, fejüket az asztalra hajtják" - emiatt panaszkodtak a könyvtárosok, és hozzátették, hogy tényleg nem szívesen látják ezeket az embereket a könyvtárban. További problémát az jelenti, hogy a könyvtár tagsági és szolgáltatási díjai magasak, s ez jelentős akadályt jelent az alacsony jövedelműek könyvtárhasználatában; a gyerekek esetében pedig különösen a gyorsan felszaporodó késedelmi díjaktól féltek a szülők. Gyorsan nyilvánvalóvá vált, hogy jelentős különbség van a hagyományosan használt kapcsolatépítési módszerek (outreach) és a közösségfejlesztés módszere között, ezért új utakat kell kifejleszteni a közösség tagjainak és szükségleteinek megismerésére és megértésére. Három fő célkitűzés lebegett a könyvtárosok szeme előtt a projekt teljes időtartama alatt: 1. A társadalmilag kirekesztett emberekkel való folyamatos kapcsolattartás révén együttműködni e közösségekkel annak érdekében, hogy válaszolni lehessen az ő könyvtárral kapcsolatos szükségleteikre (még akkor is, ha azoknak az egyes emberek nincsenek is tudatában), igényeikre és elvárásaikra; 2. Azoknak a rendszerszintű akadályoknak az azonosítása és vizsgálata, amelyek miatt ezek az emberek nem használják a könyvtárat, illetve; 3. Olyan folyamatok, módszerek és technikák kidolgozása, amelyekkel ezek az akadályok legyőzhetők. A projekt eredményeképpen született meg a közösségvezérelt könyvtár működési és szolgáltatási modellje. (Kovácsné Koreny Ágnes)
Hírforrás:
Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 2019/1.
2023. október 31. • Továbbküldöm a hírt Link e hírhez: Régebbi hírforrás(ok): Küszöbfélelem téma a KIT-ben: link |
FeliratkozásA heti ingyenes KIT Hírlevelet megrendelheted a kit@gmconsulting.hu-ra írt "Megrendelés" tárgyú levéllel, név és intézmény megadásával, mellyel jelzed az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltak elfogadását. A hírlevél lemondása: ugyanígy, de „Lemondás” tárgymegjelöléssel. KIT - hírcsokrok
Néhány tematikus gyűjtemény a lapból
HírlevélrőlA hírlevél hetente (júliusban, augusztusban kéthetente), térítésmentesen, csak elektronikus formában jelenik meg. A KIT nyomtatott példányai megtalálhatók a Könyvtörténeti és Könyvtártudományi Szakkönyvtárban is (Könyvtári Intézet, Budapest). A KIT tulajdonosa: GM Info Consulting Kft. |
impresszum | szerkesztők | észrevétel e portálról |